Bosse H på 26 Feb 2012, 23:16 sade:
Staffan är det dock inte så att i ett speycast med kortklump och skjutlina, där man ankrar perfekt med bara tafsen, så ligger i princip all lina i det övre benet i D loopen och belastar spöet..Alltså inte just när tafsen landar men innan den släpper från vattnet?
Jag håller med Tellis/Lasse att den tunga klumpen ger att spötoppen dras ner och öppnar upp snörebukten med inget eller kort överhäng, prova en lång Speyklump +20m, gärna baktung och detta blir än mer markant.
// Bosse
Hej Bosse, jag kommenterar från mobben så jag separerade dina frågor i ditt stycke och svarar här;
1) Korrekt, prova att köra med tre meter överhäng på kort klump och det blir bara pannkaka eftersom du får ingen massa kvar i övre benet i D-loppen
2) Detta utesluter inte mitt första påstående, det här är också sant. Med mycket massa i rörelse nära spötoppen kommer givetvis returslaget öka. Sant.
Jag menar bara att du kan inte kasta med hur mycket överhäng som helst. Ganska snart får du problem att ladda spöt, speciellt på korta klumpar eller med hela linor som har massan långt fram (därför har speylinor massan långt bak). Det blir också problem med
loopformationen om man får tro dessa herrar. För tighta loopar försök ha så mycket överhäng att du dels kan ladda spöt men också undviker något tungt som ska bromsas av spöt efter stoppet.
En annan intressant detalj är att ankaret då blir ointressant för spöts laddning, det är viktigt för urladdningen