.
Island 2010
#1 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 09:59
Här en världskändis: Eyjaflallajökull (uttala Eyjafjatlajökull). Numera en blek variant med endast lite vattenånga pysande ur kratern. Ändå mäktigt! Hur var det då i april, när lavan lyste upp natten och mullret hördes milsvida kring...
#2 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 10:02
Bigsalmon på 26 Jul 2010, 09:59 sade:
Här en världskändis: Eyjaflallajökull (uttala Eyjafjatlajökull). Numera en blek variant med endast lite vattenånga pysande ur kratern. Ändå mäktigt! Hur var det då i april, när lavan lyste upp natten och mullret hördes milsvida kring...
Tänk att ett berg kan påverka en hel värld och en hel världs ekonomi, logistik och infrastruktur...
Men var är fiskbilderna?
Detta inlägg har redigerats av Enzo: 26 Jul 2010, 10:23
#3 OFFLINE
#4 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 10:11
Daniel spanade in en fisk som stod bra till, tog landmärken och vadade ut. Nymfen landade 5-6 meter uppströms fisken. Efter en perfekt drift drogs nappindikatorn ner och ett snabbt mothugg fäste kroken. Nytt snyggt pb för Daniel. Inte så konstigt då det dessutom var hans första röding...
Tyvärr kommer rödingpoolen försvinna i vinter. Ett nytt kraftverk ska byggas och den nuvarande vattenytan höjas fem meter i den damm som kommer ligga just här. Förhoppningsvis flyttar rödingarna uppströms, till den plats där älven rinner ut i den nya dammen. Och förhoppningsvis kommer fisket efter de stora strömlevande rödbukarna även fortsäättningsvis vara ett av de bästa i världen.
#5 OFFLINE
#6 OFFLINE
#7 OFFLINE
#9 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 10:33
presentation av mej http://www.edgeflyfi...__1#entry155077
#10 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 10:36
Vi följde ljudet av strömmande vatten och kom fram till en dal som är något av det coolaste jag sett. Branta delvis nedrasade bergssidor ramade in älvens smaragdblå vatten. Mängder av stenar och klippblock skapade en perfekt miljö för öringen. Och oss! Vi smög som indianer på jakt och i de djupa höljorna gömde de sig, våra prickiga byten.
De fiskar vi fick här var inte så stora, men korta och muskulösa. Jag kommer garanterat återvända till Öringarnas dal...
#11 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 11:20
På bilderna ser ni sådana pooler där skravelt övergår i blankvatten. Ytan är inte större än kanske 4-6 m2, men kan bjuda på rejäla överraskningar...
#12 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 11:35
http://bigtrout.se/bruaratrout.AVI
#13 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 11:39
Mvh
Paul
#14 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 11:44
Paul på 26 Jul 2010, 11:39 sade:
Mvh
Paul
Tackar!
När vi fiskar riktat efter röding, som t.ex. Kaldakvisl, kör vi med #5. Något kraftigare behövs inte där. Vid dagfiske behövs tafsspetsar på 0,14 och då blir det riskabelt med ett kraftigare spö. Jag körde med ett relativt mjukt spö med en longbellyfemma.
I sjöarna körde vi med #7 eftersom chansen fanns att ett monster skulle sätta tänderna i flugan...
#16 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 16:03
#17 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 16:08
Kommer ni att åka dit igen ?
// Janne
#18 OFFLINE
Skrivet 26 Jul 2010, 16:17
Den Fule på 26 Jul 2010, 16:08 sade:
Kommer ni att åka dit igen ?
// Janne
Vi räknar med att anordna några resor nästa år, ja.
Jag fick nyss ett mess från Björn där han berättar att han precis bränt en havsöring i lilla Vatsná. Uppskattad vikt 8-9 kg. Körde i den lilla älven och skavde av 0,24-tafsen mot något vasst...
De finns där!
#19 OFFLINE
#20 OFFLINE
Skrivet 27 Jul 2010, 09:52
#22 OFFLINE
Skrivet 27 Jul 2010, 10:17
Bigsalmon på 27 Jul 2010, 09:52 sade:
Mina nya grejer gjorde jobbet till en lek...
lÄCKERT
#23 OFFLINE
Skrivet 27 Jul 2010, 11:47
Dit måste jag också åka!
Läste i tidningen idag att dom, på Isand, nyligen tryckt frimärken med motiv av just vulkanutbrottet.
Fiskeresor till Abaco, Bahamas - Kontakta mig
#24 OFFLINE
Skrivet 27 Jul 2010, 12:21
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.
#25 OFFLINE
Skrivet 27 Jul 2010, 12:29
Sjön låg förresten alldeles bakom nästa höjd, nedanför berget rakt fram. Vi såg den inte förrän vi åkte över krönet och i stort sett stod på stranden.
#27 OFFLINE
Skrivet 27 Jul 2010, 12:52
Här Galtalaekur med Katla i bakgrunden. Vulkanen Katla är ca 100 ggr större än Eyjafjallajökull. Man kan tänka sig vilka konsekvenser ett utbrott skulle ha för Island, Europa, världen...
Vi kom gående och helt plötsligt fanns inte ån! Den slutade i ett litet vattenfall och en 90-gradig sväng, sedan var den borta. Mysteriet fick sin lösning när vi gick närmre och såg att vattnet försvann ner i ett hål i underjorden. 100 meter längre fram kom ån återigen i dagen, då den pressade sig fram mellan två klippblock.
I den lilla poolen precis där ån försvann stod det några öringar, och en av dem var stor! Daniel försökte lura den, men trots att tafsen dansade med strömmen över fiskens nacke rörde den sig inte ur fläcken. Och lika bra var väl det. Hur skulle han fått upp fisken...?
#28 OFFLINE
Skrivet 27 Jul 2010, 16:49
Bigsalmon på 27 Jul 2010, 09:52 sade:
Mina nya grejer gjorde jobbet till en lek...
#30 ONLINE
Skrivet 27 Jul 2010, 18:39
Bigsalmon på 27 Jul 2010, 12:52 sade:
Här Galtalaekur med Katla i bakgrunden. Vulkanen Katla är ca 100 ggr större än Eyjafjallajökull. Man kan tänka sig vilka konsekvenser ett utbrott skulle ha för Island, Europa, världen...
Vi kom gående och helt plötsligt fanns inte ån! Den slutade i ett litet vattenfall och en 90-gradig sväng, sedan var den borta. Mysteriet fick sin lösning när vi gick närmre och såg att vattnet försvann ner i ett hål i underjorden. 100 meter längre fram kom ån återigen i dagen, då den pressade sig fram mellan två klippblock.
I den lilla poolen precis där ån försvann stod det några öringar, och en av dem var stor! Daniel försökte lura den, men trots att tafsen dansade med strömmen över fiskens nacke rörde den sig inte ur fläcken. Och lika bra var väl det. Hur skulle han fått upp fisken...?
attachment=110659:galtaleikur_0808web.jpg
Underbart ställe
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar