Hej!
Jag har 2 st. GoPro Hero sedan 3 år tillbaka och 2 st. GoPro Hero2 sedan en månad.
steffy på 14 Dec 2011, 14:08 sade:
Jag har köpt selen för bröstet och tycker att den funkar mycket bättre än att ha den på huvudet. Det finns oändliga möjligheter för vars du vill att den ska sitta (en del sätter fast den på spöt också). Du måste nog ha med dej extra batteri (tillbehör) men det beror naturligtvis på hur mycket du har tänkt att använda den men jag skulle då ta med ett extra batteri. Sedan beror det ju på vilket minnes kort du har, orginal som brukar följa med är på 8GB men jag har köpt till ett 32GB kort också då är man garderad. Sedan om du vill vara riktigt garderad så finns det små behändiga solcells laddare att köpa men det beror ju på hur mycket du vill satsa på det men jag kan garantera att du blir inte missnöjd med kameran.
Jag har filmat med alla originaltillbehör och fästen som finns. Det finns två mycket stora nackdelar med att ha kameran på bröstet i en chest mount då man fiskar, särskilt vid 2-handsfiske. För det första står man sällan riktad mot fisken. För det andra lutar man sig ofta i sidled och horisonten blir sned, även om 170-graders FOV kompenserar för detta så är det irriterande. Dessutom har man ofta händerna och spöet direkt framför kameran, särskilt under drillning. Det är störande. Fördelen med att ha kameran på huvudet är att du nästan alltid håller den horisontellt och mot flugan/fisken. Det följer numera oftast med ett 16 Gb minneskort då man köper en Hero2. Detta kort räcker i c:a 2,5 timmars filmning (720p/60 fps) vilket är ganska exakt vad ett batteri klarar av.
joel på 14 Dec 2011, 11:23 sade:
Det låter ju väldigt trevligt detta, monterar du den på kepsen när du fiskar, eller var sätter du den?
En sista fråga, en fjällvecka, med lite foto och filmning.. Fixar den det? (batterimässigt alltså..)
Jag har oftast en kamera på huvudet, det är helt klart mest användbart. Tyvärr måste jag säga, så blir det mycket obekvämt med battery backpack (extra batteri som tillbehör bakpå kameran i huset) eller LCD, om man har kameran på huvudet. Den passar då heller inte på originalfästet (head strap mount). En vecka i fjällen? Jag har tidigare filmat veckoturer med vanliga DV-kameror och det brukar bli mellan 4 och 6 timmars material totalt. Motsvarande för GoPro skulle bli en kamera med två batterier. Rekommenderar dock alltid att man tar med minst två kameror för att kunna klippa snyggt mellan olika bildvinklar eller helt enkelt för att ha en i reserv. De väger ju ingenting jämfört med andra kameror. Jag kommer att filma en vecka i fjällen i augusti och då tar jag med mig 2 kameror, 4 x 16-32 Gb minne och totalt 6 batterier.
joel på 14 Dec 2011, 10:46 sade:
Ok, dum fråga kanske, men kan man använda kameran som "kompaktkamera" också, (den saknar väl skärm??) eller är den endast till för att använda som full hd video kamera?
//J
Den är absolut bäst som videokamera. Den tar även stillbilder och timelaps, men inte alls i någon övertygande kvalitét. Har dock inte testat detta än med Hero2! Mitt råd är att du hellre med en liten kompaktkamera för stillbilder, då slipper du också gå vilse i de menyer som ändrar inställningar mellan olika funktioner och format på Hero.
Meritaimen på 15 Apr 2012, 21:40 sade:
Ni som har en GoPro kan man koppla ihop den med mobilen så att den blir som en extern hårddisk?
Du kan koppla den till enheter som har USB-ingång. Om den fungerar med mini-USB till mini-USB det vet jag inte, MEN om du i vanliga fall kan koppla in hårddiskar till din telefon då kan du säkert göra det med GoPro också. Den kommer upp som en vanliga disk.
Slutligen ska jag kommentera skillnaderna mellan Hero och Hero2.
Är det värt en uppgradering? NEJ!
Det som motiverar en uppgradering på papperet är två saker:
1. Ingång för extern mikrofon.
2. Stöd för 720p/60fps i fler bildvinklar än 170 grader.
För det första går det inte att ställa in någon annan bildvinkel i nuläget än 170 grader i ovanstående format.
GoPro skriver på sin hemsida med en asterisk att detta är en
framtida uppgradering via firmware.
De flesta återförsäljare har däremot skippat denna information.
Detta är falsk marknadsföring!
Vad gäller den externa mic-ingången (Her02) har jag gjort flera tester på två olika kameror med flera olika mikrofoner.
Resultatet är så att man tappar hakan...
FULLSTÄNDIGT VÄRDELÖST!
Än en gång skriver återförsäljare att ljudet är kanon, men om jag varit lite mer försiktig hade jag redan innan mitt inköp kunnat läsa att
så är inte fallet.
Den som vill ha bra ljud, blir tvungen att spela in på sidan och mixa in ljudspåret i efterhand.
Zoom H1 är ett bra budgetval för detta ändamål.
Lycka till med filmningen!