Hej besökte Viskan för lite laxfiske 2010-08-06 men efter någon timme började vi att upptäcka oljefilm på vatten ytan, sedan när vi sitter och fikar så ser vi att dom flesta av oss har svarta oljefläckar på våra vadare både på ben samt i ryggen eftersom vi var tvungna att vada förbi ett hinder som bonden pålat fast nere i vattnet för att hans kor inte skall komma runt.
Undrar vem ersätter sådant? en av oss som gästfiskade kom från Halmstads trakten och fick sina nya vadare helt nedkletade då han fiskade uppe vid delningen.
mv Janne
.
Viskan
Started By Janne, 2010 08 09, 12:04
7 replies to this topic
#2 OFFLINE
Skrivet 09 Aug 2010, 16:05
Tror knappast att man kan få någon ersättning såvida man inte vet vem som gjorde utsläppet, och sedan utkräva ersättning.
Jag vet att dom gräver en bit upp i ån (undrar om det inte var i horred), kanske har dom stött på någon nergrävd tunna eller något åt det hållet.
Riktigt obehagligt med ett utsläpp i den lilla ån, lär inte vara bra för fiskbeståndet.
Jag vet att dom gräver en bit upp i ån (undrar om det inte var i horred), kanske har dom stött på någon nergrävd tunna eller något åt det hållet.
Riktigt obehagligt med ett utsläpp i den lilla ån, lär inte vara bra för fiskbeståndet.
Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.
#3 OFFLINE
Skrivet 09 Aug 2010, 17:48
Viskan är en å i vars bottensediment man inte bör rota runt... http://www.lansstyre...kan20022003.pdf
Catch & Relapse
#4 OFFLINE
Skrivet 10 Aug 2010, 10:48
Det här verkar ha hänt en gång i juni också. Skitbra att ni rapporterar sånt här, så att det kommer till klubbens kännedom.
#5 OFFLINE
Skrivet 10 Aug 2010, 11:15
Shanti på 10 Aug 2010, 10:48 sade:
Det här verkar ha hänt en gång i juni också. Skitbra att ni rapporterar sånt här, så att det kommer till klubbens kännedom.
Sånt här skall rapporteras till Länsstyrelsen också.
Vattenvårdsenheten
Telefon: 031-60 50 00
Fax: 0521-60 57 80
E-post: fiske.vastragotaland@
lansstyrelsen.se
Detta inlägg har redigerats av Den Fule: 10 Aug 2010, 11:16
#6 OFFLINE
Skrivet 12 Aug 2010, 06:46
Den Fule på 10 Aug 2010, 11:15 sade:
Sånt här skall rapporteras till Länsstyrelsen också.
Vattenvårdsenheten
lansstyrelsen.se
Vattenvårdsenheten
lansstyrelsen.se
Hej har haft kontakt med olika personer i denna kommun men dom kan inget göra , utan dom tycker att jag själv skall göra en polisanmälan? i detta läge tycker väl jag att det är kommuns sak att ta tag i eventuella miljöbrott och inte att en privatperson skall agera ensam. Påtalade att det fanns bevismaterial i vindskyddet, men i början så hittade dom inte och när man så småningom finner detta så är det en massa svårigheter, svårt att bevisa, för lite material, går ej att finna spår efter stranden , osv. Så vad skall man göra då? får väl åka från Göteborg till Viskan med min kamera för att själv dokumentera detta, typiskt, och våra vadarbyxor går inte att få rena enligt goretex center i Viskan där dom har sitt kontor.
mv Janne
#7 OFFLINE
Skrivet 12 Aug 2010, 11:02
Janne på 12 Aug 2010, 06:46 sade:
Hej har haft kontakt med olika personer i denna kommun men dom kan inget göra , utan dom tycker att jag själv skall göra en polisanmälan? i detta läge tycker väl jag att det är kommuns sak att ta tag i eventuella miljöbrott och inte att en privatperson skall agera ensam. Påtalade att det fanns bevismaterial i vindskyddet, men i början så hittade dom inte och när man så småningom finner detta så är det en massa svårigheter, svårt att bevisa, för lite material, går ej att finna spår efter stranden , osv. Så vad skall man göra då? får väl åka från Göteborg till Viskan med min kamera för att själv dokumentera detta, typiskt, och våra vadarbyxor går inte att få rena enligt goretex center i Viskan där dom har sitt kontor.
mv Janne
mv Janne
Hej Janne!
Jag tycker du ska göra en polisanmälan i fallet med era vadarbyxor, så att något konkret kommer på pränt.
Mina inte allt för vilda gissningar är att det har med muddringen, eller vägbygget att göra. Detta tycks ha hänt en gång tidigare i år, en helt oätlig lax ska ha fångats då och enligt uppgift ska en del av denna skickats in på analys.
Vidare så får bl.a. vi klubbmedlemmar följa upp detta på olika sätt.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar