Hoppa till innehåll

.

Scott Fly Rod Company

208 replies to this topic

#181 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 25 Apr 2012, 20:43

Trevlig film!
Jäklar....nu blev jag sugen på ännu ett G2 :ph34r:
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#182 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 26 Apr 2012, 08:38

Visa inläggFelix på 20 Apr 2012, 17:22 sade:

Hallå... Alla Scott gubbar! Ingen som har förköpt sig :lol: På en G2 #5 9'....???? Kontakta mig för försäljning...

G2 #5 på ingång, Enligt kontakt med Tom Roger Bekkli på FFE ska spöt uppföra sig som min #4 9'? Dock givetvis mer "rygg" i.Försökta att finna ett begagnat först!!! Stört omöjligt, Undrar varför :lol: :lol:

NAJC i Gävle ska leverera skönheten......
//Felix

Detta inlägg har redigerats av Felix: 26 Apr 2012, 13:56

Bor i Kristinehamn. / Wolfland.

#183 ONLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2585 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 09:07

Om man skulle gilla sitt nya, ännu oprovade, g2 885 så pass mycket att man kan tänka sig en fyra i samma serie, vilken längd är den som scott har lyckats bäst med i den här klassen? Jaja, beror på vilket vatten man ska fiska i men jag har andra spön att täcka det också.
www.medfluga.se

#184 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 10:23

Visa inläggjeppe på 02 May 2012, 09:07 sade:

Om man skulle gilla sitt nya, ännu oprovade, g2 885 så pass mycket att man kan tänka sig en fyra i samma serie, vilken längd är den som scott har lyckats bäst med i den här klassen? Jaja, beror på vilket vatten man ska fiska i men jag har andra spön att täcka det också.

Jag testa 884 på sportfiske mässan!! Tänkte precis stoppa det i fickan, Tom FFE hämnta 904an. Blev istället 904! Kännde ingen direkt jätte skillnad. 904 an.... Kanske "Något" lugnare, eller så är det bara en känsla jag fick. Eftersom jag i huvudsak skall nyttja spöt i strömvatten ofta utvdad så valde jag 904 an. Jag är kort till växten, Så dom 4 extra tummen avgjorde!
Nu väntar jag på att "Storebror" G2 905 skall dyka upp :)
Lycka till...

Detta inlägg har redigerats av Felix: 02 May 2012, 10:32

#185 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 10:23

Jag har provat följande G2.
773, 885 och 905.
Den första, trean, känns riktigt behaglig för små vatten.
Trevlig längd.
Dom andra, femmorna, så föredrar jag mitt 8`8".
Jag har varit sugen på åttafots fyran en längre tid.
Helst skulle man vilja känna på ett sånt innan man köper.
Så min rekommendation är att köpa åttafotaren så att jag får känna på den.
Helst när jag kommer ner i mitten av maj ^_^
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#186 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 10:34

Glömde skriva att jag har ett G i klass 4 och den är åtta fot.
Nu är ju föregångaren, G, lite långsammare men längden är trevlig.

#187 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 10:38

Hittar inte åttafots fyran på Scotts hemsida :huh:

#188 ONLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2585 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 11:02

Visa inläggHannu på 02 May 2012, 10:38 sade:

Hittar inte åttafots fyran på Scotts hemsida :huh:

Då blir det 7,7´an eller 8,4´an för dig. Nu är det inte superaktuellt just nu att införskaffa fyran men i så fall lutar det åt 884 an eftersom jag har en zxl 486 som då är lite rappare dels i aktionen och med den kortare längden. Behöver jag kasta längre finns det tre andra femmor att tillgå. vill ju inte ta bort den där smoootha känslan man får av g2 an...;)
www.medfluga.se

#189 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 11:37

Visa inläggjeppe på 02 May 2012, 11:02 sade:

Då blir det 7,7´an eller 8,4´an för dig. Nu är det inte superaktuellt just nu att införskaffa fyran men i så fall lutar det åt 884 an eftersom jag har en zxl 486 som då är lite rappare dels i aktionen och med den kortare längden. Behöver jag kasta längre finns det tre andra femmor att tillgå. vill ju inte ta bort den där smoootha känslan man får av g2 an... ;)

Lägg på 4 tum! Så är känslan obeskrivligt smooth... :lol: I'm i love.

#190 ONLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2585 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 12:22

Visa inläggFelix på 02 May 2012, 11:37 sade:

Lägg på 4 tum! Så är känslan obeskrivligt smooth... :lol: I'm i love.

Vilken lina kör du till det?
www.medfluga.se

#191 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 12:23

Visa inläggjeppe på 02 May 2012, 11:02 sade:

Då blir det 7,7´an eller 8,4´an för dig. Nu är det inte superaktuellt just nu att införskaffa fyran men i så fall lutar det åt 884 an eftersom jag har en zxl 486 som då är lite rappare dels i aktionen och med den kortare längden. Behöver jag kasta längre finns det tre andra femmor att tillgå. vill ju inte ta bort den där smoootha känslan man får av g2 an... ;)
8,4`verkar finnas hemma hos FFM.
Kanske min guide vill köra dit mig för lite provkastning :)

#192 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 12:57

Visa inläggjeppe på 02 May 2012, 12:22 sade:

Vilken lina kör du till det?

SA Mastery VPT. Ska tydligen vara utvecklad i Norge (Rena älv) Enl. Tom Roger Bekkeli. Funkar kanon tycker jag! Har även testat med en Rio Gold...... Helt OK!

Lägger till lite mer Norsk info :D gällande SA VPT

- Master coating, med kaldtvanns kjerne for minst mulig minne
- Linas totale lengde er 30 meter
- Klump i #5 er 13,4 meter
- Ferdig løkke foran (funker ypperlig da den bygger lite og er velgjort)
- Fargen på lina er tredelt, hvor tip og bakline er i farge Willow (grålig) mens klumpen er Fire Orange (dempet orange som ikke skriker for mye og samtidig gjør at vi ser den fint).
- Overgangen mellom klump og bakline blir lett synlig da fargen skifter fra Fire orange til Willow. Dette bidrar til at man lett ser hvor klumpen slutter noe som er svært gunstig ved vannkast. Ved at lina har fått Willow farget tip gjør at det blir en camotip, noe som er gunstig med tanke på sky ørret.
- Lina er utviklet av Flyfish Europe (her i Norge) og da spesiellt av en gutta der som jeg foreløpig ikke nevner ved navn :-)
- Det tok to år fra første tapering var tegnet til lina var ferdig.

Da jeg fikk denne lina i hende så må jeg innrømme at jeg tvilte på om den ville kunne matche det gode gamle grønne Highwater, men som jeg sa tidligere så tok jeg feil :-) Her er noen av mine opplevelser med denne lina så langt:

SA VPT er en drøm å kaste med fordi:

- Den lader stanga sykt bra, både på overhåndskast og på vannkast og presenterer veldig lett og fint i begge tilfeller.

- Den funker ypperlig på korte kast hvor man ikke har hele klumpen ute. (Dette er et viktig kriterie for meg og ikke alle fluesnører gjør en god jobb her).

- Coatingen er meget glatt og overraskende myk rett fra eske, noe som gjør at denne lina vil jeg ikke komme til å måtte koke eller farge. Den blir som den er Postad bild

- Den lander veldig lett og fint på vannet og gir dermed svært pene presentasjoner noe som for meg er helt avgjørende for om jeg liker en flueline eller ikke.

- Speykast går som drøm, jeg ble nesten lattermild når jeg kjente hvor sykt bra den spenner opp stanga og skyter ut lina. Denne lina kan man speye langt med, for de som er gode på sånt :-)

- Den slår over laaange fortommer som en lek, noe som for meg er svært viktig når jeg fisker oppstrøms på sky ørret.

- Fluelinas tip slår rett over og knekker ikke mot høyre eller venstre som desverre en del flueliner gjør.

- Den ser ut til å være veldig stum og minnefri.

Så langt må jeg si at jeg er superfornøyd og det ligger veldig godt an til at denne lina blir mitt førstevalg fremover. Denne lina er i særklasse noe av det beste jeg har hatt gleden av å kaste med og at den er utviklet i Norge gjør det ekstra gøy etter mitt syn.
For oss som ikke er spesiellt begeistret for kortklumpa liner som har alt for mye vekt i front av taperingen kan jeg ikke skjønne annet enn at SA VPT er en innertier av et fluesnøre og blant det beste som noensinne er laget Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Felix: 02 May 2012, 12:59

#193 ONLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2585 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 15:40

Visa inläggHannu på 02 May 2012, 12:23 sade:

8,4`verkar finnas hemma hos FFM.
Kanske min guide vill köra dit mig för lite provkastning :)

Den finns där det vet jag, brukar vifta lite med den i butiken varje gång jag är där...:)
www.medfluga.se

#194 ONLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2585 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 15:44

Visa inläggFelix på 02 May 2012, 12:57 sade:

SA Mastery VPT. Ska tydligen vara utvecklad i Norge (Rena älv) Enl. Tom Roger Bekkeli. Funkar kanon tycker jag! Har även testat med en Rio Gold...... Helt OK!

Lägger till lite mer Norsk info :D gällande SA VPT

- Master coating, med kaldtvanns kjerne for minst mulig minne
- Linas totale lengde er 30 meter
- Klump i #5 er 13,4 meter
- Ferdig løkke foran (funker ypperlig da den bygger lite og er velgjort)
- Fargen på lina er tredelt, hvor tip og bakline er i farge Willow (grålig) mens klumpen er Fire Orange (dempet orange som ikke skriker for mye og samtidig gjør at vi ser den fint).
- Overgangen mellom klump og bakline blir lett synlig da fargen skifter fra Fire orange til Willow. Dette bidrar til at man lett ser hvor klumpen slutter noe som er svært gunstig ved vannkast. Ved at lina har fått Willow farget tip gjør at det blir en camotip, noe som er gunstig med tanke på sky ørret.
- Lina er utviklet av Flyfish Europe (her i Norge) og da spesiellt av en gutta der som jeg foreløpig ikke nevner ved navn :-)
- Det tok to år fra første tapering var tegnet til lina var ferdig.

Da jeg fikk denne lina i hende så må jeg innrømme at jeg tvilte på om den ville kunne matche det gode gamle grønne Highwater, men som jeg sa tidligere så tok jeg feil :-) Her er noen av mine opplevelser med denne lina så langt:

SA VPT er en drøm å kaste med fordi:

- Den lader stanga sykt bra, både på overhåndskast og på vannkast og presenterer veldig lett og fint i begge tilfeller.

- Den funker ypperlig på korte kast hvor man ikke har hele klumpen ute. (Dette er et viktig kriterie for meg og ikke alle fluesnører gjør en god jobb her).

- Coatingen er meget glatt og overraskende myk rett fra eske, noe som gjør at denne lina vil jeg ikke komme til å måtte koke eller farge. Den blir som den er Postad bild

- Den lander veldig lett og fint på vannet og gir dermed svært pene presentasjoner noe som for meg er helt avgjørende for om jeg liker en flueline eller ikke.

- Speykast går som drøm, jeg ble nesten lattermild når jeg kjente hvor sykt bra den spenner opp stanga og skyter ut lina. Denne lina kan man speye langt med, for de som er gode på sånt :-)

- Den slår over laaange fortommer som en lek, noe som for meg er svært viktig når jeg fisker oppstrøms på sky ørret.

- Fluelinas tip slår rett over og knekker ikke mot høyre eller venstre som desverre en del flueliner gjør.

- Den ser ut til å være veldig stum og minnefri.

Så langt må jeg si at jeg er superfornøyd og det ligger veldig godt an til at denne lina blir mitt førstevalg fremover. Denne lina er i særklasse noe av det beste jeg har hatt gleden av å kaste med og at den er utviklet i Norge gjør det ekstra gøy etter mitt syn.
For oss som ikke er spesiellt begeistret for kortklumpa liner som har alt for mye vekt i front av taperingen kan jeg ikke skjønne annet enn at SA VPT er en innertier av et fluesnøre og blant det beste som noensinne er laget Postad bild

Låter hur fint som helst. Jag väntar hem en rio trout lt som är rios ungefärliga motsvarighet till vpt´n. Jag har mer erfarenhet av rios linor och ibland kan jag få tag i sådana till bättre pris därför blev det rio nu. Har testat selective trout och gold på min femma och de var bra men ingen direkt wow känsla.
www.medfluga.se

#195 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 17:12

Visa inläggjeppe på 02 May 2012, 15:44 sade:

Låter hur fint som helst. Jag väntar hem en rio trout lt som är rios ungefärliga motsvarighet till vpt´n. Jag har mer erfarenhet av rios linor och ibland kan jag få tag i sådana till bättre pris därför blev det rio nu. Har testat selective trout och gold på min femma och de var bra men ingen direkt wow känsla.

Rio's linor är jättefina har ett antal jag oxo! Lt ska ju vara en riktig presentationlina, Har dock inte testa någon (Än). Bra kvalite, Och hållbara om ger dom lite kärlek då o då

//Felix

#196 OFFLINE   Asalan de' Artes

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 648 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 18:37

Visa inläggFelix på 02 May 2012, 17:12 sade:

Rio's linor är jättefina har ett antal jag oxo! Lt ska ju vara en riktig presentationlina, Har dock inte testa någon (än). Bra kvalite, Och hållbara om ger dom lite kärlek då o då

//Felix
Håller med dig Felix. Rio gör fantastisk bra linor och Lt: n tror jag du kommer bli riktigt nöjd med.
Som du var inne på så är den en riktig presentation lina. Jag har använt den bland annat på min G serie och den satt som skräddarsytt!

Men prova även Golden om du får möjlighet, den är en mycket behaglig lina att kasta med.

Glasfiberspön är fantastiska!

#197 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 14:15

Nu idag! Har storebror till G2 #4 9' landat i Kristinehamn :-) #5 9'.... Jag har köpt äkta kärlek för pengar!! :-)

#198 ONLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2585 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 15:23

Ut på gräsmattan med dig och återkom med ett utlåtande. Grattis förresten...;)
www.medfluga.se

#199 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 15:34

Min tanke var att testa mitt G2 885 med en RIO Trout LT #4, i dag.
Men det blåser, nästan storm och snöar!
Därför lutar jag mig tillbaka, häller upp en Sierra Nevada Bigfoot och vevar lite på min nya rulle :wub:
Som sagt....ut och kasta med dig Felix ^_^

Detta inlägg har redigerats av Hannu: 05 May 2012, 15:35

#200 ONLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2585 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 16:40

Visa inläggHannu på 05 May 2012, 15:34 sade:

Min tanke var att testa mitt G2 885 med en RIO Trout LT #4, i dag.
Men det blåser, nästan storm och snöar!
Därför lutar jag mig tillbaka, häller upp en Sierra Nevada Bigfoot och vevar lite på min nya rulle :wub:
Som sagt....ut och kasta med dig Felix ^_^

Frugan e sjuker så jag har varit hemma och pulat i trädgården (läs suttit på altanen) hela dan, i shorts, utan tröja...;)
www.medfluga.se

#201 OFFLINE   Fredda Kustom

Advanced Member

• Edgemember+
  • 484 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 17:21

Visa inläggjeppe på 05 May 2012, 16:40 sade:

Frugan e sjuker så jag har varit hemma och pulat i trädgården (läs suttit på altanen) hela dan, i shorts, utan tröja...;)

"Pulat i trädgården"
Jag undrar hur det låter i våra norska vänners öron ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot"
Postad bild

#202 OFFLINE   Johan Olsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 18:02

Någon som äger ett S4s 906-4?
Åsikter? Har själv bara vibbat ett. :D

Är grymt suget på ett :rolleyes:

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

#203 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 18:13

Visa inläggjeppe på 05 May 2012, 15:23 sade:

Ut på gräsmattan med dig och återkom med ett utlåtande. Grattis förresten... ;)

"Gräsmattan" G2'or kräver vatten :-) Och det skall #5 få imorgon! Vi har haft en brutal svärmning med hästmyror på tjärn.... :-)

#204 ONLINE   jeppe

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2585 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 18:16

Visa inläggFelix på 05 May 2012, 18:13 sade:

"Gräsmattan" G2'or kräver vatten :-) Och det skall #5 få imorgon! Vi har haft en brutal svärmning med hästmyror på tjärn.... :-)

Självklart är det ännu bättre med ett live test. Sketfiske.
www.medfluga.se

#205 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 18:20

Visa inläggjeppe på 05 May 2012, 18:16 sade:

Självklart är det ännu bättre med ett live test. Sketfiske.

#4'an Är kärlek, #5 kan inte vara sämmre, Jag blir nog inte överaskad! Mera rygg bara :-)

#206 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 18:25

Visa inläggFelix på 05 May 2012, 18:13 sade:

Hästmyror?
Här svärmar det kolossala mängder med.......snö :unsure:

#207 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 18:30

Visa inläggHannu på 05 May 2012, 18:25 sade:

Hästmyror?
Här svärmar det kolossala mängder med.......snö :unsure:
:lol: :lol: :lol: :lol:
Ja du Hannu! Då får väl Scott samlingen vila en stund till! Jag tror nog att du kommer ifatt mig ändå?

#208 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 18:34

Visa inläggFelix på 05 May 2012, 18:30 sade:

:lol: :lol: :lol: :lol:
Ja du Hannu! Då får väl Scott samlingen vila en stund till! Jag tror nog att du kommer ifatt mig ändå?
Jo då....under Kristi Himmels helgen så lär dom luftas en hel del i Skåne :)

#209 OFFLINE   Felix

Advanced Member

• Edgemember
  • 846 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 22:57

Visa inläggHannu på 05 May 2012, 18:34 sade:

Jo då....under Kristi Himmels helgen så lär dom luftas en hel del i Skåne :)

Kristi himmel färd! Kallas för metardagen i kristinehamn!!! :-)))) Härlig tid framför oss nu! ;-)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar