Hoppa till innehåll

.

Tillåtet att övningskasta utan fiskekort ?

83 replies to this topic

#1 OFFLINE   Zhaz

Advanced Member

• Edgemember
  • 149 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 07:46

Kanske är en dum fråga men jag undrar om det finns några allmänna oskrivna (eller skrivna) regler för vad som gäller för övningskast vid ett vatten som normalt kräver fiskekort?

Är det tex allmänt OK att stå och övningskasta vid vattnet utan att lösa fiskekort ?

(Förutsättning för frågan är givetvis att man inte övningskastar på ett ställe där man stör andra fiskare, eller vid fredningstider etc etc. Likaså används självklart inte riktig fluga utan tex garntuss eller liknande)

#2 OFFLINE   Andreas Jacobson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 337 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 08:01

Hej,

Jag är helt övertygad att den initiala oskrivna regeln inte påbjuder fritt fram utan fiskekort..inte ens med en garntuss på tafsen ;)
www.tivedenflyfish.se - flugfiske i Tiveden o Tidan

#3 OFFLINE   loffe

Advanced Member

• Edgemember
  • 384 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 08:02

Visa inläggZhaz på 02 Sep 2010, 07:46 sade:

Kanske är en dum fråga men jag undrar om det finns några allmänna oskrivna (eller skrivna) regler för vad som gäller för övningskast vid ett vatten som normalt kräver fiskekort?

Är det tex allmänt OK att stå och övningskasta vid vattnet utan att lösa fiskekort ?

(Förutsättning för frågan är givetvis att man inte övningskastar på ett ställe där man stör andra fiskare, eller vid fredningstider etc etc. Likaså används självklart inte riktig fluga utan tex garntuss eller liknande)

Vill minnas att någon i piteå blivit frikänd från tjuvfiske eftersom han påstod sig inte haft någon fluga på linan och tillsyningsmannen kunde inte svara på om han hade det. Ska se om jag hittar artikeln.

Hittade artikeln.
http://www.pitea-tid...ticleId=5232037
http://www.pitea-tid...ticleId=5232037

Har dock svårt att tro tillsyningsmannen skulle acceptera din förklaring.

Detta inlägg har redigerats av loffe: 02 Sep 2010, 08:09

#4 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1820 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 08:02

I de flesta fall så tror jag inte att tillsynsmannen skulle godta ursäkten "Jag övar bara, titta inte ens någon fluga på tafsen!" När de hittar någon utan kort. :)

#5 OFFLINE   Runarsson

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 6540 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 08:05

Hörde något om det där "RCBQR" tror jag det hette... "Rarely Catch But Quick Release". :P

#6 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1070 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 08:44

per definition så fiskar du ju inte när du inte har någon fluga på, så det kan alltså inte vara tjuvfiske.

Däremot så är det väl rätt olämpligt och provocerande, men det är en helt annan fråga.

#7 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1820 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 08:47

Visa inläggHenka på 02 Sep 2010, 08:44 sade:

per definition så fiskar du ju inte när du inte har någon fluga på, så det kan alltså inte vara tjuvfiske.

Däremot så är det väl rätt olämpligt och provocerande, men det är en helt annan fråga.

Ett lätt sätt att tjuvfiska, klipp flugan när tillsynsmannen kommer... :/

#8 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1070 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 09:06

Visa inläggnenja på 02 Sep 2010, 08:47 sade:

tyvärr ligger det nog mycket i vad du säger.

Å andra sidan behöver man inte ens göra det, jag ringde den lokala tillsynen härom året och meddelade att det var två tjuvfiskare på andra sidan älven.
Snabbt dök tillynsman upp, fångade in banditerna och ringde polisen, som efter tre timmars väntan lät meddela att de inte hade tid att komma :angry:

#9 OFFLINE   Zhaz

Advanced Member

• Edgemember
  • 149 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 09:19

Japp, fast om man har en garntuss i änden på linan "bevisar" ju detta att man inte använder fluga (eller har klippt bort flugan).
Kanske är det som ni säger, att det är säkrast att lösa kort även för träning, fast det känns som ett dyrt sätt att träna :-)

(Självklart kan man oftast träna även vid riktigt fiske fast det är inte alltid riktigt samma sak...)

#10 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6558 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 10:12

Bespara tillsynsmännen sådant är ni snälla! :lol:
Visst, teoretiskt sett är det väl kanske inte fiske.

Var går gränsen mellan att slå en drill och blotta sig?
-Låt det sunda förnuftet råda.

#11 OFFLINE   Runarsson

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 6540 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 10:48

Men krokar du en fisk med tillsyningsmannen vid fiskaren ett par hundra meter ifrån dig, blir det knivigt att övertyga honom att du fiskar utan krok när han själv stått och sett dig drilla. :P

#12 OFFLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1452 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 10:57

Eller så tränar man vid en sjö med fritt fiske, eller i havet.

Problemet löst.

#13 OFFLINE   Thomas L

Advanced Member

• Edgemember
  • 1604 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 12:44

Klart det är Ok att träna med garntuss. Inga problem ihär i Forshaga iaf. Det är som jag sagt ingen större skillnad mot att folk badar och kastar frisbee och boll eller smörgås, paddlar luftmadrass dvs har vattenaktiviteter... men det tycks som om att man håller i ett spö skulle göra det extra känsligt... varför?
Så klart klipper man inget eller tränar utan nån garntuss eller dyligt. Den visas ju opp som bevis på att man handlar laglydigt. Varför skulle tillsyningsmän bli sura för det. Vill dom hellre sätta dit folk. Sjuka dj*lar i så fall ;)
Självklart tar jag inte båten och åker ut på zon 2 och tränar ibland andra som verkligen fiskar men det förstod väl alla, eller :) :D

Detta inlägg har redigerats av Thomas L: 02 Sep 2010, 12:46

//T.L.

#14 OFFLINE   Zhaz

Advanced Member

• Edgemember
  • 149 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 13:20

Visa inläggRichard på 02 Sep 2010, 10:57 sade:

Eller så tränar man vid en sjö med fritt fiske, eller i havet.

Problemet löst.

Nu är det ju inte riktigt samma sak att träna kast vid ett stilla vatten som tex en sjö eller hav, som det är att träna vid ett rinnande vatten i tex en älv.
Om det var vanliga överhandskast man ska träna kan man såklart stå på vilken gräsmatta som helst.
Så problemet är nog inte löst :lol:

#15 OFFLINE   Zhaz

Advanced Member

• Edgemember
  • 149 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 13:22

Visa inläggThomas L på 02 Sep 2010, 12:44 sade:

Klart det är Ok att träna med garntuss. Inga problem ihär i Forshaga iaf. Det är som jag sagt ingen större skillnad mot att folk badar och kastar frisbee och boll eller smörgås, paddlar luftmadrass dvs har vattenaktiviteter... men det tycks som om att man håller i ett spö skulle göra det extra känsligt... varför?
Så klart klipper man inget eller tränar utan nån garntuss eller dyligt. Den visas ju opp som bevis på att man handlar laglydigt. Varför skulle tillsyningsmän bli sura för det. Vill dom hellre sätta dit folk. Sjuka dj*lar i så fall ;)
Självklart tar jag inte båten och åker ut på zon 2 och tränar ibland andra som verkligen fiskar men det förstod väl alla, eller :) :D

Precis, det var lite den linjen jag var inne på också.

#16 OFFLINE   Thomas L

Advanced Member

• Edgemember
  • 1604 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 13:39

Sen så tränar gör man väl där man bor. Om man som jag bor 150 meter från Klarälven så tränar jag där. Om så är fallet vilket jag tror att det är för dom flesta att dom tränar så nära som möjligt så är ju sannolikheten stor att man, som jag gör, känner tillsyningsmännen... :)
inte är det väl nån som åker till Stavre Strömmar eller Ems Herrgård för att träna om man inte bor där... :wacko:
//T.L.

#17 OFFLINE   Helios

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3599 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 13:50

Den här diskussionen känner jag igen från en äldre tråd...
2000 -en tös
2006 -en tös
2011 -en pöjk!

#18 OFFLINE   Danne...

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2725 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 14:59

Där det är fiskeförbud ska inga fiskegrejer finnas, oavsett syfte...
Gråzoner vill bara de som vill nyttja dom ha. <_<
Survival of the Fittest

#19 OFFLINE   Zhaz

Advanced Member

• Edgemember
  • 149 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 15:05

Visa inläggDanne... på 02 Sep 2010, 14:59 sade:

Där det är fiskeförbud ska inga fiskegrejer finnas, oavsett syfte...
Gråzoner vill bara de som vill nyttja dom ha. <_<

Jo, det är ju precis det vi har skrivit om du läser ovan...men frågan rör inte platser med fiskeförbud :blink:

#20 OFFLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4801 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 15:13

Mycket bra fråga, kudos för den.

Jag ställde en gång frågan till Länsstyrelsen om det är OK att kasta med garntuss under fredningstid och fick svaret att det är det troligen inte eftersom det kan störa lekfisken. Och den är faktiskt fredad... Jämförelsen med att kasta macka och liknande är bra.
När jag skrev på edge att jag ställt frågan fick jag en del påstötningar om att jag är, tja, typ puckad...

I dag var jag en stund vid Rövarekulan och fick lust att träna switchkast en stund men vågade inte. Strömmen är alldeles underbar där och hade erbjudit en stunds perfekta förhållanden för att vässa min kastteknik i strömmande vatten. Nästa gång kör jag nog en stunds kastande.

Jag frågade förresten en gång de ansvariga för ett regnbågsvatten om det är OK att fiska torrfluga med toppknutet fyrameters spö. Svaret var Nej eftersom mete är förbjudet. Intressant svar som öppnar för spännande diskussioner...
Min artikel om klädsel i kyla

min blogg

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

#21 OFFLINE   Runarsson

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 6540 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 15:18

Visa inläggmipert på 02 Sep 2010, 15:13 sade:

//..//
Jag frågade förresten en gång de ansvariga för ett regnbågsvatten om det är OK att fiska torrfluga med toppknutet fyrameters spö. Svaret var Nej eftersom mete är förbjudet. Intressant svar som öppnar för spännande diskussioner...
... till exempel för tjecknymfdiskussionen. :P

#22 OFFLINE   Danne...

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2725 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 15:22

Visa inläggZhaz på 02 Sep 2010, 15:05 sade:

Jo, det är ju precis det vi har skrivit om du läser ovan...men frågan rör inte platser med fiskeförbud :blink:
Lite snabb bara :)
Inget drällande med fiskeprylar kring vatten man inte får fiska...nu då?
Survival of the Fittest

#23 OFFLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4801 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 15:30

Lustigt nog är det OK att skjuta med luftpistol runt stenar i strömmande vatten...

min blogg

#24 OFFLINE   Zhaz

Advanced Member

• Edgemember
  • 149 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 15:41

Visa inläggDanne... på 02 Sep 2010, 15:22 sade:

Lite snabb bara :)
Inget drällande med fiskeprylar kring vatten man inte får fiska...nu då?

Haha, tja lite bättre i varje fall ;)

Jag tycker precis som en del här skriver att så länge man fiskar på ett ställe där inte fredning råder, eller där "riktiga" fiskare finns så borde det vara fritt fram att övningskasta förutsatt att det är tydligt att det rör sig om övning, tex med lite garn.
(det är ju lämpligt att inte ens ha flugor med sig till platsen)

#25 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17095 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 15:53

Hm? jag brukar få den träning jag behöver under fiske vilket är det bästa sättet att se om man gör rätt... är det däremot frågan om träning inför casting kan jag inte se att det inte går att träna på uppe på land.
En anings piggare samt några hg lättare

#26 OFFLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4801 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 07:37

trigger hammer sade:

Hm? jag brukar få den träning jag behöver under fiske vilket är det bästa sättet att se om man gör rätt...

Vi är alla olika. Jag har dubblat min fisketid sedan 2008 vilket betyder att jag snittar 30 minuters fiske per vecka. Det räcker inte för att jag skall kunna vässa min kastteknik i strömmande vatten eller lära mig hur tafsen uppför sig relativt linan i hård ström. Då får jag ta till "fuskfiske"med garntofs när jag på väg till/från kundbesök passerar en ström. Där jag inte har fiskekort.
Många tycker det är ett konstigt tankesätt men jag är inte ensam om det förhållandet. För tusan, jag (och en del andra* som inte vågar skriva om det) går ju hemma och bär på fiskeväst och leker att vi är vid ett fiskevatten eftersom vi inte har tillfälle att komma ut så mycket.

* Har fått PM från en del som efter ett inlägg jag gjorde förra året erkänner att de också "leker flugfiskare" hemma...

min blogg

#27 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17095 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 08:46

Visa inläggmipert på 03 Sep 2010, 07:37 sade:

Vi är alla olika. Jag har dubblat min fisketid sedan 2008 vilket betyder att jag snittar 30 minuters fiske per vecka. Det räcker inte för att jag skall kunna vässa min kastteknik i strömmande vatten eller lära mig hur tafsen uppför sig relativt linan i hård ström. Då får jag ta till "fuskfiske"med garntofs när jag på väg till/från kundbesök passerar en ström. Där jag inte har fiskekort.
Många tycker det är ett konstigt tankesätt men jag är inte ensam om det förhållandet. För tusan, jag (och en del andra* som inte vågar skriva om det) går ju hemma och bär på fiskeväst och leker att vi är vid ett fiskevatten eftersom vi inte har tillfälle att komma ut så mycket.

* Har fått PM från en del som efter ett inlägg jag gjorde förra året erkänner att de också "leker flugfiskare" hemma...
Ja vi är alla olika tydligen,men jag kan inte förstå hur så många kan vara så osäkra på hur en lina och tafs, flugor rör sig i olika typer av vatten eftersom att som i de flesta fall handlar om mångårigt fiske under alla möjliga omständigheter.Hur många sätt kan ett riffle tub röra sig på? och har det inte med att göra vart man gör hålet och hur man knyter linan till den och vet inte en laxfiskare det efter 10 års fiske eller mer samt flera hundra sådana gjorda :unsure: , leker flugfiskare hemma vet jag inte om jag gör men visst när jag inte kunnat fiska på länge så kan det hända att ett spö sätts ihop och jag går ut och kastar på allmäningen bakom huset en stund och drömmer mig bort till något fiskevatten.

#28 OFFLINE   Lasse Sääf

Newbie

• Members
  • Pip
  • 3 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 09:06

Visa inläggmipert på 02 Sep 2010, 15:13 sade:

Mycket bra fråga, kudos för den.

Jag ställde en gång frågan till Länsstyrelsen om det är OK att kasta med garntuss under fredningstid och fick svaret att det är det troligen inte eftersom det kan störa lekfisken. Och den är faktiskt fredad... Jämförelsen med att kasta macka och liknande är bra.
När jag skrev på edge att jag ställt frågan fick jag en del påstötningar om att jag är, tja, typ puckad...

I dag var jag en stund vid Rövarekulan och fick lust att träna switchkast en stund men vågade inte. Strömmen är alldeles underbar där och hade erbjudit en stunds perfekta förhållanden för att vässa min kastteknik i strömmande vatten. Nästa gång kör jag nog en stunds kastande.

Undrar hur det ställer sig med Dapping-fiske. Blev intresserad efter att ha läst artikeln i FiN i våras.

Detta inlägg har redigerats av Lasse Sääf: 03 Sep 2010, 09:28

#29 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17095 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 09:10

Visa inläggLasse Sääf på 03 Sep 2010, 09:06 sade:

Undrar hur det sräller sig med Dapping-fiske. Blev intresserad efter att ha läst artikeln i FiN i våras.
Dapping fiske med flugspö vet jag i alla fall att det är ok att bedriva i Hökensås, hur det är på andra ställen vet jag inte? .

#30 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1070 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 09:33

Visa inläggtrigger hammer på 03 Sep 2010, 08:46 sade:

Ja vi är alla olika tydligen,men jag kan inte förstå hur så många kan vara så osäkra på hur en lina och tafs, flugor rör sig i olika typer av vatten eftersom att som i de flesta fall handlar om mångårigt fiske under alla möjliga omständigheter.Hur många sätt kan ett riffle tub röra sig på? och har det inte med att göra vart man gör hålet och hur man knyter linan till den och vet inte en laxfiskare det efter 10 års fiske eller mer samt flera hundra sådana gjorda :unsure:

Ja, precis, och varför i hela skogen tränar usain bolt och tyson gay, springa hundra meter rakt fram kan väl vilken idiot som helst :unsure:

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar