.
Tillåtet att övningskasta utan fiskekort ?
#1 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 07:46
Är det tex allmänt OK att stå och övningskasta vid vattnet utan att lösa fiskekort ?
(Förutsättning för frågan är givetvis att man inte övningskastar på ett ställe där man stör andra fiskare, eller vid fredningstider etc etc. Likaså används självklart inte riktig fluga utan tex garntuss eller liknande)
#2 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 08:01
Jag är helt övertygad att den initiala oskrivna regeln inte påbjuder fritt fram utan fiskekort..inte ens med en garntuss på tafsen
#3 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 08:02
Zhaz på 02 Sep 2010, 07:46 sade:
Är det tex allmänt OK att stå och övningskasta vid vattnet utan att lösa fiskekort ?
(Förutsättning för frågan är givetvis att man inte övningskastar på ett ställe där man stör andra fiskare, eller vid fredningstider etc etc. Likaså används självklart inte riktig fluga utan tex garntuss eller liknande)
Vill minnas att någon i piteå blivit frikänd från tjuvfiske eftersom han påstod sig inte haft någon fluga på linan och tillsyningsmannen kunde inte svara på om han hade det. Ska se om jag hittar artikeln.
Hittade artikeln.
http://www.pitea-tid...ticleId=5232037
http://www.pitea-tid...ticleId=5232037
Har dock svårt att tro tillsyningsmannen skulle acceptera din förklaring.
Detta inlägg har redigerats av loffe: 02 Sep 2010, 08:09
#4 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 08:02
#5 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 08:05
#7 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 08:47
Henka på 02 Sep 2010, 08:44 sade:
Däremot så är det väl rätt olämpligt och provocerande, men det är en helt annan fråga.
Ett lätt sätt att tjuvfiska, klipp flugan när tillsynsmannen kommer... :/
#8 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 09:06
nenja på 02 Sep 2010, 08:47 sade:
tyvärr ligger det nog mycket i vad du säger.
Å andra sidan behöver man inte ens göra det, jag ringde den lokala tillsynen härom året och meddelade att det var två tjuvfiskare på andra sidan älven.
Snabbt dök tillynsman upp, fångade in banditerna och ringde polisen, som efter tre timmars väntan lät meddela att de inte hade tid att komma
#9 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 09:19
nenja på 02 Sep 2010, 08:47 sade:
Japp, fast om man har en garntuss i änden på linan "bevisar" ju detta att man inte använder fluga (eller har klippt bort flugan).
Kanske är det som ni säger, att det är säkrast att lösa kort även för träning, fast det känns som ett dyrt sätt att träna :-)
(Självklart kan man oftast träna även vid riktigt fiske fast det är inte alltid riktigt samma sak...)
#10 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 10:12
Visst, teoretiskt sett är det väl kanske inte fiske.
Var går gränsen mellan att slå en drill och blotta sig?
-Låt det sunda förnuftet råda.
#11 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 10:48
#12 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 10:57
Problemet löst.
#13 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 12:44
Så klart klipper man inget eller tränar utan nån garntuss eller dyligt. Den visas ju opp som bevis på att man handlar laglydigt. Varför skulle tillsyningsmän bli sura för det. Vill dom hellre sätta dit folk. Sjuka dj*lar i så fall
Självklart tar jag inte båten och åker ut på zon 2 och tränar ibland andra som verkligen fiskar men det förstod väl alla, eller
Detta inlägg har redigerats av Thomas L: 02 Sep 2010, 12:46
#14 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 13:20
Richard på 02 Sep 2010, 10:57 sade:
Problemet löst.
Nu är det ju inte riktigt samma sak att träna kast vid ett stilla vatten som tex en sjö eller hav, som det är att träna vid ett rinnande vatten i tex en älv.
Om det var vanliga överhandskast man ska träna kan man såklart stå på vilken gräsmatta som helst.
Så problemet är nog inte löst
#15 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 13:22
Thomas L på 02 Sep 2010, 12:44 sade:
Så klart klipper man inget eller tränar utan nån garntuss eller dyligt. Den visas ju opp som bevis på att man handlar laglydigt. Varför skulle tillsyningsmän bli sura för det. Vill dom hellre sätta dit folk. Sjuka dj*lar i så fall
Självklart tar jag inte båten och åker ut på zon 2 och tränar ibland andra som verkligen fiskar men det förstod väl alla, eller
Precis, det var lite den linjen jag var inne på också.
#16 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 13:39
inte är det väl nån som åker till Stavre Strömmar eller Ems Herrgård för att träna om man inte bor där...
#20 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 15:13
Jag ställde en gång frågan till Länsstyrelsen om det är OK att kasta med garntuss under fredningstid och fick svaret att det är det troligen inte eftersom det kan störa lekfisken. Och den är faktiskt fredad... Jämförelsen med att kasta macka och liknande är bra.
När jag skrev på edge att jag ställt frågan fick jag en del påstötningar om att jag är, tja, typ puckad...
I dag var jag en stund vid Rövarekulan och fick lust att träna switchkast en stund men vågade inte. Strömmen är alldeles underbar där och hade erbjudit en stunds perfekta förhållanden för att vässa min kastteknik i strömmande vatten. Nästa gång kör jag nog en stunds kastande.
Jag frågade förresten en gång de ansvariga för ett regnbågsvatten om det är OK att fiska torrfluga med toppknutet fyrameters spö. Svaret var Nej eftersom mete är förbjudet. Intressant svar som öppnar för spännande diskussioner...
#21 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 15:18
mipert på 02 Sep 2010, 15:13 sade:
Jag frågade förresten en gång de ansvariga för ett regnbågsvatten om det är OK att fiska torrfluga med toppknutet fyrameters spö. Svaret var Nej eftersom mete är förbjudet. Intressant svar som öppnar för spännande diskussioner...
#23 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 15:30
#24 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 15:41
Danne... på 02 Sep 2010, 15:22 sade:
Inget drällande med fiskeprylar kring vatten man inte får fiska...nu då?
Haha, tja lite bättre i varje fall
Jag tycker precis som en del här skriver att så länge man fiskar på ett ställe där inte fredning råder, eller där "riktiga" fiskare finns så borde det vara fritt fram att övningskasta förutsatt att det är tydligt att det rör sig om övning, tex med lite garn.
(det är ju lämpligt att inte ens ha flugor med sig till platsen)
#26 OFFLINE
Skrivet 03 Sep 2010, 07:37
trigger hammer sade:
Vi är alla olika. Jag har dubblat min fisketid sedan 2008 vilket betyder att jag snittar 30 minuters fiske per vecka. Det räcker inte för att jag skall kunna vässa min kastteknik i strömmande vatten eller lära mig hur tafsen uppför sig relativt linan i hård ström. Då får jag ta till "fuskfiske"med garntofs när jag på väg till/från kundbesök passerar en ström. Där jag inte har fiskekort.
Många tycker det är ett konstigt tankesätt men jag är inte ensam om det förhållandet. För tusan, jag (och en del andra* som inte vågar skriva om det) går ju hemma och bär på fiskeväst och leker att vi är vid ett fiskevatten eftersom vi inte har tillfälle att komma ut så mycket.
* Har fått PM från en del som efter ett inlägg jag gjorde förra året erkänner att de också "leker flugfiskare" hemma...
#27 ONLINE
Skrivet 03 Sep 2010, 08:46
mipert på 03 Sep 2010, 07:37 sade:
Många tycker det är ett konstigt tankesätt men jag är inte ensam om det förhållandet. För tusan, jag (och en del andra* som inte vågar skriva om det) går ju hemma och bär på fiskeväst och leker att vi är vid ett fiskevatten eftersom vi inte har tillfälle att komma ut så mycket.
* Har fått PM från en del som efter ett inlägg jag gjorde förra året erkänner att de också "leker flugfiskare" hemma...
#28 OFFLINE
Skrivet 03 Sep 2010, 09:06
mipert på 02 Sep 2010, 15:13 sade:
Jag ställde en gång frågan till Länsstyrelsen om det är OK att kasta med garntuss under fredningstid och fick svaret att det är det troligen inte eftersom det kan störa lekfisken. Och den är faktiskt fredad... Jämförelsen med att kasta macka och liknande är bra.
När jag skrev på edge att jag ställt frågan fick jag en del påstötningar om att jag är, tja, typ puckad...
I dag var jag en stund vid Rövarekulan och fick lust att träna switchkast en stund men vågade inte. Strömmen är alldeles underbar där och hade erbjudit en stunds perfekta förhållanden för att vässa min kastteknik i strömmande vatten. Nästa gång kör jag nog en stunds kastande.
Undrar hur det ställer sig med Dapping-fiske. Blev intresserad efter att ha läst artikeln i FiN i våras.
Detta inlägg har redigerats av Lasse Sääf: 03 Sep 2010, 09:28
#29 ONLINE
Skrivet 03 Sep 2010, 09:10
Lasse Sääf på 03 Sep 2010, 09:06 sade:
#30 OFFLINE
Skrivet 03 Sep 2010, 09:33
trigger hammer på 03 Sep 2010, 08:46 sade:
Ja, precis, och varför i hela skogen tränar usain bolt och tyson gay, springa hundra meter rakt fram kan väl vilken idiot som helst
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar