Hoppa till innehåll

.

Hjälp! Speycast med tvåhands.

57 replies to this topic

#31 OFFLINE   NON

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 185 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 12:58

Eftersom att du lyft tråden så lever den igen. Jag har läst igenom hela tråden och finner att var och en förblev saliga i sin tro och att ingen konverterade.

Personligen så använder jag överhäng med tyngre sjunklinor eftersom att jag klipper dom kortare än flyt, intermediate och lätta sjunklinor. Förutom anledningen att en lång klump flyger längre jämfört med en kort klump så är det mycket elegantare att kasta utan överhäng :)

T.ex. prova att lyft med snake roll, vinkla och kasta direkt med en meter skjutlina ute.

/Niclas
----------------------
Niclas Olsson

#32 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30757 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 13:22

Jag kör med mycket överhäng när jag kastar. Ca 2-3 meter och jag kommer halvlångt. Den stilen jag kastar med funkar överhäng bra. Både i enhands och tvåhands.
Postad bild

#33 OFFLINE   Joakim K

Advanced Member

• Edgemember
  • 360 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 18:08

Visa inläggsasse på 06 Dec 2011, 13:22 sade:

Jag kör med mycket överhäng när jag kastar. Ca 2-3 meter och jag kommer halvlångt. Den stilen jag kastar med funkar överhäng bra. Både i enhands och tvåhands.

När du speykastar?
Joakim Karlsson

Presentation

#34 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30757 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 18:21

Visa inläggJoakim K på 06 Dec 2011, 18:08 sade:

När du speykastar?

Inte lika mycket. Men jag tänkte mest överlag och när Fredrik postade en överhandsbild.
Postad bild

#35 OFFLINE   Joakim K

Advanced Member

• Edgemember
  • 360 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 18:48

Ok. Ungefär som mej då. Överhandskastning och det är i regel mellan 2-5m överhäng. Spey/underhandskastning så är blir mellan 0.3-1.5m.

- sidospår-
Varför tror du att mängden överhäng skiljer sej åt beroende på kast?
Joakim Karlsson

Presentation

#36 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 21:38

Visa inläggJoakim K på 06 Dec 2011, 18:48 sade:

Ok. Ungefär som mej då. Överhandskastning och det är i regel mellan 2-5m överhäng. Spey/underhandskastning så är blir mellan 0.3-1.5m.

- sidospår-
Varför tror du att mängden överhäng skiljer sej åt beroende på kast?

Jag tror att det är lättare att inte förlora energi när man bara kastar fram och tillbax över huvudet, i ett speykast dödar ju för mycket överhäng kastet.
T ex om du ska vinkla uppåt 90 grader är det skitsvårt med långt överhäng, jag kör bara typ 20-30cm när jag fiskar klumpar, inget när jag fiskar långklump. Jag tycker mest det blir slängigt och jäkligt när jag har för långt överhäng.

Men när man överhandskastar en klump på 55 gram typ så belastas ju spöt långt mycket mer än när man kör klumpar och kommer studsa när man gör främre stoppet, och ju mer det studsar till ju längre överhäng tycker jag funkar för att ta bort det ut i klumpen.
E rätt trött nu så det kanske är obegripligt? :P

#37 OFFLINE   Joakim K

Advanced Member

• Edgemember
  • 360 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 22:07

Inget obegripligt där. :)
Vinklingen gör det för svårt. "Studsen" däremot, har du väl även vid speykast? Jag vet att om jag hade kunnat hantera mer överhäng vid spey så hade jag använt det. Dels för att eliminera studsen, men även för att det "köper" mej lite tid vid leverans/linsläpp.

@ Magnus H - Var är du nu för tiden? Vetlanda?
Vi är några här i Ryd som nog kommer att träna spey i vinter(så länge det är öppet vatten och plusgrader). Du kanske vill hänga på nån gång?

//Joakim
Joakim Karlsson

Presentation

#38 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 22:11

Ja fast jag får inte samma studs i spöt med hellinor när jag speyar, tror jag har hårdare stopp när jag överhandskastar och lite lugnare när jag speyar.

Yes jag e i vetlanda! Säg till när ni ska köra så ska jag försöka ta mej ner! :) alltid roligare å va fler å kasta

#39 OFFLINE   Joakim K

Advanced Member

• Edgemember
  • 360 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 22:17

Kul!
Tittade precis på vädret och det är väl inte så troligt att det blir nåt i helgen, men jag hör av mej när vi kör näst.

//Joakim
Joakim Karlsson

Presentation

#40 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 22:41

Yes, e fiskemässa i Uppsala på lördag så den här helgen e rätt körd. Vart övar ni spey nånstans?

//Magnus

#41 OFFLINE   Tellis

Advanced Member

• Edgemember
  • 1621 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 22:51

Visa inläggMagnus Hammarström på 06 Dec 2011, 21:38 sade:

Jag tror att det är lättare att inte förlora energi när man bara kastar fram och tillbax över huvudet, i ett speykast dödar ju för mycket överhäng kastet.
T ex om du ska vinkla uppåt 90 grader är det skitsvårt med långt överhäng, jag kör bara typ 20-30cm när jag fiskar klumpar, inget när jag fiskar långklump. Jag tycker mest det blir slängigt och jäkligt när jag har för långt överhäng.

Men när man överhandskastar en klump på 55 gram typ så belastas ju spöt långt mycket mer än när man kör klumpar och kommer studsa när man gör främre stoppet, och ju mer det studsar till ju längre överhäng tycker jag funkar för att ta bort det ut i klumpen.
E rätt trött nu så det kanske är obegripligt? :P

Gör det? En Speyklump på 62gram..
Det är väl ändå vi som belastar spöet? ;)

Detta inlägg har redigerats av Tellis: 06 Dec 2011, 22:54

#42 ONLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10153 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2011, 00:44

Min analys av överhäng är enkel, klump nära - mycket vikt i spötoppen, klump långt ut/endast tunn skjutlina - lite vikt i spötoppen. Mycket vikt i spötoppen - lugnare kast/större efterslag/större loop etc.... Skjutlina - mindre vindre vikt i spötoppen/kortare efterslag/tightare loop. Enkelt ? Nåväl, överhäng ger lättare tightare loopar ? Agree ???
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#43 OFFLINE   NON

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 185 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2011, 07:16

Min enkla analys bygger på följand grundläggande fysik F=m*a

Den massa som kastas vid spey/underhandskast är den lina som finns i övre benet. Med långt överhäng flyttas massa till nedre benet och kraften minskar med samma acceleration förutsatt att inte ankaret flyttas långt bakåt.

Att överhäng kan lindra effekterna av efterslag köper jag helt.

----------------------
Niclas Olsson

#44 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2034 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2011, 17:44

Nu använder jag hellre längre klump än att köra överhäng. Men med överhäng kan man få till ett större D och ett större D laddar spöt bättre än ett mindre eftersom att det krävs större rörelseenergi bakåt för att skapa ett stort D jämfört med ett litet. Så även om massan flyttas till nedre benet så kan du få större rörelseenergi i det övre som kompenserar och överstiger förflyttningen av massan, detta för att spöt är mer uppspänt (och således för tillfället innehåller mer energi) innan framkastet påbörjas.
Men som sagt, för min del går det lika bra med lite längre klump och futtiga 30-50 centimeters överhäng eliminerar nästan alla förluster som uppstår vid spöts efterslängar.

Visa inläggNON på 07 Dec 2011, 07:16 sade:

Den massa som kastas vid spey/underhandskast är den lina som finns i övre benet. Med långt överhäng flyttas massa till nedre benet och kraften minskar med samma acceleration förutsatt att inte ankaret flyttas långt bakåt.

Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#45 OFFLINE   Tellis

Advanced Member

• Edgemember
  • 1621 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2011, 19:28

Visa inläggsempai på 07 Dec 2011, 00:44 sade:

Min analys av överhäng är enkel, klump nära - mycket vikt i spötoppen, klump långt ut/endast tunn skjutlina - lite vikt i spötoppen. Mycket vikt i spötoppen - lugnare kast/större efterslag/större loop etc.... Skjutlina - mindre vindre vikt i spötoppen/kortare efterslag/tightare loop. Enkelt ? Nåväl, överhäng ger lättare tightare loopar ? Agree ???

Agree! Att tillägga är väl att spöet alltid har ett slag nedåt vid levarnsen och det slaget måste ju ta vägen någonstans. Utan överhäng går slaget rätt ut i linan och försvinner inte direkt, och kan bilda ett "hack" i linbågen. Med ett överhäng går "hacket" in i skjutlinan (som nästan är viktlös) och när sedan det transporteras in i den tunga klumpen försvinner det.

Personligen kastar jag alltid med överhäng, oavsett om klumpen är 10m eller 25m. Detta för att jag dels anser att det samma som dig Tony (Sempai). Primärt är väl att efterslaget och spöet reser sig snabbare om inte linvikten tynger ner toppen. Ytterligare använer jag inte överhänget som ett sätt att förlänga linan utan för att få "vassare" former på V-loopen och linbågen fram.

Detta inlägg har redigerats av Tellis: 07 Dec 2011, 19:32

#46 OFFLINE   Karlsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 364 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2011, 22:09

Visa inläggTellis på 07 Dec 2011, 19:28 sade:

Agree! Att tillägga är väl att spöet alltid har ett slag nedåt vid levarnsen och det slaget måste ju ta vägen någonstans. Utan överhäng går slaget rätt ut i linan och försvinner inte direkt, och kan bilda ett "hack" i linbågen. Med ett överhäng går "hacket" in i skjutlinan (som nästan är viktlös) och när sedan det transporteras in i den tunga klumpen försvinner det.

Personligen kastar jag alltid med överhäng, oavsett om klumpen är 10m eller 25m. Detta för att jag dels anser att det samma som dig Tony (Sempai). Primärt är väl att efterslaget och spöet reser sig snabbare om inte linvikten tynger ner toppen. Ytterligare använer jag inte överhänget som ett sätt att förlänga linan utan för att få "vassare" former på V-loopen och linbågen fram.

Agree :-)

Tyvär enhånds men samma sak som tvåhånds ;) ;)

Hellina:

Skjutlina (monofil):

Mvh
Lasse
Karlssonflyfishing.com
FFF MCCI
FFF CBOG
AAPGAI MCCI

Theory is good, knowledge is better

#47 OFFLINE   Tellis

Advanced Member

• Edgemember
  • 1621 Inlägg:

Skrivet 08 Dec 2011, 10:32

Visa inläggKarlsson på 07 Dec 2011, 22:09 sade:

Agree :-)

Tyvär enhånds men samma sak som tvåhånds ;) ;)

Hellina:

Skjutlina (monofil):

Mvh
Lasse

Klockrent! :)

#48 OFFLINE   GalaxySafari

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 323 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 22:02

Vaad fint, nu vart jag klokare :) p.g.a Sempai`s och Tellis svar.

#49 OFFLINE   GalaxySafari

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 323 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 22:05

Visa inläggNON på 06 Dec 2011, 12:58 sade:

Eftersom att du lyft tråden så lever den igen. Jag har läst igenom hela tråden och finner att var och en förblev saliga i sin tro och att ingen konverterade.

Personligen så använder jag överhäng med tyngre sjunklinor eftersom att jag klipper dom kortare än flyt, intermediate och lätta sjunklinor. Förutom anledningen att en lång klump flyger längre jämfört med en kort klump så är det mycket elegantare att kasta utan överhäng :)

T.ex. prova att lyft med snake roll, vinkla och kasta direkt med en meter skjutlina ute.

/Niclas

Mina kast blir inte direkt eleganta men jag kastar mycket bättre 2 hands med ca 80cm överhäng, men jag kör inte med speciellt långa klumpar heller för jag fiskar oftast i ganska små vatten.

Tack för svaret.

#50 OFFLINE   salomontrutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 19:15

Visa inläggStaffan Dahlbom på 30 Aug 2010, 06:33 sade:

När jag kastar brukar jag laborera väldigt mycket med loopformationer och olika kaströrelser. En drill är t.ex. att dra ut en bestäm mängd lina, ganska långt men inte max. Kasta nu och försök att med minsta möjliga kraft lägga ut hela linan. Kikar då också mycket på looparnas utseende. Man kan lära sig ganska mycket om vilken stroke som är effektivast på det sättet. En sak som jag definitivt lärt mig är att när jag börjar använda för mycket kraft så landar skiten i en hög där framme och jag känner mig bara mer kraftlös....

VH
Staffan
Härlig beskrivning av vad som händer när man tar i, ha ha. Känner definitivt igen mej.

Ola

#51 OFFLINE   laxhenke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 86 Inlägg:

Skrivet 26 Feb 2012, 21:50

Fördelen med ett längre överhäng är att man måste inte stoppa i "klockan 1" som man behöver om man inte har överhäng. Det ger möjlighet att ladda klingan under en längre sträcka som i sin tur ger längre kast. Har man inget överhäng och går förbi "klockan 1" så blir det att man kastar linan ner mot vattenytan och kasten blir ofta då betydlig sämre. Överhäng är inget man måste ha, det handlar bara om hur man klarar av att ladda klinga när man lägger upp D-loopen eller som en del vill säga "ankra flugan".

Jag har alltid överhäng och tycker man kaster länge med detta, medan jag har en kompis som inte har det och han kaster längre utan. Man får prova sig fram och det beror också på vad man har för spö och lina. Är klumpen lite för kort men ändå rätt vikt så behöver man mer överhäng än om man har en lång klump.

#52 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 26 Feb 2012, 23:03

Visa inläggNON på 07 Dec 2011, 07:16 sade:

Hej Niclas, du och jag har definitivt gått samma skola. För att ladda ett spö måste där finnas massa. Vid ett överhandskast har du linan rakt ut bakom dig, då kan du hå 100 m överhäng bara linan är sträckt och ändå ladda spöt. Vid ett speykast är det massan i övre benet i D-loppen som laddar spöt då du försöker accelerera den. Gillaknappen :) vet ej varför ditt citat blev så "laggit" men de som vill läsa om Newtons andra rörelselag kan gå upp till din post. Det har har jag skrivit tusen gånger men det kan skrivas igen, den motkraft som krävs för att accelerera en lina framåt visar sig på ett underbart sätt i spöt. Den är lika stor men motsatt riktad, spöt böjer ju sig bakåt, vi applicerar kraft framåt (Newtons tredje).

Gött mos
Staffan

Edit: är nog bara min telefon som spökar, sin post ser ok ut även här

#53 OFFLINE   Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 287 Inlägg:

Skrivet 26 Feb 2012, 23:16

Staffan är det dock inte så att i ett speycast med kortklump och skjutlina, där man ankrar perfekt med bara tafsen, så ligger i princip all lina i det övre benet i D loopen och belastar spöet..
Alltså inte just när tafsen landar men innan den släpper från vattnet?
Jag håller med Tellis/Lasse att den tunga klumpen ger att spötoppen dras ner och öppnar upp snörebukten med inget eller kort överhäng, prova en lång Speyklump +20m, gärna baktung och detta blir än mer markant.
// Bosse

#54 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 26 Feb 2012, 23:36

Visa inläggBosse H på 26 Feb 2012, 23:16 sade:

Staffan är det dock inte så att i ett speycast med kortklump och skjutlina, där man ankrar perfekt med bara tafsen, så ligger i princip all lina i det övre benet i D loopen och belastar spöet..Alltså inte just när tafsen landar men innan den släpper från vattnet?

Jag håller med Tellis/Lasse att den tunga klumpen ger att spötoppen dras ner och öppnar upp snörebukten med inget eller kort överhäng, prova en lång Speyklump +20m, gärna baktung och detta blir än mer markant.
// Bosse

Hej Bosse, jag kommenterar från mobben så jag separerade dina frågor i ditt stycke och svarar här;

1) Korrekt, prova att köra med tre meter överhäng på kort klump och det blir bara pannkaka eftersom du får ingen massa kvar i övre benet i D-loppen

2) Detta utesluter inte mitt första påstående, det här är också sant. Med mycket massa i rörelse nära spötoppen kommer givetvis returslaget öka. Sant.

Jag menar bara att du kan inte kasta med hur mycket överhäng som helst. Ganska snart får du problem att ladda spöt, speciellt på korta klumpar eller med hela linor som har massan långt fram (därför har speylinor massan långt bak). Det blir också problem med loopformationen om man får tro dessa herrar. För tighta loopar försök ha så mycket överhäng att du dels kan ladda spöt men också undviker något tungt som ska bromsas av spöt efter stoppet.

En annan intressant detalj är att ankaret då blir ointressant för spöts laddning, det är viktigt för urladdningen :)

#55 OFFLINE   Karlsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 364 Inlägg:

Skrivet 27 Feb 2012, 18:59

Visa inläggStaffan Dahlbom på 26 Feb 2012, 23:36 sade:

Hej Bosse, jag kommenterar från mobben så jag separerade dina frågor i ditt stycke och svarar här;

1) Korrekt, prova att köra med tre meter överhäng på kort klump och det blir bara pannkaka eftersom du får ingen massa kvar i övre benet i D-loppen

Kommer jo an på, hvor man ankra och hur mycket massa man behøver :) :)

Citat

2) Detta utesluter inte mitt första påstående, det här är också sant. Med mycket massa i rörelse nära spötoppen kommer givetvis returslaget öka. Sant.

Returslaget ökas med spö böjningen innan, inte med hur mycket massa der er foran den.

Mera...->
Karlssonflyfishing.com
FFF MCCI
FFF CBOG
AAPGAI MCCI

#56 OFFLINE   Karlsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 364 Inlägg:

Skrivet 27 Feb 2012, 19:00

Citat

Jag menar bara att du kan inte kasta med hur mycket överhäng som helst. Ganska snart får du problem att ladda spöt, speciellt på korta klumpar eller med hela linor som har massan långt fram (därför har speylinor massan långt bak). Det blir också problem med om man får tro dessa herrar. För tighta loopar försök ha så mycket överhäng att du dels kan ladda spöt men också undviker något tungt som ska bromsas av spöt efter stoppet.

En annan intressant detalj är att ankaret då blir ointressant för spöts laddning, det är viktigt för urladdningen :)

?? Så man kan inte ladda spöet når man holder backingknuten i handen med en vanlig WF lina? Eller med en t.eks. Rio Gold, den går ochså bra at holde i backingknuten :)

Viktigheten af ankrat er at det inte skal ende op i skogen backom os :D

Aitor Coteron kan man lita på for det mesta ;)

Problemet med mycket overhäng er inte at ladda spöet, men at vära i kontakt med den beste del af sin lina ;)

Mvh
Lasse
Karlssonflyfishing.com
FFF MCCI
FFF CBOG
AAPGAI MCCI

#57 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 27 Feb 2012, 19:39

Visa inläggKarlsson på 27 Feb 2012, 19:00 sade:

?? Så man kan inte ladda spöet når man holder backingknuten i handen med en vanlig WF lina? Eller med en t.eks. Rio Gold, den går ochså bra at holde i backingknuten :)

Hej Lasse, som jag skriver ovan, med ett överhandskast kan du ha 100 meter överhäng bara du har kontakt (linan är sträckt) med den vitala delen av linan (klumpen). Eftersom tråden heter "hjälp speykast..." så syftar jag enbart på speykast (eller ännu bättre, ett kast som ankras i vattnet, inte nödvändigtvis med riktningsförändring). Det viktiga i sammanhanget är det faktum att kastet ankras i vattnet och att linan då viker sig. Enda sättet att kunna ladda spöet mot en massa är mot massan i det övre benet i D-loopen (ja, självklart mot massan i spöt men det är inte riktigt relevant här) ;)

Viktigheten af ankrat er at det inte skal ende op i skogen backom os :D Ja, det kan jag hålla med om, det och vid urladdningen av spöet :D

Aitor Coteron kan man lita på for det mesta ;) Ja, han och Alejandro är ett grymt team, Bernd Z och några till är väl med där också :)

Problemet med mycket overhäng er inte at ladda spöet, men at vära i kontakt med den beste del af sin lina ;) Det var poesi Lasse, jag föredrar Newton. Men det betyder säkert samma sak ;) (fortfarande speykast)

Mvh
Lasse

Allt gott
Staffan

PS Jag kan inte se alla klipp

#58 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 27 Feb 2012, 22:34

Sorry, såg inte detta...

Visa inläggKarlsson på 27 Feb 2012, 18:59 sade:

Kommer jo an på, hvor man ankra och hur mycket massa man behøver :) :) Ja, du kan kasta utan speciellt mycket massa men principen gäller ju fortfarande. Mängden lina i det övre benet i D-loopen är den enda massa linan kan erbjuda att ladda spöt mot. Nu måste vi komma ihåg att definiera D-loopen som en loop som bildas mellan spötoppen och vattnet och som har formen av ett D/V. Man kan styra massan i D-loopens övre ben ( kompensera för olika mycket överhäng) genom att använda olika långa tafsar och ankra på olika ställen. Mycket överhäng kan t.ex kompenseras med en längre tafs. I princip förlänger du då det undre benet i D-loopen så att mer lina kan förflyttas till det övre.

Returslaget ökas med spö böjningen innan, inte med hur mycket massa der er foran den Jag tror du förstod vad jag menade, men ska vi vara väldigt nogräknade så beror returslaget på flera saker. "Hur mycket spöt böjer sig" är ju resultatet av flera parametrar, jag föredrar återigen Newtons andra lag (F=m*a), denna gång handlar det om en retardation (decelleration/inbromsning/negativ acceleration) samt Newtons tredje rörelselag.

1) Hastigheten på den massa (spöt + lina) som ska bromsas in
2) Massan (vad väger den del av spöt som är i rörelse och vad väger den del av linan som ska bromsas in av spöt)
3) Spöts styvhet (IP/fjäderkonstant) Ju styvare spö desto bättre klarar det att bromsa in hela systemet (spö+lina) utan att deformeras. Titta på Gordons klipp, genom att justera någon av parametrarna ovan så kommer spöts returslag att ändras, eller hur?

t.ex.

1) Högre hastighet medför större rörelsemängd
2) Större massa medför större rörelsemängd
3) Med fix rörelsemängd kommer spöts returslag att bli kraftigare vid lägre IP (ett kvastskaft har mycket litet returslag trots dess inbyggda massa)

Mera...->

PS Jag glömde att nämna att det här är hur jag ser på det. Andra kanske misstycker, jag kanske har glömt något. Egentligen ska det korrekturläsas. Många gånger.

Vh
Staffan

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar