Hoppa till innehåll

.

Tips på hur jag skall laga mina läckande vadare?

30 replies to this topic

#1 OFFLINE   Andreas B

Newbie

• Members
  • Pip
  • 6 Inlägg:

Skrivet 04 Jun 2010, 20:45

Mina vadare har börjat läcka vid ena foten.. Har någon ett bra tips på hur jag skall laga dom på bästa sätt?

#2 OFFLINE   Andreas B

Newbie

• Members
  • Pip
  • 6 Inlägg:

Skrivet 06 Jun 2010, 19:48

ingen?

#3 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 06 Jun 2010, 19:53

Jag fyller dem med vatten på insidan och utsidan för att se vart det är.
Tar tid, torka emellan.

Sedan ruggar jag upp det försiktigt med en svamp/sandpapper.
Tvättar med aceton
Sedan lägger jag på ett tunt lager med aquasure som jag masserat in.
Gör om på andra sidan.
Brukar hålla för det mesta sedan :D
Postad bild

#4 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5546 Inlägg:

Skrivet 06 Jun 2010, 19:54

..köper nya! :D
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#5 OFFLINE   Olavi

Advanced Member

• Edgemember
  • 877 Inlägg:

Skrivet 06 Jun 2010, 19:56

Visa inläggsasse på Jun 6 2010, 18:53 sade:

Jag fyller dem med vatten på insidan och utsidan för att se vart det är.
Tar tid, torka emellan.

Sedan ruggar jag upp det försiktigt med en svamp/sandpapper.
Tvättar med aceton
Sedan lägger jag på ett tunt lager med aquasure som jag masserat in.
Gör om på andra sidan.
Brukar hålla för det mesta sedan :D
jag har samma problem och är tacksam att den här tråden dyker upp nu.

Sasse, varför fyller du de både på in- och utsidan med vatten? Är det i fall du inte hittar hålet på första försöket?

Mvh
Ola
J

#6 OFFLINE   Laxarnas prins

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 793 Inlägg:

Skrivet 06 Jun 2010, 19:57

Blås upp vadarna med tryckluft, starma åt så luften inte går ut, stryk på lite vatten med diskmedel där du tror att läckan är. Det börjar bubbla då du funnit läckan, på med licuizole eller augasure. Varning för att trycka upp för mycket luft.

Jag köper inte nya vadare i första taget, de ska lagas och se slitna ut för det är hardcore med en grungeanda.

Detta inlägg har redigerats av Laxarnas prins: 06 Jun 2010, 19:59

#7 OFFLINE   Andreas B

Newbie

• Members
  • Pip
  • 6 Inlägg:

Skrivet 06 Jun 2010, 20:04

Tack för svar! jag skall prova det med aquasure..

#8 ONLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 06 Jun 2010, 21:38

Jag har haft stora problem med mina vadare. Precis som du i foten.

Jag gjorde som följande: Fyllde med vatten. Hittade hålet. Lät torka.

Drog på med epoxy på in och utsidan (två olika sessioner). Det var inte bra. Det fortsatte läcka. . .
Jag köpte nåt som heter marin och teknik clear. Masserade in det på in och utsidan. Lät torka.
Smart som jag var hade jag inte riktigt läst på om produkten utan tänkte mer... ahh marin och teknik låter som vettiga grejer i vattnet. Fick även tips av en polare att det var bra.
Men på baksidan står det att det ej rekomenderas under vatten.

Men har funkat klockrent hittils. Skönt med torra fötter.

Annars är UV BOAT REPAIR att rekomendera. Polaren fick ett stort hål i sina neoprenvadare här om helgen och han drog på en klick och höll mot himlen nån minut och vips så var det hålet borta.

#9 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 07 Jun 2010, 05:42

Visa inläggOlavi på Jun 6 2010, 20:56 sade:

jag har samma problem och är tacksam att den här tråden dyker upp nu.

Sasse, varför fyller du de både på in- och utsidan med vatten? Är det i fall du inte hittar hålet på första försöket?

Mvh
Ola

För när man ritar med pennan på ena sidan så är det lätt att missa andra.
Är det sömmen som släppt/tejpen så kan man nästan lägga ner lagningen om man inte ska limma hela sömmen på byxan.
Postad bild

#10 ONLINE   Mosquito

Advanced Member

• Edgemember
  • 464 Inlägg:

Skrivet 07 Jun 2010, 06:14

Kör också trycklufttricket och är det neopren vi snackar om så trycker jag en nål igenom och
lagar från insidan med Liquisole . Är det Goretex så blir K sprit sprayat på insidan ,vänta,vänta tills det börjar
dunsta och det framträder små dots eller prickar och där har du ditt hål,på med Liquisole, klart.

#11 OFFLINE   Ingeflyt

Advanced Member

• Edgemember
  • 573 Inlägg:

Skrivet 07 Jun 2010, 07:09

Blås upp och på med såpvatten och hitta hålet. Markera med penna.

Torka vadarna och lägg på liquisole i ett tunnt lager. Det fungerar kanon!

#12 ONLINE   Stefan F

Advanced Member

• Edgemember
  • 496 Inlägg:

Skrivet 09 Jun 2010, 13:44

Vatten i vadarna. Märk hålet med en penna. Torka. se till att ytan som skall lagas är helt torr & ren. Stryk på tunnt lager med Sameo knot fixer, på in och utsida.
Knot fixer flyter ut bra och blir starkt. Torkar inte i flaskan. Torkar fort i luften. Vill man kan man lägga på flera gånger så blir det starkare. Det blir ändå inte så
tjockt som dom flesta andra lim.

MVH
Stefan
(fd. FLOOP)

#13 OFFLINE   jorma

Advanced Member

• Edgemember
  • 1983 Inlägg:

Skrivet 16 Jun 2010, 13:58

Visa inläggkarki på Jun 6 2010, 22:38 sade:

Drog på med epoxy på in och utsidan (två olika sessioner). Det var inte bra. Det fortsatte läcka. . .
Jag köpte nåt som heter marin och teknik clear. Masserade in det på in och utsidan. Lät torka.
Smart som jag var hade jag inte riktigt läst på om produkten utan tänkte mer... ahh marin och teknik låter som vettiga grejer i vattnet. Fick även tips av en polare att det var bra.

Annars är UV BOAT REPAIR att rekomendera. Polaren fick ett stort hål i sina neoprenvadare här om helgen och han drog på en klick och höll mot himlen nån minut och vips så var det hålet borta.

jag skulle vilja ta ett snack me din polare .. han blåste dig totalt.

#14 OFFLINE   jorma

Advanced Member

• Edgemember
  • 1983 Inlägg:

Skrivet 16 Jun 2010, 14:03

själv har jag dragit till gubben som lagar livflottarna på finlandsfärjorna o hämtat limtuber ..

vart där 2 ggr o hämtat lim o gummiremsor .. hade pajjat neoprenfötterna. men nu efter 40 limningar har det börjat ordna upp sig <_<

anyways.. tunga grejer som jag limmat med .. har fått lämna boet när det börjat svaja i pallet.

#15 OFFLINE   mangew

Advanced Member

• Edgemember
  • 431 Inlägg:

Skrivet 16 Jun 2010, 14:14

Lagat vadare flera gånger med Liquisole, har bla. Loop´s gamla tierra goretex med goretex strumpa, skönaste vadarna då de är hela men strumpan har tendens att nöta hål. Drog på ett ganska stort hål en gång då jag gick i en spetsig stubbe också.

Blir alltid tätt, vända vadaren ut och in, fylla vatten, identifiera hålet och stryka tunnt lager Liquisole.
Drev sportfiskeshoppen http://www.mwsportfiske.se, Ängsstugans fiskecamp

#16 ONLINE   Falkas

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2678 Inlägg:

Skrivet 04 Aug 2010, 16:50

http://www.fieldands...n-holes-alcohol
Olof - 29årig Örebroare
Falkasfiske.se

#17 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 461 Inlägg:

Skrivet 20 Jan 2012, 14:40

Lyfter tråden med en fråga.

Jag brukar laga små hål med aquasure. Hålen hittar jag med en lampa invändigt. Så långt är det inga problem. Så småningom brukar sömmarna börjar vidga sig och det blir både svårare att hitta hålen och att laga dem. Tröttnat på att få dem utbytta så fort det blir läkage.

Därför tänkte jag i förebyggande syfte pensla på våtrumssilikon längs alla sömmar. Har mycket silikon hemma. Detta skulle bli mycket billigare än att köra aquasure i mängder vilket dessutom är lite för tjockt. Vadarna blir säkert lite styvare, men det gör inget. Vad bör jag använda som förtunning. Kemisk bensin eller aceton? något annat man bör ha i åtanke?

Jag har för mig att man brukar täta tält med denna metod.

Detta inlägg har redigerats av kobben: 20 Jan 2012, 14:40

#18 OFFLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2630 Inlägg:

Skrivet 20 Jan 2012, 15:36

Enligt: http://www.zoopet.co...ead.php?t=42165 så går det inte tunna ut tyvärr. Är det lösningsmedelfri silikon du använder?
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#19 OFFLINE   magnusp

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 19:19

Lånar denna tråd då jag har liknande problem / frågor.

Fyllde precis mina vadare med vatten och hittade ett hål på ena benet. Skall ut och fiska i morgon och undrar hur jag lagar hålet bäst.
Alternativ 1: Med vadarna fick jag några lagningsbitar som man tydligen skall stryka på med strykjärn. Vet inte hur bra det blir?
Alternativ 2: Läste längre upp i tråden att man kan använda "Sameo knot fixer", jag har loons knot sense, fungerar det att laga hålet med
bara det?

Tack på förhand.

Detta inlägg har redigerats av magnusp: 21 Jan 2012, 19:20

#20 OFFLINE   nisse606

Advanced Member

• Edgemember+
  • 117 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 20:01

Finns instruktinsfilm på Simms hemsida.

Mvh
Anders

#21 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 461 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 20:02

Visa inläggmagnusp på 21 Jan 2012, 19:19 sade:

Fyllde precis mina vadare med vatten och hittade ett hål på ena benet. Skall ut och fiska i morgon och undrar hur jag lagar hålet bäst.
Alternativ 1: Med vadarna fick jag några lagningsbitar som man tydligen skall stryka på med strykjärn. Vet inte hur bra det blir?
Alternativ 2: Läste längre upp i tråden att man kan använda "Sameo knot fixer", jag har loons knot sense, fungerar det att laga hålet med
bara det?

Tack på förhand.

Om du har möjlighet så kör aquaseal/aquasure jag tycker det blir mer hållbart än uv lim. Om du fick tätningsremsor för sömmarna med så hade jag använt det. Har man tid bör man massera in aquaseal/aquasure och låta det torka innan man stryker på tätningsremsan med strykjärn.

#22 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 461 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 20:08

Visa inläggJesperP på 20 Jan 2012, 15:36 sade:

Enligt: http://www.zoopet.co...ead.php?t=42165 så går det inte tunna ut tyvärr. Är det lösningsmedelfri silikon du använder?

Provat nu med både lacknafta och aceton, bägge löser silikonet klumpfritt, så inte är det lösningsmedelfritt. Har en känsla av att lacknafta innehåller olja eller något liknande så det kanske inte är optimalt. Ska prova bägge på lösa materialbitar över natten.

#23 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 20:22

Visa inläggmagnusp på 21 Jan 2012, 19:19 sade:

bara det?

Tack på förhand.

Vet inte vilka vadare du har, men jag fick laga mina guideline efter 3 pass?? 3 pass ????? Under all kritik tycker jag, men hur som helst så fick jag med de där remsorna som man stryker på och det funkade faktiskt.

Men kommer reklamera för det är ju bara en tidsfråga innan det går käpp rätt, eftersom jag är rädd om vadarna och drar inte i dem så är det kassa sömmar!

Men använd stripsen de funkar :)
Gäddan är min kryptonit!

#24 OFFLINE   nisse606

Advanced Member

• Edgemember+
  • 117 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 20:26

Visa inläggkobben på 21 Jan 2012, 20:08 sade:

Provat nu med både lacknafta och aceton, bägge löser silikonet klumpfritt, så inte är det lösningsmedelfritt. Har en känsla av att lacknafta innehåller olja eller något liknande så det kanske inte är optimalt. Ska prova bägge på lösa materialbitar över natten.

Skriv gärna och berätta hur det artade sig.
Kan tänka mig att tinner skulle vara bra att lösa upp med.

#25 OFFLINE   magnusp

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 21 Jan 2012, 22:19

Jag har nu provlimmat med uv limmet. Verkar bli bra men vet inte hur bra det blir förren jag har provat det i morgon.
Ska införskaffa aquaseal/aquasure men inför morgondagen får uv limmet duga...Hittade en mindre läcka i en söm också.
Ska ringa in den bättre efter morgondagens fisketur och prova stryklagning på den sömmen.

Tack för alla svar, hoppas min lagning håller i morgon så man slipper vara blöt på halva benet och hela foten....

Trevlig kväll.

#26 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 461 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2012, 12:14

Visa inläggnisse606 på 21 Jan 2012, 20:26 sade:

Skriv gärna och berätta hur det artade sig.
Kan tänka mig att tinner skulle vara bra att lösa upp med.

Tinner funkade också, vet tyvärr inte vilken sort jag använde. Men tyckte att det tog för lång tid att hålla på att blanda. Så jag testade att täta några sömmar i ena benet(insidan) med outspätt silikon för att se hur rörligheten påverkades och om det skulle sitta kvar. 15 hårda kustpass var tillräckligt underlag. Nu är alla sömmar tätade, inklusive skarvarna i neoprenfötterna. Åtgång ungefär en halv stor tub. 1-2mm tjockt lager som masserats in med fingret(först doppat i en skål vatten med en droppe diskmedel).

Har inte märkt någon skillnad i styvhet. Men bör tillägga att rörligheten redan är begränsad av de tre lager underställ jag använder. Antagligen märks ingreppet sommartid med bara ett tunt lager under. Passade även på att tvätta vadarna så förhoppningsvis stannar inte kondensen kvar i samma mängd nu.

#27 OFFLINE   TechMark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 275 Inlägg:

Skrivet 23 Mar 2012, 12:00

När det gäller läckande sömmar så finns det en produkt som heter Liquiseam, det är samma som Liquisole men tunnare för att ha bättre inträningsförmåga.
http://www.wittlock..../liquiseam.html

#28 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2602 Inlägg:

Skrivet 23 Mar 2012, 12:19

Visa inläggkarki på 06 Jun 2010, 21:38 sade:

Marin & Teknik i färg svart eller vit tål vatten men inte clear som nu heter något annat vill jag minnas.

http://www.theofils....dfamid=80700300

Detta inlägg har redigerats av magnolia: 23 Mar 2012, 13:07

#29 ONLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 23 Mar 2012, 13:32

Visa inläggmagnolia på 23 Mar 2012, 12:19 sade:

Marin & Teknik i färg svart eller vit tål vatten men inte clear som nu heter något annat vill jag minnas.

http://www.theofils....dfamid=80700300

Jepp. . . . Så här två år senare kan jag meddela att clear varianten höll ett tag. Sen började det läcka igen.

Detta inlägg har redigerats av karki: 23 Mar 2012, 13:40

#30 ONLINE   Greyline

Advanced Member

• Edgemember+
  • 398 Inlägg:

Skrivet 23 Mar 2012, 13:53

Köp tearAid komplettera utsidan med liquidsole.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar