Hoppa till innehåll

.

Kläckning

8 replies to this topic

#1 OFFLINE   Fxn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:

Skrivet 17 May 2010, 11:08

Hej,

Jag fiskade i lördags i en P&T-sjö där regnbågarna var helt vilda under tre timmar. Från kl 11-14, ungefär. Jag trodde jag skulle få mitt livs fiske, men icke!

Det var väldigt aggressiva vak men det kändes inte som om dem jagade ytligt. De måste jagat något max 5cm under ytan. Hela sjön praktiskt taget kokade.

Jag provade alla typer av flugor i mina askar och vart tillslut nästan irriterad att jag inte fick dem att bita. Spelade ingen roll om jag la flugan mitt i vakringen med torrfluga, streaking caddies, goldhead, steamers. Inte heller gjorde det någon skillnad om jag fiskade hem flugorna snabbt, långsamt, små ryck eller lite av varje - Inte ett naffs!

Jag undrar alltså vad detta kan ha varit som gjorde 99% av alla fiskar i sjön helt galna under tre timmar. Några idéer?

Mvh
Fxn
Stöd Älvräddarna - www.alvraddarna.se

#2 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2095 Inlägg:

Skrivet 17 May 2010, 12:03

Visa inläggFxn på May 17 2010, 11:08 sade:

Hej,

Jag fiskade i lördags i en P&T-sjö där regnbågarna var helt vilda under tre timmar. Från kl 11-14, ungefär. Jag trodde jag skulle få mitt livs fiske, men icke!

Det var väldigt aggressiva vak men det kändes inte som om dem jagade ytligt. De måste jagat något max 5cm under ytan. Hela sjön praktiskt taget kokade.

Jag provade alla typer av flugor i mina askar och vart tillslut nästan irriterad att jag inte fick dem att bita. Spelade ingen roll om jag la flugan mitt i vakringen med torrfluga, streaking caddies, goldhead, steamers. Inte heller gjorde det någon skillnad om jag fiskade hem flugorna snabbt, långsamt, små ryck eller lite av varje - Inte ett naffs!

Jag undrar alltså vad detta kan ha varit som gjorde 99% av alla fiskar i sjön helt galna under tre timmar. Några idéer?

Mvh
Fxn

Små grå dagsländor, vet ej va de heter

#3 OFFLINE   Fxn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:

Skrivet 17 May 2010, 12:12

Har du någon bild på en sådan immitation?

#4 OFFLINE   reismer

Advanced Member

• Edgemember
  • 155 Inlägg:

Skrivet 17 May 2010, 12:50

Visa inläggThomas D på May 17 2010, 13:03 sade:

Små grå dagsländor, vet ej va de heter

Kan det ha varit vasssländor, de är ju små och grå....

Här är en länk till en vassländenymf ifall de tog strax under ytan:

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=...r&Itemid=59

kolla gärna in resten av immitationerna på sidan!

#5 OFFLINE   K.Richard

Advanced Member

• Edgemember
  • 296 Inlägg:

Skrivet 17 May 2010, 13:12

Håller med inläggen ovan om att det låter som det var kläckande vasslädor(eller någon annan dagslända). Såg du några insekter på ytan?
Testa Pheasant tail eller ett koppar ribbat haröra stl 14-16 fiskat med långsam hand twist.

#6 OFFLINE   Gladh

Member

• Members
  • PipPip
  • 16 Inlägg:

Skrivet 17 May 2010, 13:15

Kryllar av fjädermyggor som kläcker så här års.

Postad bild

#7 OFFLINE   K.Richard

Advanced Member

• Edgemember
  • 296 Inlägg:

Skrivet 17 May 2010, 13:25

Visa inläggGladh på May 17 2010, 12:15 sade:

Kryllar av fjädermyggor som kläcker så här års.

Postad bild
Sant! Men vaken lät på beskrivningen som lite för aggresiva för fjädermygg, men man vet inte.
Klingberg har en bra arktikel om fjädermyggs fisket på sin sida Länk

#8 OFFLINE   Fxn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:

Skrivet 17 May 2010, 15:17

Tack för alla svar!

Jag provade Pheasant Tail och Haröra i svart och mörkbrun (med och utan guldskalle) i storlek 14. Det var inte mycket insektsaktivitet på ytan då det blåste rejält tidvis.

Hur fiskar man hem en fluga med handtwist?

/Fxn

#9 OFFLINE   K.Richard

Advanced Member

• Edgemember
  • 296 Inlägg:

Skrivet 17 May 2010, 15:48

Visa inläggFxn på May 17 2010, 15:17 sade:

Tack för alla svar!

Jag provade Pheasant Tail och Haröra i svart och mörkbrun (med och utan guldskalle) i storlek 14. Det var inte mycket insektsaktivitet på ytan då det blåste rejält tidvis.

Hur fiskar man hem en fluga med handtwist?

/Fxn
Handtwist. Även bra när det blir dags att fiska med nattsländepuppor och mycket annat. Flugan får en ryckig gång, liknar nymferna som är på väg till ytan för att kläckas. Testa även att gå ner i storlek på flugan, det är ofta som flugan är långt mycket större än vad det dn ska imitera och blir då förbisedd av öringen som är helt inställd på den natulriga födans storlek och rörelsemönster. Lycka till!

Detta inlägg har redigerats av K.Richard: 17 May 2010, 16:10

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar