.
Fota fiskar som ska släppas
#1 OFFLINE
Skrivet 04 Sep 2010, 16:07
Något jag funderat på en hel del är alla bilder man ser på fiskar som skall återutsättas och där fisken ligger på marken (på en sten, i riset el. dyl.). Hur bra är det för fisken egentligen? Anledningen till att man kör med knutlöst håvnät är väl för att inte skada fiskens slemskikt? Hur bra är det i så fall att slänga fisken på marken och låta den gotta runt där?
#2 OFFLINE
Skrivet 04 Sep 2010, 16:16
Twitcher på 04 Sep 2010, 16:07 sade:
Något jag funderat på en hel del är alla bilder man ser på fiskar som skall återutsättas och där fisken ligger på marken (på en sten, i riset el. dyl.). Hur bra är det för fisken egentligen? Anledningen till att man kör med knutlöst håvnät är väl för att inte skada fiskens slemskikt? Hur bra är det i så fall att slänga fisken på marken och låta den gotta runt där?
Inte bra, har gjort det själv nån gång men man lär sig hela tiden om vad som är rätt och fel!!
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts
Delta 3 Pro Staff
#3 ONLINE
Skrivet 04 Sep 2010, 18:13
Twitcher på 04 Sep 2010, 16:07 sade:
#5 OFFLINE
Skrivet 04 Sep 2010, 18:32
Men visst är det så att fotosuget kan ta överhand, och det är jobbigt när man är själv och ingen kan fota åt en..
#6 OFFLINE
#8 OFFLINE
#9 OFFLINE
Skrivet 04 Sep 2010, 20:01
sasse på 04 Sep 2010, 19:00 sade:
Iaf om man kan applicera gäddans skelett på öringen/laxen och gälarnas funktion.
Öringen/laxen och gäddan borde ändå ha ganska stora likheter, men också skillnader, speciellt vad gäller slemskikt och därmed stryktålighet... dra gärna till med några referenser så man kan kolla
#10 OFFLINE
Skrivet 04 Sep 2010, 20:14
#11 OFFLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 06:05
Henka på 04 Sep 2010, 20:01 sade:
Men just detta med att lyfta dem. Flera undersökningar visar att det inte är någon risk för skador på ryggrad och inre organ.
Likaså blöningar/skador på gälarna. Gäddorna som blödde klarade sig i de flesta fallen också.
#12 OFFLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 06:34
Men jag tycker inte att den artikeln är bra. Den utger sig för att vara en halvvetenskaplig artikel, men det är mest bara massa lösa påståenden som saknar substans. Jag vet inte vem Bert Åke Andersson är, är han doktorand eller biologiprofessor?
Man kan inte skriva en vetenskaplig artikel med många "så är det faktiskt" utan att ha något att grunda det på. Studier på området eller många referenser till andras studier. Enda referensen i texten är "det vet jag för jag är fiskodlare"
Missförstå mig inte, jag tycker att det är väldigt viktigt att behandla fiskarna väl.. Men den artikeln är för mig löst prat.
(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)
#13 OFFLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 09:15
Finns det ingen som har några referenser att länka till? Det finns väl studier gjorda på gädda till exempel?
#14 OFFLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 09:19
sporre på 05 Sep 2010, 06:34 sade:
Men jag tycker inte att den artikeln är bra. Den utger sig för att vara en halvvetenskaplig artikel, men det är mest bara massa lösa påståenden som saknar substans. Jag vet inte vem Bert Åke Andersson är, är han doktorand eller biologiprofessor?
Man kan inte skriva en vetenskaplig artikel med många "så är det faktiskt" utan att ha något att grunda det på. Studier på området eller många referenser till andras studier. Enda referensen i texten är "det vet jag för jag är fiskodlare"
Missförstå mig inte, jag tycker att det är väldigt viktigt att behandla fiskarna väl.. Men den artikeln är för mig löst prat.
Inte halva Edge, möjligtvis hela fiskelust
Bert-Åke Andersson= Betis aka woodhead.
http://www.fiskelust...php?topic=225.0
#15 OFFLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 09:40
sasse på 05 Sep 2010, 09:19 sade:
Bert-Åke Andersson= Betis aka woodhead.
http://www.fiskelust...php?topic=225.0
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
#17 OFFLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 10:28
sasse på 05 Sep 2010, 06:05 sade:
Men just detta med att lyfta dem. Flera undersökningar visar att det inte är någon risk för skador på ryggrad och inre organ.
Likaså blöningar/skador på gälarna. Gäddorna som blödde klarade sig i de flesta fallen också.
Vilka undersökningar & var? ..tycker det är rätt sunt att inte lyfta en större Lax lr. Öring i stjärten ..om den skall returneras.
#18 OFFLINE
#19 ONLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 16:38
#20 OFFLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 16:41
#22 OFFLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 18:11
Detta är ju lite av "baksidan" av C&R, det finns de som hävdar att hela C&R-grejen är djurplågeri -jag förstår delvis deras ståndpunkt. Men man får göra avvägningar, man vill ju fota ibland och gör per automatik avkall på fiskens bästa då oaktat hur man genomför fotograferingen.
Ett av de allra bästa för oss som bedriver C&R i någon form är att förstå att fisken måste få återhämta sig ordentligt innan man släpper iväg dem och att C&R under vissa omständigheter bara är dumheter...
/Fredrik
#23 OFFLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 18:32
hinlis på 05 Sep 2010, 18:11 sade:
Detta är ju lite av "baksidan" av C&R, det finns de som hävdar att hela C&R-grejen är djurplågeri -jag förstår delvis deras ståndpunkt. Men man får göra avvägningar, man vill ju fota ibland och gör per automatik avkall på fiskens bästa då oaktat hur man genomför fotograferingen.
Ett av de allra bästa för oss som bedriver C&R i någon form är att förstå att fisken måste få återhämta sig ordentligt innan man släpper iväg dem och att C&R under vissa omständigheter bara är dumheter...
/Fredrik
Precis, man får anpassa sig efter den specifika situationen.
#25 OFFLINE
#26 OFFLINE
#28 OFFLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 19:49
Helljammer på 05 Sep 2010, 19:46 sade:
En håv med "fiskvänligt" nät förkortar drillen en hel del och gör att fisken blir mindre stressad. Inbillar jag mig...
#30 OFFLINE
Skrivet 05 Sep 2010, 20:08
Man kan be en kompis fota fisken under vattnet också.
http://www.flycastin...ics/release.AVI
Jag har inte samvete till att bolla med en fisk bara för att få en skrytbild på den. Minnet och upplevelsen är ändå det viktiga, och att man maximerat chansen för fisken att överleva. Och döda fiskar tycker inte jag är speciellt vackra på bild.
Mvh
Stefan
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar