Hoppa till innehåll

.

keesters kast tråd

257 replies to this topic

#61 ONLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 03 Oct 2010, 20:35

Nyss hemkommen från fiske i Lungsjöån... rätt sliten och barnen ska läggas nu men jag kan kika på detta vid tillfälle. En till sak, det är många namn och många filmer. Juha, Keester, Martin och lagrace... det flyter liksom ihop för mig... hur många är det som postar film i denna tråd? Om ni vill ha hjälp med kasttekniknen så är det bättre med en close-up på 5 sekunder än 5 hela klipp från 20 meter. Kul hursomhelst att ni engagerar er och filmar och postar.

På återseende
/Staffan

#62 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 03 Oct 2010, 20:48

Visa inläggStaffan Dahlbom på 03 Oct 2010, 20:35 sade:

Nyss hemkommen från fiske i Lungsjöån... rätt sliten och barnen ska läggas nu men jag kan kika på detta vid tillfälle. En till sak, det är många namn och många filmer. Juha, Keester, Martin och lagrace... det flyter liksom ihop för mig... hur många är det som postar film i denna tråd? Om ni vill ha hjälp med kasttekniknen så är det bättre med en close-up på 5 sekunder än 5 hela klipp från 20 meter. Kul hursomhelst att ni engagerar er och filmar och postar.

På återseende
/Staffan
Blir bättre filmer i fortsättningen.

Tack :blush:
www.netflies.se

#63 OFFLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1126 Inlägg:

Skrivet 03 Oct 2010, 21:36

Keester, det är jag som ska skämmas!

#64 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 711 Inlägg:

Skrivet 03 Oct 2010, 22:18

Visa inläggStaffan Dahlbom på 03 Oct 2010, 20:35 sade:

...en till sak, det är många namn och många filmer. Juha, Keester, Martin och lagrace... det flyter liksom ihop för mig... hur många är det som postar film i denna tråd?
Tar mig friheten att svara då jag kastat och fiskat med båda!
Juha är Keester här på forumet och Martin/lagrace, som dom är bara två men det är Keester´s tråd, så lagrace, du kanske skulle flytta över dina filmer till en egen tråd i kastarenan?

Kul för övrigt att se lite nya filmer, ska kika lite mera under dagarna som kommer och se om jag kan bidra med något matnyttigt, är för trött för att analysera något redan nu, men blev iaf inspirerad till att ta mig ut och träna mera och snart ta upp min egen tråd igen :rolleyes:

Mvh Kingen

#65 ONLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 04 Oct 2010, 07:42

OK, tackar Kingen, endast två alltså :)

S

#66 ONLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 04 Oct 2010, 07:59

Juha, din kastning ser "driven" ut vilket är något positivt. Du gör samma saker hela tiden med en viss finess tycker jag. Ditt framkast är nog bättre än ditt bakkast så om du vill bli duktigare så satsa på att utveckla bakkastet, jämför dubbeldraget i fram och bakkast t..ex. Stämmer det? Stilen påminner lite av det jag kallar dör the Dutch style men jag vet att den går under annat namn också, austrian style tror jag. Framkastet avslutas i en uppåt gående rörelse. Rotationen i framkastet är sen vilket är bra, om du jämför positionen på din handled i fram- och bakkast så ser du att handleden är öppen i framkastet, du drar spötoppen framåt för att slutligen rotera spöet, i bakkastet sluter du handleden tidigt, redan innan den kommer fram bakom axlarna på filmen. Du påbörjar också bakkastet tidigt, vänta in linhanden så att du kan utnyttja dubbeldraget och din fulla kaströrelse (kallas för creep det där men det visste du säkert, du har inte alls lika mkt creep i paus mellan bakkast och framkast). Man kan alltid satsa på att slappna av mer och ta i mindre, då tvingas man göra allt mer och mer rätt i takt med att kraften minskar. Hur långt kastar du?

Vh
Staffan

Edit: Jag ska tillägga att jag kikat på klipp nummer 5

#67 ONLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 04 Oct 2010, 08:39

Martin (lagrace). Man brukar ibland tala om ett vanligt nybörjarfel där kastningen ser ut som en vindrutetorkare. Bryt inte ihop nu men du gör en perfekt vindrutetorkare (du skriver ju för att utvecklas så det enda sättet är att påpeka det som inte är bra) .

Det första jag tänkte på när jag såg det första klippet var din armrörelse, och sedan såg jag stilstudien på den så ni har fokuserat på rätt saker. OK, vad ser jag då? Jo! Axelleden är en stor och stark led som du kan arbeta med i olika plan, dels upp och ner men också rotera. Du trycker spöet framåt och bakåt genom att rotera axelleden (utåt). Försök i stället att höja och sänka armbågen, att arbeta med överarmen i upp och nedåt gående rörelser. Tänk också på att accelerera spöet mjukt och fint vilket innebär att du ska börja långsamt och avsluta med den lilla powersnapen innan stoppet. Din kastsektor ser stor ut med tanke på hur lite spöet laddas. Dina linbågar är ganska vida skulle jag gissa. Tänk på den där analogin med en Tarantella/Tomat/Hundskit etc. på spötoppen... det gäller att skicka den så mycket det är möjligt framåt, då kan man inte vispa till med för mycket kraft på en gång. Då får man också det där ljudet du har, ett swooooosch i stället för ett rappt ljud i form av ett chop!

Testa att nyp åt om örsnibben med handen, slappna av (ja, det gör lite ont i örat) släpp nu greppet om örsnibben men slappna av i armen, nu kommer armen att falla nedåt i en rörelse som påminner mycket om en kaströrelse, gör ett tydligt stopp. Försök konservera rörelsen och testa med ett spö. Alltså, inte trycka på spöet genom att vrida ut armen utan dra spöet nedåt genom att låta gravitationen göra jobbet och ev. dra lite med musklerna också. När du behärskar detta har du en rörelse som är riktigt fin för kastning på kort- och medeldistans. Försök hålla koll på handleden, endast en liiiiten rörelse behövs, knappt någon alls. Du kan börja med stel handled och när du blivit lite varm i kläderna så addera handledsrörelsen och jämför resultatet. Jag lovar dig, du kommer 12-15 meter genom att bara låta armen falla utan att använda några muskler alls i framkastet (i bakkastet måste du självklart använda muskler då den rörelsen arbetar mot gravitationen, du gör tvärtom, lyfter armbågen uppåt)

När du fått till detta så kan du alltid börja jobba med underarmen också (armbågsleden) men jag skulle spara med det tills denna rörelse känns riktigt bekväm. Samma sak med kroppsförflyttningar.

Jag klistrar in ett klipp på mig själv där du tydligt ser armbågsrörelsen jag pratar om, kika på den första sekvensen. Vad jag vill att du ska titta på är hur jag arbetar med flera leder, i rätt ordning. De stora muskelgrupperna gör grovjobbet, benen hjälper till, sedan axelled men också underarm och slutligen handled. Det jag vill att du ska börja med är axelledens rörelse, den är viktigast, i alla fall i början och om du frågar mig.

Vh
Staffan

#68 OFFLINE   Martin G f.d. Lagrace

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1126 Inlägg:

Skrivet 04 Oct 2010, 10:24

Visa inläggStaffan Dahlbom på 04 Oct 2010, 08:39 sade:

Martin (lagrace). Man brukar ibland tala om ett vanligt nybörjarfel där kastningen ser ut som en vindrutetorkare. Bryt inte ihop nu men du gör en perfekt vindrutetorkare (du skriver ju för att utvecklas så det enda sättet är att påpeka det som inte är bra).
Doh! :wacko:

Visa inläggStaffan Dahlbom på 04 Oct 2010, 08:39 sade:

Du trycker spöet framåt och bakåt genom att rotera axelleden (utåt). Försök i stället att höja och sänka armbågen, att arbeta med överarmen i upp och nedåt gående rörelser. ...
Jag klistrar in ett klipp på mig själv där du tydligt ser armbågsrörelsen jag pratar om, kika på den första sekvensen. ... Det jag vill att du ska börja med är axelledens rörelse, den är viktigast, i alla fall i början och om du frågar mig.
Suck...
Nädå, tusen tack för insikterna. Jag är mycket tacksam för att du tar dig tid. Ska överväga en egen kasttråd, har känts lite overkill bara.

Till saken: Kollade på din video. Det är ju en HELT ANNAN RÖRELSE än min. Verkligen intressant. Blev extremt träningssugen nu.
Orolig för att jag ska vika spöet för mkt bakåt i bakkastet med den rörelsen, men jag får hålla ett extra öga på det
Kan också vara svårare att hålla spötoppen i en jämn bana när man far upp och ned mer spöhanden tänker jag. Eller?

Haha...Extra pinsamt är ju att jag i slutet av klipp 2 säger entusiastiskt typ "det här känns ju jättebra!" ... ^_^

Tack igen,
Martin/lagrace

PS. Sorry Keester att jag typ kapar din tråd här, det var ju inte alls meningen.

#69 ONLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 04 Oct 2010, 17:41

Visa inlägglagrace på 04 Oct 2010, 10:24 sade:

Till saken: Kollade på din video. Det är ju en HELT ANNAN RÖRELSE än min.

Korrekt! Du får gärna fortsätta rotera i sidled och trycka på spöet men det blir inte lättare få en rak spötoppsbana då ;)

Kan också vara svårare att hålla spötoppen i en jämn bana när man far upp och ned mer spöhanden tänker jag. Eller?
Nej, lättare... anpassa vinkeln mellan de båda stoppen efter mängden lina utanför spötoppen bara så funkar det fint

Haha...Extra pinsamt är ju att jag i slutet av klipp 2 säger entusiastiskt typ "det här känns ju jättebra!" ... ^_^

Så är det ofta Martin.... det viktiga är att det känns bra för dig, inte för mig. Hur ser linbågarna ut och hur långt kastar du? Ha det i bakhuvudet och jämför efter denna vinters träning ;) ;)

Tack igen,
Martin/lagrace

Your'e welcome :)

Vh
Staffan

#70 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 08 Oct 2010, 00:07

Visa inläggStaffan Dahlbom på 04 Oct 2010, 07:59 sade:

Juha, din kastning ser "driven" ut vilket är något positivt. Du gör samma saker hela tiden med en viss finess tycker jag. Ditt framkast är nog bättre än ditt bakkast så om du vill bli duktigare så satsa på att utveckla bakkastet, jämför dubbeldraget i fram och bakkast t..ex. Stämmer det? Stilen påminner lite av det jag kallar dör the Dutch style men jag vet att den går under annat namn också, austrian style tror jag. Framkastet avslutas i en uppåt gående rörelse. Rotationen i framkastet är sen vilket är bra, om du jämför positionen på din handled i fram- och bakkast så ser du att handleden är öppen i framkastet, du drar spötoppen framåt för att slutligen rotera spöet, i bakkastet sluter du handleden tidigt, redan innan den kommer fram bakom axlarna på filmen. Du påbörjar också bakkastet tidigt, vänta in linhanden så att du kan utnyttja dubbeldraget och din fulla kaströrelse (kallas för creep det där men det visste du säkert, du har inte alls lika mkt creep i paus mellan bakkast och framkast). Man kan alltid satsa på att slappna av mer och ta i mindre, då tvingas man göra allt mer och mer rätt i takt med att kraften minskar. Hur långt kastar du?

Vh
Staffan

Edit: Jag ska tillägga att jag kikat på klipp nummer 5
Tack Staffan! :)
Jag ser felen tydligt nu när du påpekat dom.
Ska jobba på att få bort dom.
Jag har ändrat lite på min teknik, och det känns faktiskt bättre nu. Så nu gäller det att förfina den.
Förhoppningsvis nya filmer snart.

Klipp 5, var inget distanskast. Jag hade knappt 20 m, i luften.
Jag ville bara ha en film på mitt kastande.

Vi hade uppskattningscvis, 4-5 m/s i ryggen och det kändes meningslöst att mäta kast då.
Men Martin undrade hur mycket jag kunde bära. Så jag "stegade", 22m. B)

Det kanske blir nya bättre filmer i helgen.
Om det inte blåser, ska jag kasta ett par serier med två olika linor

Mvh Juha
www.netflies.se

#71 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 08 Oct 2010, 01:22

Visa inläggKingone på 03 Oct 2010, 22:18 sade:

Juha är Keester här på forumet och Martin/lagrace, som dom är bara två men det är Keester´s tråd, så lagrace, du kanske skulle flytta över dina filmer till en egen tråd i kastarenan?

Kul för övrigt att se lite nya filmer, ska kika lite mera under dagarna som kommer och se om jag kan bidra med något matnyttigt, är för trött för att analysera något redan nu, men blev iaf inspirerad till att ta mig ut och träna mera och snart ta upp min egen tråd igen :rolleyes:

Mvh Kingen
SÅÅ, mycket som jag berömt dig för det estetiska i din kastteknik ;)
Väntar på ärlig kritik från dig! :)

Detta inlägg har redigerats av keester: 08 Oct 2010, 01:54

www.netflies.se

#72 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 08 Oct 2010, 07:53

Visa inlägglagrace på 03 Oct 2010, 21:36 sade:

Keester, det är jag som ska skämmas!
ja
www.netflies.se

#73 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 08 Oct 2010, 07:56

Visa inläggKingone på 03 Oct 2010, 22:18 sade:

Mvh Kingen
Jag såg att Mathias ville kasta på Lördag.
Vill du haka på?
www.netflies.se

#74 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 711 Inlägg:

Skrivet 08 Oct 2010, 18:22

Visa inläggkeester på 08 Oct 2010, 07:56 sade:

Jag såg att Mathias ville kasta på Lördag.
Vill du haka på?
Tack för frågan men kan tyvärr icke imorn, redan annat planerat!

Vad beträffar ditt flugkast så ser jag lite som följer på det:

- Gillar ditt tempo/rytm i ditt kast, du har en rytm som ser behaglig ut och är följsam i dina rörelser = bra kroppskontroll!

- Tror du skulle kunna vinna lite i kastet på att försöka få en rakare spötoppsbana i bakkastet där du emellanåt blir lite rund och ska förklara närmare nästa gång vid träffas och kastar vad jag menar (precis som jag själv gör i min bakkast och försöker jobba bort :blush:)

- Har några ggr noterat (vid våra kastträffar) när du kastar med lite längre lina ute att dina bakkast blir lite låga, linan touchar många gånger gräset i bakkastet, precis innan du påbörjar framkastet och ett tidigare stopp lite mera snett uppåt kan nog vara intressant att prova för att få lite mera tid/höjd innan framkast påbörjas, känner du igen detta eller är jag helt snett på det?

- Du kopplar tidigt i kastet in dubbeldraget, ser sällan att du bara står och kastar utan dubbeldrag och skulle vara intressant att se dig med lite kortare lina ute, jobbandes utan dubbeldraget och se hur det påverkar ditt kast?

Allt för nu, Mvh Kingen

Detta inlägg har redigerats av Kingone: 08 Oct 2010, 19:10

#75 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 711 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2010, 21:24

Blev det något tränat igår?

För egen del körde jag ett kortare pass idag mitt på dan, blåste lite väl mycket när jag väl knatat upp till det fält jag normalt håller till på och tänkte ett tag vända hemåt utan att kasta överhuvudtaget, men...

Tog plats på fältet och satte ihop spöt, körde med mitt AEG i klass 5 och linan för dagen blev min gpx i samma klass.
Började först så jag hade vinden i ryggen, var inte tal om att lägga ut några snygga presentationer i medvind och gick snabbt över till att kasta distans och målet med dagens eskapader var att i sista framkastet försöka ha ett tidigare stopp och lite högre mål som sikte för att få lite högre höjd på linan för ökad längd?
Hur gick det då?
Verkar som jag har fastnat vid ca 25 meter till linspetsen, hade väl ett par som låg runt 26 meter till spetsen och som mätte runt 28 meter till fluffet, dock fick jag aldrig riktigt på någon fullträff och det var inte heller helt enkelt i de förhållanden som rådde över fältet, trodde att jag hade möjligheten att spräcka 30 för första gången någonsin, då medvinden ev kunnat bidra till lite mera längd, men fick aldrig riktigt till något kanonkast, i det stora hela kändes allt oki, absolut <_<
Provade även att kasta med både öppen och stängd stance, båda kändes ungefär lika, kanske lite bättre med öppen...hm?

Vände sedan på klacken, tog in lite lina på rullen och ställde mig mot vinden och provade hur det gick, var lite rädd att vinden skulle göra att kasten blev betydligt kortare och kände också tidigt att jag hade svårt att få sträck på tafsen, la sig ofta som en liten hög vid linspetsen, skall prova Staffan´s (här på edge) tips nästa gång att göra ett litet drag i linan precis när linan är på väg att rulla över på slutet för att se om detta påverkar min förmåga att få tafsen att sträcka lite bättre?
Längderna kortades, låg på ca 20-21 meter till linspets, men så hände något i ett kast där jag tog det ganska lugnt, fokuserade på att verkligen ta i mindre, få till stoppen, tighta till linbågen både bak och fram och vipps så la jag ut ett kast som måste ha varit ett av mina bästa kast i motvind någonsin, linspetsen på cirkus 24 meter, plus bra sträck på tafsen, som sagt, kändes som ett av mina bästa kast någonsin = kul :D

La efter det ner längdkastandet, tog in mera lina på rullen och försökte nu bara och stå och kasta lugn i motvinden och hålla ca 15 meter lina i luften, gick helt oki och avslutade sedan dagen mkt nöjd!!

Mvh Kingen

#76 OFFLINE   Marcus_1995

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1268 Inlägg:

Skrivet 01 Nov 2010, 20:57

Tjena Juha! Hur går det med kast träningen ? :) Själv så var jag ute och tränade(fiskade i kanalen) och det gick bra, men körde iofs med sjunklina och dom är lättare o kasta med än en flyt tycker jag..
Hade gött!
Marcus

Detta inlägg har redigerats av Marcus_1995: 01 Nov 2010, 20:57

Flugfiske slår det mesta och torrflugefiske är det bästa sättet att fånga fisk på ;)

#77 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2010, 23:24

Visa inläggKingone på 08 Oct 2010, 18:22 sade:

Tack för frågan men kan tyvärr icke imorn, redan annat planerat!

Vad beträffar ditt flugkast så ser jag lite som följer på det:

- Gillar ditt tempo/rytm i ditt kast, du har en rytm som ser behaglig ut och är följsam i dina rörelser = bra kroppskontroll!

- Tror du skulle kunna vinna lite i kastet på att försöka få en rakare spötoppsbana i bakkastet där du emellanåt blir lite rund och ska förklara närmare nästa gång vid träffas och kastar vad jag menar (precis som jag själv gör i min bakkast och försöker jobba bort :blush:)

- Har några ggr noterat (vid våra kastträffar) när du kastar med lite längre lina ute att dina bakkast blir lite låga, linan touchar många gånger gräset i bakkastet, precis innan du påbörjar framkastet och ett tidigare stopp lite mera snett uppåt kan nog vara intressant att prova för att få lite mera tid/höjd innan framkast påbörjas, känner du igen detta eller är jag helt snett på det?

- Du kopplar tidigt i kastet in dubbeldraget, ser sällan att du bara står och kastar utan dubbeldrag och skulle vara intressant att se dig med lite kortare lina ute, jobbandes utan dubbeldraget och se hur det påverkar ditt kast?

Allt för nu, Mvh Kingen
Tack Daniel!
Sent svar, men det du skriver känner jag igen mig vid.
Jag vet att jag har lite låga bak kast och försöker jobba med dom..
Jag känner även att jag döljer mina kastfel med mina dubbeldrag, så där räknar jag med att du kan hjälpa mig med mycket.(om du orkar).
Mvh Juha
Jag ska hälsa på Tony idag. :)
Ska försöka filma utan dubbeldrag.

Detta inlägg har redigerats av keester: 05 Nov 2010, 06:12

www.netflies.se

#78 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2010, 06:01

Visa inläggMarcus_1995 på 01 Nov 2010, 20:57 sade:

Tjena Juha! Hur går det med kast träningen ? :) Själv så var jag ute och tränade(fiskade i kanalen) och det gick bra, men körde iofs med sjunklina och dom är lättare o kasta med än en flyt tycker jag..
Hade gött!
Marcus
WELL.. Det går sisådär.
Jag har problem med att få linan att rulla ut vackert vid 30 meter.
Kastträna med sjunklina är fusk! :lol:

Kram :wub: Juha

Detta inlägg har redigerats av keester: 05 Nov 2010, 06:02

www.netflies.se

#79 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2010, 06:26

Visa inläggKingone på 10 Oct 2010, 21:24 sade:

Blev det något tränat igår?

För egen del körde jag ett kortare pass idag mitt på dan, blåste lite väl mycket när jag väl knatat upp till det fält jag normalt håller till på och tänkte ett tag vända hemåt utan att kasta överhuvudtaget, men...

Tog plats på fältet och satte ihop spöt, körde med mitt AEG i klass 5 och linan för dagen blev min gpx i samma klass.
Började först så jag hade vinden i ryggen, var inte tal om att lägga ut några snygga presentationer i medvind och gick snabbt över till att kasta distans och målet med dagens eskapader var att i sista framkastet försöka ha ett tidigare stopp och lite högre mål som sikte för att få lite högre höjd på linan för ökad längd?
Hur gick det då?
Verkar som jag har fastnat vid ca 25 meter till linspetsen, hade väl ett par som låg runt 26 meter till spetsen och som mätte runt 28 meter till fluffet, dock fick jag aldrig riktigt på någon fullträff och det var inte heller helt enkelt i de förhållanden som rådde över fältet, trodde att jag hade möjligheten att spräcka 30 för första gången någonsin, då medvinden ev kunnat bidra till lite mera längd, men fick aldrig riktigt till något kanonkast, i det stora hela kändes allt oki, absolut <_<
Provade även att kasta med både öppen och stängd stance, båda kändes ungefär lika, kanske lite bättre med öppen...hm?

Vände sedan på klacken, tog in lite lina på rullen och ställde mig mot vinden och provade hur det gick, var lite rädd att vinden skulle göra att kasten blev betydligt kortare och kände också tidigt att jag hade svårt att få sträck på tafsen, la sig ofta som en liten hög vid linspetsen, skall prova Staffan´s (här på edge) tips nästa gång att göra ett litet drag i linan precis när linan är på väg att rulla över på slutet för att se om detta påverkar min förmåga att få tafsen att sträcka lite bättre?
Längderna kortades, låg på ca 20-21 meter till linspets, men så hände något i ett kast där jag tog det ganska lugnt, fokuserade på att verkligen ta i mindre, få till stoppen, tighta till linbågen både bak och fram och vipps så la jag ut ett kast som måste ha varit ett av mina bästa kast i motvind någonsin, linspetsen på cirkus 24 meter, plus bra sträck på tafsen, som sagt, kändes som ett av mina bästa kast någonsin = kul :D

La efter det ner längdkastandet, tog in mera lina på rullen och försökte nu bara och stå och kasta lugn i motvinden och hålla ca 15 meter lina i luften, gick helt oki och avslutade sedan dagen mkt nöjd!!

Mvh Kingen
Grattis! :)
Det är sällan jag går nöjd från träningen.
GPX linan skulle jag gjärna vilja testa på mitt nya spö.
Har du tid i helgen?
www.netflies.se

#80 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2010, 15:14

Visa inläggkeester på 05 Nov 2010, 06:01 sade:

Jag har problem med att få linan att rulla ut vackert vid 30 meter.
Dagens i-landsproblem? :lol:
Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#81 OFFLINE   Kingone

Advanced Member

• Edgemember
  • 711 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2010, 17:13

Visa inläggkeester på 04 Nov 2010, 23:24 sade:

Tack Daniel!
Sent svar, men det du skriver känner jag igen mig vid.
Jag vet att jag har lite låga bak kast och försöker jobba med dom..
Jag känner även att jag döljer mina kastfel med mina dubbeldrag, så där räknar jag med att du kan hjälpa mig med mycket.(om du orkar).
Mvh Juha
Jag ska hälsa på Tony idag. :)
Ska försöka filma utan dubbeldrag.
Tjaba Juha!

Kan för egen del inte komma med så mycket mera för stunden, ska erkänna att jag vid våra kastträffar varit så insnöad på att hitta en egen känsla i mina kast och inte tittat så noga på din teknik, men visst ska vi fortsätta hjälpas åt framöver, helt klart!

Skulle vara kul att se lite kast utan dubbeldrag, så jag hoppas att det dyker upp lite film här snart igen!

Visa inläggkeester på 05 Nov 2010, 06:26 sade:

Grattis! :)
Det är sällan jag går nöjd från träningen.
GPX linan skulle jag gärna vilja testa på mitt nya spö.
Har du tid i helgen?
Tack!
Sent svar även från mig ang helgen och ev viftande med flugspöt (lite tid är det ju kvar på helgen) :)

Jobbat idag och ikväll blir det lite fest och lär nog ta en ordentlig sovmorgon imorn, känslan säger mig redan nu att det inte blir mycket gjort imorgon :blush:

Är det oki om du får prova linan till våren?

Hörs, mvh Danne

Ps. Var upp till brorsan förra helgen och fiskade lite i en fors vi håller till i, med chans på inplanterad öring och det finns även ett litet bestånd av harr, började bra, tog en mindre öring på en nymf, annars var det dött resten av dagen, lite skönt ändå att komma ut och fiska lite igen!
Vad beträffar mitt kastande den dagen så gick det sisådär, har kastat bättre och hade lite svårt med omställningen från fiske i stilla vatten till lite mera strömt igen... (få rätt flyt på flugan mm) ds.

Detta inlägg har redigerats av Kingone: 06 Nov 2010, 17:18

#82 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2010, 18:44

Man ska festa lite ibland, helt klart.
Jag testade lite olika linor igår, och bestämde mig för att köpa en RIO Gold.
vi fick låna en väska med lite rullar och linor av Tony.
Han förklarade vilka linor det var, men jag lyssnade tydligen inte ordentligt.
Jag visste att det fanns en GPX däri och antog att linan son har samma färg som min GPX var den.
Jag blev jätteförvånad hur dåligt linan passade spöt.
Självklart visade det sig att det var en annan färg på linan. :D

Ha det så trevligt ikväll! :)

Själv sitter jag och velar om jag ska HÖfiska imorgon?
www.netflies.se

#83 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2010, 18:47

Visa inläggMathiasL på 05 Nov 2010, 15:14 sade:

Dagens i-landsproblem? :lol:
Nä, jag tror att någon svältande någonstans har samma problem som jag.
www.netflies.se

#84 OFFLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 07 Nov 2010, 10:52

Visa inläggkeester på 06 Nov 2010, 18:47 sade:

Nä, jag tror att någon svältande någonstans har samma problem som jag.
Jag läste det som att du klarar tafssträckning till och med 29 meter men på den 30:e sket det sig. Tyckte att det var lite kul. :blush: ^_^
Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#85 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 11 Nov 2010, 20:12

Visa inläggMathiasL på 07 Nov 2010, 10:52 sade:

Jag läste det som att du klarar tafssträckning till och med 29 meter men på den 30:e sket det sig. Tyckte att det var lite kul. :blush: ^_^
Jo det var kul. :)
Jag var lite ironisk.
Du har ju verkligen upplevt när jag haft en, riktigt dålig dag när jag knappt kunnat lägga vackert vid 25.
Står fortfarande på mig, att min arm faktiskt VAR trasig vid tillfället. :lol:

Hoppas att du och Martin hade det trevligt, med bindningen i Söndags. :)
www.netflies.se

#86 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30756 Inlägg:

Skrivet 11 Nov 2010, 20:37

Kul o se att det tränas för fullt i alla delar av Sverige :)
Postad bild

#87 OFFLINE   Perro

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2114 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2010, 18:34

Visa inläggsasse på 11 Nov 2010, 20:37 sade:

Kul o se att det tränas för fullt i alla delar av Sverige :)

Äpp äpp, inte Örebro\Närke, där är en vit fläck på kartan.. <_< ;)
"Att utveckla jägarblicken (coure d`oille) är nyckeln till att lyckas upptäcka öring.
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."

-John Randolph

#88 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30756 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2010, 18:51

Visa inläggPerro på 12 Nov 2010, 18:34 sade:

Äpp äpp, inte Örebro\Närke, där är en vit fläck på kartan.. <_< ;)
Tårta är ju från Örebro. Eller är det gurkstaden?
Postad bild

#89 OFFLINE   Perro

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2114 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2010, 18:53

Visa inläggsasse på 12 Nov 2010, 18:51 sade:

Tårta är ju från Örebro. Eller är det gurkstaden?

Nope, Västerås eller gurkstan ja.. :rolleyes:
"Att utveckla jägarblicken (coure d`oille) är nyckeln till att lyckas upptäcka öring.
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."

-John Randolph

#90 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30756 Inlägg:

Skrivet 12 Nov 2010, 18:57

Visa inläggPerro på 12 Nov 2010, 18:53 sade:

Nope, Västerås eller gurkstan ja.. :rolleyes:
O fy f-n :huh:
Postad bild