Hoppa till innehåll

.

Knottlarver & harren

No replies to this topic

#1 OFFLINE   Pontus Eriksson

Advanced Member

• Edgemember
  • 76 Inlägg:

Skrivet 27 Apr 2010, 11:11

Jag håller på att undersöka om knottlarver och hur viktiga dem är för harren och det ekologiska kretsloppet. Kärnan ligger dock i hur deras utspridning ser ut i outbyggda resp. utbyggda vattendrag och hur detta kan tänkas påverka harrens tillväxt i dessa vatten.
Det som först intresserade mig är att när jag har gjort insektsinventeringar har jag verkligen bara hittat dem i dem strömmar som är väldigt starka och så fort vattnet lugnar ner sig lite grann bara så försvinner dem spårlöst. Min teori är att i utbyggda/flottledsrensade vattendrag där det är sparsamt med forsar jämfört med i outbyggda vattendrag borde det rimligtvis därför finnas betydligt färre knottlarver. En annan sak med knottlarver som är viktigt att förstå är att dem är extremt många. Jag läste en artikel av Örjan Spansk där han bl.a berättar ungefär hur mycket knottlarver det finns i en ordinarie outbyggd fors (Se citatbilagan längst ner).
I sin artikel tar han även upp en annan intressant sak med knottens betydelse för det ekologiska kretsloppet (Se citat efter punkt).

Citat

Man har räknat ut att i en fors i Vindelälven flyter knottbajs i storleksordningen 50-100 ton om dagen förbi!

Citat

Detta bajs, som till stor del består av organiskt material, är alltså tyngre vilket gör att det sjunker till botten snabbare och därmed blir tillgängligt för andra organismer att konsumera.
Denna avföring spelar givetvis en stor roll i det ekologiska kretsloppet där den finns. Frågan är om ekologiska system utan dessa knottlarver och därmed denna avföring påverkas negativt eller om dessa system anpassar sig och en annan art tar dess plats.
Efter vad jag har läst är dessa kusar en av harrens basfödor, och jag personligen tror att knottens frånvaro i utbyggda harrvattendrag kan ha en negativ påverkan på harrens storlek. I samma artikel skriver Örjan även att man har hittat så mycket som 4850st (!!) knottlarver i magen på en harr.

Dessa filtrerare kan tänkas ha en väldigt viktig funktion för harren och jag ämnar ta reda på så mycket jag bara kan om detta för att se om det går att stärka min teori.

Citat

Knottlarver förekommer ofta i höga tätheter, i synnerhet i outbyggda norrlandsälvar där man på botten av forsar kan hitta upp till hundra larver per ...... kvadratcentimeter! Hur mycket blir det i en genomsnittlig fors? Om vi säger att älven är 50 meter bred och forssträckan 300 meter, en ganska liten fors alltså, det ger 100 knott X 5 000 X 30 000 = 15 000 000 000 knott! 15 miljarder!

Jag rekommenderar starkt att läsa hela artikeln, länken finns nedanför :rolleyes:

Vad du inte visste om knott och bajs

|| Catch And Release Let The Nature Have Peace ||
|| Vattenkraft är inte miljövänligt!! ||

\\Ambitiös 18-årig flugfisketok//

I mean you no harm, just physical charm

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar