Hoppa till innehåll

.

Fota fiskar som ska släppas

145 replies to this topic

#1 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1339 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 16:07

I syfte att lära mig mer om hur fiskarna fungerar startar jag denna tråd som har all möjlighet att spåra ur!

Något jag funderat på en hel del är alla bilder man ser på fiskar som skall återutsättas och där fisken ligger på marken (på en sten, i riset el. dyl.). Hur bra är det för fisken egentligen? Anledningen till att man kör med knutlöst håvnät är väl för att inte skada fiskens slemskikt? Hur bra är det i så fall att slänga fisken på marken och låta den gotta runt där?

#2 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12058 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 16:16

Visa inläggTwitcher på 04 Sep 2010, 16:07 sade:

I syfte att lära mig mer om hur fiskarna fungerar startar jag denna tråd som har all möjlighet att spåra ur!

Något jag funderat på en hel del är alla bilder man ser på fiskar som skall återutsättas och där fisken ligger på marken (på en sten, i riset el. dyl.). Hur bra är det för fisken egentligen? Anledningen till att man kör med knutlöst håvnät är väl för att inte skada fiskens slemskikt? Hur bra är det i så fall att slänga fisken på marken och låta den gotta runt där?

Inte bra, har gjort det själv nån gång men man lär sig hela tiden om vad som är rätt och fel!!
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#3 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17092 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 18:13

Visa inläggTwitcher på 04 Sep 2010, 16:07 sade:

Det är inte alls bra! och jag själv gjorde mig skyldig tillen jävla blunder med en fisk bara för att jag var bildkåt och ensam :blush: :blush:
En anings piggare samt några hg lättare

#4 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1070 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 18:29

Betis (saligt är hans minne... nåja :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: ) skrev en jäkla bra text om att fånga å släppa tillbaka, den kanske försvann i uppgraderingen?

#5 OFFLINE   TobbeOlsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2670 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 18:32

Hmm känner igen detta så väl. Gjorde det själv för några dagar sedan :wacko: Förlåt mig..

Men visst är det så att fotosuget kan ta överhand, och det är jobbigt när man är själv och ingen kan fota åt en..
http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

#6 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1070 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 18:34

Heureka http://www.edgeflyfi.../p005/p005.html

#7 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1339 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 18:46

Kanonartikel!

#8 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30016 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 19:00

Visa inläggHenka på 04 Sep 2010, 18:34 sade:

Bra artikel men många av dessa påståenden har dock fått stryka på foten i flera noggranna test/försök.
Iaf om man kan applicera gäddans skelett på öringen/laxen och gälarnas funktion.
Postad bild

#9 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1070 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 20:01

Visa inläggsasse på 04 Sep 2010, 19:00 sade:

Bra artikel men många av dessa påståenden har dock fått stryka på foten i flera noggranna test/försök.
Iaf om man kan applicera gäddans skelett på öringen/laxen och gälarnas funktion.

Öringen/laxen och gäddan borde ändå ha ganska stora likheter, men också skillnader, speciellt vad gäller slemskikt och därmed stryktålighet... dra gärna till med några referenser så man kan kolla

#10 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2664 Inlägg:

Skrivet 04 Sep 2010, 20:14

Jag brukar faktiskt skita i bilden om jag inte kan ta en bild utan att lägga på land. Men det är nog mest av respekt för fisken nu när jag har plågat den tillräckligt under fighten. Men det är ju jag. Bryr mig faktiskt inte om hur andra gör.. Det är inte mitt huvudbry :)

#11 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30016 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 06:05

Visa inläggHenka på 04 Sep 2010, 20:01 sade:

Öringen/laxen och gäddan borde ändå ha ganska stora likheter, men också skillnader, speciellt vad gäller slemskikt och därmed stryktålighet... dra gärna till med några referenser så man kan kolla
Slemskiktet på en gädda vs nystigenöring/lax är väl troligtvis ingenting att diskutera. Laxen/öringen är mycket känsligare.

Men just detta med att lyfta dem. Flera undersökningar visar att det inte är någon risk för skador på ryggrad och inre organ.

Likaså blöningar/skador på gälarna. Gäddorna som blödde klarade sig i de flesta fallen också.
Postad bild

#12 OFFLINE   sporre

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4767 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 06:34

Okay, jag får väl sticka ut hakan och riskera att få halva edgen på mig...

Men jag tycker inte att den artikeln är bra. Den utger sig för att vara en halvvetenskaplig artikel, men det är mest bara massa lösa påståenden som saknar substans. Jag vet inte vem Bert Åke Andersson är, är han doktorand eller biologiprofessor?
Man kan inte skriva en vetenskaplig artikel med många "så är det faktiskt" utan att ha något att grunda det på. Studier på området eller många referenser till andras studier. Enda referensen i texten är "det vet jag för jag är fiskodlare" :rolleyes:

Missförstå mig inte, jag tycker att det är väldigt viktigt att behandla fiskarna väl.. Men den artikeln är för mig löst prat.
"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske"
(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)

#13 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1339 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 09:15

Jo, det saknas en massa referenser men mycket av det stämmer säkert ändå. Han jobbar ju tydligen som fiskodlare så han bör ju ha en viss känsla för det han pratar om.

Finns det ingen som har några referenser att länka till? Det finns väl studier gjorda på gädda till exempel?

#14 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30016 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 09:19

Visa inläggsporre på 05 Sep 2010, 06:34 sade:

Okay, jag får väl sticka ut hakan och riskera att få halva edgen på mig...

Men jag tycker inte att den artikeln är bra. Den utger sig för att vara en halvvetenskaplig artikel, men det är mest bara massa lösa påståenden som saknar substans. Jag vet inte vem Bert Åke Andersson är, är han doktorand eller biologiprofessor?
Man kan inte skriva en vetenskaplig artikel med många "så är det faktiskt" utan att ha något att grunda det på. Studier på området eller många referenser till andras studier. Enda referensen i texten är "det vet jag för jag är fiskodlare" :rolleyes:

Missförstå mig inte, jag tycker att det är väldigt viktigt att behandla fiskarna väl.. Men den artikeln är för mig löst prat.

Inte halva Edge, möjligtvis hela fiskelust ^_^
Bert-Åke Andersson= Betis aka woodhead.
http://www.fiskelust...php?topic=225.0
Postad bild

#15 OFFLINE   Wolfis

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 4693 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 09:40

Visa inläggsasse på 05 Sep 2010, 09:19 sade:

Inte halva Edge, möjligtvis hela fiskelust ^_^
Bert-Åke Andersson= Betis aka woodhead.
http://www.fiskelust...php?topic=225.0
den länken är ju bra..för dom som är reggade där
"Det handlar inte om att kasta långt, utan att presentera flugan för fisken så den nappar."

IMAGO Flyfishing

Flugor.se

#16 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30016 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 09:47

Visa inläggWolfis på 05 Sep 2010, 09:40 sade:

den länken är ju bra..för dom som är reggade där
Står ändå inte så mycket om just bakgrunden till artikeln.
Postad bild

#17 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5416 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 10:28

Visa inläggsasse på 05 Sep 2010, 06:05 sade:

Slemskiktet på en gädda vs nystigenöring/lax är väl troligtvis ingenting att diskutera. Laxen/öringen är mycket känsligare.

Men just detta med att lyfta dem. Flera undersökningar visar att det inte är någon risk för skador på ryggrad och inre organ.

Likaså blöningar/skador på gälarna. Gäddorna som blödde klarade sig i de flesta fallen också.

Vilka undersökningar & var? ..tycker det är rätt sunt att inte lyfta en större Lax lr. Öring i stjärten ..om den skall returneras.
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#18 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30016 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 15:21

Visa inläggIsmo på 05 Sep 2010, 10:28 sade:

Vilka undersökningar & var? ..tycker det är rätt sunt att inte lyfta en större Lax lr. Öring i stjärten ..om den skall returneras.
Ska fixa länk. De var iaf väldig noggranna i undersökning. Röntgade gäddor mm efter "normala" lyft mm.
Postad bild

#19 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17092 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 16:38

Mycket i Betis artikel stämmer nog fortfarande även om man kan ställa sig frågande till en del saker men kontentan är väl att vi alla försöker vara så rädda om fisken så möjligt när vi skall ta en bild på dom och släppa tillbaks dom ner i det blöta så fort vi kan och se till att dom simmar iväg friska och oskadda :)

#20 OFFLINE   Gustav Fröléen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4405 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 16:41

Annars brukar man komma rätt långt med sunt förnuft..

#21 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17092 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 16:48

Visa inläggGustav Fröléen på 05 Sep 2010, 16:41 sade:

Annars brukar man komma rätt långt med sunt förnuft..
Hm? sunt förnuft är inget jag kommit att lita på genom åren :)

#22 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 18:11

Så lite hantering som möjligt och så kort tid i luften som möjligt, inga onödiga lyft, ett bra redskap för att lossa kroken o.s.v. är naturligtvis ganska självklara grejer om man vill vara så skonsam som möjligt med fisken.

Detta är ju lite av "baksidan" av C&R, det finns de som hävdar att hela C&R-grejen är djurplågeri -jag förstår delvis deras ståndpunkt. Men man får göra avvägningar, man vill ju fota ibland och gör per automatik avkall på fiskens bästa då oaktat hur man genomför fotograferingen.

Ett av de allra bästa för oss som bedriver C&R i någon form är att förstå att fisken måste få återhämta sig ordentligt innan man släpper iväg dem och att C&R under vissa omständigheter bara är dumheter...

/Fredrik

#23 OFFLINE   Gustav Fröléen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4405 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 18:32

Visa inlägghinlis på 05 Sep 2010, 18:11 sade:

Så lite hantering som möjligt och så kort tid i luften som möjligt, inga onödiga lyft, ett bra redskap för att lossa kroken o.s.v. är naturligtvis ganska självklara grejer om man vill vara så skonsam som möjligt med fisken.

Detta är ju lite av "baksidan" av C&R, det finns de som hävdar att hela C&R-grejen är djurplågeri -jag förstår delvis deras ståndpunkt. Men man får göra avvägningar, man vill ju fota ibland och gör per automatik avkall på fiskens bästa då oaktat hur man genomför fotograferingen.

Ett av de allra bästa för oss som bedriver C&R i någon form är att förstå att fisken måste få återhämta sig ordentligt innan man släpper iväg dem och att C&R under vissa omständigheter bara är dumheter...

/Fredrik

Postad bild Precis, man får anpassa sig efter den specifika situationen.

#24 OFFLINE   Helljammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2665 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 19:12

Ibland när man inte har någon annan till hands får man istället nöja sig med en värdelös bild, bättre än att grejja alltför mkt med fisk som skall tillbaka.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: fjutten.JPG

Catch & Relapse

#25 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3282 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 19:37

Visa inläggHelljammer på 05 Sep 2010, 19:12 sade:

Ibland när man inte har någon annan till hands får man istället nöja sig med en värdelös bild, bättre än att grejja alltför mkt med fisk som skall tillbaka.
:lol: :lol: Har telefonen knökfull med såna där mindre lyckade bilder!! :lol:
torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#26 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7060 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 19:44

Ett bra alternativ är att plåta fisken liggande i håven i vattnet. Det kan bli en snygg bild där man dessutom har håven som referens.

Bifogad bild: 44583_1357480939062_1292660504_30833445_1604116_n1.jpg

#27 OFFLINE   Helljammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2665 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 19:46

Vad är detta "håv" man ibland hör folk tala om? :rolleyes: Faktum är att jag har en jättefin håv med knutlöst nät och denna orkar jag släpa med mig på ungefär en fisketur om året eller så.
Catch & Relapse

#28 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7060 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 19:49

Visa inläggHelljammer på 05 Sep 2010, 19:46 sade:

Vad är detta "håv" man ibland hör folk tala om? :rolleyes: Faktum är att jag har en jättefin håv med knutlöst nät och denna orkar jag släpa med mig på ungefär en fisketur om året eller så.

En håv med "fiskvänligt" nät förkortar drillen en hel del och gör att fisken blir mindre stressad. Inbillar jag mig...

#29 OFFLINE   Järven

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2369 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 19:50

Vi kanske alla borde kanske ställa oss förågan:

Varför är det nödvändigt att fota en fisk man har för avsikt att släppa tillbaka ? :huh:
Vilse på fjället & Rödingkåt !

#30 OFFLINE   Stefan Siikavaara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1275 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2010, 20:08

Hej!

Man kan be en kompis fota fisken under vattnet också.

http://www.flycastin...ics/release.AVI

Jag har inte samvete till att bolla med en fisk bara för att få en skrytbild på den. Minnet och upplevelsen är ändå det viktiga, och att man maximerat chansen för fisken att överleva. Och döda fiskar tycker inte jag är speciellt vackra på bild.

Mvh
Stefan
FFF MCCI - MSX

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar