Hoppa till innehåll

.

Ensam i tältet juni 2010

50 replies to this topic

#1 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 16:57

Tänkte hålla mig sysselsatt de timmar det inte lönar sig fiska och man bara sitter under pressenningen och njuter av dagarna med att föra lite dagbok under min resa. Förutsatt att det går att skriva från mobilen hyffsat smärtfritt. Samt ladda upp lite bilder.

Planen är rätt enkel. Packa bilen och åka.
Inga datum är satta, pengarna räcker nog långt om man inte äter ute allt för ofta.
Åker runt 28-30 maj och stannar så länge jag vill, känner och kan! Har precis avslutat studierna, har några månaders "semester" innan nästa kurs börjar. Har satsat hårt på att få göra detta nu under sommaren, snålat med pengarna, snålat med fisket och bara sett till så att jag vekrligen kommer iväg.

Kommer sova i tält och har med mig det mesta man behöver, tvätta smuts får man väl ta och göra hos de man känner där eller kanske fråga campingen om man får låna tvättmaskinen ;)

Tar med mig två flugspön klass 2&5, flytring, hela bindsortimentet.
The notion is that if you want to welcome me with open arms, I'm afraid you're also going to have to welcome me with open legs. /G.Simmons

#2 OFFLINE   schiz

Advanced Member

• Edgemember+
  • 594 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 17:03

Visa inläggKoljonen på May 25 2010, 15:57 sade:

Tänkte hålla mig sysselsatt de timmar det inte lönar sig fiska och man bara sitter under pressenningen och njuter av dagarna med att föra lite dagbok under min resa. Förutsatt att det går att skriva från mobilen hyffsat smärtfritt. Samt ladda upp lite bilder.

Inga datum är satta, pengarna räcker nog långt om man inte äter ute allt för ofta.
Åker runt 28-30 maj och stannar så länge jag vill, känner och kan! Har precis avslutat studierna, har några månaders "semester" innan nästa kurs börjar. Har satsat hårt på att få göra detta nu under sommaren, snålat med pengarna, snålat med fisket och bara sett till så att jag vekrligen kommer iväg.

Kommer sova i tält och har med mig det mesta man behöver, tvätta smuts får man väl ta och göra hos de man känner där eller kanske fråga campingen om man får låna tvättmaskinen ;)

Låter ju skitskoj, hade jag inte familjen att tänka på hade jag nog börjat planera något liknande nu!
Ha det bra där ute.
Hejunte viktn som ä vikti i länga a längd!

#3 OFFLINE   Hank

Advanced Member

• Edgemember+
  • 622 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 17:07

Trevligt trevligt! Gjort några sådana resor själv, brukar bli kanon.
Ser fram emot att följa trippen.
Jamtland, Jamtland, jamt å ständut!

#4 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 17:08

Born to be Wild!
Sånt här gillar jag.
Synd att man inte gjorde nåt liknande själv.
Ja förutom en sväng på fjället i all ensamhet för många år sen.
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#5 OFFLINE   TobbeOlsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2677 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 18:47

Låter skönt det där. Ska försöka mig på en liknande sak i Juni, men jag kan tyvärr bara vara borta i ca 1vecka. Men tält och allt ska med.. Kanske försöker svänga förbi på vägen hem.. Om du nu vill ha lite sällskap.

/Tobbe
http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

#6 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 19:21

Visa inläggTobbeOlsson på May 25 2010, 19:47 sade:

Låter skönt det där. Ska försöka mig på en liknande sak i Juni, men jag kan tyvärr bara vara borta i ca 1vecka. Men tält och allt ska med.. Kanske försöker svänga förbi på vägen hem.. Om du nu vill ha lite sällskap.

/Tobbe

Alltid trevligt med fiskesällskap =)

Bara PM när du drar iväg så kan jag berätta vart nånstans jag befinner mig i sysslebäck. Har liksom inte bestämt mig ännu vart jag slår läger, innan stora campingen eller om jag hamnar vid naturcampingen som ligger strax efter klarabro.
The notion is that if you want to welcome me with open arms, I'm afraid you're also going to have to welcome me with open legs. /G.Simmons

#7 OFFLINE   TobbeOlsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2677 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 19:23

Visa inläggKoljonen på May 25 2010, 20:21 sade:

Alltid trevligt med fiskesällskap =)

Bara PM när du drar iväg så kan jag berätta vart nånstans jag befinner mig i sysslebäck. Har liksom inte bestämt mig ännu vart jag slår läger, innan stora campingen eller om jag hamnar vid naturcampingen som ligger strax efter klarabro.

Absolut. Det ska jag göra..
http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

#8 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 19:25

Visa inläggschiz på May 25 2010, 18:03 sade:

Låter ju skitskoj, hade jag inte familjen att tänka på hade jag nog börjat planera något liknande nu!
Ha det bra där ute.
Ja, man hade väl (o)turen och bli ensam för nån månad sen.
Får nya lyan i juli så har inte nå räkningar heller att betala. =)

#9 OFFLINE   Järven

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2444 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 19:57

Ensamtältning med fiske...kan upplevelsekänslan bli större ? ;)

Själv drar jag till Jämtland eller Norge i Augusti för en veckas fiske & tattarliv på fjället i tält.
Bäva måne rödingarna. :)
Vilse på fjället & Rödingkåt !

#10 OFFLINE   schiz

Advanced Member

• Edgemember+
  • 594 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 19:59

Visa inläggKoljonen på May 25 2010, 18:25 sade:

Ja, man hade väl (o)turen och bli ensam för nån månad sen.
Får nya lyan i juli så har inte nå räkningar heller att betala. =)

Ofan det är ju inte så skoj.
Räkningsfrihet däremot, det vore ballt.
Lycka till igen med vildmarksäventyret!
Hejunte viktn som ä vikti i länga a längd!

#11 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 20:09

Visa inläggKoljonen på May 25 2010, 17:57 sade:

Låter underbart!
Jag själv är sugen på en vecka ensam på fjället! :)
www.netflies.se

#12 OFFLINE   kjell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Skrivet 29 May 2010, 11:06

Visa inläggKoljonen på May 25 2010, 17:57 sade:

Kommer sova i tält och har med mig det mesta man behöver, tvätta smuts får man väl ta och göra hos de man känner där eller kanske fråga campingen om man får låna tvättmaskinen :huh:

#13 OFFLINE   kjell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Skrivet 29 May 2010, 11:35

Det här låter kul,påminner mig om när jag själv började fiska i norra värmland,brukade då tälta i skogarna ovan Höljes och fiskade i sjöarna där.Numera har jag husvagn stående på Bråtens camping strax innan Klarabro .ska bli kul att följa din tripp

#14 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 07 Jun 2010, 18:16

trevligt kunna logga in sa vi sista dagarna. fisket har varit trogt, om man inte gar pa djupet. har om dagen traffade jag pa kjell, blev nagra fiskepass ihop och aven riktigt fina harrar blev det. kjell ska ha en egen trad for det han gjorde! en sann hjalte! och sa till sist, bilder far vanta till jag kommer hem.

#15 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 07 Jun 2010, 18:39

Trevligt att höra.
Hur känns tältlivet?
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#16 OFFLINE   rilleman

Advanced Member

• Edgemember
  • 50 Inlägg:

Skrivet 08 Jun 2010, 11:43

Blir roligt att följa din "semester"! :D
Skitfiske!

#17 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 11 Jun 2010, 00:38

Hemma för möte imorgon, ordna upp lite saker sen bär det iväg igen =)

Här kommer lite bilder på några bäckar som utforskades lite.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: P010610_19.02.JPG
  • Bifogad bild: P010610_19.07.JPG
  • Bifogad bild: P020610_13.50_01_.JPG
  • Bifogad bild: P310510_19.00.JPG
  • Bifogad bild: P310510_19.01.JPG

#18 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 11 Jun 2010, 13:22

Visa inläggHannu på Jun 7 2010, 19:39 sade:

Trevligt att höra.
Hur känns tältlivet?
Tältlivet är rätt avslappnande, trevligt som tusan. Speciellt kvällarna när det vilda livet drar igång som inte hörs, ses på dagarna. Menar vilda djurlivet ;-)
Älgarna blir lite närgångna, rådjuren står och skriker några meter från tältet och fåglarna sätter sig i trädet ovanför tältet. Helt underbart med allt ljud man hör när allt det andra tystnar.

Minns inte om det var första eller andra natten, men iaf så hade jag besök precis utanför tältet, hörde hur gräset revs från marken strax ovan mitt huvud. Trött, sliten som man var så reagerade man inte så mycket mer på det utan vände mig bara om o somna igen.

Längtar redan tillbaka, troligen nästa vecka/helg bär det av tillbaka.

#19 OFFLINE   kjell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Skrivet 13 Jun 2010, 14:46

Visa inläggKoljonen på Jun 11 2010, 14:22 sade:

Tältlivet är rätt avslappnande, trevligt som tusan. Speciellt kvällarna när det vilda livet drar igång som inte hörs, ses på dagarna. Menar vilda djurlivet ;-)
Älgarna blir lite närgångna, rådjuren står och skriker några meter från tältet och fåglarna sätter sig i trädet ovanför tältet. Helt underbart med allt ljud man hör när allt det andra tystnar.

Minns inte om det var första eller andra natten, men iaf så hade jag besök precis utanför tältet, hörde hur gräset revs från marken strax ovan mitt huvud. Trött, sliten som man var så reagerade man inte så mycket mer på det utan vände mig bara om o somna igen.

Längtar redan tillbaka, troligen nästa vecka/helg bär det av tillbaka.

hur gick det med öringen du hade koll på,blev det något nytt försök

#20 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 13 Jun 2010, 16:33

Visa inläggkjell på Jun 13 2010, 15:46 sade:

hur gick det med öringen du hade koll på,blev det något nytt försök
Jag var ut och försökte en gång till men det gav inget, kanske skrämde jag iväg den när jag vadade ut till platsen. Tänkte vada ut uppströms nu när jag åker tillbaka och försöka en gång till. Vet ju att det står fisk där ;-)

Måste kolla hur vattennivån är nu, kanske en aning lättare och vada och så kanske man slipper vatten innanför byxorna :wacko:

#21 OFFLINE   kjell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Skrivet 13 Jun 2010, 16:42

Visa inläggKoljonen på Jun 13 2010, 17:33 sade:

Jag var ut och försökte en gång till men det gav inget, kanske skrämde jag iväg den när jag vadade ut till platsen. Tänkte vada ut uppströms nu när jag åker tillbaka och försöka en gång till. Vet ju att det står fisk där ;-)

Måste kolla hur vattennivån är nu, kanske en aning lättare och vada och så kanske man slipper vatten innanför byxorna :wacko:

älven har gått upp en del senaste dagarna

#22 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 13 Jun 2010, 23:40

Visa inläggkjell på Jun 13 2010, 17:42 sade:

älven har gått upp en del senaste dagarna

Mer koppartråd under dubbingen alltså :lol:

#23 OFFLINE   kjell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Skrivet 14 Jun 2010, 16:07

Visa inläggKoljonen på Jun 14 2010, 00:40 sade:

Mer koppartråd under dubbingen alltså :lol:

jag skulle nog testa torrfluga också gärna på lite grundare ställen, man kan få fina överaskningar där

#24 OFFLINE   Dagsländan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 95 Inlägg:

Skrivet 14 Jun 2010, 17:11

Visa inläggkjell på Jun 14 2010, 16:07 sade:

jag skulle nog testa torrfluga också gärna på lite grundare ställen, man kan få fina överaskningar där
Såg giftigt ut under "fallet" Stod det någon öring där?

#25 OFFLINE   rilleman

Advanced Member

• Edgemember
  • 50 Inlägg:

Skrivet 15 Jun 2010, 11:45

Visa inläggKoljonen på Jun 10 2010, 23:38 sade:

Hemma för möte imorgon, ordna upp lite saker sen bär det iväg igen =)

Här kommer lite bilder på några bäckar som utforskades lite.

Härliga bilder! Var det något liv i dem? Bäckarna alltså :D

Detta inlägg har redigerats av rilleman: 15 Jun 2010, 11:47

#26 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 15 Jun 2010, 18:24

Visa inläggrilleman på Jun 15 2010, 12:45 sade:

Härliga bilder! Var det något liv i dem? Bäckarna alltså :D
Jooda, liv fanns det i dessa små härliga bäckar. Inget stort krokades men då vandrade inte jag så långt längs bäckarna heller för denna gång. Ska ta en kvällstur i dessa bäckar för att vandra lite längre in i hopp om de äldre herrarna.

#27 OFFLINE   rilleman

Advanced Member

• Edgemember
  • 50 Inlägg:

Skrivet 16 Jun 2010, 21:26

Visa inläggKoljonen på Jun 15 2010, 18:24 sade:

Jooda, liv fanns det i dessa små härliga bäckar. Inget stort krokades men då vandrade inte jag så långt längs bäckarna heller för denna gång. Ska ta en kvällstur i dessa bäckar för att vandra lite längre in i hopp om de äldre herrarna.

Hoppas du hittar dem <_<
Smygfiske på skygga öringar, finns det något härligare?! :)

#28 OFFLINE   Thompa

Advanced Member

• Edgemember+
  • 694 Inlägg:

Skrivet 18 Jun 2010, 15:36

Uppe i Sysslebäck nu i helgen? :wub:

#29 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 18 Jun 2010, 19:40

Visa inläggThompa på Jun 18 2010, 16:36 sade:

Uppe i Sysslebäck nu i helgen? :wub:
Jag är ju tyvärr inte det =( hade räknat med att kunna åka idag men efter lite samtal så fick jag skjuta upp resan till på tisdag eftermiddag.

#30 OFFLINE   adam trahan

Newbie

• Edgemember
  • 6 Inlägg:

Skrivet 20 Jun 2010, 13:53

Jag arbetar själv på camping ensam, sätt upp ån dalen i skogen, miles från någon. Jag gör detta för att uppleva naturen, att känna hur det är att leva. Skogen är naturligt, är staden inte. Jag har samlat mina kit är det mycket lätt. Jag betalade uppmärksamhet när man köper den. Min flock när det är helt och hållet för en helg med ner väska, tält, spis, liggunderlag och de små sakerna man behöver är ca 10 kilo. Jag använder droppar för att göra mitt vatten så ren att jag inte får en bugg. Jag fiskar tenkara stil trots ett litet tre bit bambu flugspö får tullen ibland. Sista gången jag gick backpacking, jag var upp på 2a för att ta en kissa var skogen så stilla. Mina strålkastare peering in i skogen, jag såg inte Bigfoot tack och lov. :wub: Anyway, jag ser mig omkring här och se om någon annan gör det jag gör. Tack för er uppmärksamhet. adam

--------------------

I am working myself to camping alone, way up the stream valley in the forest, miles from anyone. I do this to experience the wild, to know what it is like being alive. The forest is natural, the city is not. I've collected my kit, it is very light weight. I payed attention when buying it. My pack when it is full for a weekend with down bag, tent, stove, sleeping pad and the little things one needs is about 10 kilos. I use drops to make my water clean so that I do not get a bug. I am fishing tenkara style although a little three piece bamboo fly rod will get the duty at times. The last time I went backpacking, I was up at 2a to take a pee, the forest was so still. My headlamp peering into the wood, I did not see bigfoot thank goodness. :D Anyway, I'm looking around here to see if anyone else does what I do. Thank you for listening. adam

Bifogad bild: 06.JPG

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar