Hoppa till innehåll

.

Act 4 - klass 5 lr 6?

4 replies to this topic

#1 OFFLINE   Fredrik Majlund

Member

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:

Skrivet 20 Jun 2010, 18:45

Hej! har kollat runt på act 4 spöt och är jävligt sugen,men kan inte bestämma mig om jag ska köra på klass 5 eller 6.
Kör för tillfället på en edge acp 4, och den funkar fint till torrisar och våtflugor, men så fort det åker på något med guldskalle lr som är lite större (typ wolly bugger) så orkar inte spöt med och det blir väldigt obekvämt.

Så tänkte köpa ett nytt spö som kmr bli mitt mainspö för regnbåge,då detta är det jag fiskar mest.
orkar ett klass 5 att dra de flesta bågeflugorna lr ska man köra på 6an?
vill inte gärna ha ett för styvt spö, plus att jag inte riktigt gillar butten på act 4 spöt.

om ni har testat spöt lr har något kul att berätta om det så skriv även gärna om det!

Mvh Fredde

#2 OFFLINE   majkel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 49 Inlägg:

Skrivet 20 Jun 2010, 19:13

Visa inläggFredrik Majlund på Jun 20 2010, 19:45 sade:

Hej! har kollat runt på act 4 spöt och är jävligt sugen,men kan inte bestämma mig om jag ska köra på klass 5 eller 6.
Kör för tillfället på en edge acp 4, och den funkar fint till torrisar och våtflugor, men så fort det åker på något med guldskalle lr som är lite större (typ wolly bugger) så orkar inte spöt med och det blir väldigt obekvämt.

Så tänkte köpa ett nytt spö som kmr bli mitt mainspö för regnbåge,då detta är det jag fiskar mest.
orkar ett klass 5 att dra de flesta bågeflugorna lr ska man köra på 6an?
vill inte gärna ha ett för styvt spö, plus att jag inte riktigt gillar butten på act 4 spöt.

om ni har testat spöt lr har något kul att berätta om det så skriv även gärna om det!

Mvh Fredde

Tjena ja har ett act 4 klass 5 o de kan ja verkligen rekommendera funkar till "guldhuvud" flugor men wolly bugger är nog inte
att rekommendera. Så du borde nog skaffa dig ett klass 6 men inte högre.
Ett underbart spö för dem pengarna anser jag.

#3 OFFLINE   troutfisher14

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Skrivet 20 Jun 2010, 21:03

Har ett ACT 4 #5 och kan säga att det är ett väldigt bra allround-spö, använder det till allt ifrån strl. 18 torrisar till strl. 10 zonkers. Funkar förvånansvärt bra med "stora" tunga flugor, kanske inte med den bästa långdistans precisionen dock. Tror att femman är ett bra val, mycket roligt att drilla på :wub: Spöt har en härlig lite mjukare aktion, som funkar både i smååar och lite vindiga dagar vid regnbågssjön.

Om du tycker att utseendet är viktigt ska du köpa klass 5 som har ett rullfäste i ädelträ (enligt mig mycket snyggare), tillskillnad från sexan som har helmetall. Kan även ge ett lintips: Rio Selective Trout WF 5, som passar spöt som en handske. Mycket trevlig kombo som känns självkastande, både på kort och långdistans, och bra presentation. Tillverkas tyvärr inte längre, men finns fortfarande billigt på Ebay, köpte min där för 450kr inkl. frakt från staterna. Allt som allt ett mycket trevligt allround spö som är väldigt prisvärt, enligt mig det bästa i prisklassen :D

#4 OFFLINE   Fredrik Majlund

Member

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:

Skrivet 21 Jun 2010, 17:10

Visa inläggtroutfisher14 på Jun 20 2010, 22:03 sade:

Har ett ACT 4 #5 och kan säga att det är ett väldigt bra allround-spö, använder det till allt ifrån strl. 18 torrisar till strl. 10 zonkers. Funkar förvånansvärt bra med "stora" tunga flugor, kanske inte med den bästa långdistans precisionen dock. Tror att femman är ett bra val, mycket roligt att drilla på :wub: Spöt har en härlig lite mjukare aktion, som funkar både i smååar och lite vindiga dagar vid regnbågssjön.

Om du tycker att utseendet är viktigt ska du köpa klass 5 som har ett rullfäste i ädelträ (enligt mig mycket snyggare), tillskillnad från sexan som har helmetall. Kan även ge ett lintips: Rio Selective Trout WF 5, som passar spöt som en handske. Mycket trevlig kombo som känns självkastande, både på kort och långdistans, och bra presentation. Tillverkas tyvärr inte längre, men finns fortfarande billigt på Ebay, köpte min där för 450kr inkl. frakt från staterna. Allt som allt ett mycket trevligt allround spö som är väldigt prisvärt, enligt mig det bästa i prisklassen :)

mjo,verkar som att spöt blir mitt på torsdag lr lördag,så då ere bara o dra ut på premiär i helgen.
Verkar endå bli 6an,då jag nu sett hur det senaste rullfästet ser ut. Den modellen jag tidigare sett hade en butt vilket jag inte gillar,men nu har dom bytt 6an till ett metall/träfäste, som i mitt tycke såg jävligt najs ut!

#5 OFFLINE   Fredrik Majlund

Member

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:

Skrivet 22 Jun 2010, 20:13

Visa inläggFredrik Majlund på Jun 21 2010, 18:10 sade:

mjo,verkar som att spöt blir mitt på torsdag lr lördag,så då ere bara o dra ut på premiär i helgen.
Verkar endå bli 6an,då jag nu sett hur det senaste rullfästet ser ut. Den modellen jag tidigare sett hade en butt vilket jag inte gillar,men nu har dom bytt 6an till ett metall/träfäste, som i mitt tycke såg jävligt najs ut!

tog kittet som länkades i en annan tråd,men bytte rullen mot en reelmaster LA :P

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar