Hoppa till innehåll

.

Dags för ännu ett äventyr...

27 replies to this topic

#1 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7226 Inlägg:

Skrivet 11 Aug 2010, 21:49

Packar för fullt inför nästa veckas kolaäventyr. I det här skedet är högen inte så stor, men vis av erfarenhet vet jag att den kommer svälla. I år ska jag i alla fall inte ta med den där tröjan "i fall att".

I år blir det två oskrivna kort. Vi ska besöka två ställen som inte ingår i ordinarie öringprogram, utan dessa har vi fått nys på då vi pratat med folk på plats. Det handlar om strömmar mellan stora sjöar, med sel och nackar. Vid strömmarnas ut- och inlopp i sjöarna finns det enligt uppgift god chans på röding, något jag aldrig fiskat på Kola. Och stora, smörgula, prickiga, starka öringar förstås!

Med i packningen finns två kompletta flytringar. Nu kan vi inte skylla på att fisken vakade för långt ut...

Och helt oplanerat har jag på tre dagar köpt först ett undervattenshus och sedan en begagnad Ixus som passar däri. Det är några år sedan jag hade med en vattentät kamera och jag hoppas att den här kombon levererar bättre blider än en billig vattentät kompakt.

Rapport följer.

// Johan

#2 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4440 Inlägg:

Skrivet 11 Aug 2010, 21:57

Underbart med vattentät kamera, har min Lumix i bröstfickan på vadarna, helt outstanding för snabba bilder, och vadar man för djupt så att den blir blöt är det ändå inga probs..!...fast nu hade ju du en sån där med hus.. :blink:

Trevlig resa förresten!.. :)

Detta inlägg har redigerats av FlyFly: 11 Aug 2010, 21:58

Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#3 OFFLINE   Gustav Fröléen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4405 Inlägg:

Skrivet 11 Aug 2010, 22:17

Ser fram emot rapporten Johan, ha det så kul på Kola och skitfiske på er!

#4 OFFLINE   Rookie

Advanced Member

• Edgemember
  • 1197 Inlägg:

Skrivet 11 Aug 2010, 22:57

Låter trevligt, skitfiske på er!
Release all wild trout.

#5 ONLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6731 Inlägg:

Skrivet 11 Aug 2010, 22:59

Ha det riktigt bra där borta i öster.
Skitfiske! :)
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#6 OFFLINE   AndersL69

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 99 Inlägg:

Skrivet 11 Aug 2010, 23:06

Tjosan!

Fan vad grymt, lycka till jag tror du har en ganska go känsla i kroppen nu, själv skall man börja jobba på måndag. Ett stort lycka till.

Mvh Anders

#7 OFFLINE   fred

Member

• Members
  • PipPip
  • 27 Inlägg:

Skrivet 12 Aug 2010, 07:24

fasiken så skoj! Hoppas ni får det bra, och skitfiske ^_^
lapland hardcore flyfishing

#8 Gäst_Stendalen_*

• Guests

Skrivet 12 Aug 2010, 07:38

Underbart, ser fram emot rapporter. Hoppas kunna hänga med någon gång!

#9 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30756 Inlägg:

Skrivet 12 Aug 2010, 07:58

Härligt. Skitfiske och sukta oss med lite bilder sedan.
Postad bild

#10 ONLINE   Flugan85

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1118 Inlägg:

Skrivet 12 Aug 2010, 08:28

skitfiske och trevlig resa då... :)

#11 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7226 Inlägg:

Skrivet 12 Aug 2010, 08:29

Idag är jag lite mer nervös än i går.

Jag blev förra veckan lovad att mitt visum skulle skickas rekommenderat i måndags, Jag skulle alltså ha det i tisdags. Gissa vad? Det kom inte. Kom det i onsdags? Nej! Jag ringde och de sade att det skickades i tisdags. Jag påpekade att det inte kommit och de bad att få återkomma. En timme senare ringer de upp och ursäktar sig - "Det låg visst kvar här". De lovade att skicka med express i går, och det hoppas jag verkligen att de gjorde. Ett ryskt visum klistras dessutom in direkt i passet (så kanske det alltid är?), vilket betyder att jag inte ens har mitt pass. Det blir en snärjig dag i morgon om mitt visum inte dyker upp idag!

Hur som heslt hann jag packa det mesta och binda några flugor i går kväll.

Om en timme åker jag hem och gluttar på locket till brevlådan...

#12 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1872 Inlägg:

Skrivet 12 Aug 2010, 08:33

hoppas ni får det gutt både vad gäller fiske upplevelser o samkväm
Inte bara fisket/fisken som är viktig, lika viktigt o träffa o tjöta med nya människor.kastar kassst men njuter o får fisk ändå(ibland iaf:))

presentation av mej http://www.edgeflyfi...__1#entry155077

#13 OFFLINE   TobbeOlsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2677 Inlägg:

Skrivet 12 Aug 2010, 09:03

Hoppas det löser sig och att du/ni får en kanon resa.

/Tobbe
http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

#14 OFFLINE   Limpan

Advanced Member

• Edgemember+
  • 219 Inlägg:

Skrivet 12 Aug 2010, 09:51

Hoppas du får ditt visum idag och skitfiske på er!

#15 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7226 Inlägg:

Skrivet 12 Aug 2010, 12:31

Första delen av äventyret avklarad. Jippi! :)

Bifogad bild: visa.jpg

När jag kom hem och öppnade brevlådan låg det inget visum där, och en kall hand kramade mitt hjärta. På allvar funderade jag på om jag skulle komma iväg. Jag går med sänkt huvud och böjd rygg in i köket. Och där ligger det på bordet, mitt pass med inklistrat visum!

Dubbla postleveranser är skadligt för välbefinnandet. Posten hade varit och lämnat mitt visum, och frun hade tagit in det. När jag kom hem hade Bring varit där med sin leverans, och det var den jag hittade i lådan.

Nu kan jag koppla av...

#16 OFFLINE   Stenman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 562 Inlägg:

Skrivet 12 Aug 2010, 12:41

SKÖNT :)

Trevlig resa och skitfiske!

#17 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 12 Aug 2010, 13:46

Visa inläggBigsalmon på 12 Aug 2010, 12:31 sade:

Första delen av äventyret avklarad. Jippi! :)

Bifogad fil visa.jpg

När jag kom hem och öppnade brevlådan låg det inget visum där, och en kall hand kramade mitt hjärta. På allvar funderade jag på om jag skulle komma iväg. Jag går med sänkt huvud och böjd rygg in i köket. Och där ligger det på bordet, mitt pass med inklistrat visum!

Dubbla postleveranser är skadligt för välbefinnandet. Posten hade varit och lämnat mitt visum, och frun hade tagit in det. När jag kom hem hade Bring varit där med sin leverans, och det var den jag hittade i lådan.

Nu kan jag koppla av...
Gôtt att se att det ordnade sig med pass och visum....Sketfiske påre.... :D
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#18 OFFLINE   Flugan85

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1118 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2010, 08:26

oj va visumet såg annorlunda ut än för ett par år sen...då var det brunt med riktigt öst utsende med örnar och grejer.
kan försöka fota och visa senare...

#19 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7226 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2010, 08:33

Hur jag än bär mig åt för att banta packningen blir det ett j-a lass som ligger där på golvet. Jag har med mig en rulle som jag kan tycka är för mycket, men annars är det ingenting jag vill avvara. Det är klart att det till viss del beror på att i stort sett alla kläder är XXL, men när jag jämför min packning med vem som helst så har jag nästan dubbelt så mycket.

Min nya sovsäck är ändå något att glädjas över. Väger hälften och är 1/3 i storlek av min gamla säck. Alltid något.

Jag hade en förhoppning om att klara mig med en mindre väska, men tji fick jag, Det blir den gamla vanliga hockeytrunken, lagad med silvertejp.

Tog mig tid nångång i natt att sätta min vid städet och fästa några tankar på en krok. Resultatet blev ganska grymt. Här plåtat med mobilkameran.

Bifogad bild: olive_skater.jpg

#20 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2010, 08:48

Visa inläggBigsalmon på 13 Aug 2010, 08:33 sade:

Hur jag än bär mig åt för att banta packningen blir det ett j-a lass som ligger där på golvet. Jag har med mig en rulle som jag kan tycka är för mycket, men annars är det ingenting jag vill avvara. Det är klart att det till viss del beror på att i stort sett alla kläder är XXL, men när jag jämför min packning med vem som helst så har jag nästan dubbelt så mycket.

Min nya sovsäck är ändå något att glädjas över. Väger hälften och är 1/3 i storlek av min gamla säck. Alltid något.

Jag hade en förhoppning om att klara mig med en mindre väska, men tji fick jag, Det blir den gamla vanliga hockeytrunken, lagad med silvertejp.

Tog mig tid nångång i natt att sätta min vid städet och fästa några tankar på en krok. Resultatet blev gansak grymt. Här plåtat med mobilkameran.

Bifogad fil olive_skater.jpg

Hoppas resan blir kanon!

Den där flugan ser j*vligt giftig ut. . . Ska binda upp en för våra svenska öringar. :)

#21 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7226 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2010, 09:23

Väderprognosen framkallar inte direkt klang och jubelspel. Regnskvättar hela veckan. Tyvärr en hel del vind, ända upp till styv kuling. Uppe på tundran finns det inte så mycket som bromsar vinden, och inte finns det några lävikar heller. Det är bara att bita ihop.

http://www.yr.no/ste...tidsvarsel.html

#22 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7226 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2010, 13:46

Mors kors, hörs om en vecka... :)

#23 OFFLINE   Fosco

Member

• Members
  • PipPip
  • 28 Inlägg:

Skrivet 19 Aug 2010, 19:19

Visa inläggBigsalmon på 13 Aug 2010, 13:46 sade:

Mors kors, hörs om en vecka... :)

Välkommen hem från äventyret. Man är sugen på lite berättelser och mäktiga bilder. Hoppas ni hade det bra.

//Jonas
Fem knott är fler än fyra flugor
http://flugfiske.folkessons.se

#24 OFFLINE   O'Meara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Skrivet 16 Sep 2010, 12:05

Vart tog rapporten vägen!? Eller är det jag som har missat vart den las upp? Man är ju nyfiken :)
Team Santiago: Team Santiago

#25 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7226 Inlägg:

Skrivet 16 Sep 2010, 16:11

Visa inläggO'Meara på 16 Sep 2010, 12:05 sade:

Vart tog rapporten vägen!? Eller är det jag som har missat vart den las upp? Man är ju nyfiken :)

Jag skrev ihop en grej från sommarens ryssfiske. Finns med bilder på Fiskenyheter.se.

Del 1: http://www.fiskenyhe...ter.php?id=1501
Del 2: http://www.fiskenyhe...ter.php?id=1509

// Johan

#26 OFFLINE   O'Meara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Skrivet 16 Sep 2010, 19:22

Härlig läsning, men synd att vädret visade sin från sin avigaste sida! Men det blev ju ändå ett gäng fina fiskar. Har siktat på att ge mig själv en resa till Kola i 30års present, vilket skulle bli nästa sommar. Kommer ni köra då, och vad tror du att det rappar loss på allt som allt? Mvh/ O'Meara

#27 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7226 Inlägg:

Skrivet 17 Sep 2010, 08:42

Visa inläggO'Meara på 16 Sep 2010, 19:22 sade:

Härlig läsning, men synd att vädret visade sin från sin avigaste sida! Men det blev ju ändå ett gäng fina fiskar. Har siktat på att ge mig själv en resa till Kola i 30års present, vilket skulle bli nästa sommar. Kommer ni köra då, och vad tror du att det rappar loss på allt som allt? Mvh/ O'Meara

Menar du 2011? Ja, vi kommer köra då, och jag har folk på kö tillräckligt för att fylla tre grupper. Skicka en intresseanmälan till johan@bigtrout.se om du är intresserad.

Räkna med att det hamnar på bortåt 30' inklusive allt från Stockholm så blir du iinte besviken när du får se prislappen. Det är inte klart vad resorna kommer kosta 2011, men de blir antagligen inte dyrare än i år. I år kostade det 22 900 NOK inkl chartrat plan från Arlanda.

MVH
// Johan

#28 OFFLINE   O'Meara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Skrivet 17 Sep 2010, 14:58

Visa inläggBigsalmon på 17 Sep 2010, 08:42 sade:

Menar du 2011? Ja, vi kommer köra då, och jag har folk på kö tillräckligt för att fylla tre grupper. Skicka en intresseanmälan till johan@bigtrout.se om du är intresserad.

Räkna med att det hamnar på bortåt 30' inklusive allt från Stockholm så blir du iinte besviken när du får se prislappen. Det är inte klart vad resorna kommer kosta 2011, men de blir antagligen inte dyrare än i år. I år kostade det 22 900 NOK inkl chartrat plan från Arlanda.

MVH
// Johan

Det borde ligga inom budgeten! Ska få iväg en intresseanmälan inom kort!

Mvh / Jimie (O'Meara)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar