Hoppa till innehåll

.

Hjälp! Speycast med tvåhands.

57 replies to this topic

#1 OFFLINE   Thunder_Creek

Advanced Member

• Edgemember
  • 44 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 20:59

Hej!

Har kämpat ett litet tag nu med att få till det däringa speycastet.
Har inte funkat vidare bra och man har känt att något är helfel, inga vettiga
linbågar,när jag försökt skjuta lina har det mest blivit att hela rasket hamnat i
en hög på vattenytan.

Men så idag hände något.... Lämnade ca dryga metern skjutlina utanför toppöglan
och vips kunde jag få linbågarna tightare och börja skjuta lina riktigt skapligt
med sträck...

Nu till min fråga, betyder detta alltså att klumpen är för lätt/kort till spöt
eller ska man helt enkelt lämna en bra skvätt skjutlina utanför toppöglan för att
få till lite tryck?? Eller förmodligen bristande kastkunskaper???

Tacksam för tips råd åsikter....Helt novis på detta med tvåhandskast.

Mvh. Lars Carlsson.

#2 ONLINE   EvH64

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 216 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 21:01

Att lämna en bit skjutlina, eller runningline är aldrig fel! Själv kör jag med ca 1m överhäng i mitt fiske med klumpar....

#3 OFFLINE   lill-peter

Advanced Member

• Edgemember+
  • 908 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 21:50

Överhäng är nödvändigt för att kunna sätta tighta linbågar. Ju mer skjutlina du har utanför toppen, men fortfarande har kontroll över linan och känner att den laddar spöt, desto bättre. När jag kastar fulllängd så har jag nog två meter minst utanför toppen.
"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

#4 OFFLINE   Stefan Siikavaara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1275 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 21:56

Hej Lill-peter!

Citat

Överhäng är nödvändigt för att kunna sätta tighta linbågar.

Det är inte sant.

Mvh
Stefan
FFF MCCI - MSX

#5 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5546 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 21:58

Visa inläggStefan Siikavaara på 27 Aug 2010, 21:56 sade:

Hej Lill-peter!

Det är inte sant.

Mvh
Stefan

..ska DU KASTA LÅÅÅÅNGT! ..SÅ BÖR DU VERKLIGEN HA ÖVERHÄNG.
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#6 OFFLINE   amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 644 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 22:19

ska du lära dej o kastya så tjänar du in sju st loomis spön på en vettig kastkurs......

#7 ONLINE   EvH64

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 216 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 22:24

Visa inläggStefan Siikavaara på 27 Aug 2010, 21:56 sade:

Hej Lill-peter!

Det är inte sant.

Mvh
Stefan

Fan vad du är bra!!

Men... har du sett peter fiska ?.... Förmodligen inte.
Jag är fullt medveten om att du kan kasta till månen... men nedvärdera inte riktiga fiskare!

#8 OFFLINE   lill-peter

Advanced Member

• Edgemember+
  • 908 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 22:28

Du har helt rätt Stefan, det blev ett lite väl generaliserat svar. Det går absolut att sätta tighta linbågar utan överhäng, men det kräver mycket mer teknik och finlir.

Kanske är det bara en fullösning, som döljer något annat problem, men fungerar, det gör det. Otäckt bra allt som oftast. (Värt att säga är att jag oftast har att göra med folk som inte har tid att lära sig en absolut fulländad teknik, så kan man gena lite och nå bra resultat gör jag det gärna..)

Något som jag aldrig riktigt klurat ut dock, är varför det fungerar så bra? Har du någon förklaring Stefan?
"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

#9 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30757 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 22:38

Jag är inne på din linje Peter.
Jag vet dock också att med helt rätt linor så behöver man inte överhäng.
Fördelen som jag inte tror Stefan tänker på är att har man en klump som är perfekt så funkar det inte vid älven.
Måste du ha 1m överhäng när du står på land så kommer den funka toppen när du är utvadad till midjan.
Postad bild

#10 OFFLINE   Thunder_Creek

Advanced Member

• Edgemember
  • 44 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 22:44

Visa inlägglill-peter på 27 Aug 2010, 22:28 sade:

Du har helt rätt Stefan, det blev ett lite väl generaliserat svar. Det går absolut att sätta tighta linbågar utan överhäng, men det kräver mycket mer teknik och finlir.

Kanske är det bara en fullösning, som döljer något annat problem, men fungerar, det gör det. Otäckt bra allt som oftast. (Värt att säga är att jag oftast har att göra med folk som inte har tid att lära sig en absolut fulländad teknik, så kan man gena lite och nå bra resultat gör jag det gärna..)

Något som jag aldrig riktigt klurat ut dock, är varför det fungerar så bra? Har du någon förklaring Stefan?

Ok...Då kan man kanske anta att det är min bristande teknik som nybörjare som gör att det inte
funkar bra med bara klumpen utanför snarare än fel klumpvikt...

Blev bara lite smått konfunderad idag när kasten helt plötsligt blev så pass mycke bättre + att
det blev riktigt roligt att kasta.

Kastkurs vore nog inte helt fel..

#11 OFFLINE   lill-peter

Advanced Member

• Edgemember+
  • 908 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 22:54

Visa inläggThunder_Creek på 27 Aug 2010, 22:44 sade:

Ok...Då kan man kanske anta att det är min bristande teknik som nybörjare som gör att det inte
funkar bra med bara klumpen utanför snarare än fel klumpvikt...

Blev bara lite smått konfunderad idag när kasten helt plötsligt blev så pass mycke bättre + att
det blev riktigt roligt att kasta.

Kastkurs vore nog inte helt fel..

Jag erkände att mitt snabba svar var lite generaliserande, men på samma sätt är Stefans också en förenkling av verkligheten, som jag ser det. Varför envisas med att försöka sätta tighta linbågar med klumpen uppe i toppöglan, när det fungerar klockrent med överhäng? En anledning kan vara att man desperat vill göra saker och ting komplicerat, eller att man njuter av utmaningen. Inget fel i det, men det gör helt klart saker och ting svårare än nödvändigt.

Min åsikt är att man ska göra saker och ting så enkelt som möjligt. Jag kommer förtsätta med överhäng både vid eget fiske och vid instruktion till andra...

#12 OFFLINE   amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 644 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 23:04

men vafan det här hjälper ju inte grabben nånting alls.....peka hna i rätt riktning på en gång KASTKURS det getr fan så mycket mer i slutändan än era utlägg om överhängets vara eller icke vara

#13 OFFLINE   flaskan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 101 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 23:13

En klassiker är ju att man är van enhandskastare och har svårt att låta bli att låta högerarmen (Eller vänster, beroende på vilket arm man kastar med så att säga) skjuta framåt och öppna upp vinkeln i armbågen. Vid tvåhands är det ju vänsterarmen som skall dra in butten mot magen som ger kraften. Med andra ord, hur går det med framstoppet? Har sett allt för många slå spöt ner mot ytan och det resulterar allt som oftast i rullkastliknande saker än ett ordentligt underhands/modernt speykast.

#14 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5546 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 23:16

Visa inläggamebix på 27 Aug 2010, 23:04 sade:

men vafan det här hjälper ju inte grabben nånting alls.....peka hna i rätt riktning på en gång KASTKURS det getr fan så mycket mer i slutändan än era utlägg om överhängets vara eller icke vara

...hade en VÄLDIGT bra lärare i hur en tajtar upp linbågen...han visade tydligt hur det såg ut när en hade klumpen uppe vid topp-öglan gentemot att ha släppt ut klumpen ca:metern.....kasten blev betydligt längre ..+ att linbågen blev vart tajtare..när klumpen släpptes ut ca: metern vid kasten. Naturligtvis kräver sådant bättre tajming, men sådant kommer vid träning.
Bara att pröva själv..hur mycket överhäng en klarar utav...
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#15 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2034 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 23:27

Lill-Peter:
Antagligen gör dinn runningline som du har utanför spötoppen att ditt D hamnar aningen längre ner i förhållandet till spötoppen. Om du sedan har en tendens att avsluta framkastet aningen sent så kompenseras detta med att själva klumpen hänger lite nedanför toppen vid kastets början.

Testa att stoppa tidigare i framkastet och se vad som händer med linbågen (utan att ha runningline utanför toppen). Det går att trycka ihop sjukt tighta bågar genom att korta ner rörelsen i framkastet. Sedan kan det i och för sig vara svårt att få till riktigt långa kast med en kortare rörelse.

Ett tag körde jag också med runningline ute om jag ville dänga riktigt långt (framför allt i gaula), men nuförtiden får jag inga större förbättringar i kastlängd med runningline ute. Fast å andra sidan kör jag med längre klumpar nu för tiden, förr låg dom ofta runt 11,5 meter för 15 fotarn, nu ligger dom från 13,5 och uppåt.

Thunder-Creek:
Till den ursprungliga frågan, varför kollapsar kastet utan runningline utanför spötoppen?
Ja, mycket riktigt. Din klump kan vara för kort.
Du kan också ha för kort tafs.
Det kan vara ett timingproblem, du kanske gör framkastet aningen för tidigt så halvcirkeln inte hinner fästa i vattenytan. Det kan också vara att du gör framkasten aning för sent så att linan klibbar fast för mycket i ytan..
Eventuellt "fegar" du i bakkastet och låter klumpspetsen ligga för långt framför dig, då byggs halvcirkeln av lina bakom dig inte tillräckligt.

Det är väldigt svårt att säga vad det beror på utan att se dig kasta, men ovanstående teorier är ganska sannolika.

Hoppas att det löser sig med tekniken!

Detta inlägg har redigerats av bhe: 27 Aug 2010, 23:34

Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#16 OFFLINE   lill-peter

Advanced Member

• Edgemember+
  • 908 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 23:38

Hehe, jag har inga större problem med mina linbågar, men tack ändå.. :)

#17 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2034 Inlägg:

Skrivet 27 Aug 2010, 23:45

Visa inlägglill-peter på 27 Aug 2010, 23:38 sade:

Hehe, jag har inga större problem med mina linbågar, men tack ändå.. :)
Nej det framgick tydligt i ditt inlägg :)
Jag tvivlar inte på att du kan lägga ut flugan på ett snyggt och effektivt sätt.

Fast jag tyckte att det var lämpligt att försöka förklara vad som händer när man hänger ut runningline eftersom trådens skapare kanske får en klarare bild av hur det hela hänger ihop.

Detta inlägg har redigerats av bhe: 27 Aug 2010, 23:45

#18 OFFLINE   lill-peter

Advanced Member

• Edgemember+
  • 908 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2010, 00:02

Visa inläggbhe på 27 Aug 2010, 23:45 sade:

Nej det framgick tydligt i ditt inlägg :)
Jag tvivlar inte på att du kan lägga ut flugan på ett snyggt och effektivt sätt.

Fast jag tyckte att det var lämpligt att försöka förklara vad som händer när man hänger ut runningline eftersom trådens skapare kanske får en klarare bild av hur det hela hänger ihop.

Absolut! :)

Jag har funderat myycket på det hela, eftersom det är småtrist att bara säga åt folk -"Jamen fråga inte varför det fungerar, var glad över att det gör det.." Jag tror helt klart att du är inne på rätt spår i det du skrev. Ser man till vad som händer, så befinner sig ju änden på klumpen närmare vattnet när man kör med överhäng, än utan.

Min åsikt kring tvåhandskastning, och framförallt hur man ska nå långt med tvåhandsspö (Säg 40-45 och däröver) går ut på att skapa en uppåtriktad kraftvektor. Kraften ska uppåt, och inte ner mot ytan. Klumpen hamnar alltså längre ner, och skapar förutsättningar för att rikta kraften i framkastet uppåt, istället för nedåt..

#19 OFFLINE   Stefan Siikavaara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1275 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2010, 10:00

Hej EHv64!

Citat

Fan vad du är bra!!

Men... har du sett peter fiska ?.... Förmodligen inte.
Jag är fullt medveten om att du kan kasta till månen... men nedvärdera inte riktiga fiskare!

Den enda jag värderar i den här tråden är du. Och det beror på att du inte framgår som den vassaste kniven i kökslådan precis. :)

Hej Sasse!

Citat

Fördelen som jag inte tror Stefan tänker på är att har man en klump som är perfekt så funkar det inte vid älven.

Det har du faktiskt helt rätt i. Det tänkte jag inte på alls.

Hej Lill-peter!

Citat

Jo, jag tror vi har kommit ganska nära att förstå hur det fungerar med överhäng, mycket tack vare hjälp från Lasse, Paul och andra.

Mvh
Stefan
FFF MCCI - MSX

#20 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30757 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2010, 10:09

Visa inläggStefan Siikavaara på 28 Aug 2010, 10:00 sade:

Hej Sasse!

Det har du faktiskt helt rätt i. Det tänkte jag inte på alls.

Stefan

Nu vet jag inte om du är ironisk eller vad.
Det jag menade var just de att hur duktig man än så blir det lite andra förutsättningar om man står i vattenhöjd eller utvadad till midjan i hård ström.
Jag har hellre lättare klupmar/kortare som jag kan kasta med utvadad. Skulle jag fiska av en kant utan att behöva vada så är det bara att släppa ut lämplig mängd skjutlina.
Postad bild

#21 OFFLINE   Stefan Siikavaara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1275 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2010, 11:00

Hej Sasse!

Jo, jag var lite ironisk där, sorry. Det blev så goo stämning i tråden så jag rycktes med lite. :lol:

Ok, det var så du menade. Javisst, man ska göra det lätt för sig.

Mvh
Stefan
FFF MCCI - MSX

#22 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2010, 20:19

När vi ändå är inne på tighta loopar så kan väl ni fundera på vad som gör en loop tight? Att påstå att det har med utrustningen att göra är fel även om jag förstår vad några av er menar. Att man kan komma längre med en meters överhäng har väl mest att göra med lägre friktion. Testa en tyngre klump eller en längre klump som i sin tur gör massan utanför spötoppen lite större så har det samma effekt.

Trevlig lördag på er alla :)

VH
Staffan

#23 OFFLINE   fredrikh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 391 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2010, 22:50

Visa inläggbhe på 27 Aug 2010, 23:27 sade:

Lill-Peter:
Antagligen gör dinn runningline som du har utanför spötoppen att ditt D hamnar aningen längre ner i förhållandet till spötoppen. Om du sedan har en tendens att avsluta framkastet aningen sent så kompenseras detta med att själva klumpen hänger lite nedanför toppen vid kastets början.

Testa att stoppa tidigare i framkastet och se vad som händer med linbågen (utan att ha runningline utanför toppen). Det går att trycka ihop sjukt tighta bågar genom att korta ner rörelsen i framkastet. Sedan kan det i och för sig vara svårt att få till riktigt långa kast med en kortare rörelse.

Hej!

Prova samma sak då du kastar överhands. Med och utan överhäng. Tror du kommer att upptäcka att samma sak händer även här, dvs att linbågarna inledningsvis är mindre då du kastar med överhäng. Detta trots att klumpen "hänger" på samma höjd i bägge fallen.

Fundera istället över vad som händer just efter att linbågen skapats. Vart är spötoppen påväg? Vart är linan påväg?

Bifogar en bild. Vad blir skillnaden vid ett kast med exempelvis 1,5m överhäng jämfört med ett kast där klumpen är alldeles intill översta ringen? (Samma klumplängd och massa utanför spötoppen i båda fall)

mvh
Fredrik

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: linbåge.JPG

#24 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2034 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2010, 23:34

Visa inläggfredrikh på 28 Aug 2010, 22:50 sade:

Hej!

Prova samma sak då du kastar överhands. Med och utan överhäng. Tror du kommer att upptäcka att samma sak händer även här, dvs att linbågarna inledningsvis är mindre då du kastar med överhäng. Detta trots att klumpen "hänger" på samma höjd i bägge fallen.

Fundera istället över vad som händer just efter att linbågen skapats. Vart är spötoppen påväg? Vart är linan påväg?

Bifogar en bild. Vad blir skillnaden vid ett kast med exempelvis 1,5m överhäng jämfört med ett kast där klumpen är alldeles intill översta ringen? (Samma klumplängd och massa utanför spötoppen i båda fall)

mvh
Fredrik
Halloj Fredrik!

Jag använder väldigt sällan överhandskast med klump (en kombination av brist på utrymme och brist av behov), så jag har inte gjort någon direkt analys av detta. Jag kommer att pröva när jag får tillfälle :)

Men jag antar att det du vill säga är att man kan kompensera ett alltför långt framkast och eventuellt lite sen realease med att ha runningline (vilken har mycket mindre massa än klumpen) som inte orkar dra ner klumpen när toppöglan på spöt passerar högsta toppen och påbörjar sin väg ner mot marken. Och eftersom att runninglinen med sin låga massa inte orkar dra ner klumpens bakände mot marken öppnar man heller inte linbågen. Om man å andra sidan har enbart klumpen ute så genererar den mer nedåtriktad kraft om man släpper runninglinen lite sent eller avslutar framkastet för sent (alltså när spötoppens bana börjar peka ner mot backen).

Var det så du menade?

PS. Har alltid klumpen ca 15 cm ut från toppöglan när jag kastar pga av knutar på runningline.

Mvh,
Bernt

#25 OFFLINE   Ronny Landin

Advanced Member

• Edgemember
  • 634 Inlägg:

Skrivet 29 Aug 2010, 16:24

Med överhäng så får du "oftast" renare linbågar pga att runninglinen tar bort vibrationerna bättre än om du kastar med klumpen 1cm fån spötoppen. men visst kan man få lika snäva linbågar oavsett. Blir ju oftast ett slag i spöet som öppnar upp linbågen men har du överhäng så reduceras detta med runninglinen. :unsure:

#26 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 30 Aug 2010, 06:33

När jag kastar brukar jag laborera väldigt mycket med loopformationer och olika kaströrelser. En drill är t.ex. att dra ut en bestäm mängd lina, ganska långt men inte max. Kasta nu och försök att med minsta möjliga kraft lägga ut hela linan. Kikar då också mycket på looparnas utseende. Man kan lära sig ganska mycket om vilken stroke som är effektivast på det sättet. En sak som jag definitivt lärt mig är att när jag börjar använda för mycket kraft så landar skiten i en hög där framme och jag känner mig bara mer kraftlös....

VH
Staffan

#27 OFFLINE   Larionov

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 119 Inlägg:

Skrivet 30 Aug 2010, 09:00

Jag är i stort sett novis på underhands-/speykast och är inne på min andra säsong med två-hands. Mina problem handlar mer om ojämnhet, ena dagen kastar jag bra och nästa suger man apröv. Linbyten ställer oxå till det. Upptäckte i somras en lustig sak. Jag fiskade i en känd laxälv norr om skellefteå och vänsterspeyade. Efter ett linbyte började jag kasta som det värsta proffset. Långa kast med sträckt tafs utan mellanlägg. Och då tänkte jag nu har polletten trillat ner.

Nu till det sjuka, jag hade kopplat klumplinan fel. Jag använder Guidelines system med utbytbara spetsar, klumplinan var felvänd dvs den del som skulle kopplas till spetsen satt kopplat till skjutlinan!!

Kan någon förklara detta ?? Ska jag fortsätta att koppla linorna fel ??

#28 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 30 Aug 2010, 09:35

Visa inläggLarionov på 30 Aug 2010, 09:00 sade:

Jag är i stort sett novis på underhands-/speykast och är inne på min andra säsong med två-hands. Mina problem handlar mer om ojämnhet, ena dagen kastar jag bra och nästa suger man apröv. Linbyten ställer oxå till det. Upptäckte i somras en lustig sak. Jag fiskade i en känd laxälv norr om skellefteå och vänsterspeyade. Efter ett linbyte började jag kasta som det värsta proffset. Långa kast med sträckt tafs utan mellanlägg. Och då tänkte jag nu har polletten trillat ner.

Nu till det sjuka, jag hade kopplat klumplinan fel. Jag använder Guidelines system med utbytbara spetsar, klumplinan var felvänd dvs den del som skulle kopplas till spetsen satt kopplat till skjutlinan!!

Kan någon förklara detta ?? Ska jag fortsätta att koppla linorna fel ??

Men hur mycket skiljer det i dimensionerna på linan? Jag vet med det systemet jag använder så är "bellyn" jämntjock och då gör det ju inte skillnad om man sätter den bakochfram. förutom att öglan är smidigare i framänden normalt sett.

#29 OFFLINE   Larionov

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 119 Inlägg:

Skrivet 30 Aug 2010, 09:50

Visa inläggMagnus Hammarström på 30 Aug 2010, 09:35 sade:

Men hur mycket skiljer det i dimensionerna på linan? Jag vet med det systemet jag använder så är "bellyn" jämntjock och då gör det ju inte skillnad om man sätter den bakochfram. förutom att öglan är smidigare i framänden normalt sett.

Hmm..måste kolla upp skillnaden. Men vill dra mig till minnes att bellyn smalnar av något där spetsarna ska kopplas.

#30 OFFLINE   GalaxySafari

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 323 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 12:03

Varför ska man kasta utan överhäng? Vad är skillnaden...

Är tråden död :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar