Hoppa till innehåll

.

Tillåtet att övningskasta utan fiskekort ?

83 replies to this topic

#61 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17095 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 21:04

Visa inläggHenka på 03 Sep 2010, 21:01 sade:

Du ligger några år efter va :lol:
:blink: O fan är det redan flyttat :blush: sorry har inte åkt förbi där på länge.
En anings piggare samt några hg lättare

#62 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1070 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 21:38

Visa inläggtrigger hammer på 03 Sep 2010, 21:04 sade:

:blink: O fan är det redan flyttat :blush: sorry har inte åkt förbi där på länge.

Du skulle se när danskarna i kåbbåjhatt kommer åkande ner för älven, det ser ut som bröderna cartwright i plastbåt och med flugspön :lol:

#63 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5416 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 21:51

Visa inläggThomas L på 03 Sep 2010, 18:05 sade:

Ibland kommer det folk och simmar där och vad jag vet så har ingen fått en fläskläpp än men folk är säkert mer intoleranta annorstädes än i Värmland.
Fiske är inte den heligaste aktiviteten vid vatten. Fast en del tycks tro det ;)

..jo nog simmades det när även jag var på besök,skreks å tjoades..om det nu berodde på vattentempen lr. ev. priit! ..vet jag ej.. :blink:

Har tränat mången vår utan fiskekort,när fisketillsyningsman dykt upp...visat tussen å tränat vidare...
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#64 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1070 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 21:52

Visa inläggIsmo på 03 Sep 2010, 21:51 sade:

..jo nog simmades det när även jag var på besök,skreks å tjoades..om det nu berodde på vattentempen lr. ev. priit! ..vet jag ej.. :blink:

Har tränat mången vår utan fiskekort,när fisketillsyningsman dykt upp...visat tussen å tränat vidare...

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

#65 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5416 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 22:01

Visa inläggHenka på 03 Sep 2010, 21:52 sade:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

..skratta du! ..men åsynen av alla flugor som surrade runt...så var det fritt fram att kasta... :rolleyes:
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#66 OFFLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4801 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 22:04

En fisketillsyningsman sa att vi fick någon annanstans när han såg min stuss down by the river. Men det var trettio år sedan det...
Min artikel om klädsel i kyla

min blogg

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

#67 OFFLINE   Thomas L

Advanced Member

• Edgemember
  • 1604 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 22:59

Visa inläggtrigger hammer på 03 Sep 2010, 21:00 sade:

Ja vilken grad av dumhet jag besitter vet jag faktiskt inte men den varierar väl efter ämne och dom personer jag disskuterar med, kanoners! alla mina vatten aktiviteter förutom fiske förläggs till forshaga och varför inte flytta hela skara sommarland ut i forsen :) .
I Forshaga finns vatten så det räcker till alla aktiviteter men tydligen inte där du bor din stackare som promt ska stå på nån annan i din utövning :(
Du tycks ha en stor vilja att förstöra för andra när du har sån iver att uppsöka och sabba och det säger mig allt om vad du är för typ. Alternativt kan du va en lögnare förståss som inte menar vad du säger <_< Eller hur ska man tolka det du vräker ur dig? Fredagsfylla?
//T.L.

#68 OFFLINE   Runarsson

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 6540 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2010, 23:59

Dags att tona ner attacknivån i konversationen?

#69 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17095 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 05:18

Visa inläggThomas L på 03 Sep 2010, 22:59 sade:

I Forshaga finns vatten så det räcker till alla aktiviteter men tydligen inte där du bor din stackare som promt ska stå på nån annan i din utövning :(
Du tycks ha en stor vilja att förstöra för andra när du har sån iver att uppsöka och sabba och det säger mig allt om vad du är för typ. Alternativt kan du va en lögnare förståss som inte menar vad du säger <_< Eller hur ska man tolka det du vräker ur dig? Fredagsfylla?
Thomas thomas... nu låter du sådär holländskt intolerant :( det måste väl finnas plats även för mig vid vattendragen och är detta det sverige vi skall ha :(

#70 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6196 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 05:59

Visa inläggHenka på 03 Sep 2010, 21:01 sade:

Du ligger några år efter va :lol:
*DUNS*
:lol: :lol: :lol: :lol:
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#71 OFFLINE   Thomas L

Advanced Member

• Edgemember
  • 1604 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 08:58

Visa inläggtrigger hammer på 04 Sep 2010, 05:18 sade:

Thomas thomas... nu låter du sådär holländskt intolerant :( det måste väl finnas plats även för mig vid vattendragen och är detta det sverige vi skall ha :(
Jag säger det igen att det finns plats för alla aktiviteteter i Forshagas vatten.... men det förstod du inte antar jag och varför skulle du göra det helt plötsligt?
//T.L.

#72 OFFLINE   Thomas L

Advanced Member

• Edgemember
  • 1604 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 09:02

Visa inläggRunarsson på 03 Sep 2010, 23:59 sade:

Dags att tona ner attacknivån i konversationen?
Ja snälla moderatorer sätt alkolås på den där snubbens dator :angry:
Själv har jag bara ställt frågor och framfört mina spekulationer (inga attacker alls) medans han kommer med hot om att han ska göra det och det, vojne vovne :P
//T.L.

#73 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6196 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 09:07

Jag undrar vems dator som skulle ha ett lås.
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#74 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17095 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 09:26

Visa inläggThomas L på 04 Sep 2010, 09:02 sade:

Ja snälla moderatorer sätt alkolås på den där snubbens dator :angry:
Själv har jag bara ställt frågor och framfört mina spekulationer (inga attacker alls) medans han kommer med hot om att han ska göra det och det, vojne vovne :P
Thomas har jag satt arga gubbar samt tagit ordet dum i min mun? :wub: och så är det inte kutym här att ropa på mamma när det inte passar.

Sista ordet i denna frågan från mig, är det lämpligt att i samtliga sorters vatten utöva kasträning? jag kan inte bara säga javisst så är det utan att det finns någon annan fiskare som blir störd av det?.Att vi alla drabbas av att komma i kontakt med andra former av vattenaktiviteter när vi fiskar får man ju som sagt räkna med och ibland kan det ju vara störande andra gånger inte alls och det är inget att säga om det utan bara att gilla läget.

Men i vissa vatten kan det faktiskt uppstå intresse konflikt mellan fiskare och andra personer som vill utnyttja vattnet för annat och vem skall då ge vika?, jag har som tillsyningsman kommit inför dessa situationer där fiskare har ansett sig blivit störda i sitt fiske och upplevelse, jag har ju då bett de som betett sig störande att låta bli just med den aktiviteten men! det är också det enda man kan göra om det inte står så att endast fiske får ske i vattendraget.

Som sagt vi har alla olika möligheter att träna på kastning men jag kan inte förstå att man prompt måste träna på kastning i välbesökta kortvatten om man har andra lättillgängliga alternativ :unsure: och varför dessa mer eller mindre hypotetiska frågor om man måste ha fiskekort eller om det räknas som fiske?.

Ja du Thomas vi ser olika på saken och det är helt ok :) men jag tycker nog allt att du skönmålar toleransen för vad som skulle ske om man gjort de saker uppe bland laxfiskarna i forshaga som jag nämt (utan för att den saken generalisera över laxfiskare), jag har själv fiskat lax ett tag och det räckte rätt så bra att man gjorde något fel i vattnet som man knappt var medveten om innan man fick en verbal avhyllning så att öron var rödglödgade ett tag efteråt och ljust förståelse och tolerans var väl inte direkt det man tänkte på :) .

Detta inlägg har redigerats av trigger hammer: 04 Sep 2010, 09:29

#75 OFFLINE   Thomas L

Advanced Member

• Edgemember
  • 1604 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 10:21

Men kära trigger jag säger ju att klarälven är stor så det räcker till badande, prova grejjer, fiska och andra aktiviteter utan att aktiviteterna stör varann. Berätta om ditt vatten som inte tål detta. Små vatten kan jag tänka mig. Jag skulle t.ex. aldrig träna i en lite bäck eller dylikt men kanske ta ett svalkande dopp en varm dag. Träningen kräver ju en viss storlek. Att vissa simmar ut på 2an ibland löses iaf här med kommunikation och inte fläskläpp men det är sådana vi är. Men i stora vatten finns alla gånger plats för allt. Hänsyn heter regeln som styr detta.

Det viktigaste för mig är närhet till träningsvattnet och att jag kan utföra träningen utan att störa fiskande eller badande ja andra aktiviteter. Jag skulle ju inte när jag har vatten innom ett par 100m som fyller det kriteriet åka miltals för att prova ett spö eller en spö-lina-kombination. Kan inte vara ett miljövänligt alternativ och åka över ån efter vatten :) B) Nu är ju Forshaga så speciell att jag trots att jag har årkort måste boka en plats och det kan jag inte göra hur mycket som helst. Därför slösar jag ingen bokning på träning eller test av grejjer. I ett annat scenario, kanske att jag bodde i Byske t.ex., skulle jag ha ett vatten där mitt årskort ger obegränsat tillträde och i så fall skull jag träna med riktig krok dvs fiska också....

Om nån ligger och skjuter runt mig när jag fiskar så låter det mycket allvarligt och bör enligt min mening polisanmälas. Det skulle jag göra iaf...
//T.L.

#76 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2513 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 21:43

Egentligen är det väl ganska enkelt, antingen fiskar du, och då löser du kort. All annan aktivitet får förekomma om man visar den hänsyn som sorterar under vanligt förnuft. Förutsatt att inga andra restriktioner förekommer självklart. Det är väl bara att berätta för tillsyningsmannen/kvinnan att du åker ner för att träna ett par timmar om du är osäker på hur denne kommer att reagera.

S

#77 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3049 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 01:30

Helt otroligt va seriöst vissa verkar ta det här! :P

#78 OFFLINE   RB

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 09 May 2011, 17:24

Har lite läst i tråden (orkade inte läsa allt) och sökte pålitlig svar angående kastträningen.
Imorse ringde jag Sjölyckan vid Delsjön och fick svar att det är tillåtet att kasta i syfte att träna så länge man har ingen krok på tafsen.
Kort och precis svar. :)
/RB

#79 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6558 Inlägg:

Skrivet 09 May 2011, 17:54

Skulle hellre ha sett svaret: Det är tillåtet med en mintgrön/rosa garntofs i änden....

-Tror tyvärr det finns nån enstaka bajshjärna där ute som kanske kan slinta lite med linklipparn om man formulerar sig så där!
(skit för den som smiskat loss fluffen med mitt alternativ förståsPostad bild)

Detta inlägg har redigerats av Fredrik-flugarn: 09 May 2011, 17:55

#80 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6558 Inlägg:

Skrivet 09 May 2011, 18:55

Varför stretar ingen emot?
-För rätt kan jag ju inte ha!Postad bild

#81 OFFLINE   zeem

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1622 Inlägg:

Skrivet 09 May 2011, 20:26

Visa inläggFredrik-flugarn på 09 May 2011, 18:55 sade:

Varför stretar ingen emot?
-För rätt kan jag ju inte ha!Postad bild

Grattis :lol:

#82 OFFLINE   Dhennis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 79 Inlägg:

Skrivet 09 May 2011, 22:16

Gick kurs för fiske-tillsynsman nu i vinter, och fick där lära mig att det inte räknas som fiske förrän draget/flugan/metkroken ligger i vattnet.

Har man inget drag, fluga eller krok, så kommer mao i alla fall inte JAG bråka med någon som träningskastar.
Tror inte heller det finns laga grund att avhysa någon som träningskastar vid vattnet, man måste ju t.ex få träna rollkast, speykast osv, där linan eller tafsen ska dragga lite i vattnet om jag inte har helt fel?

#83 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1820 Inlägg:

Skrivet 09 May 2011, 22:44

Visa inläggFredrik-flugarn på 09 May 2011, 17:54 sade:

Skulle hellre ha sett svaret: Det är tillåtet med en mintgrön/rosa garntofs i änden....

-Tror tyvärr det finns nån enstaka bajshjärna där ute som kanske kan slinta lite med linklipparn om man formulerar sig så där!
(skit för den som smiskat loss fluffen med mitt alternativ förståsPostad bild)

Kan någon genomföra en ctrl+p på det inlägget och klistra fast det i lagboken?

Man ser och känner när man tappar en garntofs, om inte annat kan man ju se efter ibland. Risken för att oskyldiga råkar illa ut känns liten. ^^

#84 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6558 Inlägg:

Skrivet 10 May 2011, 04:28

Har man tillräckligt stark tråd i fluffen så går den ju klockrent att fiska gädda och näbbgädda på.... även utan krok.
-Men näbbgädda är det väl rätt glest med i klubbsjöranaPostad bild

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar