.
Shimano Freestone FS-834
Started By Greyline, 2010 09 02, 18:35
11 replies to this topic
#2 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 18:57
Det skulle väl vara jag då...
Det finns så extremt få sånna spön i sverige så jag skulle nästan kunna tänka mig att det är mitt gamla spö du har köpt... (och om du köpt det på tradera för vad jag tror så har du gjort ett sjukt bra fynd
)
Du ska ha en harmionisk lina utan allt för markerad klump och den ska vara i WF4F. Jag skulle nog rekmmendera en Cortlandlina, jag har exempelvis kört 333HT samt 444SL till spöt. Men idag är utbudet annat. Både 555 dyna-tip och Sylk är mycket bra linor till spöt. Faktum är att jag själv har en nyare modell på spöt jag fick hem från japan i början av sommaren. ett freestone SCL 764 6-del och det har samma aktion. Jag ska testa båda linorna imorgon försäkerhets skull + att jag misstänker att en precision trout wf4f kan funka bra då det är en extremt harmonsik kortklumpslina... jag testar den med (man är ju välsorterad 8) )
Jag hade tänkt att fota mitt spö för en edgetest imorgon så det passar fint att testa lite olika linor då.
Jag har bara kört mitt nya spö med Sylk WF4F men jag tror som sagt att båda de andra linorna är bra + att jag minns att körde FS834-spöt med SA GPX och jag har för mig att det var bra med... jag letar upp den linan och testar det med.
Bild på mitt SCL-nya spö bifogas
Du ska ha en harmionisk lina utan allt för markerad klump och den ska vara i WF4F. Jag skulle nog rekmmendera en Cortlandlina, jag har exempelvis kört 333HT samt 444SL till spöt. Men idag är utbudet annat. Både 555 dyna-tip och Sylk är mycket bra linor till spöt. Faktum är att jag själv har en nyare modell på spöt jag fick hem från japan i början av sommaren. ett freestone SCL 764 6-del och det har samma aktion. Jag ska testa båda linorna imorgon försäkerhets skull + att jag misstänker att en precision trout wf4f kan funka bra då det är en extremt harmonsik kortklumpslina... jag testar den med (man är ju välsorterad 8) )
Jag hade tänkt att fota mitt spö för en edgetest imorgon så det passar fint att testa lite olika linor då.
Jag har bara kört mitt nya spö med Sylk WF4F men jag tror som sagt att båda de andra linorna är bra + att jag minns att körde FS834-spöt med SA GPX och jag har för mig att det var bra med... jag letar upp den linan och testar det med.
Bild på mitt SCL-nya spö bifogas
#3 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 19:12
Oj! vilket vackert spö du har köpt! hoppas det kastar lika bra som det ser ut att göra=) JA, jag köpte spöt med rulle! på tradera för vad jag anser vara en spottstyver. Jag har länge letat med både ljus och lykta efter spöt. Troligtvis är det för att ingen känner till spöt som gjorde det så billigt i slutändan.. angående linan så sitter det på en DT lina och jag är inte mera karl än att erkänna att jag fan inte kan kasta med den..så en Wf hade suttit fint. Jag väntar ödmjukast på ditt slutgiltiga beslut Obi Wan.
/Padawan Greyline
/Padawan Greyline
#4 ONLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 19:49
Jag har testat det spöt en gång i tiden, hemma hos Jonas på fäboden. Mitt val skulle nog vara en... *trumvirvel* ...DT4!
Möjligtvis en Classic Sylk, som har varit en favorit för mjukisarna under de senaste två månaderna.
Grattis till ett klipp, vad du nu än betalade!
Möjligtvis en Classic Sylk, som har varit en favorit för mjukisarna under de senaste två månaderna.
Grattis till ett klipp, vad du nu än betalade!
#5 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 19:56
Måste bara visa paketeringen på SCL spöt.... + att det är med en Ayu/Tenkara håv beställt på samma gång (helt underbar den med).
#6 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 20:25
Ha! jag ville inte verka stroppig jag betalade faktisk en liten peng (1600kr) för både spö och rulle
Håven Jonas får man ju säga var i en klass för sig! ruggigt cool. Vilken sida sitter du och beställer saker från japan på? jag har ju en färsk löning att sätta sprätt på
#7 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 21:17
Håven är fantastisk. den är superlätt och handtaget är ergonomiskt utformat för att stickas innanför vadarbältet bakom ryggen. den sitter helt otroligt skönt, fast den har jag faktiskt köpt enbart för att använda till mitt tenkarafiske. men den funkar givetvis lika bra till vanligt flugfiske. riktpriset i japan är 25 000 yen. jag har en 36cm håvdiameter modell. jag kan leta upp modellnummer.
Min bibel för de här grejerna är japanska shimanokatalogen, men den är svår att få tag på... eventuellt kanske du kan maila shimano japan och be dem skicka en katalog?
Min bibel för de här grejerna är japanska shimanokatalogen, men den är svår att få tag på... eventuellt kanske du kan maila shimano japan och be dem skicka en katalog?
Greyline på 02 Sep 2010, 20:25 sade:
Ha! jag ville inte verka stroppig jag betalade faktisk en liten peng (1600kr) för både spö och rulle
Håven Jonas får man ju säga var i en klass för sig! ruggigt cool. Vilken sida sitter du och beställer saker från japan på? jag har ju en färsk löning att sätta sprätt på 
#8 ONLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 21:23
Tyvärr är inte Japan så lätt att handla ifrån. Ofta behöver man en person "on the inside" som kan förmedla kontakten. Väldigt få, för att inte säga inga inhemska företag i Japan har den servicen att dom säljer direkt till Europa eller USA. Hur konstigt det än kan låta.
Vilket är oerhört synd. Med tanke på hur fina saker som tillverkas därborta.
#10 OFFLINE
Skrivet 02 Sep 2010, 21:36
Det stämmer. Alternativet är att man beställer från Normark i sverige (via en butik) men man får räkna med lite längre leveranstid och sen kan man ungefär dubbla de japanska priserna. Det största prblemet är att man måste veta vad man ska beställa och det är inte så lätt om man inte kan klämma och känna på grejerna.
Men när man väl vet vad an vill ha och får grejerna i hand så har man oftast köpt en helt makalöst fin produkt som garanterat är helt unik här hemma.
Men när man väl vet vad an vill ha och får grejerna i hand så har man oftast köpt en helt makalöst fin produkt som garanterat är helt unik här hemma.
Christian' timestamp='1283458995 sade:
Tyvärr är inte Japan så lätt att handla ifrån. Ofta behöver man en person "on the inside" som kan förmedla kontakten. Väldigt få, för att inte säga inga inhemska företag i Japan har den servicen att dom säljer direkt till Europa eller USA. Hur konstigt det än kan låta.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar