Hoppa till innehåll

.

Mothugg- Regnbåge

26 replies to this topic

#1 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2010, 18:29

Tjena alla experter.

Varit och fiskat regnbåge idag och fick sammanlagt 7 hugg och krokade 3 av dem. Dålig procent eller?

Tappade alla 3 som jag kroka. Den första drog ner till en stock och knuten brast. Tvåan lossna från kroken och den tredje var så pass stor att tafsen gick av. De andra 4 huggen var mest nafs där man känner att fisken finns där men när mothugg görs så finns det ingen där. Är säker på att det var hugg för jag kunde se fisken ta flugan men förbryllad över att jag inte klara av att kroka fler.

När hugget kommer så väntar jag 1-2 sek och gör ett ryck. Ibland känns det som dom krokar sig själv och ibland så fastnar inget alls. Vet inte om jag gör något fel eller brukar ni också bomma lika mycket eller är jag helt fel ute. :huh:

Hälsningar från en som undrar.

PS: Lyckas ibland få upp en och annan -_-
"I prefer to die with my waders on"

#2 OFFLINE   Forslöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 317 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2010, 18:38

2 sekunder låter i längsta laget. Jag gör mothugg precis när jag ser vaket. Visst fan tappar man någon eller missar i mothugget ibland men det är ju charmen lite. har du mycket löslina ute så bör du göra mothugget direkt...

Forslöf
- När jag kom hem var namnskylten borta på dörren och låskolven var utbytt.
- Men du kom ju hem bara efter tio dagar?
- Nej nej förfan, jag kom hem den sjunde oktober

#3 OFFLINE   Perro

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2114 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2010, 19:01

Visa inläggthe-end på 01 Jul 2010, 18:29 sade:

Tjena alla experter.

Varit och fiskat regnbåge idag och fick sammanlagt 7 hugg och krokade 3 av dem. Dålig procent eller?

Tappade alla 3 som jag kroka. Den första drog ner till en stock och knuten brast. Tvåan lossna från kroken och den tredje var så pass stor att tafsen gick av. De andra 4 huggen var mest nafs där man känner att fisken finns där men när mothugg görs så finns det ingen där. Är säker på att det var hugg för jag kunde se fisken ta flugan men förbryllad över att jag inte klara av att kroka fler.

När hugget kommer så väntar jag 1-2 sek och gör ett ryck. Ibland känns det som dom krokar sig själv och ibland så fastnar inget alls. Vet inte om jag gör något fel eller brukar ni också bomma lika mycket eller är jag helt fel ute. :huh:

Hälsningar från en som undrar.

PS: Lyckas ibland få upp en och annan -_-

Ett ryck låter inte som någon riktigt bra taktik tycker även att mothugg är ett för kraftigt uttryck, jag brukar försöka resa upp spöet i en lugn och bestämd rörelse, brukar ha en ganska hög krokningsprocent..Ibland.. ^_^
Att fisken "nafsar" kan bero på att den har studerat flugan och vänder, kan se ut som ett hugg...
"Att utveckla jägarblicken (coure d`oille) är nyckeln till att lyckas upptäcka öring.
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."

-John Randolph

#4 OFFLINE   Forslöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 317 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2010, 19:50

Do it old school, dra bestämmt i linan samtidigt du höjer ditt spö.

Forslöf
- När jag kom hem var namnskylten borta på dörren och låskolven var utbytt.
- Men du kom ju hem bara efter tio dagar?
- Nej nej förfan, jag kom hem den sjunde oktober

#5 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10912 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2010, 20:39

En lätt åtstramning i linan funkar kanoners!
Det är ju inte torskmete man håller på med precis...
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#6 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 06:47

Jag ska tänka på det. Kan vara att mitt "ryck" är för hårt och för sen kanske. Man kanske ska ta det lite lugnare så sitter nog flugan där.

Tänkte på dessa "nafs". Många gånger så såg jag Regnbågen kommer simmandes och precis när han ska ta flugan så vänder han. Upptäcker han att flugan är "fejk" eller är han bara inte sugen?

Detta inlägg har redigerats av the-end: 02 Jul 2010, 06:47

#7 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10912 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 07:13

Visa inläggthe-end på 02 Jul 2010, 06:47 sade:

Jag ska tänka på det. Kan vara att mitt "ryck" är för hårt och för sen kanske. Man kanske ska ta det lite lugnare så sitter nog flugan där.

Tänkte på dessa "nafs". Många gånger så såg jag Regnbågen kommer simmandes och precis när han ska ta flugan så vänder han. Upptäcker han att flugan är "fejk" eller är han bara inte sugen?

Bågen upptäckte nog att det var fejk. Eller så orkade han inte simma längre.
Det är luriga små gynnare!!!

#8 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 07:23

Har jag fattat det rätt att man ska naturligtvis ha spänd lina för att flugan inte ska lossna när hugget har kommit?

När jag tänker efter så var det nog det som var fallet med en av de jag kroka. Hade rätt så mycket löst ute när den högg och hade spänd lina först men han rusa mot mig och linan blev löst och han inte riktigt med att veva in linan på rullen.

Men jag hade jävligt kul ändå fast lite frustrerande också. B)

#9 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 711 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 07:51

Visa inläggthe-end på 02 Jul 2010, 07:23 sade:

Har jag fattat det rätt att man ska naturligtvis ha spänd lina för att flugan inte ska lossna när hugget har kommit?

När jag tänker efter så var det nog det som var fallet med en av de jag kroka. Hade rätt så mycket löst ute när den högg och hade spänd lina först men han rusa mot mig och linan blev löst och hann inte riktigt med att veva in linan på rullen.
Det där känner jag igen mig i, när fisken rusar emot en och man vevar in löslina, har för egen del börjat ta in linan mera med linhanden i de lägena då fisken kommer emot en, då kan man dra in längre lina snabbare och få kontakt med fisken, när jag sedan känner att jag åter får lite press/kontakt kan jag veva in löslina och åter låta fisken jobba mot rulle/spö/bromspåverkan från linhand, samt känner jag att det är en mindre båge så tar jag sällan in den på rullen, då tar jag in linan med linhanden och kniper bara åt lite lagom för att säkra den linmängd jag tagit in och sätter mera press på fisken, alt släpper efter lite om jag känner att den vill dra iväg något, mina drillar fungerar iaf bättre sedan jag la om tekniken!
Mvh Kingen

Detta inlägg har redigerats av Kingone: 02 Jul 2010, 07:54

#10 OFFLINE   Marcus_1995

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1268 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 09:22

jag har aldrig missat en regnbåge på torrfluga (fast har bara fått 11 st så :P ) men jag reser spöt direkt när vaket kommit, kanske max 1 sek efter om jag kör med stora flugor typ vulgata.. jag gör inte heller våldsamt mothugg utan reser spöt bestämt och drar lite i linan... så det är mitt tips :)
Flugfiske slår det mesta och torrflugefiske är det bästa sättet att fånga fisk på ;)

#11 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 11:53

Hmmmm jag börjar fatta nu varför det har känts som att jag gör något fel. Intressant att höra hur ni gör. Sen om man kommer ihåg det i stridets hetta är en annan sak.

hehe

#12 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10912 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 12:03

Visa inläggthe-end på 02 Jul 2010, 07:23 sade:

När jag tänker efter så var det nog det som var fallet med en av de jag kroka. Hade rätt så mycket löst ute när den högg och hade spänd lina först men han rusa mot mig och linan blev löst och han inte riktigt med att veva in linan på rullen.

Men jag hade jävligt kul ändå fast lite frustrerande också. B)

ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG lös lina!
Strunta i att du har lös lina som du "MÅSTE" veva upp. Efter en liten stund kommer det ändå en lite rusning där du har en ny chans att lugnt veva upp löslinan.

#13 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 12:07

Visa inläggHåkanViskafors på 02 Jul 2010, 12:03 sade:

ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG lös lina!
Strunta i att du har lös lina som du "MÅSTE" veva upp. Efter en liten stund kommer det ändå en lite rusning där du har en ny chans att lugnt veva upp löslinan.

Yep jag förstår att det har varit ett problem när jag har tappat illbattingarna. MMMmmm man kanske lär sig till slut.

Lugnt lyft och ingen löslina. Dra in med handen om det behövs. Lös = tappad firre.

#14 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10912 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 12:27

Visa inläggthe-end på 02 Jul 2010, 12:07 sade:

Yep jag förstår att det har varit ett problem när jag har tappat illbattingarna. MMMmmm man kanske lär sig till slut.

Lugnt lyft och ingen löslina. Dra in med handen om det behövs. Lös = tappad firre.

Kanon - du kan ju!!!!

Bara ut och praktisera igen :)

#15 OFFLINE   Marcus_1995

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1268 Inlägg:

Skrivet 02 Jul 2010, 17:30

helt ärligt så hade jag aldrig läst på om hur man gjorde mothugg första gången jag fick en båge, det bara kom och då satt den fast med.. men kanske har kollat på tv, vem vet ;) lycka till nu och berätta när de fastnat :D
Flugfiske slår det mesta och torrflugefiske är det bästa sättet att fånga fisk på ;)

#16 OFFLINE   bravo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Skrivet 10 Aug 2010, 13:42

En hungrig regnbåge brukar ju kroka sig själv :) En sak som jag har börja tänka på när jag känner att bågen har tagit flugan är att inte lyfta spöt i mothugget,om man är för snabb med att lyfta spöt och fisken missar/tappar flugan så drar man bort flugan från fisken.

#17 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 31 Aug 2010, 18:00

Ja har lurat några bågar nuförtiden och de brukar kroka sig själv. Var väl lite ivrig förut. :blush:

#18 OFFLINE   Marcus_1995

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1268 Inlägg:

Skrivet 18 Sep 2010, 21:32

bara för att jag sa att jag aldrig missat en båge så har jag börjat missa riktigt många nu :P tappade 4 idag och 4 st förra gången jag var vid sjön.. :( he he men fick iaf fast 1 idag och 2 st sist så det är ganska lugnt ändå :)

#19 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 09 Apr 2012, 17:45

Visa inläggbravo på 10 Aug 2010, 13:42 sade:

En hungrig regnbåge brukar ju kroka sig själv :) En sak som jag har börja tänka på när jag känner att bågen har tagit flugan är att inte lyfta spöt i mothugget,om man är för snabb med att lyfta spöt och fisken missar/tappar flugan så drar man bort flugan från fisken.
hahahaha jaa du det där kände man igen sig själv att man gör mothugg för snabbt och drar bort maten från fisken men har dock ibland kastat om på samma ställe och några sek efter så har den tagit igen o man lyckats andra gången!! Sen älskar jag när dom gör så tokrusningar och adrenalinet sätter igång i hela kroppen:)
Dryfly or die =)

#20 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 19:13

Ja, nu för tiden är detta inget problem. Övning ger färdighet. Nu har man andra bekymmer som linor, var ska jag fiska och allt annat vad gäller flugfiske. :lol:

Men förbannat kul. Man måste ha lite att fundera på de dagarna man inte fiskar.....

#21 OFFLINE   Troutman

Advanced Member

• Edgemember
  • 822 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2012, 10:34

Försiktig strip-strike... Sätter kroken med en dragning i linan med vänsterhanden.
Lyfter spötoppen när jag känner motståndet. Fast det sker ju mer eller mindre simultant, har ju gjort det i alla fall några gånger. Det som jag upplever som en fördel är att flugan inte rycks bort från fisken om jag missat, den tar ofta en andra gång i så fall.
(nu har ju flera andra redan sagt ungefär samma sak beskrivet med andra ord - vatten på deras kvarn.)

Mina 2 c.
"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.
Fortunately, most people are morons."

#22 ONLINE   DanneW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 244 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2012, 10:53

Jag har funderat på det där med att antingen dra i linan eller höja spöt.
De som tycker att dra-i-linan är bäst brukar försvara det med att fisken får en chans till att hugga eftersom flugan bara förflyttar sig framåt från fisken sett.
De som tycker att höja-spöt är bäst brukar försvara det med att man vill kroka dem i vinkel samt att om man drar i flugan så dras den ur munnen på dem.
Jag börjar undra om det inte egentligen är samma sak.
Låt oss säga att jag har 15m lina ute.

Vad händer om jag drar i linan? Jo flugan sticker iväg rakt fram från fisken sett.

Vad händer om jag lyfter spöt? Jo flugan sticker iväg rakt fram från fisken sett. (för jag får ju inte spötoppen att lyfta linan ända ute vid fisken)
Detta är förstås förutsatt att jag inte gör ett ordentligt ryck så flugan far ur vattnet med ett "plopp".
Men så länge jag gör ett försiktigt lyft med spötoppen för att sträcka linan och kroka fisken så borde resultatet vid flugan bli detsamma.

Själv lyfter jag spötoppen för att kroka fisken men jag gör det av den anledningen att det är den mest automatiska ryggradsintränade rörelse jag har när jag får fisk (hänger nog kvar sen man metade som barn).
Jag provade ett tag att dra i linan vid hugg på fluga men det blev aldrig naturligt för mig. Fast min egen slutsats är att det inte spelar någon roll vad jag gör, så länge jag gör någonting... =)
Fiskar klass 3-5. Helst på fjället och främst efter öring, men visst funkar det med med både röding och harr ;) eller regnbåge i en hyrsjö också. Ja det har väl även hänt att jag tagit nån mört på haröra när abstinensen varit som värst...

"En fiskare gör en av två saker. Han sitter och fiskar eller han sitter och tänker.
Biter fisken så fiskar han, biter inte fisken så tänker han.
En fiskare är den enda i världen som har lärt sig hur livet ska levas"

Fritt översatt från Fiskesport nr 1, 1959

#23 OFFLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2630 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2012, 11:29

Själv lyfter jag också på spöt men skulle helst vilja lära mig att dra i linan istället, framför allt vid streamerfiske. Har hänt flera gånger att fisken drar i flugan och jag lyfter på spöt och har då förlorat chansen. Istället för att bara dra i linan så att flugan bara åker fram en meter och fisken har chans att hugga igen....
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#24 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4440 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2012, 11:32

Med powerbait så låter man först fisken svälja, sen drar man utav bara helvete..

Kroken sitter alltid djupt i halsen, hur bra som helst... :wub:
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#25 OFFLINE   diedose

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 192 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2012, 11:43

Visa inläggHåkanViskafors på 02 Jul 2010, 07:13 sade:

Bågen upptäckte nog att det var fejk. Eller så orkade han inte simma längre.
Det är luriga små gynnare!!!

Hehe... Jag skulle påstå motsatsen. Ofta känns det lättare att fiska regnbåge än gädda.

#26 ONLINE   Ligaya

Advanced Member

• Edgemember
  • 1131 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2012, 11:45

Visa inläggFlyFly på 12 Apr 2012, 11:32 sade:

Med powerbait så låter man först fisken svälja, sen drar man utav bara helvete..

Kroken sitter alltid djupt i halsen, hur bra som helst... :wub:

:D
Nothing lasts forever....

#27 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2012, 20:59

Måste säga att man eller iallafall jag blir lite kastrostig under vinter-halvåret;) men man kommer igen starkt nu på våren!!!
Dryfly or die =)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar