Hoppa till innehåll

.

GFS Göteborgs FlugfiskeSällskap

26 replies to this topic

#1 OFFLINE   Purjo II

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 20:51

Visa inläggcAs på Apr 29 2010, 16:21 sade:

Ja, det tycker jag också hade varit roligt. Vi har trots allt ganska mycket intressant flugfiske runt hörnet här i göteborgsområdet. Om vi går ihop ett gäng intresserade och börjar kolla på hur det skulle gå att lösa. Jag har noll erfarenhet av sådant, men hjälp finns nog alltid att få. Ett klubbvatten kanske inte heller är omöjligt, men även där är jag tappad.

Kanske ska man starta en egen tråd om detta?

OK,

Då öppnar jag denna tråd, boråsare jobbar i Göteborg.

Detta låter verkligen intressant. ;)

Är nybörjare när det gäller flugfiske.
Och "Edgen" är för mig nu ett nytt liv, här har han man verkligen hjälp på vägen.

Men jag har inte den tiden som krävs att dra igång något sådant dels p.g.a arbete och att jag pendlar till Götet, men på nåt sätt ska man väl kunna vara med och bidra/stötta. Jag tror att det fler än jag i samma sitution, men tillsammans kan vi kanske få ihop någonting väldigt trevligt "Sällskap".

Nenja du startade ämnet och Beskman m.f.l. spann på. :rolleyes: ^_^

Med vänliga hälsningar

Pierre
Du missar alla chanser du inte tar vara på.

#2 OFFLINE   melvin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 84 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 21:08

Visa inläggPurjo II på Apr 29 2010, 19:51 sade:

OK,

Då öppnar jag denna tråd, boråsare jobbar i Göteborg.

Detta låter verkligen intressant. ;)

Är nybörjare när det gäller flugfiske.
Och "Edgen" är för mig nu ett nytt liv, här har han man verkligen hjälp på vägen.

Men jag har inte den tiden som krävs att dra igång något sådant dels p.g.a arbete och att jag pendlar till Götet, men på nåt sätt ska man väl kunna vara med och bidra/stötta. Jag tror att det fler än jag i samma sitution, men tillsammans kan vi kanske få ihop någonting väldigt trevligt "Sällskap".

Nenja du startade ämnet och Beskman m.f.l. spann på. :rolleyes: ^_^

Med vänliga hälsningar

Pierre
Sorry Grabbar
Göteborgs flugfiskesällskap (GFFS) finns redan.

#3 OFFLINE   salmonsalar

Advanced Member

• Edgemember
  • 1041 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 21:21

Skall vi inte heta nåt med Edge?
Edge Flugfiskesällskap i Göteborg?
Postad bild

#4 OFFLINE   tomson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 83 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 21:23

Kan tillägga till melvins inlägg att vi startade klubben 1995 :rolleyes:
If fishing is like religion, then flyfishing is high churh.

Tom Brokaw

#5 OFFLINE   ansgar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 253 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 21:23

Visa inläggPurjo II på Apr 29 2010, 21:13 sade:

OK, :rolleyes:

Vad har ni/dom för aktiviteter ?

Tacksam för info....
............det verkar som flera Edgare som inte känner tilll detta.

Hälsningar
Pierre

http://hem.passagen.se/gffs/

#6 OFFLINE   Purjo II

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 21:39

Visa inläggansgar på Apr 29 2010, 22:23 sade:

Detta gick att läsa på deras hemsida.............Aktuellt nja
INFORMATION OM RESOR

HÄR KOMMER INFORMATION OM RESAN TILL SURNA 2008 ATT PUBLISERAS NÄR DET BÖRJAR NÄRMA SIG AVRESA!!

.......och detta är det senaste från gästboken

...... ?

Ja nog finns det unerlag för ett nytt "Sällskap" i Göteborgsregionen.

mvh

Pierre

Namn: Gulsele Byalag
E-post: hemsidesservice@telia.com
Hemort: Gulsele i Ångermanland
Datum: Onsdag den 13 januari 2010 0.19
Meddelande:
Laxtrappor - omlöp i våra Svenska älvar! Hej! Det är dags nu för en riktig satsning av våra rika kraftverksbolag att återföra naturlig lax i våra älvar (skapa vandringsvägar)! Sprid information och skriv på namninsamling för detta! Hälsningar Kurt Ulander i Gulsele vid en av forsarna som tystnade! Hemsida: namninsamling.com/laxtrappor_omlop_i_ang ermanalven

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Hans Engberg
Hemort: Jonsered
Datum: Söndag den 22 mars 2009 16.46
Meddelande:
Fiskevårdsauktion Lördag 28 mars kl. 10.00 i Gamlestadens Medborgarhus Visning från kl. 09.00 Fika, lotter och trevlig samvaro! Auktionskatalog finns nu att ladda ner från vår hemsida. Vi kommer också att ha ett mindre antal utskrivna kataloger tillgängliga vid auktionen. Har du frågor, vänd dig till: Hans Engberg 031-916752 Överskottet från auktionen tillfaller fiskevården i Säveån www.saveansflugfiskesallskap.com

#7 OFFLINE   Purjo II

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 21:42

Visa inläggPurjo II på Apr 29 2010, 22:39 sade:

Detta gick att läsa på deras hemsida.............Aktuellt nja
INFORMATION OM RESOR

HÄR KOMMER INFORMATION OM RESAN TILL SURNA 2008 ATT PUBLISERAS NÄR DET BÖRJAR NÄRMA SIG AVRESA!!

.......och detta är det senaste från gästboken

...... ?

Ja nog finns det unerlag för ett nytt "Sällskap" i Göteborgsregionen.

mvh

Pierre

Namn: Gulsele Byalag
E-post: hemsidesservice@telia.com
Hemort: Gulsele i Ångermanland
Datum: Onsdag den 13 januari 2010 0.19
Meddelande:
Laxtrappor - omlöp i våra Svenska älvar! Hej! Det är dags nu för en riktig satsning av våra rika kraftverksbolag att återföra naturlig lax i våra älvar (skapa vandringsvägar)! Sprid information och skriv på namninsamling för detta! Hälsningar Kurt Ulander i Gulsele vid en av forsarna som tystnade! Hemsida: namninsamling.com/laxtrappor_omlop_i_ang ermanalven

--------------------------------------------------------------------------------
Namn: Hans Engberg
Hemort: Jonsered
Datum: Söndag den 22 mars 2009 16.46
Meddelande:
Fiskevårdsauktion Lördag 28 mars kl. 10.00 i Gamlestadens Medborgarhus Visning från kl. 09.00 Fika, lotter och trevlig samvaro! Auktionskatalog finns nu att ladda ner från vår hemsida. Vi kommer också att ha ett mindre antal utskrivna kataloger tillgängliga vid auktionen. Har du frågor, vänd dig till: Hans Engberg 031-916752 Överskottet från auktionen tillfaller fiskevården i Säveån www.saveansflugfiskesallskap.com

Lite omvänd ordning, men ni fattar nog.

//pirre :rolleyes:

#8 OFFLINE   tomson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 83 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 21:46

Tror nog att intresserade hittar till sidan via länken och förmodligen fullt kapabla att även läsa det du infogade i din kommentar :rolleyes:
Klubben existerar fortfarande om än i något bantat skick. Vi är några få överlevare kvar som vägrar släppa taget.

Tom Brokaw

#9 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 30 Apr 2010, 21:14

Kul! Hela tanken med min "Fisketur på g"-tråd (http://www.edgeforum...howtopic=104787) var just att man enkelt skall kunna hitta andra runt GBG som vill ses och fiska, tyvärr har användandet varit ganska tunt men den träffen som aldrig blev av p.g.a. långvintern får vi göra något åt. :blush:

Jag tycker att sådana här idéer dör ut så fort man börjar prata om föreningar och dylika seriösa otyg, för mig räcker en tråd eller ett enkelt forum utan menlösa kategorier (så att det blir lite liv) där man kan snacka ihop sig med andra och hitta på roliga saker!

En sak jag som hastigast funderade över, lokal. Finns det lokaler man kan hyra någon kväll då och då för att kanske ha flugbindarkväll, kastmöte eller grillkväll på? Jag är uppvuxen på landet, där hade man bara kunnat hyra någon gympasal och slängt upp lite bord, inte lika lätt i GBG gissar jag?

Vad vi skulle kalla sammandrabbningarna känns väl mindre intressant, frågan är om GFFS skulle vara intresserade av att haka på och vi kanske helt enkelt skulle gå med dem eller om vi bara kör på något annat.

Jag tror åtminstone på att hålla det enkelt, lägga tid på att faktiskt åka och fiska ihop istället för att starta föreningar, fixa fasta lokaler och göra egna hemsidor. Låt oss göra det vi älskar och utvecklas efter behov?

#10 OFFLINE   tomson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 83 Inlägg:

Skrivet 01 May 2010, 08:27

Håller med föregående. Att hålla igång en förening tar väldigt mycket tid i anspråk om man ska ha lokal o. dyl. Vi hade lokal under ca 10 år och det funkade bra dom första fem åren. Då träffades vi minst en gång i veckan för nån aktivitet eller bara för att "tjöta". Vi hade även flugbindning i samarbete med skolan, s.k SIA verksamhet under en femårsperiod. Det var väldigt skoj att se att några av barnen blev bitna och några få väldigt duktiga flugbindare. Tyvärr så kommer det in så mycket annat i livet under en period så fisket och klubben blir lidande. Mycket rinner sedan ut i sanden och allt mattas av. Vi är trots det några få kvar som håller ihop och försöker komma ut så ofta vi kan för att fiska. Blir en del HÖ samt minst en vecka i Norge och Gaula numera för laxfiske. Örekilsälven och Säveån får besök också. Vi brukar avsluta säsongen varje år med en helg i Hökensås med regnbågsfiske samt god mat och dryck. .Det var ju trots allt med det fisket allt började. Nu fick ni lite bakgrund till vårat "sällskap". Bifogad bild: logga1.gif

Tom Brokaw

#11 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 01 May 2010, 09:19

Jag sitter här och försöker få igång stelkroppen efter att ha sovit över 6.5 timmar för första dagen på 4 dagar, vädret ser väl inte helt dumt ut idag?
Någon som vill ut och fiska en sväng? Jag har brumbrumbil.

#12 OFFLINE   salmonsalar

Advanced Member

• Edgemember
  • 1041 Inlägg:

Skrivet 01 May 2010, 14:18

Visa inläggnenja på May 1 2010, 10:19 sade:

Jag sitter här och försöker få igång stelkroppen efter att ha sovit över 6.5 timmar för första dagen på 4 dagar, vädret ser väl inte helt dumt ut idag?
Någon som vill ut och fiska en sväng? Jag har brumbrumbil.
Blåser mycket så jag tackar nej men en annan gång!
Postad bild

#13 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 07 Aug 2010, 11:57

Intresse finns, vad vi behöver lista ut är hur man gör något sånt här så enkelt att det faktiskt blir av.

Måste vi ha en förening? Måste vi ha bidrag? Måste vi ha klubbstuga? Måste vi ha klubbsjöar?

Kan vi inte bara börja med en tråd på forumet och ett gäng trevliga fisketurer tillsammans?
Jag tänkte fiska i eftermiddag/kväll.

#14 OFFLINE   Metatron

Advanced Member

• Edgemember+
  • 167 Inlägg:

Skrivet 07 Aug 2010, 12:11

Lokaler finns det en massa, bara att kolla på sin lokala hyresgästförening, dom har oftast en lokal man kan låna eller till och med hyra. Är det även så att lokala föreningen inte direkt har nått på sin agenda kan dom säkert sponsra med lite kaffe och bullar till mötena oxå :)

#15 OFFLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1559 Inlägg:

Skrivet 09 Aug 2010, 05:53

Vad tror ni om att börja med gemensamt fiske 1ggr i veckan nu i höst? Vi kan bestämma en plats så utgår vi där ifrån, det måste ju inte vara havsöring. Vi kan ju leta upp en fin sjö och våldgästa den, eller nåt.

#16 OFFLINE   Beskman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1060 Inlägg:

Skrivet 09 Aug 2010, 08:08

Visa inläggRichard på 09 Aug 2010, 05:53 sade:

Vad tror ni om att börja med gemensamt fiske 1ggr i veckan nu i höst? Vi kan bestämma en plats så utgår vi där ifrån, det måste ju inte vara havsöring. Vi kan ju leta upp en fin sjö och våldgästa den, eller nåt.

Låter som en plan.

//Joel

#17 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10912 Inlägg:

Skrivet 10 Aug 2010, 11:49

Onsdagar kanske?
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#18 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 12 Aug 2010, 11:08

Nu snackar vi!
Det luriga blir väl att hitta bra sjöar att fiska i men samtidigt så finns ju alltid både kusten och tamfisken. :)

Onsdag eftermiddag/kväll låter klockrent, något att se fram emot när vardagsångesten är på topp.

Finns det intresse för att dra ihop något innan nästa onsdag? Långhelg uppmanar till fisketokerier. :P

Edit: Vi borde försöka få tråden flyttad till "Fiskesnack", den ligger smådumt här.

Detta inlägg har redigerats av nenja: 12 Aug 2010, 11:10

#19 OFFLINE   jonas71

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 80 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2010, 09:10

Visa inläggnenja på 12 Aug 2010, 11:08 sade:

Nu snackar vi!
Det luriga blir väl att hitta bra sjöar att fiska i men samtidigt så finns ju alltid både kusten och tamfisken. :)

Onsdag eftermiddag/kväll låter klockrent, något att se fram emot när vardagsångesten är på topp.

Finns det intresse för att dra ihop något innan nästa onsdag? Långhelg uppmanar till fisketokerier. :P

Edit: Vi borde försöka få tråden flyttad till "Fiskesnack", den ligger smådumt här.

Hänger gärna på lite onsdags fiske när tid finnes - jag kan sträcka mig bortom Havsöringen även om jag ser den som prioriterad för mig, dessutom för mig som har familj och barn har fisket blivit lidande "mycket" och jag tror det skulle bli lite enklare med fasta tider.

#20 OFFLINE   Beskman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1060 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2010, 10:11

Onsdag är inte min bästa dag i veckan, men det ska nog gå att hänga på någon gång i alla fall.

//Joel

#21 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2010, 23:34

Det måste ju inte vara onsdag, om vi avgör dag utefter våra behov så hittar vi säkert ngt som fungerar för de flesta. Tisdag eller torsdag kanske? Så länge det är ljus till 21 så fungerar ju eftermiddagsfiske, vill vi dra ihop något seriösare kan man ju ta det ngn helgdag.

Allt fiske känns som att det är av intresse, nu när havsöringsfisket fortfarande är svårt (3 kvällar = 6-7 hugg och en landad...) så kanske det vore kul att dra ihop något med större chans till hugg?
Vad är kul att fiska såhär års en kväll?

#22 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5938 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2010, 23:53

Aborre fiske hade varit trevligt någon gulakort vatten typ Sävelången där det finns nors aborre
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#23 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2010, 23:55

Absolut! Fick en borre på 300-400g på flugspöt idag, riktigt pigg fisk. :)

#24 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5938 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2010, 23:58

Visa inläggnenja på 13 Aug 2010, 23:55 sade:

Absolut! Fick en borre på 300-400g på flugspöt idag, riktigt pigg fisk. :)

Jag längtar efter Aborre fiske.Det lär finnas bra med fisk i lysevatten Vättlefjäll och trevligt område med grill möjligheter och vindskydd

Detta inlägg har redigerats av Meritaimen: 13 Aug 2010, 23:59

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#25 OFFLINE   Oresjö

Advanced Member

• Edgemember+
  • 281 Inlägg:

Skrivet 14 Aug 2010, 01:02

Jag tycker det här med fiske en gång i veckan låter skitbra. För mig passar onsdagar som handen i handsken, men det går ju alltid att styra lite från tillfälle till tillfälle.

I Vättlefjäll finns det flera riktigt bra abborrsjöar, har jag hört. Norsabborre i Sävelången låter också fint.
Jag är på vad som än tänkas kan just nu.
Före detta cAs.
Vem är jag?

#26 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 14 Aug 2010, 02:36

Någon som vill fiska imorgon? Sambon tog bilen och åkte ner till Skåne över helgen så jag är strandad och fiskesugen, får väl se om jag kan hitta någon gädda i härlanda tjärn i värsta fall. :P

#27 OFFLINE   jonas71

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 80 Inlägg:

Skrivet 16 Aug 2010, 20:18

och?

Detta inlägg har redigerats av jonas71: 16 Aug 2010, 20:19

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar