Var och spanade i en sjö utanför Hallstahammar i Västmanland i söndags, inte ett spår ännu.
Någon som sett och i vilka trakter ?
.
Postad 01 Jun 2010, 19:47
Trodde jag...
![]()
Var och spanade i en sjö utanför Hallstahammar i Västmanland i söndags, inte ett spår ännu.
Postad 01 Jun 2010, 20:05
Kanske!Trodde jag...
![]()
Postad 01 Jun 2010, 20:10

Postad 01 Jun 2010, 20:51
Rackarns, de missar man det bästa i år igenImorgon har dom varit igång i en vecka här i Kolsva (Västmanland).

Postad 02 Jun 2010, 09:58
SpecimenJägare & StorGäddeJagande Västeråsare
Postad 02 Jun 2010, 17:22
Postad 02 Jun 2010, 18:02
I Strömhult kan de kläcka sporadiskt ända in i augusti, även om de stora kläckningarna sker under de första veckorna.En fråga jag har är hur länge den Vulgatan kläcker. Är dess kläckningstid ungefär densamma som hos Danica, eller är den något mer utdragen? Mina erfarenheter av Danican säger att den mycket sällan kläcker över mer än två veckor, oftast under en kortare tid än så.
Jag var förövrigt med om en ganska hygglig vulgata-kläckning igår och öringen var givetvis mycket glad åt detta. Men nu är jag lite rädd för att det har klingat av. Hörde att det hade varit en massiv kläckning för en och en halv vecka sedan eller så vid just det vattnet och var lite orolig för att det hela skulle vara över redan. Det var det ju nu inte, men frågan är hur länge till man kan förvänta sig att det kläcker mer än bara högst sporadiskt.
Mina entomologiska kunskaper är i sin linda, så någon med bredare och djupare kunskap kanske vill trassla ut mina funderingar åt mig?
Postad 03 Jun 2010, 06:46
Postad 03 Jun 2010, 07:11
Postad 03 Jun 2010, 08:54
Inte så här tidigt, tror inte de vet vad som händer än, men ge dem ett par dagar så lär det bli fest.Reagerade bågarna något nämnvärt?
Postad 08 Jun 2010, 07:07
Kläckte ordentligt i Enesjön (tror jag den heter) i Hökensås i sönd. men fisken var inte intresserad. Kläckningen började sent, ef 20 och höll på i ett par timmar. Ytterst lite aktivitet i ytan, även när vinden mojnade. Skönt att knotten kom igång så man hade något att göraVerkar vara lite senare med kläck-peaken i år än "normalt"....eller ..
Var ut i helgen och visst kläcker det,men inga större mängder.
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar