Hoppa till innehåll

.

Testfiske av Tiveden flyfish

191 replies to this topic

#181 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 16 Oct 2011, 15:42

Bild 6-7

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: P1010271.JPG
  • Bifogad bild: P1010273.JPG

#182 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 16 Oct 2011, 15:43

Bild 8

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: P1010276.JPG

#183 OFFLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 17 Oct 2011, 08:10

Vackra! Rödingen är verkligen en vacker fisk. Detta oavsett om det är vår inhemska eller den (enligt vissa bara hemska) utbölingen från Nordamerika. Tiveden verkar mycket intressant, får nog testa det någon gång.

#184 ONLINE   Sutarn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 126 Inlägg:

Skrivet 17 Oct 2011, 09:14

Kan bara instämma med Johan M. Rödingfisket var en riktigt överraskning! Lyckades nog pricka den berömda rödingtimmen på kvällen för inom loppet av en timme fick vi 2st tappade 2st och hade flera rödingar som "dansade" runt flugan vid hemtagningen. Riktigt spännande!!

#185 OFFLINE   mava

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 39 Inlägg:

Skrivet 17 Oct 2011, 18:51

Visa inläggJohan M på 16 Oct 2011, 15:30 sade:

Var en sväng till tiveden flyfish igår lördag och testade sjöarna tillsammans med polarn.

Flytringssjön var tyvärr bokad så vi fick nöja oss med lilla och stora sjön. Stora sjön var tyvärr riktigt svårfiskad, inte mycket till liv. Inte ett vak, men det kan ha o göra med de kalla nätterna.
Lilla sjön bjöd dock på några härliga överraskningar. 100% rödingfiske. Riktigt kul må jag säga.
Riktigt läckert!!
Vad tog ni dom "små rackarna" på??

#186 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 18 Oct 2011, 03:51

Visa inläggJohan M på 16 Oct 2011, 15:43 sade:

Bild 8

Vacker :wub:
Postad bild

#187 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 18 Oct 2011, 16:12

Visa inläggmava på 17 Oct 2011, 18:51 sade:

Riktigt läckert!!
Vad tog ni dom "små rackarna" på??

Jag tog min på ett litet haröra i storlek 20, polarn tog sina på rena motsatsen. En orange streamer. Det var jävligt aggro hugg på streamern.

#188 OFFLINE   mava

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 39 Inlägg:

Skrivet 18 Oct 2011, 19:11

Visa inläggJohan M på 18 Oct 2011, 16:12 sade:

Jag tog min på ett litet haröra i storlek 20, polarn tog sina på rena motsatsen. En orange streamer. Det var jävligt aggro hugg på streamern.
Det kan jag tro att det var, för jag brukar också bli riktigt j***a förbannad när jag ser orangea streamers ;). Så aggrohugg verkar vara helt i sin ordning.......
Riktigt fina fiskar, som sagt. Har varit vid sjöarna vid ett par tillfällen, men har ännu inte prövat lilla sjön. Det lär jag göra när jag får tillfälle... Planerar ni något återbesök bör ni absolut försöka fiska i hyrsjön. En fantastiskt bra sjö (enligt min mening).....

Detta inlägg har redigerats av mava: 18 Oct 2011, 19:13

#189 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 18 Oct 2011, 21:36

Enda nackdelen med lilla sjön är att det är så förbannat mycket träd överallt. Jag hittade endast ett ställe där man kunde göra överhandskast tämligen ostört. Annars var det bara underhandskast som gällde.

#190 ONLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1509 Inlägg:

Skrivet 23 Oct 2011, 19:35

Var till Tiveden idag. Gick runt hela stora sjön. Väldigt lugnt. Ett vak på 3h. Hade ett påslag på haröra men fisken släppte efter en sekund. Knatade vidare till hyrsjön men hittade inga ställen man kunde kasta vid utan att vada ut ett par meter. Tog bilen till lilla sjön och konstaterade att det var väldigt välvuxet ända in till vattenkanten...Åkte vidare till hyrsjön igen och hittade ett par riktiga hotspots i södra delen. Hade fint torrflugefiske ända fram tills solen tittade ner bakom träden. Bommade och tappade en hel del (körde #18 streaking caddie) men landade några riktigt fina bågar. Snyggaste bågarna jag fått färgmässigt och även fenorna var klockrena.

#191 ONLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1509 Inlägg:

Skrivet 23 Oct 2011, 20:48

Slänger in lite bilder från dagen. Några miljöbilder och ett par fiskbilder. Fiskbilderna riktiga snabbskott för att undvika onödigt kladd med fisken men jag ville ändå visa hur fina de är. Som bonus kommer en subadult havsörn som gled förbi lite överraskande. Hade kameran i väskan men hann dra ett snabbskott som blev rätt kass, men man ser i alla fall det mäktiga vingspannet!

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: DPP_0001.JPG
  • Bifogad bild: DPP_0002.JPG
  • Bifogad bild: DPP_0003.JPG
  • Bifogad bild: DPP_0004.JPG
  • Bifogad bild: DPP_0005.JPG
  • Bifogad bild: DPP_0006.JPG
  • Bifogad bild: DPP_0007.JPG
  • Bifogad bild: DPP_0010.JPG
  • Bifogad bild: DPP_0011.JPG

#192 OFFLINE   mava

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 39 Inlägg:

Skrivet 28 Oct 2011, 21:44

Inser att jag nog inte kommer att ha tid att besöka sjöarna fler gånger i år och det hade jag gärna gjort... Jag hoppas att man låter området vara lika otillrättalagt även kommande säsong(er)...??
Tycker personligen att det är ett riktigt tilltalande koncept att (istället för tillrättaläggande) erbjuda fiskare möjligheter till utveckling genom kurser, regelbunden info om fisket och användbara knep etc....

//vinterdvala

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar