Jäklar....nu blev jag sugen på ännu ett G2
.
Scott Fly Rod Company
#182 OFFLINE
Skrivet 26 Apr 2012, 08:38
Felix på 20 Apr 2012, 17:22 sade:
G2 #5 på ingång, Enligt kontakt med Tom Roger Bekkli på FFE ska spöt uppföra sig som min #4 9'? Dock givetvis mer "rygg" i.Försökta att finna ett begagnat först!!! Stört omöjligt, Undrar varför
NAJC i Gävle ska leverera skönheten......
//Felix
Detta inlägg har redigerats av Felix: 26 Apr 2012, 13:56
#183 ONLINE
Skrivet 02 May 2012, 09:07
#184 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 10:23
jeppe på 02 May 2012, 09:07 sade:
Jag testa 884 på sportfiske mässan!! Tänkte precis stoppa det i fickan, Tom FFE hämnta 904an. Blev istället 904! Kännde ingen direkt jätte skillnad. 904 an.... Kanske "Något" lugnare, eller så är det bara en känsla jag fick. Eftersom jag i huvudsak skall nyttja spöt i strömvatten ofta utvdad så valde jag 904 an. Jag är kort till växten, Så dom 4 extra tummen avgjorde!
Nu väntar jag på att "Storebror" G2 905 skall dyka upp
Lycka till...
Detta inlägg har redigerats av Felix: 02 May 2012, 10:32
#185 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 10:23
773, 885 och 905.
Den första, trean, känns riktigt behaglig för små vatten.
Trevlig längd.
Dom andra, femmorna, så föredrar jag mitt 8`8".
Jag har varit sugen på åttafots fyran en längre tid.
Helst skulle man vilja känna på ett sånt innan man köper.
Så min rekommendation är att köpa åttafotaren så att jag får känna på den.
Helst när jag kommer ner i mitten av maj
#186 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 10:34
Nu är ju föregångaren, G, lite långsammare men längden är trevlig.
#188 ONLINE
Skrivet 02 May 2012, 11:02
Hannu på 02 May 2012, 10:38 sade:
Då blir det 7,7´an eller 8,4´an för dig. Nu är det inte superaktuellt just nu att införskaffa fyran men i så fall lutar det åt 884 an eftersom jag har en zxl 486 som då är lite rappare dels i aktionen och med den kortare längden. Behöver jag kasta längre finns det tre andra femmor att tillgå. vill ju inte ta bort den där smoootha känslan man får av g2 an...
#189 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 11:37
jeppe på 02 May 2012, 11:02 sade:
Lägg på 4 tum! Så är känslan obeskrivligt smooth...
#191 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 12:23
jeppe på 02 May 2012, 11:02 sade:
Kanske min guide vill köra dit mig för lite provkastning
#192 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 12:57
jeppe på 02 May 2012, 12:22 sade:
SA Mastery VPT. Ska tydligen vara utvecklad i Norge (Rena älv) Enl. Tom Roger Bekkeli. Funkar kanon tycker jag! Har även testat med en Rio Gold...... Helt OK!
Lägger till lite mer Norsk info
- Master coating, med kaldtvanns kjerne for minst mulig minne
- Linas totale lengde er 30 meter
- Klump i #5 er 13,4 meter
- Ferdig løkke foran (funker ypperlig da den bygger lite og er velgjort)
- Fargen på lina er tredelt, hvor tip og bakline er i farge Willow (grålig) mens klumpen er Fire Orange (dempet orange som ikke skriker for mye og samtidig gjør at vi ser den fint).
- Overgangen mellom klump og bakline blir lett synlig da fargen skifter fra Fire orange til Willow. Dette bidrar til at man lett ser hvor klumpen slutter noe som er svært gunstig ved vannkast. Ved at lina har fått Willow farget tip gjør at det blir en camotip, noe som er gunstig med tanke på sky ørret.
- Lina er utviklet av Flyfish Europe (her i Norge) og da spesiellt av en gutta der som jeg foreløpig ikke nevner ved navn :-)
- Det tok to år fra første tapering var tegnet til lina var ferdig.
Da jeg fikk denne lina i hende så må jeg innrømme at jeg tvilte på om den ville kunne matche det gode gamle grønne Highwater, men som jeg sa tidligere så tok jeg feil :-) Her er noen av mine opplevelser med denne lina så langt:
SA VPT er en drøm å kaste med fordi:
- Den lader stanga sykt bra, både på overhåndskast og på vannkast og presenterer veldig lett og fint i begge tilfeller.
- Den funker ypperlig på korte kast hvor man ikke har hele klumpen ute. (Dette er et viktig kriterie for meg og ikke alle fluesnører gjør en god jobb her).
- Coatingen er meget glatt og overraskende myk rett fra eske, noe som gjør at denne lina vil jeg ikke komme til å måtte koke eller farge. Den blir som den er

- Den lander veldig lett og fint på vannet og gir dermed svært pene presentasjoner noe som for meg er helt avgjørende for om jeg liker en flueline eller ikke.
- Speykast går som drøm, jeg ble nesten lattermild når jeg kjente hvor sykt bra den spenner opp stanga og skyter ut lina. Denne lina kan man speye langt med, for de som er gode på sånt :-)
- Den slår over laaange fortommer som en lek, noe som for meg er svært viktig når jeg fisker oppstrøms på sky ørret.
- Fluelinas tip slår rett over og knekker ikke mot høyre eller venstre som desverre en del flueliner gjør.
- Den ser ut til å være veldig stum og minnefri.
Så langt må jeg si at jeg er superfornøyd og det ligger veldig godt an til at denne lina blir mitt førstevalg fremover. Denne lina er i særklasse noe av det beste jeg har hatt gleden av å kaste med og at den er utviklet i Norge gjør det ekstra gøy etter mitt syn.
For oss som ikke er spesiellt begeistret for kortklumpa liner som har alt for mye vekt i front av taperingen kan jeg ikke skjønne annet enn at SA VPT er en innertier av et fluesnøre og blant det beste som noensinne er laget
Detta inlägg har redigerats av Felix: 02 May 2012, 12:59
#194 ONLINE
Skrivet 02 May 2012, 15:44
Felix på 02 May 2012, 12:57 sade:
Lägger till lite mer Norsk info
- Master coating, med kaldtvanns kjerne for minst mulig minne
- Linas totale lengde er 30 meter
- Klump i #5 er 13,4 meter
- Ferdig løkke foran (funker ypperlig da den bygger lite og er velgjort)
- Fargen på lina er tredelt, hvor tip og bakline er i farge Willow (grålig) mens klumpen er Fire Orange (dempet orange som ikke skriker for mye og samtidig gjør at vi ser den fint).
- Overgangen mellom klump og bakline blir lett synlig da fargen skifter fra Fire orange til Willow. Dette bidrar til at man lett ser hvor klumpen slutter noe som er svært gunstig ved vannkast. Ved at lina har fått Willow farget tip gjør at det blir en camotip, noe som er gunstig med tanke på sky ørret.
- Lina er utviklet av Flyfish Europe (her i Norge) og da spesiellt av en gutta der som jeg foreløpig ikke nevner ved navn :-)
- Det tok to år fra første tapering var tegnet til lina var ferdig.
Da jeg fikk denne lina i hende så må jeg innrømme at jeg tvilte på om den ville kunne matche det gode gamle grønne Highwater, men som jeg sa tidligere så tok jeg feil :-) Her er noen av mine opplevelser med denne lina så langt:
SA VPT er en drøm å kaste med fordi:
- Den lader stanga sykt bra, både på overhåndskast og på vannkast og presenterer veldig lett og fint i begge tilfeller.
- Den funker ypperlig på korte kast hvor man ikke har hele klumpen ute. (Dette er et viktig kriterie for meg og ikke alle fluesnører gjør en god jobb her).
- Coatingen er meget glatt og overraskende myk rett fra eske, noe som gjør at denne lina vil jeg ikke komme til å måtte koke eller farge. Den blir som den er

- Den lander veldig lett og fint på vannet og gir dermed svært pene presentasjoner noe som for meg er helt avgjørende for om jeg liker en flueline eller ikke.
- Speykast går som drøm, jeg ble nesten lattermild når jeg kjente hvor sykt bra den spenner opp stanga og skyter ut lina. Denne lina kan man speye langt med, for de som er gode på sånt :-)
- Den slår over laaange fortommer som en lek, noe som for meg er svært viktig når jeg fisker oppstrøms på sky ørret.
- Fluelinas tip slår rett over og knekker ikke mot høyre eller venstre som desverre en del flueliner gjør.
- Den ser ut til å være veldig stum og minnefri.
Så langt må jeg si at jeg er superfornøyd og det ligger veldig godt an til at denne lina blir mitt førstevalg fremover. Denne lina er i særklasse noe av det beste jeg har hatt gleden av å kaste med og at den er utviklet i Norge gjør det ekstra gøy etter mitt syn.
For oss som ikke er spesiellt begeistret for kortklumpa liner som har alt for mye vekt i front av taperingen kan jeg ikke skjønne annet enn at SA VPT er en innertier av et fluesnøre og blant det beste som noensinne er laget

Låter hur fint som helst. Jag väntar hem en rio trout lt som är rios ungefärliga motsvarighet till vpt´n. Jag har mer erfarenhet av rios linor och ibland kan jag få tag i sådana till bättre pris därför blev det rio nu. Har testat selective trout och gold på min femma och de var bra men ingen direkt wow känsla.
#195 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 17:12
jeppe på 02 May 2012, 15:44 sade:
Rio's linor är jättefina har ett antal jag oxo! Lt ska ju vara en riktig presentationlina, Har dock inte testa någon (Än). Bra kvalite, Och hållbara om ger dom lite kärlek då o då
//Felix
#196 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 18:37
Felix på 02 May 2012, 17:12 sade:
Rio's linor är jättefina har ett antal jag oxo! Lt ska ju vara en riktig presentationlina, Har dock inte testa någon (än). Bra kvalite, Och hållbara om ger dom lite kärlek då o då
//Felix
Som du var inne på så är den en riktig presentation lina. Jag har använt den bland annat på min G serie och den satt som skräddarsytt!
Men prova även Golden om du får möjlighet, den är en mycket behaglig lina att kasta med.
#199 OFFLINE
Skrivet 05 May 2012, 15:34
Men det blåser, nästan storm och snöar!
Därför lutar jag mig tillbaka, häller upp en Sierra Nevada Bigfoot och vevar lite på min nya rulle
Som sagt....ut och kasta med dig Felix
Detta inlägg har redigerats av Hannu: 05 May 2012, 15:35
#200 ONLINE
Skrivet 05 May 2012, 16:40
Hannu på 05 May 2012, 15:34 sade:
Men det blåser, nästan storm och snöar!
Därför lutar jag mig tillbaka, häller upp en Sierra Nevada Bigfoot och vevar lite på min nya rulle
Som sagt....ut och kasta med dig Felix
Frugan e sjuker så jag har varit hemma och pulat i trädgården (läs suttit på altanen) hela dan, i shorts, utan tröja...
#201 OFFLINE
Skrivet 05 May 2012, 17:21
jeppe på 05 May 2012, 16:40 sade:
Frugan e sjuker så jag har varit hemma och pulat i trädgården (läs suttit på altanen) hela dan, i shorts, utan tröja...
"Pulat i trädgården"
Jag undrar hur det låter i våra norska vänners öron
Sent from my iPhone using Tapatalk
#203 OFFLINE
#206 OFFLINE
Skrivet 05 May 2012, 18:25
Felix på 05 May 2012, 18:13 sade:
Här svärmar det kolossala mängder med.......snö
#208 OFFLINE
Skrivet 05 May 2012, 18:34
Felix på 05 May 2012, 18:30 sade:
Ja du Hannu! Då får väl Scott samlingen vila en stund till! Jag tror nog att du kommer ifatt mig ändå?
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar