Hoppa till innehåll

.

Göra en flugrulle

46 replies to this topic

#31 OFFLINE   Burpman

Advanced Member

• Edgemember
  • 547 Inlägg:

Skrivet 21 Oct 2010, 15:25

Visa inläggjani på 21 Oct 2010, 15:14 sade:

Varför inte välja 70 m av den backing du tänkt använda och linda den på en befintlig rulle? Sen kan du ju själv mäta och räkna ut hur stor volym du ska reservera för din backing på rullen du ska bygga... ;)

Jo det är sant, får kolla upp det på rullen när jag kommer hem :) ibland skriver man innan man tänker :unsure:

#32 ONLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 21 Oct 2010, 15:29

Visa inläggBurpman på 21 Oct 2010, 15:25 sade:

Jo det är sant, får kolla upp det på rullen när jag kommer hem :) ibland skriver man innan man tänker :unsure:
Inte ska du vara ledsen för det - lever själv efter devisen: "Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter!" - Arne Anka :P
torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#33 ONLINE   Anders S. F.d Reelmaker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 183 Inlägg:

Skrivet 21 Oct 2010, 16:09

När jag gjort mina rullar har jag ritat som jag vill ha det sen får det gå på så mycket backing det går :-)

#34 OFFLINE   Burpman

Advanced Member

• Edgemember
  • 547 Inlägg:

Skrivet 21 Oct 2010, 16:35

Visa inläggReelmaker på 21 Oct 2010, 16:09 sade:

När jag gjort mina rullar har jag ritat som jag vill ha det sen får det gå på så mycket backing det går :-)

Jo det är sant men man vill ju helst att det ska få plats en 50 m backing + fluglina :)
Så man inte lyckas göra en för liten rulle...
Nej nu måste man snart rycka upp sig och jobba istället för att spekulera så mycket!

Tack för svaren

#35 ONLINE   Anders S. F.d Reelmaker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 183 Inlägg:

Skrivet 21 Oct 2010, 16:43

Då har man ju bara ritare en rulle som blev en klass mindre än man tänkt sig :-)

#36 OFFLINE   Klabbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2010, 00:38

Tjena!!

Kul med ett rullprojekt, det gjorde jag också när jag gick ut gymnasiet. Jag gjorde min med skivbroms och ett försök till att få den frivevad och även kunna byta håll på den, funkar hyfsat om man inte ställer på bromsen så hårt. :blink:
Jag var o lånade en rulle på lokala handlaren (kommer dock inte ihåg vilken modell) som jag kunde mäta lite på och "sno" lite ideer från.
Jag har fiskat med den i några år från och till den funkar helt ok till vanligt regnbågsfiske iaf :rolleyes:.

Här lite funderingar på att göra en ny variant på min med lite annan broms konstruktion o lite så, får se vart de leder.
Men skickar in en bild på den iaf, kan fixa fler om intresse finns.
Postad bild
Mvh Klabbe

#37 OFFLINE   Burpman

Advanced Member

• Edgemember
  • 547 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2010, 01:12

Oj läcker! Den var ju riktigt snygg.
Har du gjort den i vanlig aluminium som du sedan behandlat? Själv har jag "snott" lite ideér jag med, är inte det lättaste att komma på egna tekniska lösningar har jag märkt. Kommer försöka göra ett bromssystem som liknar Sage clickrulle. Alltså i princip ett övervarvningsskydd.
Men, det var svårare och CADa än beräknat :P vet inte hur man ska göra själva "kuggdelen".

Hmm, fick precis en idé, är det någon som vet om det skulle kunna gå att använda sig av en smal kammrem (Bild) som man fäster på insidan av spoolen. Detta för att kanske få ett tystare klickljud. Eller kan effekten bli att piggen spinner förbi "taggarna" på remmen pga att de är för mjuka... Somsagt, var bara en idé jag kom på nu :P

#38 ONLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 461 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2010, 10:02

Det kan säkert fungera med kamremsidéen men är det inte snyggare att ha anordningen i spolen?
Kolla in funktionen cirkular pattern i programmet du använder.

i Solid edge:

I inventor:

Lycka till med byggandet!

Detta inlägg har redigerats av kobmejaure: 13 Dec 2010, 10:04

#39 OFFLINE   Klabbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Skrivet 13 Dec 2010, 10:14

Visa inläggBurpman på 13 Dec 2010, 01:12 sade:

Oj läcker! Den var ju riktigt snygg.
Har du gjort den i vanlig aluminium som du sedan behandlat? Själv har jag "snott" lite ideér jag med, är inte det lättaste att komma på egna tekniska lösningar har jag märkt.

Är ganska nöjd utseendemässigt, men den är lite tung, har för mig den väger ca 180gram. Men det skulle gå att lätta bort en heldel material om man vill, men de får bli på nästa variant. :)
Japp den är gjord i vanligt alu typ 6061. Jag har ingen ytbehandling på denna, det är endast polerad med autosol, sen får man hålla efter den lite så håller den sig fin, men den tål klart inte så mycket som en anodiserad yta gör.
Mvh Klabbe

#40 OFFLINE   Burpman

Advanced Member

• Edgemember
  • 547 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2011, 21:21

Nja, inte så mycket aktivitet här inte :( (i tråden alltså)....
Håller på och ritar spolen i Cad för tillfället, dock så kom jag på en grej...
Hur ska man tänka att lagerhuset ska se ut? alltså vad är bäst, att det är 2 kullager i mitten av lagerhuset, eller att man göra så att de är skilda åt med några mm mellanrum?
Alltså har det någon praktisk inverkan på om axeln roterar runt 2 kullager som ligger bredvid varandra eller ifrån...

#41 OFFLINE   jlindengren

Advanced Member

• Edgemember
  • 891 Inlägg:

Skrivet 01 Feb 2011, 08:08

Det blir stadigare ju längre du har mellan lagren. Försök få det inre lagret så långt in på spolaxeln som möjligt, för att motverka hävstångseffekten. Denna aspekt blir mindre viktig ju stadigare spolaxeln är infästad.

Detta inlägg har redigerats av jlindengren: 01 Feb 2011, 08:09

"(...) it seems to me that if our survival system is based on eternal growth and expansion within a finite environment, then our entire culture is headed right for the shit hole." John Gierach

#42 OFFLINE   Burpman

Advanced Member

• Edgemember
  • 547 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2011, 22:34

Visa inläggjlindengren på 01 Feb 2011, 08:08 sade:

Det blir stadigare ju längre du har mellan lagren. Försök få det inre lagret så långt in på spolaxeln som möjligt, för att motverka hävstångseffekten. Denna aspekt blir mindre viktig ju stadigare spolaxeln är infästad.

Tack så mycket för svaret! Jag har tänkt att ha 3 st kullager som har bredden 6mm i lagerhuset(diametern spelar ingen roll för frågan som kommer). Totala längden på lagerhuset blir 25,5 mm, alltså så är det ett hålrum på 7.5 mm som jag ska fylla ut med något material (detta för att få lite mellanrum mellan lagren). Så till frågan, vad finns det för olika material man kan stoppa in som utfyllnad?
Finns det någon typ plast man kan använda, samma material som dessa kugghjul kanske?
Annars finns alternativet att använda 4 kullager (4x6 mm) och sedan ha botten på axeln 1.5 mm i samma diameter som lagerhuset. Blev väldigt konstigt formulerade frågor, är riktigt svårt att försöka förklara vad jag menar, men hoppas någon insatt har tid att svara lite kort, detta är för att jag ska veta hur jag ska dimensionera axeln på rullhuset...

/ Jonatan

#43 OFFLINE   jlindengren

Advanced Member

• Edgemember
  • 891 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 08:08

Tre kullager verkar mycket, räcker nog med två; fler adderar bara vikt, ingen funktion.
Nu vet jag inte hur konstruktionen ser ut, men om utfyllnadsmaterialet bara är till för att hålla isär kullagren så kan du sätta i en bit aluminiumrör t.ex. Det gör inget om det är luft mellan lagren. Fetta in dem innan slutmonteringen, bara!

Joakim
"(...) it seems to me that if our survival system is based on eternal growth and expansion within a finite environment, then our entire culture is headed right for the shit hole." John Gierach

#44 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7166 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 09:16

Jonatan - fick dåligt samvete nu. Du ska få bilder under helgen.

:)
Postad bild

#45 OFFLINE   Burpman

Advanced Member

• Edgemember
  • 547 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 11:10

Visa inläggjlindengren på 04 Feb 2011, 08:08 sade:

Tre kullager verkar mycket, räcker nog med två; fler adderar bara vikt, ingen funktion.
Nu vet jag inte hur konstruktionen ser ut, men om utfyllnadsmaterialet bara är till för att hålla isär kullagren så kan du sätta i en bit aluminiumrör t.ex. Det gör inget om det är luft mellan lagren. Fetta in dem innan slutmonteringen, bara!

Joakim

Tack, juste det är ju smart... har inte tänkt på rör utan tidigare fylla ut med solida aluminium cylindrar. Rör är ju mycket smartare, då får jag en lättare rulle också!
Tack så mycket för tipset.

Christian --> Det är ingen fara! :)

#46 OFFLINE   Vestlund

Advanced Member

• Edgemember+
  • 91 Inlägg:

Skrivet 14 Jul 2011, 15:37

Ser ut som ett intressant projekt, detta kommer jag följa! :)

#47 OFFLINE   salmonsalar

Advanced Member

• Edgemember
  • 1041 Inlägg:

Skrivet 25 Apr 2012, 21:18

Hur har det gått?

Postad bild

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar