Hoppa till innehåll

.

Winston BIIIX inget att bli entusiastisk över?

4 replies to this topic

#1 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2602 Inlägg:

Skrivet 29 Aug 2010, 22:38

Jag tycker att det är konstigt; att ett spö som för några år sedan var en stor framgång för Winston nu är ett spö med brister om man får tro de nyhetsfrälsta.

Jag var ute och kastade med tre olika spön idag delvis för att reda ut en förmodad sammanblandning av linor av samma sort men olika klasser. Jag tog med min gamla trotjänare Hardy Elite 9 fot # 7 och med detta spö kastar jag harmoniskt och långt om jag vill det. Både den förmodade klass 6 och 7 linan funkade så det blev att gå över till två klass 6 spön och det gick då bra att reda ut vilken lina som var klass 6 resp. 7. Spöna var mitt Winston BIIX och ett begagnat Scierra MPA som jag just köpt på Tradera.

Är dessa spön antika och värdiga för spökyrkogården? Nej, självklart inte. Men om jag läser reklamen för de senaste modellerna från flera märken kan jag känna mig både som bakåtsträvare och rebell. Det är för h-vete inte nödvändigt att ha det senaste. Träna kastteknik och det kan du göra med varje anständigt spö som absolut inte behöver vara svindyrt.

Missförstå mig inte! En gång i tiden kändes det som jorden rämmnade då t.ex. Sage gick från Graphite III till IV ;) men även om jag fortfarande är nyfiken på vad som händer på spöfronten så tror jag inte längre att man måste ha ett spö som det senaste från Winston med en prislapp på 755 dollar. Kanske lätt för mig att säga som har fler spön än de flesta bl.a. tre från Winston. Jag tränar kastteknik nästan dagligen och känner en viss tjusning i att kunna kasta bra med spön som har olika karaktär. Hur som helst läste jag en del om de nya undren och visst : sätt ett i handen på mig så skall jag skriva en recension. Jag är nyfiken men inte förkrossad över att inte ha det senaste! Förresten; jag byggde ett 16´ CTS Affinity DQ åt en vän och nu måste jag bygga ett åt mig själv också. Tyvärr tillhör det de senaste tvåhandsklingorna från CTS.....svårt att alltid vara konsekvent.:unsure:

http://www.tcoflyfis...Winston%20BIIIX

http://www.striperso...d.php?p=7499133

http://www.kennebecr...p?TOPIC_ID=4159

Detta inlägg har redigerats av magnolia: 29 Aug 2010, 22:48

#2 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4440 Inlägg:

Skrivet 29 Aug 2010, 22:51

Jag håller med.
Nojan med nya spön är nästan obehaglig, men jag hamnar ofta lätt i fällan ändå..
Det är skoj med nytt, men känslan är bättre med ett spö man haft länge, ett spö som har lite minnen osv. Gäller det casting så kan det väl vara lite skillnad på spö av idag och spön för 10+ år sen, men skillnaden i längd är så liten för en duktig kastare att det blir löjligt, förutom casting då, där den lilla skillnaden gör skillnad..?!
Till fiske, och kast kortare än 25 meter, som det ofta är vid fiske, så räcker det dock fortfarande fint med en 1900-talare.
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#3 OFFLINE   Isoperla

Advanced Member

• Edgemember
  • 1785 Inlägg:

Skrivet 30 Aug 2010, 17:36

Kan bara hålla med, Winston börjar byta modeller lika ofta som Sage och Orvis.

#4 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2602 Inlägg:

Skrivet 30 Aug 2010, 21:18

Ett sätt att bli mer nöjd och glad är att skruva ned förväntningarna till rimliga nivåer. Det är alls inte detsamma som att resignera. För egen del har jag i sommar köpt några spön och bytt till mig ett par också. Jag köpte ett Greys Greyflex Mk II 13 fot #9 för utropspriset 800 kr på Tradera och spöt är i fint skick och mycket trevligt att kasta med. Bytte till mig ett Sage 15´1" #10/11 mot ett LPXe 13´.

Ett Scierra MPA 9´#5/6 köpte jag nyligen för 960 kr och det var bara lite använt. Fint spö! En till bytesaffär var en väst som jag inte använder mot ett Loop Epic 590-3 MF som kastar bra med en (gammal ) Triangle Taper lina # 4/5.

Så jag tycker att jag gjort en del fynd och bra bytesaffärer. Det är roligt med lite andra spön att öva med, helt enkelt omväxling och det är bra för motivationen.

Jag har nu tio st enhandsspön och sju tvåhands så visst är jag lite prylgalen. Däremot kan jag uppskatta även billigare spön och det är jag glad för. Jag klarar mig resten av livet med det jag har och skall nog bara bygga en CTS 16 fotare också bara för att det spöt passar mig så bra!

Detta inlägg har redigerats av magnolia: 30 Aug 2010, 21:19

#5 OFFLINE   Isoperla

Advanced Member

• Edgemember
  • 1785 Inlägg:

Skrivet 08 Sep 2010, 21:12

Tänkte att jag skulle kolla reaktionerna på Winstons forum angående BIIIx, men forumet verkar inte fungera sedan ett tag. Skulle vara intressant att veta om det är "Kejsarens ny kläder" eller inte.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar