.
Fota fiskar som ska släppas
#91 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 16:45
Så sånt beteende är alltså OK,bara för att vi ska vara på bild?? mvh borano20
#92 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 16:53
sasse på 28 Nov 2010, 16:09 sade:
Man ska också inse att det bästa för fisken är att inte fiska på den alls.
#93 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 17:00
borano20 på 28 Nov 2010, 15:00 sade:
Jag tyckte jag skrev det i mitt inlägg, om det är en trofe fisk och du inte tänker bonka den så vill du säkert ha ett minne av den och då är det ett nödvändigt ont att lyfta upp den ur vattnet i nån sekund.
Det handlar inte om att tappa respekten så som, Odell och grabbarna gör när de filmar. Ha fisken under vattnet, i håven, tills du är klar för att ta ett foto på besten. Nån sekund över vattenytan räcker om du vet vad du gör.
Om du tycker att det är respektlöst att lyfta den ur vattnet i nån sekund, vad tycker du då det är när du krokar den i läppen med en sylvass krok?
Fiska med samvetet så blir det nog bra. Vissa större profiler här på Edge borde tänka till lite i sitt fiskande kan jag lova dig. Vissa vatten fiskar man på läpplösa fiskar. Så vad tror du att de där 5 sekunderna gör ovanför vattenytan jämfört med att kroka loss samma fisk ett stort antal gånger per år?
#94 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 17:03
borano20 på 28 Nov 2010, 16:45 sade:
Men då kan vi alltså börja döda varenda trofe fisk vi fångar.... ? Sätta upp den på väggen där hemma, istället för att få ett digitalt minne och låta den simma vidare i sina vatten?
#95 ONLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 17:04
borano20 på 28 Nov 2010, 16:45 sade:
Det går inte att börja diskutera om det är mer eller mindre rätt att plåga fisken lite eller mycket. Hur kan vi gradera smärta på fiskar och antal? Plåga en 10kg´s fisk i 20 minuter eller plåga två 5kg´s i 10 minuter vardera. Vi plågar fiskar för vårt höga nöjes skull. Ju snabbare vi inser det ju snabbare kan vi ta vettiga beslut och rättfärdiga dem.
MEN vi ska så klart försöka göra vårt bästa för att hantera fisken på bästa möjliga sätt.
Jag önskar att vi lade lika mycket energi på dessa frågeställningar som vi borde lägga på tex älvräddarna eller andra miljöförebyggande åtgärder...
#96 ONLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 17:07
borano20 på 28 Nov 2010, 16:53 sade:
Om du skulle kunna/få jaga med bedövningsgevär skulle du då göra det?
Fota 10 taggarn och sedan återväcka den och "släppa" tillbaka den?
#97 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 17:09
sasse på 28 Nov 2010, 17:04 sade:
Det går inte att börja diskutera om det är mer eller mindre rätt att plåga fisken lite eller mycket. Hur kan vi gradera smärta på fiskar och antal? Plåga en 10kg´s fisk i 20 minuter eller plåga två 5kg´s i 10 minuter vardera. Vi plågar fiskar för vårt höga nöjes skull. Ju snabbare vi inser det ju snabbare kan vi ta vettiga beslut och rättfärdiga dem.
MEN vi ska så klart försöka göra vårt bästa för att hantera fisken på bästa möjliga sätt.
Jag önskar att vi lade lika mycket energi på dessa frågeställningar som vi borde lägga på tex älvräddarna eller andra miljöförebyggande åtgärder...
#98 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 17:11
Men att det fortfarande finns folk som fotar fisken liggandes på grus, stenar och sand och sen släpper dem, tycker jag är skandal..
2006 -en tös
2011 -en pöjk!
#99 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 17:45
Olika beteenden av fiskare som tagit det moraliskt korrupta beslutet att fiska för nöjes skull,eller??Det enkla beslutet "jag fiskar" leder precis som "jag jagar" till SKYLDIGHETER.Man ska nog inte anse sig som komplett rutten för tagna beslut som inte är 100% vattentäta,BARA göra det BÄSTA av situationen.
C&R i jakten??Behövs inte,eftersom vi ser bytet,avgör direkt(beslut igen..) om vi ska skjuta eller inte.Det skulle behövas om vi sköt i varje buske som rör sig(fel beslut..)Som jägare MÅSTE man acceptera att man INTE FÅR/BÖR skjuta i alla lägen.Finns tämligen mycket folk som bara låter hunden löpa efter bytet,hundjobbet är glädjen.Går säkert att montera in en laserpekare i patronläget,så får vi något liknande C&R.Där är vi inte än.. mvh borano20
#100 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 18:18
Hur vida man bedriver C&R eller inte har helt att göra med det vatten man fiskar i för tillfället. I havet kan man med gott samvete bonka en och annan havsöring som dessutom är godis på matbordet. I en liten tjärn med tusenbröder gynnar det beståndet att bonka några. Medan det är värre med vissa åar och andra vattendrag där fisken skall tas med silkesvantar om vi vill ha något fiske för framtiden. Lära sig lite om vattnet man skall fiska i kan vara en bra idé.
Hullinglösa krokar har så många fördelar, inte bara snabb avkrokning av fisken (och en själv, när olyckan är framme), medan det inte finns några nackdelar. Så vad väntar ni på

"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”
troutwaters.se - wild trout flyfishing
#101 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 18:50
Koljonen på 28 Nov 2010, 17:03 sade:
#102 ONLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 18:53
andez på 28 Nov 2010, 18:18 sade:
Hur vida man bedriver C&R eller inte har helt att göra med det vatten man fiskar i för tillfället. I havet kan man med gott samvete bonka en och annan havsöring som dessutom är godis på matbordet. I en liten tjärn med tusenbröder gynnar det beståndet att bonka några. Medan det är värre med vissa åar och andra vattendrag där fisken skall tas med silkesvantar om vi vill ha något fiske för framtiden. Lära sig lite om vattnet man skall fiska i kan vara en bra idé.
Hullinglösa krokar har så många fördelar, inte bara snabb avkrokning av fisken (och en själv, när olyckan är framme), medan det inte finns några nackdelar. Så vad väntar ni på
Det är ju faktiskt inte så. Skulle tro att de flesta fiskevatten som är åtråvärda endast är tillgängliga för några få.
#103 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 19:17
har man fisken i håven under vattenytan och gör iordning kameran. sedan när man är redo att plåta är det bara att lyfta upp firren, knäppa ett kort och släppa tillbaka den.
#104 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 19:23
Det är väl bara som att bogsera en människa längs med marken en bit för att sedan trycka ner kräket under vattnet för att förevigas.
-Är man lite försiktig så överlever nästan 100% Se bara till att de kvicknat till ordentligt förrän du släpper iväg dem på egen hand.
Blöder de mycket skall du nog överväga bonk.
#106 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 19:44
-Det här kan ju bli vintertråden nr.1 ifall alla bjuder till lite
#107 OFFLINE
Skrivet 28 Nov 2010, 20:26
sasse på 28 Nov 2010, 18:53 sade:
#108 OFFLINE
Skrivet 29 Nov 2010, 13:31
sasse på 28 Nov 2010, 18:53 sade:
Du har ju tyvärr rätt där, även om de är tillgängliga via dyra fiskekort och hårt kvoterade sträckor, vilket ibland är ett nödvändigt ont för att behålla det fisket för framtiden. Jag menade dock mer generellt att hur man behandlar fisken inte kan vara upp till var och en utan att vi har ett kollektivt ansvar.

"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”
#109 ONLINE
Skrivet 29 Nov 2010, 13:37
andez på 29 Nov 2010, 13:31 sade:
#110 OFFLINE
Skrivet 29 Nov 2010, 13:37

#111 OFFLINE
Skrivet 29 Nov 2010, 13:57
andez på 29 Nov 2010, 13:37 sade:
En fisks "bröstkorg" är mer anpassad för att leva i vatten, den är definitivt inte anpassad för att lyftas, risken för klämskador är rätt stor - speciellt med större fisk...
#112 OFFLINE
#113 OFFLINE
Skrivet 03 Dec 2010, 21:01
Josef på 03 Dec 2010, 19:28 sade:
Jag tror mig ha läst det på ett par olika ställen åtminstone, och kombinerar man det med en skvätt sunt förnuft så kanske det känns ännu lite rimligare...
Eller om det nu var så att du syftade till mitt inlägg så skrev jag det helt själv, och då har jag inte ens nån examen
Detta inlägg har redigerats av Henka: 03 Dec 2010, 21:01
#114 ONLINE
Skrivet 03 Dec 2010, 21:36
Henka på 03 Dec 2010, 21:01 sade:
Eller om det nu var så att du syftade till mitt inlägg så skrev jag det helt själv, och då har jag inte ens nån examen
#116 OFFLINE
Skrivet 03 Dec 2010, 23:46
Henka på 29 Nov 2010, 13:57 sade:
Nu vill jag inte säga emot. Men var kommer uppgifterna ifrån? Om man jämför behandlingen av ett snabbt lyft med händerna under buken för fotografering med fasthållningen som krävs vid sändarmärkning av fisk så är ju det försnämda betydligt skonsammare. Och jag har inte hört något om att skador av "bröstkorgen" skulle vara en orsak till ökad dödlighet vid märkning.
Själv återutsätter jag det mesta av fiskarna jag fångat utan att ta upp dem ur vattnet, så jag är ej ute efter att försvara mitt eget beteende, utan bara intresserad av om ni har någon fakta jag missat.
Edit: På odlingar så kramar man ju rom o mjölke ur fisken, De överlever väl till och med denna behandling i stor utsträckning?
Mvh PonnyNinjan
Detta inlägg har redigerats av NinjaTobbe: 03 Dec 2010, 23:53
#117 OFFLINE
Skrivet 04 Dec 2010, 00:52
Har även läst i andra trådar hur fantastiskt C&R fungerat på Ammarnäsöring och samtidigt pratat med campingfarbrorn i Kraddsele som vittnar om många öringar som hittas döda i hans närområde. Kommer inte ihåg vad han hette men han var som man brukar säga rutinerad.
Har själv hittat stora öringar i Arjeplogsområdet som ligger på botten med buken uppåt och inte har dem självdött av gammal ålder.
Det är mina erfarenheter och jag släpper gärna tillbaka fisk om jag anser att den kan släppas tillbaka men jag ser hellre att en fin öring hamnar på middagsbordet än ligger och ruttnar på botten av en ström.
#118 OFFLINE
Skrivet 04 Dec 2010, 01:02
Larionov på 04 Dec 2010, 00:52 sade:
Har även läst i andra trådar hur fantastiskt C&R fungerat på Ammarnäsöring och samtidigt pratat med campingfarbrorn i Kraddsele som vittnar om många öringar som hittas döda i hans närområde. Kommer inte ihåg vad han hette men han var som man brukar säga rutinerad.
Har själv hittat stora öringar i Arjeplogsområdet som ligger på botten med buken uppåt och inte har dem självdött av gammal ålder.
Det är mina erfarenheter och jag släpper gärna tillbaka fisk om jag anser att den kan släppas tillbaka men jag ser hellre att en fin öring hamnar på middagsbordet än ligger och ruttnar på botten av en ström.
Ser många som drillar en fisk i 5-10 minuter som jag skulle fixat på 1-2 minuter, många fegar under fajten,eller
till och med drar ut på den för nöjes skull!
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts
Delta 3 Pro Staff
#119 OFFLINE
Skrivet 04 Dec 2010, 01:27
tårta på 04 Dec 2010, 01:02 sade:
Ser många som drillar en fisk i 5-10 minuter som jag skulle fixat på 1-2 minuter, många fegar under fajten,eller
till och med drar ut på den för nöjes skull!
#120 OFFLINE
Skrivet 04 Dec 2010, 02:27
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar