Då var det dags att fixa sig en liten fiskedagbok här på edgen, det är så skoj att läsa om andras erfarenheter och nya upptäckter ute bland vattnen.
Jag börjar lite blygsamt med gårdagens fiske i Kullsjön/Lerum.
Mening var att vi skulle ta en tur till Tidan i Tidaholm, men kompisen fick förhinder så det fick bli en eftermiddags tur till Kullsjön istället. Vilket visade sig att vara en fullträff!
Fisket startade bra för min vän Jan som krokade och återutsatte 5 fiskar innan jag ens hunnit dricka upp min kopp med kaffe och riggat spöt.
När jag äntligen vadat ut och lagt de första kasten så började det blå så innibänken..
Fisket dog av helt och det var nästan omöjligt att kasta, jag promenerade runt halva sjön men det blåste på och fisken ville inte ta.
Vi beslutade oss för att grilla och ta det lugnt istället, medan Janne grillade så kollade jag in buskar om sjösandsländorna fanns påplats för allt kändes rätt och som jag trodde, buskarna var fulla av sjösandsländor! Jag sa till Janne att slutar det blåsa så kommer det bli kanonfiske! En timma gick och vinden fortsatte som innan, Janne hoppade ur vadarna och beslöt sig för att ta det lugnt och ta lite kort och reta mig för att jag inte fått något (Konstigt att det ofta går över i någon sorts tävling!)
Då vände allt...
Det tog ca 30 min så började de första sländorna att sätta sig på ytan, då började vakfesten...
Jag hade ett så otroligt roligt fiske, jag lyckades dock bara landa 2 fiskar av de tiotalet fiskar som slängde sig över min fluga., tre st tog tafsen för mig...ja jag vet otroligt pinsamt..
Fisken tog så där sjuuukt hårt som de bara gör när de kalasar på dessa sländor. Vakfesten varade knappt en timma och sen kom knotten....då blev det dags för hemfärd!
En härlig dag och nu har precis damen här hemma placerat en av fiskarna i ugnen, så ikväll blir det ett vitt glas med saft...
Jag slänger ut receptet senare, Nancy som hon heter här hemma är en enormt duktig fiskkock och jag gnäller inte över det...
Skitfiske!
/Emin Lager