Hoppa till innehåll

.

Hur i helvete gör man?!

12 replies to this topic

#1 OFFLINE   KalleKula

Advanced Member

• Edgemember
  • 3092 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2010, 14:51

... det frågade jag mig själv idag när jag fiskade öring. Jag såg flera fina öringar som sköt sig själva ur vattnet och knep trollsländor halvvägs till månen :)

Det var riktigt fascinerande att titta på, men jag smög mig intill en buske precis vid vattenkanten och den fina öringen fortsatte att "hoppa" precis vid mina fötter, så jag satt och dinglade den största flugan jag hade i asken, någon dm över vattnet men såklart utan resultat :D

Tillslut gav jag upp, och satte mig på motsatt sida och bara tittade på öringen när den sköt sig upp mot intet anande trollsländor B) :)

Första gången jag ser ett sånt beteende i mitt vatten

Detta inlägg har redigerats av -Kalle-: 29 Jun 2010, 14:52

Bonde boende på bebodd bonngård.

18 år gammal och studerar på sportfiskeakademin i Forshaga.

In every catch and realese fishermans past, there´s an old, black fryingpan

#2 OFFLINE   stenberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1056 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2010, 15:40

Visa inlägg-Kalle- på 29 Jun 2010, 14:51 sade:

... det frågade jag mig själv idag när jag fiskade öring. Jag såg flera fina öringar som sköt sig själva ur vattnet och knep trollsländor halvvägs till månen :)

Det var riktigt fascinerande att titta på, men jag smög mig intill en buske precis vid vattenkanten och den fina öringen fortsatte att "hoppa" precis vid mina fötter, så jag satt och dinglade den största flugan jag hade i asken, någon dm över vattnet men såklart utan resultat :D

Tillslut gav jag upp, och satte mig på motsatt sida och bara tittade på öringen när den sköt sig upp mot intet anande trollsländor B) :)

Första gången jag ser ett sånt beteende i mitt vatten

Har sett regnbågar göra samma sak mot trollsländor och flicksländor. testa med en spent flickslända eller spent trollslända. det kommer kanske funka ?
har funkar för mig.
WWW.RSTB.SE

#3 OFFLINE   KalleKula

Advanced Member

• Edgemember
  • 3092 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2010, 16:25

Visa inläggstenberg på 29 Jun 2010, 15:40 sade:

Har sett regnbågar göra samma sak mot trollsländor och flicksländor. testa med en spent flickslända eller spent trollslända. det kommer kanske funka ?
har funkar för mig.

JAg ska pröva, men den ratade mina mindre torrisar, den var alldeles för fokuserad på att söka föda i luften :)

#4 OFFLINE   Lennart

Advanced Member

• Edgemember
  • 622 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2010, 16:56

Fiskade med en engelsman för 10-15 år sedan då detta fenomen inträffade. Richard hade lösningen i sin bil - ett jä....a långt spö med ca 12-15 m flosslina. Stälde sig med vinden i ryggen och lät denna föra ut en fet buskig kreation som han då och då lät droppa ner på vattenytan. Han fick tre granna öringar med denna teknik som jag vill minnas kallades för "Dapping". Enligt Richard en mycket vanlig metod på den "Gröna Ön" där det ofta blåser som det gjorde den gången i Jämtlandsfjällen.
/ Lennart

#5 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2010, 18:59

Visa inläggLennart på 29 Jun 2010, 16:56 sade:

Fiskade med en engelsman för 10-15 år sedan då detta fenomen inträffade. Richard hade lösningen i sin bil - ett jä....a långt spö med ca 12-15 m flosslina. Stälde sig med vinden i ryggen och lät denna föra ut en fet buskig kreation som han då och då lät droppa ner på vattenytan. Han fick tre granna öringar med denna teknik som jag vill minnas kallades för "Dapping". Enligt Richard en mycket vanlig metod på den "Gröna Ön" där det ofta blåser som det gjorde den gången i Jämtlandsfjällen.

"Dapping daddy longlegs" är väl lite ett begrepp från just den holmen. Vi har väl utrustning idag som är för lätt att kasta med så att tekniken fallit i glömska.... Då dagens linor är så tunga och kastvänliga kanske det kunde gå att fixa med rejält lång tafs kanske...? Rackarnas, det måste jag testa bara för sakens skull och se vad gäddorna säger då plastmörten svävar...:)

Måste väl gå att dappa det mesta... Självhar jag bara hört om daddyLL/harkrankarna

Detta inlägg har redigerats av Fredrik-flugarn: 29 Jun 2010, 19:00

#6 OFFLINE   KalleKula

Advanced Member

• Edgemember
  • 3092 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2010, 19:03

Brukade man inte köra dapping med levande dagsländor?
Det finns förmodligen lika många varianter som utövare :)

#7 OFFLINE   Lennart

Advanced Member

• Edgemember
  • 622 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2010, 19:12

Visa inlägg-Kalle- på 29 Jun 2010, 19:03 sade:

Brukade man inte köra dapping med levande dagsländor?
Det finns förmodligen lika många varianter som utövare :)

"The Old Gentle Anglers, in there tweedsuits, did it with live bait" :)
/ Lennart

#8 OFFLINE   somebody

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 240 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2010, 19:16

Om man är intresserad av dapping så står det lite om det i senaste FiN. Är iofs osäker på om det är senaste men Nr 3 2010 är det hur som helst.

#9 OFFLINE   TimA

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 45 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2010, 00:00

Är ju helt klart det jag skulle kört på senaste turen till Säveån då en fin öring hoppade flertalet gånger och fångade gula forssländor, min på ytan ville den då inte ha :)
There is a pleasure in the pathless woods, there is a rapture on the lonely shore, there is society where none intrudes, by the deep sea and music in its roar. I love not man the less, but Nature more.

#10 OFFLINE   Bobbybazooka

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Skrivet 31 Jul 2010, 12:38

Var med om samma fenomen nu i helgen. Var helt omöjligt att få någon att hugga.
Trodde att en Blå Jungfruslända skulle funka, men icke.

#11 ONLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5054 Inlägg:

Skrivet 31 Jul 2010, 17:29

Jag har aldrig försökt härma flygande trollsländor men kanske kan det fungera att klä sig i en mörkbrun mjölsäck, göra vingar av wellpapp och blixtsnabbt flyga fram och tillbaka en halvmeter ovan vattenytan. Problemet är förstås storleksfrågan...

#12 OFFLINE   (((

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 61 Inlägg:

Skrivet 03 Aug 2010, 17:03

Visa inläggmipert på 31 Jul 2010, 17:29 sade:

Jag har aldrig försökt härma flygande trollsländor men kanske kan det fungera att klä sig i en mörkbrun mjölsäck, göra vingar av wellpapp och blixtsnabbt flyga fram och tillbaka en halvmeter ovan vattenytan. Problemet är förstås storleksfrågan...
Lite som nån form av "noodling"...låter intressant, använda kroppen som bete är ju lockande i alla lägen :D men som du säger, exakt det enda som ställer till med problem är ju storleksfrågan...

#13 OFFLINE   (((

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 61 Inlägg:

Skrivet 04 Aug 2010, 15:14

Men på en lite mer seriös not, vart köper man flosslina för blowline fiske i sverige? eller får man lov å beställa från england kanske?

För detta vore nog den vettigaste tekniken för min del nu under slutet juli-början aug i den lokala P&Tsjön faktiskt, inte varit där så ofta men alla gånger nu på slutet har det varit ett jävla ät-hoppande efter dag/flicksländor på fiskarna mellan typ 15-18tiden...

Detta inlägg har redigerats av (((: 04 Aug 2010, 15:14

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar