Hoppa till innehåll

Foto

Laxfiskeresa med 2 spön med: Vilka spön skulle med?

51 svar till detta ämne

#31 OFFLINE   Olavi

Olavi

Advanced Member

• Edgemember
  • 881 inlägg

Postad 15 May 2010, 22:31

Laxfiske med bara två spön! Vad är det för dumheter? <_<
J

#32 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 16 May 2010, 21:07

Laxfiske med bara två spön! Vad är det för dumheter? :huh:

Hej på dig Olavi!
Håller jag på och fiskar med två spön samtidigt så har åtminstone jag famnen full av spön, linor och armar! :wub: :wub:
Klarar inte heller av att kasta med flera spön samtidigt än just två...än så länge i alla fall! :wub:

Men så förstår jag ju naturligtvis finessen med din fråga! :wub: Man har ju alltid reservspöna med sig också! Men det är ganska intressant att få veta vilka spön man skulle välja...eller med vilka spön man hellst av allt vill fiska med av de spöna man äger och så! :wub:
Thight lines!
MVH//SalmonEki

#33 OFFLINE   Norrbaggen

Norrbaggen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 inlägg

Postad 17 May 2010, 13:36

Jag vil säga samma som Olavi; två spön vilka dumheter.
För mig har laxfisket flera faser som tidligt fiske, sommarfiske, höstfiske. Dessa olika fisktider är ochså til tider i olika vatten, och mkt olika förhollanden.
Tidligt fiske ofta med kallt vatten och grov lax på älven: 15 och 15,6' loomis glx, samt om vattnet tillåter (vatten förningen) et långlinespö på 15,5- 17fot (i år bliver det et CND 15,6).
Sen får men vurdera om der behövs et reservspö.

Sommarfiske; 12,6' Loomis glx #8/9, Sage 14' #9, samt et långlinespö, och et spö om der bliver högt vatten, samt et enhands 10' #6 Loomis glx distance, + reservspö.

Höstfiske; Drar nog fram lakrits pinnarna igjen + Sage spöt, samt et långlinespö, + reservspö. kanskje jag vurderar att lufta nogra andra gamla spön som står i garderoben, vet ej.

Altså två spön = omöjligt.
Norrbaggen

#34 OFFLINE   BB.

BB.

Advanced Member

• Edgemember
  • 762 inlägg

Postad 17 May 2010, 13:45

Om man skall bli generell så skulle vara rätt nöjd med ett 14' #9-10 och ett 14' #9-10 i reserv. :huh:

#35 OFFLINE   Linkan

Linkan

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1104 inlägg

Postad 17 May 2010, 14:07

Om man skall bli generell så skulle vara rätt nöjd med ett 14' #9-10 och ett 14' #9-10 i reserv. :wub:

Ett utan märke eller spelar sånt ingen roll? :huh:

#36 OFFLINE   chrglx

chrglx

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 847 inlägg

Postad 17 May 2010, 23:19

Guideline LPXe 9.6 #7 (vilket spö för pengarna!, kastade första kasten med det idag), Stinger GLX #7/8 om man föredrar tvåhand för lättare fiske

Loomis Classic GLX 14 #9-10 (alt gamla finfina bruna allround Sage 9140 som reserv)

#37 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 18 May 2010, 00:02

Idag skulle jag gärna åka på resan även med ett RT Wild River 9' klass 6-7 spö från 80-talet och ett RT Chinook 14' klass 9-10 spö vilket kostade 280 kronor kontant för något år sedan. Jag har träningskastat och fiskat med de spöna under ett antal år och de bara håller och håller. Däremot har jag en hel del olika linor till samtliga av mina spön så att jag snabbt kan ändra fisket beroende årstiden och vattenståndet vilket kan ändra sig snabbt också har man ju fått se.

Det största nöjet för mig med en laxfiskeresa är ju ändå själva naturupplevelsen vid en laxälv och skulle antalet spön vara begränsat till två så skulle ju valet bli enkelt för jag har två favoritspön vilka därför skulle vara med. (De spöna köpte jag som utgående modeller för halva priset!) B)

Tack allihopa för era svar och det är roligt att det blir lite spridning också med spövalena. :P
Det vore nog bra konstigt om alla kom med precis samma svar angående spövalet. :D
Thight lines!
MVH//SalmonEki

#38 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 18 May 2010, 00:20

Guideline LPXe 9.6 #7 (vilket spö för pengarna!, kastade första kasten med det idag), Stinger GLX #7/8 om man föredrar tvåhand för lättare fiske

Loomis Classic GLX 14 #9-10 (alt gamla finfina bruna allround Sage 9140 som reserv)

Hej chrglx!
Tacka tackar för ytterligare "juveler" ! Visst är det en härlig känsla när man kastar med ett nytt spö man direkt gillar! Grattis också för spövalet för jag har nog varit bra intresserad för just LPXe 9.6 spöt för det är så många som är nöjda med sina. B)
Spövalet spelar en stor roll om man fiskar en vecka eller två i sträck och misslyckas man med spövalet så brukar man bli något sliten och mör mot slutet. :P
Thight lines!
MVH//SalmonEki

#39 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 34138 inlägg

Postad 18 May 2010, 06:35

Jag vil säga samma som Olavi; två spön vilka dumheter.
För mig har laxfisket flera faser som tidligt fiske, sommarfiske, höstfiske. Dessa olika fisktider är ochså til tider i olika vatten, och mkt olika förhollanden.
Tidligt fiske ofta med kallt vatten och grov lax på älven: 15 och 15,6' loomis glx, samt om vattnet tillåter (vatten förningen) et långlinespö på 15,5- 17fot (i år bliver det et CND 15,6).
Sen får men vurdera om der behövs et reservspö.

Sommarfiske; 12,6' Loomis glx #8/9, Sage 14' #9, samt et långlinespö, och et spö om der bliver högt vatten, samt et enhands 10' #6 Loomis glx distance, + reservspö.

Höstfiske; Drar nog fram lakrits pinnarna igjen + Sage spöt, samt et långlinespö, + reservspö. kanskje jag vurderar att lufta nogra andra gamla spön som står i garderoben, vet ej.

Altså två spön = omöjligt.

Fiskar du lax med en #6:a :P
Tänk om det hugger en 15kg lax, kapar du tafsen då B)

Om du inte förstår så förstår du verkligen INGENTING

SD 2015

#40 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 34138 inlägg

Postad 18 May 2010, 06:36

Skulle det bli två spön så skulle jag köra med Stinger GLX 12´6 8/9 och ett cross current 9`#7 B)

Om du inte förstår så förstår du verkligen INGENTING

SD 2015

#41 OFFLINE   Namnbytarkungen

Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 754 inlägg

Postad 18 May 2010, 15:15

Det får bli mitt Stinger 15 fot samt Zpey Real Steal 11 fot klass 7. Det borde täcka av det mesta.
LAXJUNKIE!

#42 OFFLINE   Norrbaggen

Norrbaggen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 inlägg

Postad 18 May 2010, 16:57

Fiskar du lax med en #6:a :lol:
Tänk om det hugger en 15kg lax, kapar du tafsen då :D

Et Loomis glx distanse 10' #6 skiljer vel sig inte så mkt från andra 10' spön i #7?
Om jag hittar linken, så skal jag lägga upp den på filmsnutten där det landas en 20kg på et 9' femma (menar det tog ca 2 timmar att trötta ut laxen)
Inte alla älvar har lax i 15kg klassen, så der bliver lite overkill med et 15' 10-11 spö i en älv med bara grillkorvar.
Kapa linan, vilka dumheter. Bara att köra på ;)

Jag hittade filmen; http://www.polarflua...m/Filmklipp.htm sen Ken Jørans kjempelaks. Tog vel lite i på fisken, men 16/17kg var den, men på spö i klass 4/5 :lol:

Redigerat av Norrbaggen, 18 May 2010, 20:35.

Norrbaggen

#43 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 18 May 2010, 21:30

Hej Sasse, Nambytarkungen och Norrbaggen!
Tackar för era svar och intressant läsning! :D
Det var roligt att få se lite filmklipp också...tackar...vilka fina fighter det är med där!....men nog skulle jag hellre ta en liten konjak istället för laxeblod som en av grabbarna kastade i sig! :lol:
MVH//Eki

#44 OFFLINE   Nordström

Nordström

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1559 inlägg

Postad 27 May 2010, 19:04

en 14 fots #10 och ett 10fots #7.

det viktigaste för mig är nästan att ha klumpar som passar dom olika situationerna, och då menar jag klumplängderna, tex kör jag med 13 meter om det finns utrymme till 14 fotaren och 11 meter om det är trångt.

#45 OFFLINE   kaffebryggarn

kaffebryggarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 508 inlägg

Postad 27 May 2010, 20:33

Enhands Loomis nativerun glx 10 fot samt ett Sage Z-Axis 14,3 (sjukt skönt att kasta med)
JOJ

#46 OFFLINE   Bosse H

Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 316 inlägg

Postad 29 May 2010, 19:54

Inte helt enkelt att svara på,
men tvåhands till tyngre fisket då blir det LTS X1 14´6´´... det spöt använder jag mest.
Enhands där har jag ingen riktig favorit, fiskar alldrig lax mend 1 hands så jag fuskar och väljer en lätt tvåhands (LOOP GASS 12´ #6-7)

Men nu har jag utelämnat mitt favoritspö som inte fick plats pågrund av urvalsreglerna...

// Bosse

#47 OFFLINE   Marlodge

Marlodge

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 2173 inlägg

Postad 29 May 2010, 20:53

Jag skulle ta ett spö på Alta (ovan Raipas) första veckan i juli och sedan följa upp det med ett spö på Nord-Reisa, veckan därpå........... :P

Marlodge

Redigerat av Marlodge, 29 May 2010, 20:53.

Hellre en fluga i vattnet än en kossa på isen.....!

1looplina.jpg

#48 OFFLINE   Bosse H

Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 316 inlägg

Postad 29 May 2010, 20:57

Jag skulle ta ett spö på Alta (ovan Raipas) första veckan i juli och sedan följa upp det med ett spö på Nord-Reisa, veckan därpå........... :D

Marlodge

Det var dagens bästa förslag :P

#49 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 30 May 2010, 00:01

Jag skulle ta ett spö på Alta (ovan Raipas) första veckan i juli och sedan följa upp det med ett spö på Nord-Reisa, veckan därpå........... :D

Marlodge

Hej Marlodge!
Det var inget direkt dåligt val du gjorde....och inget fel på valet av den andra veckan heller! :P :D :o
En sådan där resa skulle jag nog vilja göra även om det bara var vadarstavar man endast fick kasta med! B)
Skitfiske på dig!
MVH//Eki

#50 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 30 May 2010, 00:47

Hej och tack allesammans ni som har svarat!
Bra många svar har ju redan landat här och det är en hel del spridning på spövalena också! Man åker ju inte ut på en laxresa utan reservspöna men iden med frågeställningen var just hur man skulle agera om man nu bara kunde ha begränsat med spön med sig.
Det är nog bra många favoritspön med bland svarena och det var nog så det var tänkt också.

Intressant är att det är så många olika spöval med men jag blir lite förvånad över varför det är så få lågprisvarianter av spön med och vissa spömärken lyser med frånvaro totalt!

Läser man genom svarena som nybörjare så finns det ju solklart anledning till att fundera lite grann innan man går och handlar t.ex. Man bör nog prova ut spön och linor och känna efter innan man gör sitt val. Det är många parametrar som ska stämma överens med kastförmågan man besitter och det lär även vara mycket känsla också inblandad i spövalena.

Jag har ju planer på att så småningom skaffa ett nytt spö och då kommer jag naturligtvis tänka på de spön vilka är med här och vill nog prova ut en hel del innan jag bestämmer mig. Jag vet ju att många av er har massor med erfarenheter och kunskaper i ämnet så det gör svarena extra intressanta för mig och säkert för en hel del andra också.

Kul! :P

MVH//Eki

#51 OFFLINE   Laxander

Laxander

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 inlägg

Postad 30 May 2010, 10:59

Själv kör jag aldrig med tyngre grejer än mitt sage G IV 12´4 #8...ser inte riktigt nån anledning att trötta ut sig med 15 fotare..

Så mitt val hade blivit det och Guideline LPX 11´#8-10...det spöet har ryggrad vill jag säga... :P

#52 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 30 May 2010, 16:56

Själv kör jag aldrig med tyngre grejer än mitt sage G IV 12´4 #8...ser inte riktigt nån anledning att trötta ut sig med 15 fotare..

Så mitt val hade blivit det och Guideline LPX 11´#8-10...det spöet har ryggrad vill jag säga... :P

Hej owe!
Intressant det där att du skulle nöja dig med ett kortare spö. Brorsan kör nästan enbart med sin Fenwick om det nu är 12'4 eller 12'6 spö han har men han tycker också att det är med den spölängden han gillar mest. Och sedan råkar det vara så också att han låter bli de riktigt långa kasten men försöker koncentrera sig på presentationen av flugan i stället så den börjar fiska så snabbt som möjligt och det med full kontroll över ekipaget i stället.
Hade vid ett tillfälle ett 17' #12 spö med mig och visst kändes det i axlarna efteråt det kan jag direkt medge.

Det är många som prisar just LPX spöna men även LeCie modellerna...och jag är nog bra sugen att prova just de spöna så man vet mera.
Tackar tackar!
Thight lines!
MVH//Eki

Redigerat av SalmonEki, 30 May 2010, 16:57.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar