Hoppa till innehåll

.

Sasse´s kastträning

Tävling i Helsingborg

2381 replies to this topic

#61 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 22 Jun 2010, 20:45

SBerg på Jun 22 2010, 21:37 sade:

Gött! "Keep up the good work" Inte långt kvar till 40m :P

Har en Snowbee XS lina och kommer knappt 20-25m, pinsamt ;P
Tack tack.
40m ska vara mer eller mindre onåbart med en #5:a.
Men sätter jag stabila 35m så är jag mer än nöjd.

Tips, träna träna.
Förra året nådde jag knappt 25m heller.
5 min om dagen varannan dag ger underverk.
Postad bild

#62 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 23 Jun 2010, 09:03

Vi kör med lite olika utrustning och att jämföra det skulle vara väldigt intressant.

Jag använder ett Winston BIIx 9 fot 4 delat för lina 6. Har testat lite olika linor men för mig är SA ED expert den bästa för detta spö och min teknik, enligt Stefan Siikavara är taperingen på denna lina och ED Competition lika det är bara linlängden som skiljer. Den jag har är 105 fötter alltså 30 meter cirka. Klumpen är i runda slängar 20 meter och den kan jag nu hålla i luften utan dubbeldrag och utan knutar på tafsen. Mitt dubbeldrag fungerar tyvärr inte som det skall drar för tidigt eller för sent annars skulle nog 25-27 meter vara möjligt även för en gammal gubbjävel som mig. Jag tränar varje dag inte länge max ½ timme det får räcka.
Hej Vesof föresten det var längesedan. :P

#63 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 23 Jun 2010, 10:05

Colorado på Jun 23 2010, 10:03 sade:

Vi kör med lite olika utrustning och att jämföra det skulle vara väldigt intressant.

Jag använder ett Winston BIIx 9 fot 4 delat för lina 6. Har testat lite olika linor men för mig är SA ED expert den bästa för detta spö och min teknik, enligt Stefan Siikavara är taperingen på denna lina och ED Competition lika det är bara linlängden som skiljer. Den jag har är 105 fötter alltså 30 meter cirka. Klumpen är i runda slängar 20 meter och den kan jag nu hålla i luften utan dubbeldrag och utan knutar på tafsen. Mitt dubbeldrag fungerar tyvärr inte som det skall drar för tidigt eller för sent annars skulle nog 25-27 meter vara möjligt även för en gammal gubbjävel som mig. Jag tränar varje dag inte länge max ½ timme det får räcka.
Hej Vesof föresten det var längesedan. :P

Japp, vi får ta en dag när det passar. Skulle gärna komma på besök någon gång och kolla och kasta lite.
20m i luften är inte kattskit, definitivt inte utan dubbeldrag.
Postad bild

#64 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 23 Jun 2010, 10:10

Fick lite bilder av Pär på Normark från Sportfiskemässan och Switchtävlingen.
Tycker detta är en bra bild på vad träning gör. För några år sedan inskränkte min enhandskastning sig till 1-5 dagar om året.
För ca 1,5 år sedan började jag träna lite mer efter att ha fått en kort kurs av Jocke

Sedan blev det mer eller mindre träning för att för ett år sedan lite mer frekvent. Och det gav en pallplats i en stor tävling med många duktiga kastare.
Tycker det säger allt av vikten att "skämma" bort sig på gräsmattan :P

Bifogad fil(er)

Postad bild

#65 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 23 Jun 2010, 10:12

Stilstudie på swichtkast :P

Bifogad fil(er)

Postad bild

#66 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2010, 06:18

Idag ska gipset av. Sedan blir det hårdträning innan barnet kommer :)
Postad bild

#67 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2010, 06:37

Tydligen kunde man få till något lyckokast för 2 år sedan också :)

Bifogad fil(er)

Postad bild

#68 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2010, 07:24

Håller tummarna för att ni får en likadan groda som bruden min värpte! I början sov hon 3h i sträck i vagnen medan pappa stod i vassen och flugade gäddaPostad bild. Sen när grodan tutade i sjunglådan skulle man antingen hälla i mera mat eller skyffla ut gammal. Sen kunde man köra 3h igen om det var en bra dag! Snacka win-win-win. Ungen får frisk luft, morsan får lite tid för sig själv och själv får du kasta.
(de fyra första månaderna skall vi inte tala om. Då hade vi kolik och körde slut två omgångar hjul till emmaljungavagnen för ungen sov int nån annanstans än i rullande vagn...Postad bild)

#69 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2010, 07:27

Fredrik-flugarn på 30 Jun 2010, 07:24 sade:

Håller tummarna för att ni får en likadan groda som bruden min värpte! I början sov hon 3h i sträck i vagnen medan pappa stod i vassen och flugade gäddaPostad bild. Sen när grodan tutade i sjunglådan skulle man antingen hälla i mera mat eller skyffla ut gammal. Sen kunde man köra 3h igen om det var en bra dag! Snacka win-win-win. Ungen får frisk luft, morsan får lite tid för sig själv och själv får du kasta.
(de fyra första månaderna skall vi inte tala om. Då hade vi kolik och körde slut två omgångar hjul till emmaljungavagnen för ungen sov int nån annanstans än i rullande vagn...Postad bild)

Tack. Hoppas på det med. Vore underbart. Men man får ta det som det kommer. Kastträningen borde jag iaf kunna hinna med. Har ju ca 10sekunder till träningen :)
Postad bild

#70 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2010, 10:30

Lite bättre bilder på träningsutrustningen.
Körde ett pass idag. hade en loop #4 på 24m. Gick bra att hålla hela den i luften.
Mätte inga kast men det borde ha varit klart över 30m+ iaf.
Ska testa ikväll igen utan gips och när det inte blåser :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  l3.jpg   186.76K   85 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  l2.jpg   186.88K   115 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  l1.jpg   227.31K   73 Antal nerladdningar

Postad bild

#71 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2010, 06:11

Första dagen utan gips. Kastsugen som tusan. Hård vind...
<_<
Postad bild

#72 OFFLINE   SalmonEki

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1124 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2010, 11:20

sasse på 30 Jun 2010, 06:37 sade:

Tydligen kunde man få till något lyckokast för 2 år sedan också :)

Vilket fint foto, Magnus!
Den där känslan är ju ädel och äkta när man i tidigt skede i kastet ser att nu gjorde man nåt rätt och det bara bär iväg och bär iväg!
Thight lines!
MVH//Eki

#73 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 06:34

Blev ett morgonpass. Första passet på bägge benen. Svårt att lägga om men på slutet gick det ok. Lite vingligt och dant men ok.
Satte ett par på 35m så det är ju helt ok.

Testade lite med vänstern som jag nästan alltid gör för att träna upp den och det gick bra. 24m med ganska bra linbågar. Börjar ta sig :)
Postad bild

#74 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 06:35

Får se om det blir ett pass vid bryggorna och träna swichkast. Vet inte hur mycket folk det är där.
Postad bild

#75 OFFLINE   GalaxySafari

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 323 Inlägg:

Skrivet 07 Jul 2010, 15:49

sasse på 23 Jun 2010, 10:12 sade:

Stilstudie på swichtkast :P

Tjena Sasse! Ser riktigt bra ut!

Switchkast e det samma som enhands spey eller? Kallas det för switch när man ändrar riktningen på linan? Hur långt kastade ni på tävlingen?

MVH//Jeppe

#76 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 07 Jul 2010, 15:58

GalaxySafari på 07 Jul 2010, 15:49 sade:

Tjena Sasse! Ser riktigt bra ut!

Switchkast e det samma som enhands spey eller? Kallas det för switch när man ändrar riktningen på linan? Hur långt kastade ni på tävlingen?

MVH//Jeppe

Tack.

Det stämmer. Jag kallar det underhandskast ^_^
Jag kastade över 28m på träningen i bassängen med tävlingsutrustningen.
Nådde 25 eller 26m i semin och 24.9 eller 25m i finalen.
Hade som mål att nå över 26m i finalen men det blev inte så. Spände mig lite och så var det kört.
Postad bild

#77 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 08 Jul 2010, 08:22

Var ute och kastade 9´#7 med "nya" Visionlinan jag köpte av Henka. Utpräglad klumplina men den funkade ok att kasta med om man sköt mycket lina. Gick att hålla 22m lina i luften. Fick skjuta över 10m och det gick bra. Dock ingen bra presentation. Ska kolla på en "kastlina" till #7:an också.

Ska ut med #5:an nu innan det börjar blåsa.
Postad bild

#78 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 08 Jul 2010, 09:08

Gick jäkligt bra. Börjar få ordning på kastningen nu efter benskadan. 10-20 pass till och det är helt ok.
Fick nästan ut 30m lina utan dubbeldrag idag. Kasta utan dubbeldrag har funkat skit på fel ben.
Postad bild

#79 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 13 Jul 2010, 18:08

Tog med flugspöt till Öland idag. Man måste ju träna UH också.
Gick jäkligt bra. Grymt bra med tanke på att jag inte kastat UH en enda gång sedan tävlingen i sundsvall. Lite bris som bar linan så det blev många kast på 27-28m :blink:
Detta med linan i vattnet och vatten upp till knäna.

Måste träna på land och mäta ordentligt.
Tror det går att nå 30m med Loomis #5:an och highwaterlinan :blink:
Postad bild

#80 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 13 Jul 2010, 19:15

Hej Sasse, grymt bra! Jag har nött på med det där kastet hemma vid bryggan även efter tävlingen. Jag vet inte hur långt jag har kommit men jag har börjat fundera på om inte 30 m är möjligt. Jag kör med MED 5:an eller 6:an. Olika spön, mest ett evotec (fast) nu på slutet. Jag drog ut det som var kvar på rullen och mätte det mellan händerna, det blev 4 fulla armar plus en meter. Jag räknar det till max 8 meter (4*1,7+1=7,8). Om, jag säger om, linan är de 36,5 som den ska vara så innebär det 28,5 meter lina plus tre meter tafs ute. det blir långt om allt sträcker. Man kan gott dra av ett par meter för att vara på den säkra sidan men det skulle förvåna mig om inte jag nosat på 30-strecket. Från brygga ska jag tillägga ;) Jag har en sten som jag vet att jag träffat, ska mäta avståndet till den vid tillfälle. Du fixar nog trettio om du får stå på brygga :)

Keep on practice
/S

#81 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 13 Jul 2010, 19:34

Prinsviggo på 13 Jul 2010, 19:15 sade:

Hej Sasse, grymt bra! Jag har nött på med det där kastet hemma vid bryggan även efter tävlingen. Jag vet inte hur långt jag har kommit men jag har börjat fundera på om inte 30 m är möjligt. Jag kör med MED 5:an eller 6:an. Olika spön, mest ett evotec (fast) nu på slutet. Jag drog ut det som var kvar på rullen och mätte det mellan händerna, det blev 4 fulla armar plus en meter. Jag räknar det till max 8 meter (4*1,7+1=7,8). Om, jag säger om, linan är de 36,5 som den ska vara så innebär det 28,5 meter lina plus tre meter tafs ute. det blir långt om allt sträcker. Man kan gott dra av ett par meter för att vara på den säkra sidan men det skulle förvåna mig om inte jag nosat på 30-strecket. Från brygga ska jag tillägga ;) Jag har en sten som jag vet att jag träffat, ska mäta avståndet till den vid tillfälle. Du fixar nog trettio om du får stå på brygga :)

Keep on practice
/S

Hur högt upp står du?

Jag kör med streamdance #5:an och highwater #5:an.
27m + tafs och några meter skjutlina.
Hoppas det är vindstilla i morgon. Då ska jag träna mer och mäta :)

Funderar att ta med 15´också.
Postad bild

#82 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 13 Jul 2010, 21:43

sasse på 13 Jul 2010, 19:34 sade:

Hur högt upp står du?

Jag kör med streamdance #5:an och highwater #5:an.
27m + tafs och några meter skjutlina.
Hoppas det är vindstilla i morgon. Då ska jag träna mer och mäta :)

Funderar att ta med 15´också.

Bryggan är nog en dryg halvmeter kanske, vet inte xakt. Ska testa med highwatern jag med, var ett tag sedan jag kastade med den.

S

#83 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 14 Jul 2010, 06:46

Prinsviggo på 13 Jul 2010, 21:43 sade:

Bryggan är nog en dryg halvmeter kanske, vet inte xakt. Ska testa med highwatern jag med, var ett tag sedan jag kastade med den.

S

Ok.
Vet inte hur mycket man tjänar på det.
Ska testa det någon dag med en pall och jämföra. Tror det är marginellt. Iaf med Highwaterlinan och för mig. TRor det är linan som sätter stoppet nu.

Har du testat typ SA ED eller snowbee och jämfört UH mot Highwatern?
Postad bild

#84 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 14 Jul 2010, 09:23

sasse på 14 Jul 2010, 06:46 sade:

Ok.
Vet inte hur mycket man tjänar på det.
Ska testa det någon dag med en pall och jämföra. Tror det är marginellt. Iaf med Highwaterlinan och för mig. TRor det är linan som sätter stoppet nu.

Har du testat typ SA ED eller snowbee och jämfört UH mot Highwatern?

Jag kör oftast med SA ED för distansarbetet men har även testat Snowbee, inga vattenkast dock. Jag tror att Highwatern är lite tyngre än normen för en femma, klumpen är 14 meter vilket ska jämföras med ED.ns 21 m, två helt olika linor. Snowbee ligger väl mitt i mellan på en 18-19 meter och med en riktigt tunn runningline har jag för mig. Jag håller med dig vad gäller bryggan, det är inte så mycket lättare även om man kommer upp en bit, att stå alldeles vid vattnet på en sten tycker jag funkar bäst, utvadad något svårare.

vh
staffan

#85 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 14 Jul 2010, 16:29

Prinsviggo på 14 Jul 2010, 09:23 sade:

Jag kör oftast med SA ED för distansarbetet men har även testat Snowbee, inga vattenkast dock. Jag tror att Highwatern är lite tyngre än normen för en femma, klumpen är 14 meter vilket ska jämföras med ED.ns 21 m, två helt olika linor. Snowbee ligger väl mitt i mellan på en 18-19 meter och med en riktigt tunn runningline har jag för mig. Jag håller med dig vad gäller bryggan, det är inte så mycket lättare även om man kommer upp en bit, att stå alldeles vid vattnet på en sten tycker jag funkar bäst, utvadad något svårare.

vh
staffan
Japp, tror det är en klockren 6:a.

Testade idag med att stå på en sten i vattenbrynet eller vid knädjup. Ganska stor skillnad.
Men jäklar vad bra kastningen gick idag. Måste till stranden när det är helt stilla och mäta. Hade säkert ett snitt på 26-27m på 5 kast i serie.
Postad bild

#86 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2010, 11:21

Blet ett långpass på Öland igår igen.
Nu börjar det ta sig bra. Måste mäta och testa i riktigt lugnt vatten utan vind.
Har fått koll på felet jag gjorde på sportfiskemässan. Har även tränat på att kasta med lite överhäng och mycket överhäng. Även tränat mycket på dubbeldraget. Dra ballen i gruset vad det är grymt när man får till det :blink:

Även tränat att kasta snygg och stabilt på 30m med ÖH kast.
Lite skillnad nu mot förut när man slet för att nå 30m. Nu kan man stå och slöa och nå 30 meter :wub:

Snacka om att träningen gör skillnad.
Ska försöka fixa en kastdag snart också i Kalmarområdet.
Postad bild

#87 OFFLINE   GalaxySafari

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 323 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2010, 11:24

sasse på 07 Jul 2010, 15:58 sade:

Tack.

Det stämmer. Jag kallar det underhandskast ^_^
Jag kastade över 28m på träningen i bassängen med tävlingsutrustningen.
Nådde 25 eller 26m i semin och 24.9 eller 25m i finalen.
Hade som mål att nå över 26m i finalen men det blev inte så. Spände mig lite och så var det kört.

Hej igen!

Det var inga dåliga u.h kast hehe... Körde ni me klass 5 där oxå eller?

MVH//Jeppe

#88 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2010, 13:07

GalaxySafari på 17 Jul 2010, 11:24 sade:

Hej igen!

Det var inga dåliga u.h kast hehe... Körde ni me klass 5 där oxå eller?

MVH//Jeppe

Ja, det gick bra på träningen och i semin men det knöt sig som sagt i finalen.
Nästa gång ska jag ligga kring 30m på träningen och inte ha ett kast under 27m i tävlingarna ^_^

Japp.
Vision attack 9´#5 och Guideline Highwater #5. Linan väger dock som en mitten 6:a ^_^
Postad bild

#89 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 18 Jul 2010, 09:42

SBerg på 22 Jun 2010, 20:37 sade:

Gött! "Keep up the good work" Inte långt kvar till 40m :P

Har en Snowbee XS lina och kommer knappt 20-25m, pinsamt ;P
Det är INTE pinsamt alls, jag tränar varje dag eller åtminstone nästan och nu ligger jag stadigt på 25 meter med Winston BIIx och Rio Gold båda i klass #6. Jag tänker inte sträcka mer innan jag kan myskasta den längden. Finner att Rio linan är lite snabbare i luften och det kommer ett LOOMIS GLX Classic från bänken så småningom. Det är en 6:a och skall enligt Sasse vara ett grymt spö.

Ett litet tips är slit inte utan försök kasta avslappnat och börja med fina linbågar, så gjorde jag och det har betalat sig.

#90 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 18 Jul 2010, 10:52

Colorado på 18 Jul 2010, 09:42 sade:

Det är INTE pinsamt alls, jag tränar varje dag eller åtminstone nästan och nu ligger jag stadigt på 25 meter med Winston BIIx och Rio Gold båda i klass #6. Jag tänker inte sträcka mer innan jag kan myskasta den längden. Finner att Rio linan är lite snabbare i luften och det kommer ett LOOMIS GLX Classic från bänken så småningom. Det är en 6:a och skall enligt Sasse vara ett grymt spö.

Ett litet tips är slit inte utan försök kasta avslappnat och börja med fina linbågar, så gjorde jag och det har betalat sig.

Helt korrekt. Mycket bra inställning.
Jag tränar mer och mer på att kasta avslappnat och det ger längd.
Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar