Hoppa till innehåll

.

Gällivare v.34

8 replies to this topic

#1 OFFLINE   Wolfie

Advanced Member

• Edgemember
  • 354 Inlägg:

Skrivet 16 Aug 2010, 13:37

Tjohej!

Kommer att befinna mig i Gällivare trakten nästa vecka (kommer upp tisd, åker hem torsd morgon) då vi ska starta ett montagearbete i Aitik.
Bor gör jag på Dundret.

Någon som har tips på bra strömmande vatten för harr och öring som man snabbt kan ta sig till för någon kortare fisketrip?

Förresten, kommer nog bara få på plats med ett spö i resväskan. Ska man ta med 4:an eller 6:an?
Vet inte alls hur det är med blåst osv. där uppe nu...
Flugfiskande nybörjare.
Hififreak
Gillar att åka konbana... Men den tiden är förbi... Kör numera dieselknackare...

Andra forum jag finns tillgänglig på: Wolfie @ faktiskt.se Wolfie @ hififorum.nu Niklas H @ minhembio.com Wolfie @ whiskyforum.se Wolfie @ rejsa.nu

Numera bosatt i Smedjebacken! www.villahuhtakangas.blogspot.com

#2 OFFLINE   Fredrik_w

Advanced Member

• Edgemember
  • 271 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2010, 00:44

Visa inläggWolfie på 16 Aug 2010, 13:37 sade:

Tjohej!

Kommer att befinna mig i Gällivare trakten nästa vecka (kommer upp tisd, åker hem torsd morgon) då vi ska starta ett montagearbete i Aitik.
Bor gör jag på Dundret.

Någon som har tips på bra strömmande vatten för harr och öring som man snabbt kan ta sig till för någon kortare fisketrip?

Förresten, kommer nog bara få på plats med ett spö i resväskan. Ska man ta med 4:an eller 6:an?
Vet inte alls hur det är med blåst osv. där uppe nu...

Hej å välkommen till Gällivare :)
Har du tillgång till bil?
hmm ang. spö 4:an eller 6:an, skulle nog ta 4:an kanske för ett roligare fiske i närheten, fast kan ju blåsa en del så då är ju 6:an bättre.
kortare fisketripp så har du Linaälven om du skaffar en sån där turistfiskekarta så ser du, finns en väg bakom LKAB:S industriområde som älven går jämsides, är väl inge supervatten men öring på ett par kg kan man få iaf. och harr å gädda förstås. Men stränderna e ganska växtliga å kan va bökigt å kasta.
Jag själv åker oftast till Kaitumälven (drygt 5mil) eller vägen västerut mot Stora sjfallet.
Åker man mot stora sjöfallet så finns de lite strömmande vatten b.la Sjaunjaälven (c.a drygt 5mil som rinner under sjöfallsvägen)eller fortsätter till Jaurekaska(c.a 9mil från stan) fin ström mitt i Stora lulevatten(som är uppdämmt) med gott om harr å en del öring.

Detta inlägg har redigerats av Fredrik_w: 17 Aug 2010, 00:47

#3 OFFLINE   Wolfie

Advanced Member

• Edgemember
  • 354 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2010, 06:41

Tackar så mycket för informationen :)
Har hyrbil den tid jag är där så det är inga problem att ta sig runt.

Hittar inte Sjaunjaälven på länskartan men ligger den norr om Stora Lulevatten?

Finns det några fiskevatten på själva Dundret som är värda att besöka?

EDIT: Hittade Sjaunjaälven.

Detta inlägg har redigerats av Wolfie: 17 Aug 2010, 06:49

Flugfiskande nybörjare.
Hififreak
Gillar att åka konbana... Men den tiden är förbi... Kör numera dieselknackare...

Andra forum jag finns tillgänglig på: Wolfie @ faktiskt.se Wolfie @ hififorum.nu Niklas H @ minhembio.com Wolfie @ whiskyforum.se Wolfie @ rejsa.nu

#4 OFFLINE   Fredrik_w

Advanced Member

• Edgemember
  • 271 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2010, 10:05

På Dundret finns inga vatten, runt ikring finns det några sjöar men dessa innehåller väl mest aborre å gädda.
Vassaraälven finns vid dundrets fot in mot centrum, men om de är värt å fiska där vet ja inte, aldrig gjort det, kanske om man provar uppströms där de mest är en liten bäck, men aldrig hört om hur fisket skulle vara där.

#5 OFFLINE   Wolfie

Advanced Member

• Edgemember
  • 354 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2010, 22:22

Ok då blir det att åka norr eller vasterut.
Flugfiskande nybörjare.
Hififreak

#6 OFFLINE   Wolfie

Advanced Member

• Edgemember
  • 354 Inlägg:

Skrivet 26 Aug 2010, 06:55

Hann med några timmars fiske igår kväll.
Blidde 7 landade harrar av liten storlek. Största ca 30 cm.
Kallt väder som tusan hjälpte ju inte direkt...
Flugfiskande nybörjare.
Hififreak

#7 OFFLINE   Fredrik_w

Advanced Member

• Edgemember
  • 271 Inlägg:

Skrivet 30 Aug 2010, 22:01

Visa inläggWolfie på 26 Aug 2010, 06:55 sade:

Hann med några timmars fiske igår kväll.
Blidde 7 landade harrar av liten storlek. Största ca 30 cm.
Kallt väder som tusan hjälpte ju inte direkt...

Ja de har som börja bli höst här uppe, jobbar själv i Kiruna under veckorna å där var de ritktigt kallt under veckan
vars var du någonstanns å fiskade?

#8 OFFLINE   Wolfie

Advanced Member

• Edgemember
  • 354 Inlägg:

Skrivet 31 Aug 2010, 07:15

Jo det var riktigt kyligt på morgnarna faktiskt.
Börjar i och för sig bli lite kallare här nere också.

Jag hade ju inte så mycket tid så jag åkte till första bästa ställe jag hittade. :)
Det blev att jag fiskade uppströms Stenbron (vägen mellan Aitik o Gällivare).
Vet dock faktiskt inte vilken älv det var eftersom jag inte såg någon skylt vid vägen och heller inte
hade någon karta över området med mig. :)

Just det, all Harr sattes varsamt tillbaka igen. :wub:
Flugfiskande nybörjare.
Hififreak

#9 OFFLINE   Fredrik_w

Advanced Member

• Edgemember
  • 271 Inlägg:

Skrivet 31 Aug 2010, 13:43

Okay du var i vassaraälven, (stenbron där carolinefallet delvis ägde rum) ja den innehåller nog mest bara småfisk, samma älv som du passerade över vid campingen mellan dundret å "stan"
den rinner ut i Linaälven längre ner, blev rätt förstörd för ett antal år sedan när en dammvall i Aitik kollapsade å dammvatten rann ut i älven
som även förstörde en del av Lina älven eftersom ett lager segment täckte bottnarna.
Har själv aldrig fiskat i vassaraälven, men kul du fick nåntiong iaf. :)

Detta inlägg har redigerats av Fredrik_w: 31 Aug 2010, 13:45

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar