.
Tävlings/fiskelinor 15´
#2 OFFLINE
Skrivet 13 Jul 2010, 20:07
Tror dessa kan fungera riktig bara man lär sig använda dem, Nu gjorde jag 75 fotaren till en 55 grams klump för ÖH kast. skall böerja jobba med 82 fotaren hadde jag tänkt, r nog lite tung så måste nog kapas ner en del. Annars finns det väl Carron men har inte provat denn ännu. Skulle tro att en kapad loop classicspey 11-12 eller 10-11 skulle kunna fungera också, har tränat lite med 10-11 men har kört den som hel lina då, har dock inte mätat upp den om den fungerar till VM reglerna vet inte om den är tjockare än tre milimeter och vars dessa måste kapas för passa in, dock käns linan bra för träning fiske, (även om jag väljer kortklump alla 7 dagar i veckan för fiske). CND har väl en lina som jag läst positivt om för tävling också.
LTS komm ju med sin Across i veckan, är väl kanske lite för kort för tävling 18,2 m ca 60 fot och 52 gram, men har inte fått tag i den ännu. skall dock provas kanske en väg att gå innan man går till de riktigt långa linorna. Har inga tjockleksmått på den heller.
Finns säker många andra också, SA har väl en lina också men läste att den var svår hanterad, men det är säkert både tycke och smak i detta.
Det var inte mycket till hjälp detta, nån annan som provat runt lite och vet något jag spekulerar ju bara lite i det som jag provat och hört om. Om dessa passar ditt spö har jag ju heller ingen aning om, men jag tror ju inte spöet och linan är det som avgör här heller utan det är nånting annat
// Bosse
Detta inlägg har redigerats av Bosse H: 13 Jul 2010, 20:09
#3 OFFLINE
Skrivet 29 Jul 2010, 21:47
Den är ruggigt bra!
Jag fick nyligen hem min LTS Across och den är riktigt, riktigt bra och lättkastad!
Riktigt fin fiskelina också.
Den enda nackdelen denna lina har är att den är ganska känslig mot vind, framförallt motvind.
Men i medvind seglar den något helt otroligt!
Mina längsta kast med CND är ca 50meter på träning, LTSén är ca 46-47m
#4 OFFLINE
Skrivet 30 Jul 2010, 06:22
Tellis på 29 Jul 2010, 21:47 sade:
Den är ruggigt bra!
Jag fick nyligen hem min LTS Across och den är riktigt, riktigt bra och lättkastad!
Riktigt fin fiskelina också.
Den enda nackdelen denna lina har är att den är ganska känslig mot vind, framförallt motvind.
Men i medvind seglar den något helt otroligt!
Mina längsta kast med CND är ca 50meter på träning, LTSén är ca 46-47m
Tusen tack.
Då ska jag börja leta
#5 OFFLINE
Skrivet 30 Jul 2010, 07:04
Bosse H på 13 Jul 2010, 20:07 sade:
Tror dessa kan fungera riktig bara man lär sig använda dem, Nu gjorde jag 75 fotaren till en 55 grams klump för ÖH kast. skall böerja jobba med 82 fotaren hadde jag tänkt, r nog lite tung så måste nog kapas ner en del. Annars finns det väl Carron men har inte provat denn ännu. Skulle tro att en kapad loop classicspey 11-12 eller 10-11 skulle kunna fungera också, har tränat lite med 10-11 men har kört den som hel lina då, har dock inte mätat upp den om den fungerar till VM reglerna vet inte om den är tjockare än tre milimeter och vars dessa måste kapas för passa in, dock käns linan bra för träning fiske, (även om jag väljer kortklump alla 7 dagar i veckan för fiske). CND har väl en lina som jag läst positivt om för tävling också.
LTS komm ju med sin Across i veckan, är väl kanske lite för kort för tävling 18,2 m ca 60 fot och 52 gram, men har inte fått tag i den ännu. skall dock provas kanske en väg att gå innan man går till de riktigt långa linorna. Har inga tjockleksmått på den heller.
Finns säker många andra också, SA har väl en lina också men läste att den var svår hanterad, men det är säkert både tycke och smak i detta.
Det var inte mycket till hjälp detta, nån annan som provat runt lite och vet något jag spekulerar ju bara lite i det som jag provat och hört om. Om dessa passar ditt spö har jag ju heller ingen aning om, men jag tror ju inte spöet och linan är det som avgör här heller utan det är nånting annat
// Bosse
Tack för infon.
Men 82fot är ju nästan en klumplina på 15 fotarn
#6 OFFLINE
Skrivet 18 Mar 2011, 08:38
I do not consider GLX really a distance rod and thus I acquired another rod. But you can cast a long distance with it thou.
The said combo, camera at 48m from where I stand.
#7 OFFLINE
Skrivet 19 Mar 2011, 10:00
Sakke på 18 Mar 2011, 08:38 sade:
I do not consider GLX really a distance rod and thus I acquired another rod. But you can cast a long distance with it thou.
The said combo, camera at 48m from where I stand.
CND LDF has a reversed taper line tip, this for easy turn over. The line is simular to CND GPS (gravity point) but the LDF is an longer verson competition line. Try to continue these thoughts and do the same trick with your leader, use a reversed leader. Sounds hopeless, but it will do the trick.
Detta inlägg har redigerats av Norrbaggen: 19 Mar 2011, 10:09
#8 OFFLINE
Skrivet 19 Mar 2011, 19:44
What formula would you advice? Something like this (from butt to tip) 80cm of 0,50mm - 90cm of 0,40mm - 120cm of 0,35mm - 20cm of 0,40mm - 40cm of 0,50mm - 20cm of 0,40mm - 80cm of 0,35mm ?
#9 OFFLINE
Skrivet 20 Mar 2011, 00:50
Sakke på 19 Mar 2011, 19:44 sade:
What formula would you advice? Something like this (from butt to tip) 80cm of 0,50mm - 90cm of 0,40mm - 120cm of 0,35mm - 20cm of 0,40mm - 40cm of 0,50mm - 20cm of 0,40mm - 80cm of 0,35mm ?
His and my casting style is quite different from yours; our lines are only kissing the water in the back stroke not a solid anchor as you have in the video. Another thing, why do you let go the lower hand after the forward stroke? When you are not supporting the rod with the lower hand you get much disturbance in the rod and line.
Detta inlägg har redigerats av Norrbaggen: 20 Mar 2011, 10:22
#10 OFFLINE
Skrivet 20 Mar 2011, 11:12
What I've seen Tommy casting long lines, his anchor is not just a kiss. Just checked a few images from Fagernes and Burud and they tell the same story as my memory. Unfortunately my video footage of him was lost when I had computer troubles last year.
For me, I've found that for my forward cast and CND LDF I need quite heavy anchor so that it doesn't slip and let go too early. Most light anchors I've seen slip and fly/fluff goes behind the caster at some point and those should be ruled out. Unfortunately that is not very strictly monitored in many competitions. Here we usually have at least one judge concentrating on that.
And, as you probably know LDF is a low floater so it anchors way deeper than ie. Nextcast and thus sprinkle more when the anchor is ripped.
I let go since it easier to keep the rod forward and up that way. I do not think the small vibrations make any measurable difference to better or worse. I don't think the waves in the shooting line after release are able to travel to the loop so they should not disturbe the turnover. I seem to let go at second Rod Straight Position (after the counterflex). It might be better to release at the first RSP and absorb much of the counterflex in the first place.
I'm still trying to find my casting, I got a new rod during the winter and I'll just have to see how it goes with that one. I want a couple more meters in my distance - and I need to learn cast way better with my left hand up.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar