Hoppa till innehåll

.

Foto

Kastträning i Skultunatrakten.

586 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 09 Jun 2010, 10:14

Hej alla edgare och gäster!
Finns det flera flugfiskare boende i trakterna runt Skultuna vilka skulle vara intresserade för gemensamma träffar och kasta fluga på gräsmattan eller i ån i Skultuna?
Alla är välkomna oavsett om man är nybörjare eller mera rutinerade flugfiskare!
Det vore verkligen trevligt om vi kunde få igång lite kastträning här i Skultuna också.
MVH//Eki

Redigerat av SalmonEki, 09 Jun 2010, 18:38.

#2 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 09 Jun 2010, 18:54

Än så länge är antalet på denna "klubb" exact 1! B)
Hoppas det blir flera så småningom! :P
MVH//Eki

#3 OFFLINE   T3

T3

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 492 inlägg

Postad 09 Jun 2010, 19:15

Hej! Själklart ja e med! Det vore kul med regelbunden träning! Med andra kastfantomer :P

#4 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 09 Jun 2010, 22:51

Hej! Själklart ja e med! Det vore kul med regelbunden träning! Med andra kastfantomer :wub:

Hej T3 och välkommen! B)
Då har antalet flugfiskare i "klubben" ökat med 100% och det vore roligt om vi kunde bli ännu flera annars kan vi köra igång när det passar dig.
Du kan skicka PM om tider som passar dig så kan vi gå vidare. Känner du någon som vill testa att kasta fluga så bjud gärna med den/dessa.
Trevligt!
MVH//Eki

Redigerat av SalmonEki, 09 Jun 2010, 23:53.

#5 OFFLINE   tårta

tårta

Classic Member

• Edgemember+
  • 14293 inlägg

Postad 09 Jun 2010, 22:55

Kanske kan jag vara med men det blir inte aktuellt förrän efter sommaren isåfall, har inte tid nu.

//Thomas
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Postad bild

Delta 3 Pro Staff

#6 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 09 Jun 2010, 23:36

Kanske kan jag vara med men det blir inte aktuellt förrän efter sommaren isåfall, har inte tid nu.

//Thomas

Hej Thomas! B)
Och hjärtligt välkommen är du när som hellst det passar dig! Jag råkar veta att du är en riktigt duktig flugfiskare och duktig på att kasta så det gör saken bara ännu bättre!
Det är bara att följa trådet eller meddela mig när du får tid så vore det ju kanontrevligt att få träna lite tillsammans.
Kul! :wub:
MVH//Eki

#7 OFFLINE   tommy -63

tommy -63

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 224 inlägg

Postad 10 Jun 2010, 00:01

Jag hakar gärna på om det är ok.
Bygger spön för att det är en bra hobby och trivs med att fiska med bambu........

www.tjkonsulting.se

#8 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32500 inlägg

Postad 10 Jun 2010, 06:50

Kul att det tagit fart lite B)
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#9 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 10 Jun 2010, 22:40

Jag hakar gärna på om det är ok.

Hej tommy -63!
Du är varmt välkommen! :(
PM kommer!
MVH//Eki

#10 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 10 Jun 2010, 22:57

Kul att det tagit fart lite :(

Hej Magnus! :)
Det tycker jag med! :huh:
Det ser lovande ut och vi lär nog bli några flera också som det ser ut nu. Vi ska försöka göra nåt roligt och givande av det här.
Kanonkul!
MVH//Eki

#11 OFFLINE   Anders Ekman

Anders Ekman

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2130 inlägg

Postad 11 Jun 2010, 06:51

Hej Eki,

Jag är på om det finns tid :(
MVH
Anders

REAL MEMBER OF KORVMAFFIAN

#12 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 11 Jun 2010, 13:03

Hej Eki,

Jag är på om det finns tid :(
MVH
Anders

Hej Anders!
Du är varmt välkommen! :)
Mera info kommer!
Kanoonroligt! :huh:
MVH//Eki

#13 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 15 Jun 2010, 12:50

Hej allesammans!

För att så många som möjligt skall kunna i kastträningen så kommer jag denna vecka att kastträna dagligen på kvällstid mellan 18:00 och 20:00 och då i den lilla parken vid Folievägen i Skultuna. :D

Det är många som har svårt att vara med denna vecka och så är det ju tid för semestrar också men det gläder mig att intresse finns.
Välkomna ni som kan delta!
MVH//Eki

#14 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 28 Jul 2010, 23:23

Vi fick till den första kastträffen och en mycket givande sådan också!
2 deltagare var med och tipsen jag fick då gav snabbt resultat också. Ett par dagar senare landade tafsändan på 32 meter och dina goda råd började ge resultat.
Tack Seppo!

Det var grymt att få se hur fint du kastade och kastlängderna du körde med är ett kapitel för sig. De distanserna du körde är nog lite utanför min kapacitet idag men det var en hel del saker och finesser jag direkt kunde se och det var riktigt roligt att få skåda finliret du körde med.

Nu är det ännu roligare att träna för det börjar ge resultat också.

Jag har medvetet hållit mig lite lugn med planering av kastträffar nu för det har ju varit semestertider för många men nu börjar det bli dags igen att försöka få till lite mera regelbunden träning för min del och då är ni välkomna. Jag skall försöka hålla mig på gräsmattan från klockan 18 till 19:30 ungefär dagligen men det ändrar jag gärna till andra tider om det skulle underlätta för er vilka vill vara med och kasta med mig.

Nyttan av att få träna kastteknik tillsammans med andra flugfiskare är ju alldeles uppenbar och syftet med träningen är inte enbart disktanskastning utan även att utvecklas med alla delmoment i kasttekniken.
MVH//Eki

#15 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32500 inlägg

Postad 29 Jul 2010, 07:35

Bra med mjukstart. Kul att det ger resultat direkt också.
Ska försöka dra igång i Kalmar snart också :)
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig

#16 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 29 Jul 2010, 16:25

Kvällens träning blir nog lite senarelagd pga att jag blir upptagen ett par timmar direkt nu.

MVH//Eki

#17 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 03 Aug 2010, 21:54

Kvällens träning blir nog lite senarelagd pga att jag blir upptagen ett par timmar direkt nu.

MVH//Eki

Ett tidigt morgonpass igår ...05:15 lokal tid...fin morgon med fågelskrik och en himla massa 30-32 meters kast med Ron Thomson spöt och Loop OptiStream lina varvat med OptiStillwaterlinan...

Ett hyggligt tidigt morronpass imorse....och tränade att hålla långlina uppe...för mig var långlina ca 25 meter Optistream...4-5 bakkast...och bara släppte linan fram...fin linbåge hela tiden...ullgarnet landade 33 meter längre bort. Räknar inte mer en hela meter....men vilket kast för mig...hade jag haft mera av backingen ute på gräsmattan så hade mitt PB på distans hed säkerhet varit 34m+. linan slog mot spöt och den låg rak med tafsen...för jag hade börjat sänka spöt. PB 33 meter och med ett 20 år gammalt Ron Thompson spö....träning ger resultat..så småningom som det också sägs.
Idag är man glad för det börjar gå åt rätt håll och är nog lite spänd för snart får jag kanske testa ett riktigt fint spö också.
Det som är så svårt att förstå när man lyckas rätt tekniskt sätt är att jag nästan kastade på halvfart...men prickade rätt. Det här säger jag för att jag bankat ner 30 meters kast under en längre tid och det varit nästan omöjligt att få till längre kast. Ny hade jag ju PB på 32m men det var ganska färskt.

Jag tänker nu förlänga Optistream linorna för det där med backingen slående mot spöt och ringarna ställer till med en hel del bekymmer märkte jag idag.

Nu kommre jag att träna ett pass på förmiddagarna och är det intresserade att kasta fluga till träffar så lägg meddelanden här så försöker jag vara på plats. Ni är välkomna och även nybörjare för det vore verkligen trevligt att få ge lite tips här för jag kastade bort ett antal år med ganska så solklara brister i kasttekniken.
Thight lines!
MVH//Eki

Redigerat av SalmonEki, 03 Aug 2010, 22:03.

#18 OFFLINE   T3

T3

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 492 inlägg

Postad 04 Aug 2010, 17:07

Härligt att höra eki! Har varit väldigt upptagen just nu, men har hunnit förlänga ed:linan till ca 44m.

:lol: Vore kul om fler skulle hoppa på men det kommmer nog. Meddelar när jag får tid över tills nästa pass! :rolleyes:

#19 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 05 Aug 2010, 10:36

Härligt att höra eki! Har varit väldigt upptagen just nu, men har hunnit förlänga ed:linan till ca 44m.

:lol: Vore kul om fler skulle hoppa på men det kommmer nog. Meddelar när jag får tid över tills nästa pass! :rolleyes:

Halloj T3!
Det var ju verkligen ett trevligt träningspass vi hade och vill bara tacka dig en gång till för tipsena du gav...de gav resultat direkt och nu är det verkligen roligt att kasta igen.
Det låter grymt det daä med förlängningen av linan till 44 m. Men jag har ju sett en hel del fina kast live du gjorde så det är de längder du bara ska ha på distanslinorna så det är helt rätt gjort!

Jag körde ett pass nyss och fick linan på fingrarna på kasthanden för att jag bara hade 2 meter backing ute på min OptiStream lina...tafsen var strax över 3 meter...och det blev tvärstopp på rak lina och rak tafs och backingen slog på fingrarna. OptiStream linan ska vara 27 meter men nu ska jag mäta upp den nogrannare och förlänger den med 10 meter med en äldre SA lina. Gillar inte riktigt nåt av runninglines jag har för det är lite spökigt med dessa på gräsmattan.
Det riktigt kul för det var flera sådana där kast och gillar det där klapp ljudet från linan mot spöt och fingrarna. :D
Men det lär bli minne blott när lina blivit förlängd! :D :D ...och det ska göras nu!
MVH//Eki

Bara att meddela mig så kastar vi lite igen. :)

#20 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 06 Aug 2010, 00:12

Det blev ju ett riktigt långpass vi körde ikväll. :)
Och så landade jag återigen på jorden med mitt kastande. Övergången från Optilinorna till #5 SA ED linan gick ju inte alldeles automatiskt heller...spöt var ju # 6-7 och så kom bristerna i kasttekniken fram på ett nästan grymt sätt. :D

Tack återigen för alla fina tips du gav mig T3...men det grymt nyttigt att få skåda ditt distanskanstande och kastlängder du visade. Efteråt satte jag mig ner en stund men så tyckte jag att jag måste känna på linan igen. Det blev några bättre kast och det gick bättre att hålla långlina uppe men vårt träningspass hade nog sugit ut musten så det blev inte många bra kast så det var bara att ge sig för kvällen. Nu blir det hårdträning på bakkastena och snart blir det ju ett annat spö också så några nya PB lär det inte bli den första tiden. Men det blir roligt att få se vad som kommer att hända när bakkastena blir bättre ... för det ska de bli...träning...träning.

Tack för idag, T3!
MVH//Eki

#21 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 06 Aug 2010, 00:36

Hej!
Det finns plats för flera här för kastträning och det vore trevligt att få med även nybörjare eller några som vill testa på att kasta fluga...bara meddela mig så ska jag försöka vara på plats här.

Kastar ofta ett kortare träningspass på förmiddagarna men kastar fluga även på kvällarna om vädret tillåter det.
Välkomna!
MVH//Eki

#22 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 06 Aug 2010, 10:49

En timme kastträning på gräsmattan med SA ED #5 och 9` #6-7 Ron Thompson spöt nyss och varmt som i grytan.
Nu börjar jag bli kompis med SA linan för efter gårdagens nedgång så landade de flesta av kastena på 30+ dock några få på ca 28m. Enligt tipset från igår satte lite ullgarn i ändan på tafsen och det gav ett litet lyft. Ett bra gäng lugna kast mellan 31 och 32 meter och det bästa på 31,8m. Nu är ju inte dessa siffror så mycket om man jämför med er duktiga kastare men för mig var det ett glädjande lyft med den för mig nya linan.

Det där gamla spöt är något grovt för #5 linan och kräver att man bär lång lina och att bakkastet fungerar.

SA ED linan gillar jag verkligen bra.

Mera träning...mera kastträffar...tänk vad mycket det kan hjälpa en i utvecklingen när man på nära håll kan titta på flugfiskare vilka behärskar tekniken bra. Ett stortack, T3!

Ett bra tips för er som precis har börjat ert flugfiske är att gå en kastkurs direkt eller försöka ordna kastträffar med mera rutinerade flugfiskare.
Thight lines!
MVH//Eki

#23 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32500 inlägg

Postad 06 Aug 2010, 11:12

Bra jobbat.

Ullgarnet gör en jäkla skillnad.
Har testat utan och det går inte alls bra.
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig

#24 OFFLINE   tommy -63

tommy -63

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 224 inlägg

Postad 06 Aug 2010, 17:44

Jag kommer att dyka upp efter att jag har kommit hem från semestern men det tar 2,5 veckor till.
Bygger spön för att det är en bra hobby och trivs med att fiska med bambu........

www.tjkonsulting.se

#25 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 06 Aug 2010, 23:41

Bra jobbat.

Ullgarnet gör en jäkla skillnad.
Har testat utan och det går inte alls bra.

Tack Magnus!
Det roliga var att tafsen sträckte sig kanonfint på de flesta kastena. Tafslängden var ca 3,0 m.
Jag har en känsla av att kastlängderna kommer att öka något de närmaste dagarna för idag kastade jag lugnt och strävade efter att få till bra bakkast och egentligen inte alls försökte få till nägra PB-längder. Spöt jag har är tyvärr lite grovt för klass 5 lina men bär man lite längre lina så blir det lättare att kasta med spöt.
Thight lines!
MVH//Eki

#26 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 06 Aug 2010, 23:43

Jag kommer att dyka upp efter att jag har kommit hem från semestern men det tar 2,5 veckor till.

Hej Tommy!
Det där låter trevligt! Du är välkommen! :)
Ha det bra på semestern!
MVH//Eki

#27 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 07 Aug 2010, 11:16

Hej allesammans!
Lite glad får man väl också vara ibland! :)
Kastträning i morse och tiotalet halvtaskiga kast mellan 28-30 meter.
Tog en paus för nu stämde det inte alls med bakkastet och inte med framkastet heller...för ivrig..på tok för ivrig.
Började om med kort linföring och började sakta öka med dubbeldraget.
Ett kast på 34,6 m och direkt efteråt ett kast på ganska exact 34 meter. Tafsarna sträckte fint och linan låg spikrak på gräsmattan.
Men nu det bästa ... ett kast på 35,2 meter och mitt PB och målet jag satte upp för året har jag nu nått!!!! :) :) :)
Spöt var 9` #6-7 Ron Thompson Wild River från 80-talets slut och linan den förlängda SA ED "gröna" varianten i #5 och tafslängden 3,2m. Lite synd var det att tafsen inte låg helt utsträckt så där tappade jag ca en halvmeter.

Ett nytt PB på 35,2 meter för mig är ett faktum och eftersom man bör avsluta med ett bra kast så fick det bli så.
Ni som kasttränar vet hur glad man blir när kastträningen börjar ge resultat och det är vad jag är just nu....rejält äkta glad!!! (Tack förresten till dig Seppo! ... utan dina goda råd hade detta nog inte hänt i år...ett varmt tack!)
Du borde ha stått här och sett det bakkastet och linbågen och höjden för linan i framkastet!!!!

Thight lines allesammans! :)
MVH//Eki (en rejält äkta glad Eki) :) :) :)

Redigerat av SalmonEki, 07 Aug 2010, 11:16.

#28 OFFLINE   T3

T3

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 492 inlägg

Postad 07 Aug 2010, 11:32

Hoppsan hoppsan! Den där utvecklingen så blir det snart 40m. :lol: Härligt att du utvecklas! Skall själv ut och jaga 40+ helst ;) Grattis Eki!

#29 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 07 Aug 2010, 11:52

Hoppsan hoppsan! Den där utvecklingen så blir det snart 40m. :lol: Härligt att du utvecklas! Skall själv ut och jaga 40+ helst ;) Grattis Eki!

Tacka tackar T3!
Det är tack vare dig jag fick vara med om det här i morse!
Tur att du inte såg de första tiotalet kast imorse....de var inte vackra...ivrig så ivrig och brottom så ibland låg lina över mig i tre våningar. :D :D :D
Tog en rejäl paus och gick upp på kullen där du kastade och jag kastade mot skogsbrynet och så gick det bättre än det nånsin gjort.
Avstår från mera träning för dagen för nu ska jag försöka smälta ner det där...och kul var att det var det sista kastet som gav 35,2 meter. Du borde ha fått se höjden i bakkastet men speciellt linbågen i framkastet och fick till ett tidigt långt dubbeldrag också. synd att tafsen inte i det kastet var helt sträckt. Ett kast på 34,6 med spikrak lina och tafs och ett på ca 34 meter.
40 meter idag är låååångt borta för mig...för jag är rejält ojämn...men 35 är bra för mig...måste bara bli lite jämnare nu!

Ha en bra dag, T3!
40+ för dig sker vilken dag som hellst som du kastar!
MVH//Eki

#30 OFFLINE   SalmonEki

SalmonEki

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1124 inlägg

Postad 08 Aug 2010, 20:05

Idag var det lite nervöst i början av kastena men det blev ändå några 34+ kast innan det satte igång med byiga snurriga vindar så det var bara att ge sig med distanskastandet. Linan är kanonfin och jag stortrivs med den. Man blir avslöjad direkt om det inte stämmer med tekniken men gör det det så njuter man och kastar och testar.

MVH//Eki

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar