Då passar det utmärkt att sticka hem till sitt kära bullaren för å se om Herr öring är på hugget!
Första dagen på denna 3 dagars utflykt anländer jag sent, men kvälssolen värmer å jag tar endå mitt nya loop optistream med mig till älven för att reka.
Och mycke riktigt, på sitt sedvanliga ställe står en rejäl pjäs och vakar, i sällskap av sina små artfränder som vakar runt omkring han.
Första kasten blir lite dåliga men jag lyckas att inte skräma fisken som jag närmat mig från uppströms. Valet blev uppströms då jag av erfarenhet vet att den ståndplatsen är oerhört vansklig att få bra drift över från nått annatställe.
I kankse 5 kastet ser jag min strl 16 dagsslända försvinna i ett slurp, spöt höjs eftervad som känns som decenier av väntan..
Å jag känner tyngd!!!! Men efter 2 sekunder är det hela över å när jag står där med linan överaxeln å blicken kan jag endå inte låta bli att vara glad över att få stå där ute i älven
Turen blir endå inte en bomtur, lyckas lura upp 2 småttingar i 10 cm klassen på cdc-elk å låter sedan älven få vänta på mig till nästa dag.. å vilken dag det blev!
Dag 2 börjar ganska tråkigt.. kallt å mulet =(
När jag väl kommer till älven så finns det inte ett vak att se.. dock vet jag bästa ståndplatsen i min älskade pool och lägger ut en Frank Sawyer Pheasentail nymph mot samma ställe där fisken tog dagen innan. För att inte skrämma den fisk jag hoppas stå där börjar jag kasten långt ifrån..
Redan i andra kastet ser jag en mäktig virvel då fisken som faktiskt stod där bestämmer sig för att ta min nymph å jag känner direkt när fisken tar.
Knyckarna är tunga å glädjen sprider sig ända upp till hårvirveln!
Fisken landas å snabbfotas (bild kommer senare) å återfår friheten lätt då den hullinglösa kroken dras ut.
Jag fortsätter att nedströms nympha av sträckan och får på 2 st miniöringar i 10 cm klassen när jag plötsligt ser nått stort vaka bara 5 meter till vänster om mig..
jag står stilla å fäster blicken på vak positionen..
nån minut senare kommer det igen fast denna gången ytterligare nån meter uppströms..
Ett lyckorus sprider sig då jag knyter på en gul forsslända å kastar mot kanten.. efter 10 bra drifter ger jag upp å knyter tillbaka nymphen å kastar på. Inget händer =(
Fortsätter ytterligare några meter nedströms då jag hör det vaka igen ännu några meter högre upp än det senaste vaket.. på samma ställe där den förra stora fisken togs! Jag står återigen stilla å fästerblicken på den välbekanta platsen som nu bara är 9 meter snett uppströms mig.. en liten grå dagsslända kommer flytande.. OCH försvinner i ett slurp!
Fortpå med en imitation å kasten är aldeles darriga å missar sin destination.. efter 5 på tok för korta kast/och eller för dåliga för att kunna ge bra drift från det vanskliga stället nedströms slutar jag kasta. Ställer mig å tar några djupa andetag å fäster blicken för att se om jag skrämt fisken. DEN VISAR SIG IGEN!
Denna gången satt kastet perfekt å de få sekunderna fri drift jag får är nog för att öringen skall falla för min skapelse å går upp å suger i sig flugan.
OJOJ så tungt det är! Denna är större tänker jag! Efter en kort fight får jag se fisken å ser att den inte nödvändigtvis är större.. ungifär samma längd, men mycket grövre!
Det närmsta jag kan beskriva det med är att denna öring var nått år äldre, och kankse ett hekto tyngre. Även denna fisk fotas snabbt å får friheten åter.
Resten av fiske turen i polerna nedströms min favorit pool resulterar i ett enda vak varpå fisken tar min nymph men stiger av i intagningen. dock liten 10 cm:are. även en som inte visa sig tog ett haröra men lossna nästan direkt.
När kvällen infann sig stack jag ut för lite gäddfiske,
första timmen helt dött.. när jag sedan drar upp ankaret å driver över sjön, som är kankse 1 meter djup i mitt mitten så ser jag många virvlar efter stora fiskar men även nån liten efterföljare. Turen sluta i 4 hugg varav 2 satt fast med tänderna i flashet nån sekund. å ett par som bara visa sig genom strömvirvlar =( Ingen gädda bidde det :S
Detta inlägg har redigerats av Bullingen: 05 Jul 2010, 22:13