Jag har inte mätt upp spöt utan jag kör enbart med subjektiva åsikter från olika linvikter.
Jag har även inte mätt upp taperingarna än heller.
Jag komme räven göra om testerna ett par gånger då jag står på fel ben och kastat en hel del i vind mm.
Jag började iaf med en 8g lina. Funkar grymt på korta kast och normala längder. Garanterat en perfekt torrflugelina.
Men på längre kast så dog den och orkade inte alls skjuta på. Spöt kändes okänsligt och tråkigt.
Lina två vägde 10g. Detta är en "kust" lina. Samma lika här. Kort och normala längder så funkade de toppen. Samma problem på längre längder som den föregående. Klarade dock 30m+ med den.
Bägge dessa linor är klassade som #5:or. Jag mäter på 10m så de ligger lite över klassningen men inte helt åt h-vette.
Efter att jag testade dessa två var jag riktigt besviken på spöt. Testade till och med mitt favo Vision Attack
Kul o ha ett spö för nästa 9000 som man inte trivs med...
Detta gäller vid längdkastningen. Som fiskespö är det säkert grymt (inte testat än)
Men jag gav inte upp.
Jag testade ett annat märke. Också klassad som en #5 men den vägde 12g...
Ut med spöt. Nu jäklar hände det grejor. Klarade 31m + i en femserie utan problem. Slut på skjutlina vid 34m så dess potential kan vara RIKTIGT grymt.
Nu började jag komma underfull med spöt.
Nästa dag var det klumpdags. Klippte ner en till 14-15g och testade. Var nervös att den skulle vara för tung men icke. Inga problem alls. Riktigt långa ÖH kast och provisoriska UH kast på gräset visade att detta kan bli grymt.
Nu ska jag bara vänta någon vecka så jag inte har så ont i benet så blir det vattentest på bryggan