Hoppa till innehåll

.

Hur fiskar man regnbåge under högsommaren?

73 replies to this topic

#61 OFFLINE   Marcus_1995

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1268 Inlägg:

Skrivet 02 Aug 2010, 11:44

men nån som vet när örsjön visar sig från sin bästa sida? jag tappade en när fisket var dåligt. då kan man ju undra hur det är när det är bra... :rolleyes:
Flugfiske slår det mesta och torrflugefiske är det bästa sättet att fånga fisk på ;)

#62 OFFLINE   9lives

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 09 May 2011, 11:33

Det ska vara regn i luften, alltså, det ska ha precis regnat, sedan är det att bara dra och fiska :)
Sandasjöns bäste fiskare

#63 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 14:12

Jag fiskade på dunderkinkig supervacker öring runt kilot, de uppförde sig likadant. Det var inte många men de vaken som var, slutade med att hela öringen var över ytan. :)

Någon som vet vad de tar när de måste ta i full fart?

Edit: Nu börjar det bli varmt i vattnet, när jag fiskat har jag bara sett enstaka vak. Är det för varmt eller skall jag börja fiska med gäddflugor istället? ;)

Detta inlägg har redigerats av nenja: 30 Jun 2011, 14:13

#64 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 30 Jun 2011, 18:15

Här frågar Rickard om Regnbågsfiske när vattnet är varmt.....Vad får han för svar av några som inte tycks ha paddlarna i rätt kanot....Havsöringsfiske och borre eller gädda.....

Detta inlägg har redigerats av Oops: 30 Jun 2011, 19:01

I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#65 ONLINE   BoobieNewbie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 194 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 18:23

Visa inläggRichard på 17 Jul 2010, 23:12 sade:

Ja hur gör ni?

Fiskar ni morgon / kväll eller kanske inte alls.

Om ni fiskar vad brukar ni använda för strategier?

Sjunklina? Tunga nymfer / streamers etc.

Allt är av intresse så spamma på bare :)

Morgon, mitt på dagen OCH kväll, varmt i vattnet, fiska på djupet. Sjunklina och trollslände/flicknymfboobies, boobies och mera boobies (Pratar fortfarande fiske.. ;))
Dagens skörd från hemmasjön i Huddinge :)
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av UL0.04: 30 Jun 2011, 18:24

#66 OFFLINE   Flugan85

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1118 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2011, 12:17

Är det gömmaren då som är hemma sjö?

#67 ONLINE   BoobieNewbie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 194 Inlägg:

Skrivet 07 Jul 2011, 11:02

Visa inläggFlugan85 på 01 Jul 2011, 12:17 sade:

Är det gömmaren då som är hemma sjö?

Japp :) Du fiskar där? Var ute i morse och tog två till, en var tuggad på av lokala Fiskgjusen..

Postad bild

#68 OFFLINE   Barra Buster

Advanced Member

• Edgemember+
  • 274 Inlägg:

Skrivet 07 Jul 2011, 11:44

På högsommaren låter jag bli att fiska i dammarna (såvida de inte har bra genomströmning av kallare vatten. Efter regn funkar också). Det är ofta alldeles för varmt i vattnet och fisket är ofta inget att hänga i granen heller men smaken är som baken...

En sak jag fick upp leva för några veckor sedan blev lite av en aha-upplevelse jag inte tänkt på innan. Det fanns 2 typer av bågar i dammen. En variant som ägaren fött upp själv och en variant han köpt in nyligen. De egna fiskarna vakade friskt, vara väldigt aktiva och betedde sig som fisk ska. Den andra modellen hoppade hej vilt överallt utan synbar anledning. Ganska intressant. De egna högg bara på imitationer och inte vilka som helst... de var kräsna. De andra ville bara ha färg, stort och fluffigt. Här kommer det lite spännande och relevanta i inlägget:

De köpta var lite nojiga. Man hade en efterföljare på "Masken" (jo jag vet... behöver inte kommenteras :P) sen var det inte intresserade längre. Kast på kast på kast utan något intresse. MEN, när man väl gick från den vanliga hemtagningen till modell formel 1 med dubbeldrag, (spöt under armen och dra med båda händer), så hände det saker! Varje kast med snabb som fan hemtagning gav efterföljare och hugg men man missade en del.

Så, händer det inget på normal hemtagning... dra för kung och fosterland så kanske de vaknar till liv, även i varmare vatten kanske.

#69 ONLINE   BoobieNewbie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 194 Inlägg:

Skrivet 16 Jul 2011, 13:37

Visa inläggkeester på 29 Jul 2010, 16:07 sade:

Det jag tycker är trevligt i Örsjön är att det finns Öring och Röding i sjön.
Annars har jag haft mycket bättre fiske i Fyrväpplingen.
Metare har jag aldrig haft några problem med i Örsjon.

Ägaren säger ju att Bäckrödingen bara tar på vintern? Har någon fått en Böckröding på sommaren i Örsjön? Jag har aldrig lyckats få en Bäckröding på fluga vare sig i Örsjön eller i Huddinge under sommarhalvåret.. Vet att dom enda Bäckrödingarna som gått upp på fluga är direkt efter islossningen.. :(

#70 OFFLINE   Shanti

Advanced Member

• Edgemember
  • 4709 Inlägg:

Skrivet 16 Jul 2011, 14:11

Visa inläggnenja på 30 Jun 2011, 14:12 sade:

Jag fiskade på dunderkinkig supervacker öring runt kilot, de uppförde sig likadant. Det var inte många men de vaken som var, slutade med att hela öringen var över ytan. :)

Någon som vet vad de tar när de måste ta i full fart?

Edit: Nu börjar det bli varmt i vattnet, när jag fiskat har jag bara sett enstaka vak. Är det för varmt eller skall jag börja fiska med gäddflugor istället? ;)

Kanske nattsländepuppor som simmar mot ytan, kan bli ganska explosiva vak då. :)

#71 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 16 Jul 2011, 15:17

Visa inläggShanti på 16 Jul 2011, 14:11 sade:

Kanske nattsländepuppor som simmar mot ytan, kan bli ganska explosiva vak då. :)

Gah!
Nu har jag bundit lite som jag hoppas kan tas för nattsländepuppor.
Låta sjunka någon meter och sedan ryckigt snabbt ut mot ytan igen? :)

Buster: Intressant med turbo-hemtagningen, skall definitivt testas vid tillfälle!

#72 OFFLINE   Shanti

Advanced Member

• Edgemember
  • 4709 Inlägg:

Skrivet 16 Jul 2011, 19:55

Visa inläggnenja på 16 Jul 2011, 15:17 sade:

Gah!
Nu har jag bundit lite som jag hoppas kan tas för nattsländepuppor.
Låta sjunka någon meter och sedan ryckigt snabbt ut mot ytan igen? :)

Buster: Intressant med turbo-hemtagningen, skall definitivt testas vid tillfälle!

Lite förtyngning skadar inte, om man vill imitera den stigande rörelsen.
Precis som du säger, hyfast snabb hemtagning efter den fått sjunka ordentligt.

#73 OFFLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 16 Jul 2011, 20:53

Visa inläggUL0.04 på 16 Jul 2011, 13:37 sade:

Ägaren säger ju att Bäckrödingen bara tar på vintern? Har någon fått en Böckröding på sommaren i Örsjön? Jag har aldrig lyckats få en Bäckröding på fluga vare sig i Örsjön eller i Huddinge under sommarhalvåret.. Vet att dom enda Bäckrödingarna som gått upp på fluga är direkt efter islossningen.. :(

I nån sjö här i Skåne har jag fått bäckröding på fluga även under vår/sommar/höst.

#74 OFFLINE   saftjansson

Member

• Members
  • PipPip
  • 27 Inlägg:

Skrivet 02 Aug 2011, 16:59

om fisket går riktigt segt även på boobys med sjunklina, testa att knyta på en 30cm tafs med en liten nymf på från kroken på boobyn.

detta funkar även riktigt fint med flytlina och dra boobyn på ytan med nymfen strax under.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar