Hoppa till innehåll

.

Kastträff Stockholm/Solna

429 replies to this topic

#61 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 13 Apr 2011, 14:50

Visa inläggDanoij på 13 Apr 2011, 14:26 sade:

Japp, huvudstafältet är det som gäller imorgon..
Vi måste ju inte vara där varje gång, jag är öppen för förslag på alternativa platser som kanske ligger närmare er andra. För mig är huvudsta kanon då jag går dit på 5-10 min :)
Kan tro att du trivs med det. :) Å andra sidan tar det knappt en kvart för mig att köra dit så det är helt okej. Jag vet att keester och lagrace var på Årstafältet en gång och det ligger ca 3 minuter bort med bil för mig. Funkar det också.

Jag kommer i morgon om det inte regnar eller är typ två grader.

Detta inlägg har redigerats av MathiasL: 13 Apr 2011, 15:28

Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#62 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10153 Inlägg:

Skrivet 13 Apr 2011, 17:46

Har träff på sös som grusar mina planer :(
Hakar nästa.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#63 OFFLINE   Danoij

Advanced Member

• Edgemember+
  • 776 Inlägg:

Skrivet 13 Apr 2011, 19:19

Då ser vi ut att bli ett gäng iaf, skoj! :)

#64 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 711 Inlägg:

Skrivet 13 Apr 2011, 21:08

Får jag bara låna bil av päronen så kommer jag också imorn, vet närmare eftermiddagen imorn hur det blir!

Hittade något i kastet när jag ikväll gjorde mitt första havsöringspass för året, detta efter att ha gjort en liten ändring i framkastet, mest en ändring som hade mycket med en känsla att göra, berättar mera imorn, hoppas hitta den känslan imorn oxå för då kan jag vara uppe och nosa på nytt rekord med 5:an i handen, men det roligaste blir att träffas och snacka lite strunt/skit, kastningen är inte den viktigaste delen för mig imorn!

Mvh Kingen

#65 OFFLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1126 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2011, 13:31

Är det alltså 18.30 på samma gräsplätt som när jag var med första gången?

/Martin

#66 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 711 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2011, 14:52

Visa inlägglagrace på 14 Apr 2011, 13:31 sade:

Är det alltså 18.30 på samma gräsplätt som när jag var med första gången?

/Martin
Japp, så tolkar jag det iaf, huvudstafältet, kommer för egen del inte i bil, åker kommunalt och är på plats runt 18.15 hoppas jag!
Hörs och synes, mvh Danne

#67 OFFLINE   Danoij

Advanced Member

• Edgemember+
  • 776 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2011, 20:27

Tack för ikväll, riktigt trevligt som vanligt!
Vid nästa träff ska jag fokusera på att minska ner min spörörelse samt jobba på en rakare spöföring.

Mätte upp ett av de bättre kasten till 25,30m, det får stå som mitt personliga rekord rekord :)

#68 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2011, 20:57

Tack för ikväll! :)
Tiden gick alldeles för fort som vanligt.
Danoij och Kingen, tog nya PBn. B)
Grattis!
www.netflies.se

#69 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2011, 07:44

Visa inläggkeester på 14 Apr 2011, 20:57 sade:

Grattis!
Hey, det gjorde jag och lagrace också. Jag fick iväg barriolinan ganska långt, ca 24 m, och det var innan du visade mig tillrätta. Nästa gång, då du, då blir det åka av. :lol:
Detta är MathiasL

Myggbygg

#70 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12620 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2011, 07:57

Kul grabbar!!
Själv har jag inte kasttränat såå många gånger, 10-15 lite längre pass på 2 år skulle jag gissa..?

Men utvecklingen har varit skitbra, kastade utan problem ut en #8 lina med motsvarande spö igår, inte så märkvärdigt kanske men det roliga var att det var med en jobbig Gäddfluga, det framsteget gör att jag kommer att kunna kasta helt ok längder när jag sitter i kajaken och allt blir svårare, kanske 20 meterskasten i kajakläge nu sitter som de ska? Och det är isåfall jävligt skönt...

Heja kastträning!! :)

Detta inlägg har redigerats av tårta: 15 Apr 2011, 08:00

Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#71 OFFLINE   JM!

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 426 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2011, 09:43

Grattis!

Keester, du skulle ha sagt till så kunde jag kommit dit med mitt Harrier och en passande lina, bor ju bara någon kilometer ifrån! :P

#72 OFFLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1126 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2011, 10:26

Ja, jag fick i alla fall dokumenterat att jag ligger på 20 m på bra kast med femman.

Årets mål, om jag får mycket tränat, är 24 m (Mathias, jag jagar dig!), och en drömnivå är stabilt över 25.

Trevlig kväll!

#73 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2011, 11:40

Visa inlägglagrace på 15 Apr 2011, 10:26 sade:

Ja, jag fick i alla fall dokumenterat att jag ligger på 20 m på bra kast med femman.

Årets mål, om jag får mycket tränat, är 24 m (Mathias, jag jagar dig!), och en drömnivå är stabilt över 25.

Trevlig kväll!
Jag känner din andedräkt i nacken. Vitlök till lunch idag? :) Stabilt över 25 är en drömnivå för mig också men å andra sidan, den är inte långt borta.

Med min lina kom jag lite över 22 ett par gånger och det är rätt bra för att vara jag. Jag har inga linor som ens är nära Danoijs supersnören i smidighet och om jag skaffar mig en sådan kan det bli bättring. När jag blir stabilare i kastningen vill säga, jag vet att det inte är bara linan det hänger på.
Detta är MathiasL

Myggbygg

#74 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 711 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2011, 22:23

Grattis!
Tack detsamma Juha, det var skoj igår, håller med om att tiden bara rinner iväg, men det kommer nya träffar!
Hade för egen del 3 kast över mitt tidigare rekord och alla 3 var över 28m (längsta 28.3) mycket nöjd med säsongsupptakten och nu ska jag bara få loss lite deg att köpa mig ett spö som är grönt och skönt att kasta med, om man inte får hyra in sig hos någon som redan äger ett sådant :rolleyes:

Bra jobbat alla andra igår, la dock inte så mycket fokus på hur bl a Danoij´s kastning såg ut, ska kolla mera nästa gång.
Såg iaf en tydlig förbättring hos Mathias sista halvtimmen när Juha klev in och hjälpte till = kul att se!
Lagrace, jobba vidare med spöföring/stopp/acceleration så ska du snart se att du är stabil över 20m, ett steg i taget!

Hörs och synes, mvh Kingen

#75 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 07:17

Visa inläggMathiasL på 15 Apr 2011, 07:44 sade:

Hey, det gjorde jag och lagrace också. Jag fick iväg barriolinan ganska långt, ca 24 m, och det var innan du visade mig tillrätta. Nästa gång, då du, då blir det åka av. :lol:
SORRY!! Missade det. Ja, grattis till dig och Martin med! :)
Blir kul att höra Martins distans.
Jag mätte inte mina, för jag hade problem med trackingen.
Men några träffar fick jag till.
www.netflies.se

#76 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 07:23

Visa inläggtårta på 15 Apr 2011, 07:57 sade:

Kul grabbar!!
Själv har jag inte kasttränat såå många gånger, 10-15 lite längre pass på 2 år skulle jag gissa..?

Men utvecklingen har varit skitbra, kastade utan problem ut en #8 lina med motsvarande spö igår, inte så märkvärdigt kanske men det roliga var att det var med en jobbig Gäddfluga, det framsteget gör att jag kommer att kunna kasta helt ok längder när jag sitter i kajaken och allt blir svårare, kanske 20 meterskasten i kajakläge nu sitter som de ska? Och det är isåfall jävligt skönt...

Heja kastträning!! :)
Otroligt att du får till dom distanser jag läst, med så lite träning? :o
Du skulle nog komma långt om du började träna på allvar.

Kastträning Rocks! :wub:
www.netflies.se

#77 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 07:28

Visa inläggJM! på 15 Apr 2011, 09:43 sade:

Keester, du skulle ha sagt till så kunde jag kommit dit med mitt Harrier och en passande lina, bor ju bara någon kilometer ifrån! :P
Tänkte inte på det. :blush:
Det lär inte dröja länge innan vi har nästa träff.
Info, om det kommer i den här tråden.
Skulle vara jättetrevligt om du kom då. :)
För övrigt, så är alla välkommna på våra träffar.
www.netflies.se

#78 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 07:42

Visa inlägglagrace på 15 Apr 2011, 10:26 sade:

Trevlig kväll!
Sorry, Martin att jag missade det.
Kul att du gjort så stora framsteg, från förra året då du var helt ny inom kastning.
Känner du själv skillnad i tekniken när du kastar nu, mot när du började?

Jag ångrar att jag inte provade din experimentlina. :lol:
www.netflies.se

#79 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 08:12

Till nästa gång ska jag försöka hitta något så att vi kan
markera startlinje, och linjer för distanserna.
Spön som inte är igång, kan man då lägga utanför startlinjen.
Mvh Juha
www.netflies.se

#80 ONLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 08:22

Va roligt att ni ses och tränar tillsammans. Också att ni verkar ha roligt då ni ses. Det är en värdefull dimension i ff världen :) Nu ska jag på Scouthajk men är åter i morgon.

Vh
Staffan

#81 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 08:38

Visa inläggStaffan Dahlbom på 16 Apr 2011, 08:22 sade:

Va roligt att ni ses och tränar tillsammans. Också att ni verkar ha roligt då ni ses. Det är en värdefull dimension i ff världen :) Nu ska jag på Scouthajk men är åter i morgon.

Vh
Staffan
Ja, vi har jättekul när vi tränar. Alla är så intresserade av att förbättra sin teknik.
Trevliga och hjälpsamma personer! :)
Vi hoppas att fler blir intresserade att komma på våra träffar.

Mvh Juha
www.netflies.se

#82 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 10:20

Jag kastade lite igår kväll och fick till det ganska bra igen. Fina tips jag fick av keester. När jag slutar dra fram framkastet för tidigt (tack för det flugkastinstruktionsböcker från 80-talet men ni lyckades inte paja allt) kan det bli riktigt bra.
Detta är MathiasL

Myggbygg

#83 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 711 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 10:51

Visa inläggkeester på 16 Apr 2011, 08:12 sade:

Till nästa gång ska jag försöka hitta något så att vi kan
markera startlinje, och linjer för distanserna.
Spön som inte är igång, kan man då lägga utanför startlinjen.
Mvh Juha
Bra idé Juha, tror det kan vara bra att markera upp lite kortare distanser också, inte bara från 20 m och uppåt, för egen del skulle jag önska att någon ex kunde stå vid ex 20 meters linjen och hjälpa mig/tala om för mig hur mycket lina jag bär vid olika moment i kastet, tänkte träna lite mer nästa gång om det är bra förhållanden att bara stå och bära lina och se hur mycket jag kan bära utan allt för mycket viftande, fokus blir att hitta lugnet i kastningen!
Hörs o synes, mvh Kingen

Visa inläggStaffan Dahlbom på 16 Apr 2011, 08:22 sade:

Vh
Staffan
Tjena Staffan! Kul att du tittade in i tråden, om du har vägarna förbi Stockholm någon gång får vi styra upp en träff så kan du bli en gästdeltagare om du så önskar, skulle vara trevligt!
Känslan säger mig att det iår blir betydligt flera träffar än vad vi hade förra året och i torsdags var det skitskoj att åter träffa grabbarna för lite träning, alla tar små/stora steg framåt, vi jobbar lite med olika saker, kommer med input/tips och utvecklas, bit för bit, meter för meter!
Hoppas du har det kul på hajken!
Mvh Kingen

Visa inläggMathiasL på 16 Apr 2011, 10:20 sade:

Jag kastade lite igår kväll och fick till det ganska bra igen. Fina tips jag fick av keester. När jag slutar dra fram framkastet för tidigt (tack för det flugkastinstruktionsböcker från 80-talet men ni lyckades inte paja allt) kan det bli riktigt bra.
Kul att du tar steg framåt Mathias och jag vet att Keester ofta kommer med bra tips, nästa gång tycker jag vi ska filma lite, inte kanske för att lägga ut på forumet, utan mer för att filma lite, kolla vad man gör, testa lite nytt, för egen del tycker jag det är ett utmärkt redskap för att utvecklas!

#84 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 13:26

Visa inläggMathiasL på 16 Apr 2011, 10:20 sade:

Tack för SMSsset!
Kul att få hjälpa till lite. :)
Hör av dig om du blir sugen att träna.
www.netflies.se

#85 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 711 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 18:21

Tjena grabbar!
Tog precis ett kastpass på ca en timme.
Blåste lite och vinden ställde till det lite, kast i medvind gick bra, hade ett par riktigt bra kast över 27m.
Kast i motvind gick det sämre med, kämpade på, testade olika saker, linspets låg på runt 20, flugan/tafsspets på 17-18, fick det aldrig att funka tills...jag kom på ett tips Staffan här på forumet nämnt, nämligen att dra lite i fluglinan precis när den ska till att landa, fick till följd att linspetsen hamnade på ca 16-17 meter och fluga/tafsspets på 18-19 meter, med betydligt bättre sträck, gick (cyklade) därefter glad hemåt med en positiv känsla i kroppen av att ha hittat något nytt som funkar i motvind!

Detta inlägg har redigerats av Kingone: 16 Apr 2011, 18:22

#86 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10153 Inlägg:

Skrivet 16 Apr 2011, 21:59

Snyggt jobb. Nu behövs bara en kassör så finns Sthlm på kartan i kastföreningsväg ?

Jag planerar ett höstevent där vi kan dra folk från landet :-)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#87 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2011, 08:40

Var ute och igår och slet i blåsten. Fick en del kommentarer, nej det finns ingen fisk på gräsmattor, men den "bästa" kom från en dam som undrade om jag hade en krok på tafsen. Hon upplyste om händelser där förbipasserande fått krokar i ögonen av övande flugkastare. Jag svarade bara artigt att nej, jag har ingen krok på. Geeeesh.

I övrigt gick det ganska bra. Svårt i vinden men bakkasten var ofta raka och fina. I vanlig ordning vill jag dra fram för snabbt men nu när jag känner till felet går det bättre och bättre att avvakta.

Ska vi ses i veckan igen? Jag kan möjligen torsdag.
Detta är MathiasL

Myggbygg

#88 OFFLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1126 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2011, 09:45

Det var en bra övning att Kingen kastade medan jag höll i spöet i torsdags.
Jag tänkte inte så mycket då, försökte bara känna in.

Nu de senaste dagarna har det där slagit rot: jag gillade hur mycket, och exakt på vilket sätt, det kändes tungt i handen när han laddade spöet mer och mer. Ska försöka imitera det och se hur det går.

/Martin, tyvärr utan fiske i helgen

#89 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 711 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2011, 10:42

Visa inlägglagrace på 18 Apr 2011, 09:45 sade:

Det var en bra övning att Kingen kastade medan jag höll i spöet i torsdags.
Jag tänkte inte så mycket då, försökte bara känna in.

Nu de senaste dagarna har det där slagit rot: jag gillade hur mycket, och exakt på vilket sätt, det kändes tungt i handen när han laddade spöet mer och mer. Ska försöka imitera det och se hur det går.

/Martin, tyvärr utan fiske i helgen
Vad glad jag blir av att höra det, att min övning fick en liten effekt på din känsla, det var lite det jag ville åt, funkade ju helt oki då du är vänsterhandskastare och jag höger, vi får prova mer nästa gång!
Ett annat råd blir att släppa lite av tanken på att kasta långt för stunden, starta med kort lina, kasta lite linbågar parallellt med backen, jobba vidare lite på det vi pratade om sist ang kastsektor/stopp, innan du åter tar upp kampen med Mathias och oss andra, fast du gör självklart som du vill :unsure:

Mathias> Apropå ev träff torsdag så är jag upptagen då, påskharen kommer på besök och det är viktigare än min kastning just nu B)

#90 OFFLINE   SalmonEki

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1124 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2011, 12:36

Halloj grabbar!

Visst är det kul med kastträffar! :)
Önskar er allesammans god fortsättning med kastträningarna...det ger resultat och snabbar upp processen rejält när man kan se andra kasta lina...och kan få goda tips snabbt på plats.
Ibland får man ta ett par steg tillbaka och göra om lite i tekniken...och så börjar det gå bättre än nånsin.
God fortsättning!
Mvh//Erkki

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar