Hoppa till innehåll

.

Fota fiskar som ska släppas

145 replies to this topic

#91 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 16:45

Hej..OM man VET att det bästa,mest respektfulla,sättet att hantera fisken ÄR att INTE röra fisken(eller så LITE som möjligt)INTE klämma den nånstans å riskera att man tappar den.Och ÄNDÅ GÖR just nått sånt!!ÄR inte det illvilja??OM inte,vad är det då??Vad kallar vi det beteendet då??
Så sånt beteende är alltså OK,bara för att vi ska vara på bild?? mvh borano20

#92 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 16:53

Visa inläggsasse på 28 Nov 2010, 16:09 sade:

^_^

Man ska också inse att det bästa för fisken är att inte fiska på den alls.
Hej..Jag jagar också.Har jag TAGIT beslutet att bära vapen i skogen,anser jag att jag därmed har förpliktelser.Hantera vapnet säkert.Övningsskjuta så jag har en god träffsäkerhet.Skjuta i lägen där det är lämpligt.Använda lämpliga vapen till varje jakttyp.Går nått åt skogen,så får vi eftersöka djuret.Tagna beslut(jag jagar)leder till SKYLDIGHETER.SKYLDIGHETER att bete mig på RÄTT SÄTT mot bytet.Spelar sen ingen roll om bytet springer eller simmar.Samma förhållningssätt måste väl också gälla om jag byter drillingen mot ett spö,eller?? mvh borano20

#93 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 17:00

Visa inläggborano20 på 28 Nov 2010, 15:00 sade:

Hej..Koljonen,under vilka omständigheter är det OK att visa fisken liite mindre respekt än andra gånger?? mvh borano20

Jag tyckte jag skrev det i mitt inlägg, om det är en trofe fisk och du inte tänker bonka den så vill du säkert ha ett minne av den och då är det ett nödvändigt ont att lyfta upp den ur vattnet i nån sekund.
Det handlar inte om att tappa respekten så som, Odell och grabbarna gör när de filmar. Ha fisken under vattnet, i håven, tills du är klar för att ta ett foto på besten. Nån sekund över vattenytan räcker om du vet vad du gör.

Om du tycker att det är respektlöst att lyfta den ur vattnet i nån sekund, vad tycker du då det är när du krokar den i läppen med en sylvass krok?

Fiska med samvetet så blir det nog bra. Vissa större profiler här på Edge borde tänka till lite i sitt fiskande kan jag lova dig. Vissa vatten fiskar man på läpplösa fiskar. Så vad tror du att de där 5 sekunderna gör ovanför vattenytan jämfört med att kroka loss samma fisk ett stort antal gånger per år?
The notion is that if you want to welcome me with open arms, I'm afraid you're also going to have to welcome me with open legs. /G.Simmons

#94 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 17:03

Visa inläggborano20 på 28 Nov 2010, 16:45 sade:

Hej..OM man VET att det bästa,mest respektfulla,sättet att hantera fisken ÄR att INTE röra fisken(eller så LITE som möjligt)INTE klämma den nånstans å riskera att man tappar den.Och ÄNDÅ GÖR just nått sånt!!ÄR inte det illvilja??OM inte,vad är det då??Vad kallar vi det beteendet då??

Men då kan vi alltså börja döda varenda trofe fisk vi fångar.... ? Sätta upp den på väggen där hemma, istället för att få ett digitalt minne och låta den simma vidare i sina vatten?
The notion is that if you want to welcome me with open arms, I'm afraid you're also going to have to welcome me with open legs. /G.Simmons

#95 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 17:04

Visa inläggborano20 på 28 Nov 2010, 16:45 sade:

Men du vet ju att det första som händer är att du kör en sylvass metallkrok genom kött och ben på fisken. Är det respektfullt?
Det går inte att börja diskutera om det är mer eller mindre rätt att plåga fisken lite eller mycket. Hur kan vi gradera smärta på fiskar och antal? Plåga en 10kg´s fisk i 20 minuter eller plåga två 5kg´s i 10 minuter vardera. Vi plågar fiskar för vårt höga nöjes skull. Ju snabbare vi inser det ju snabbare kan vi ta vettiga beslut och rättfärdiga dem.

MEN
vi ska så klart försöka göra vårt bästa för att hantera fisken på bästa möjliga sätt.

Jag önskar att vi lade lika mycket energi på dessa frågeställningar som vi borde lägga på tex älvräddarna eller andra miljöförebyggande åtgärder...
Postad bild

#96 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 17:07

Visa inläggborano20 på 28 Nov 2010, 16:53 sade:

Hej..Jag jagar också.Har jag TAGIT beslutet att bära vapen i skogen,anser jag att jag därmed har förpliktelser.Hantera vapnet säkert.Övningsskjuta så jag har en god träffsäkerhet.Skjuta i lägen där det är lämpligt.Använda lämpliga vapen till varje jakttyp.Går nått åt skogen,så får vi eftersöka djuret.Tagna beslut(jag jagar)leder till SKYLDIGHETER.SKYLDIGHETER att bete mig på RÄTT SÄTT mot bytet.Spelar sen ingen roll om bytet springer eller simmar.Samma förhållningssätt måste väl också gälla om jag byter drillingen mot ett spö,eller?? mvh borano20
Enda skillnaden är att det inte går att jämföra C&R.

Om du skulle kunna/få jaga med bedövningsgevär skulle du då göra det?
Fota 10 taggarn och sedan återväcka den och "släppa" tillbaka den?
Postad bild

#97 OFFLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 17:09

Visa inläggsasse på 28 Nov 2010, 17:04 sade:

Men du vet ju att det första som händer är att du kör en sylvass metallkrok genom kött och ben på fisken. Är det respektfullt?
Det går inte att börja diskutera om det är mer eller mindre rätt att plåga fisken lite eller mycket. Hur kan vi gradera smärta på fiskar och antal? Plåga en 10kg´s fisk i 20 minuter eller plåga två 5kg´s i 10 minuter vardera. Vi plågar fiskar för vårt höga nöjes skull. Ju snabbare vi inser det ju snabbare kan vi ta vettiga beslut och rättfärdiga dem.

MEN
vi ska så klart försöka göra vårt bästa för att hantera fisken på bästa möjliga sätt.

Jag önskar att vi lade lika mycket energi på dessa frågeställningar som vi borde lägga på tex älvräddarna eller andra miljöförebyggande åtgärder...
Böjd att hålla med dig sasse för nu har debatten flyttat fokus från ett bra handhavande vid släppning/fotande av fisk till att gradera smärta och etiska floskler om fiskets berättigande eller inte så då är det dags att säga finito!.
En anings piggare samt några hg lättare

#98 OFFLINE   Heliüs

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3679 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 17:11

Tycker personligen att det är ok om kompisen tar ett snabbt foto på någon vacker fisk i/ovanför vattnet man har fått.

Men att det fortfarande finns folk som fotar fisken liggandes på grus, stenar och sand och sen släpper dem, tycker jag är skandal..
2000 -en tös
2006 -en tös
2011 -en pöjk!

#99 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 17:45

Hej..Sasse,det handlar inte om kvantiteter av smärta eller inte.Jag,liksom andra,har tagit det moraliskt tveksamma beslutet att plåga fisk för vårt höga nöjes skull.Vi kan kalla det så,helt OK för mig.Den diskussionen förs säkert stenhårt på andra fora än det här.Därmed tycker INTE jag att man kan kasta alla andra moraliska beslut åt helvete som kommer som en följd av det grundläggande,"jag fiskar".Det blir bara NYA beslut att fatta.Hoppas du tycker att det är skillnad på att sparka upp fisken på land,bort med kroken å så upp med fisken i skogen för att självdö,ELLER att helt enkelt kroka av den i vattnet så den simmar bort av egen kraft.
Olika beteenden av fiskare som tagit det moraliskt korrupta beslutet att fiska för nöjes skull,eller??Det enkla beslutet "jag fiskar" leder precis som "jag jagar" till SKYLDIGHETER.Man ska nog inte anse sig som komplett rutten för tagna beslut som inte är 100% vattentäta,BARA göra det BÄSTA av situationen.
C&R i jakten??Behövs inte,eftersom vi ser bytet,avgör direkt(beslut igen..) om vi ska skjuta eller inte.Det skulle behövas om vi sköt i varje buske som rör sig(fel beslut..)Som jägare MÅSTE man acceptera att man INTE FÅR/BÖR skjuta i alla lägen.Finns tämligen mycket folk som bara låter hunden löpa efter bytet,hundjobbet är glädjen.Går säkert att montera in en laserpekare i patronläget,så får vi något liknande C&R.Där är vi inte än.. mvh borano20

#100 OFFLINE   andez

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1148 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 18:18

Jag reagerar på att många slänger sig med argument som "det är min fisk, mitt val" eller att det är "upp till var och en" .. Fisket och därmed fisken tillhör oss alla. Skit du i handfatet på den offentliga toaletten, det är upp till var och en.

Hur vida man bedriver C&R eller inte har helt att göra med det vatten man fiskar i för tillfället. I havet kan man med gott samvete bonka en och annan havsöring som dessutom är godis på matbordet. I en liten tjärn med tusenbröder gynnar det beståndet att bonka några. Medan det är värre med vissa åar och andra vattendrag där fisken skall tas med silkesvantar om vi vill ha något fiske för framtiden. Lära sig lite om vattnet man skall fiska i kan vara en bra idé.

Hullinglösa krokar har så många fördelar, inte bara snabb avkrokning av fisken (och en själv, när olyckan är framme), medan det inte finns några nackdelar. Så vad väntar ni på ;)
Postad bild
"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”
troutwaters.se - wild trout flyfishing

#101 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 18:50

Visa inläggKoljonen på 28 Nov 2010, 17:03 sade:

Men då kan vi alltså börja döda varenda trofe fisk vi fångar.... ? Sätta upp den på väggen där hemma, istället för att få ett digitalt minne och låta den simma vidare i sina vatten?
Hej..Nej Koljonen,livet är inte si ELLER så,svart ELLER vitt.Jag har inte heller sagt att man inte ska plåta,det gör jag själv.I håven.Eller i vattnet.Jag frågar mig bara,varför måste man ha sitt plyte på samma bild??Är inte fisken viktigast??Hur viktigt är fiskens välmående??I förhållande till plytet??Tror inte polarna på dig??Tar du inte bilden för DIN EGEN skull?? mvh borano20

#102 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 18:53

Visa inläggandez på 28 Nov 2010, 18:18 sade:

Jag reagerar på att många slänger sig med argument som "det är min fisk, mitt val" eller att det är "upp till var och en" .. Fisket och därmed fisken tillhör oss alla. Skit du i handfatet på den offentliga toaletten, det är upp till var och en.

Hur vida man bedriver C&R eller inte har helt att göra med det vatten man fiskar i för tillfället. I havet kan man med gott samvete bonka en och annan havsöring som dessutom är godis på matbordet. I en liten tjärn med tusenbröder gynnar det beståndet att bonka några. Medan det är värre med vissa åar och andra vattendrag där fisken skall tas med silkesvantar om vi vill ha något fiske för framtiden. Lära sig lite om vattnet man skall fiska i kan vara en bra idé.

Hullinglösa krokar har så många fördelar, inte bara snabb avkrokning av fisken (och en själv, när olyckan är framme), medan det inte finns några nackdelar. Så vad väntar ni på ;)

Det är ju faktiskt inte så. Skulle tro att de flesta fiskevatten som är åtråvärda endast är tillgängliga för några få.
Postad bild

#103 OFFLINE   flugtoken

Advanced Member

• Edgemember
  • 1242 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 19:17

men det är väl inte direkt farligt att lyfta upp fisken ovanför ytan i några sekunder och ta ett snabbt kort, eller?

har man fisken i håven under vattenytan och gör iordning kameran. sedan när man är redo att plåta är det bara att lyfta upp firren, knäppa ett kort och släppa tillbaka den.
"A bad day of fishing is still better than a good day at work"

#104 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 19:23

Ingen panik! Klart det går.
Det är väl bara som att bogsera en människa längs med marken en bit för att sedan trycka ner kräket under vattnet för att förevigas.Postad bild
-Är man lite försiktig så överlever nästan 100% Se bara till att de kvicknat till ordentligt förrän du släpper iväg dem på egen hand.
Blöder de mycket skall du nog överväga bonk.

#105 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1091 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 19:29

Visst är det lite lustigt att det krävs att folk mer eller mindre är överens för att de ska kunna bli riktigt exalterade.... :rolleyes:

#106 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 19:44

Var inte så tolerant nu Henka!
-Det här kan ju bli vintertråden nr.1 ifall alla bjuder till litePostad bild

#107 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 20:26

Visa inläggsasse på 28 Nov 2010, 18:53 sade:

Det är ju faktiskt inte så. Skulle tro att de flesta fiskevatten som är åtråvärda endast är tillgängliga för några få.
Hej..Om det här stämmer Sasse,så måste vi,som inte tillhör den utvalda skaran,väl behandla fisken,den vi delar med de andra,med STÖRSTA möjliga försiktighet,visst??För att få så många fiskar som möjligt simmande i det vattnet,eller hur??Logiskt sett,är det då försvarbart att hålla på å jonglera med fisken hur som helst??Eller,är STÖRSTA möjliga försiktighet att föredra?? mvh borano20

#108 OFFLINE   andez

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1148 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2010, 13:31

Visa inläggsasse på 28 Nov 2010, 18:53 sade:

Du har ju tyvärr rätt där, även om de är tillgängliga via dyra fiskekort och hårt kvoterade sträckor, vilket ibland är ett nödvändigt ont för att behålla det fisket för framtiden. Jag menade dock mer generellt att hur man behandlar fisken inte kan vara upp till var och en utan att vi har ett kollektivt ansvar.
Postad bild
"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”

#109 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2010, 13:37

Visa inläggandez på 29 Nov 2010, 13:31 sade:

Du har ju tyvärr rätt där, även om de är tillgängliga via dyra fiskekort och hårt kvoterade sträckor, vilket ibland är ett nödvändigt ont för att behålla det fisket för framtiden. Jag menade dock mer generellt att hur man behandlar fisken inte kan vara upp till var och en utan att vi har ett kollektivt ansvar.
Det håller jag med om :)
Postad bild

#110 OFFLINE   andez

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1148 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2010, 13:37

Jag tror inte att fisken har några större problem med att vara ovan vattenytan en kortare stund. Fiskar hoppar över vattenfall, kastar sig meter upp i luften bland av okänd anledning. Har även sett öring "simma" över sandbankar under lågvatten. Detta är min högst personliga åsikt och jag har ingen vetenskaplig uppbackning av det. Men vad skulle det egentliga problemet vara? Så länge man tar hänsyn till det skyddande slemskicktet m.m.
Postad bild

#111 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1091 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2010, 13:57

Visa inläggandez på 29 Nov 2010, 13:37 sade:

Jag tror inte att fisken har några större problem med att vara ovan vattenytan en kortare stund. Fiskar hoppar över vattenfall, kastar sig meter upp i luften bland av okänd anledning. Har även sett öring "simma" över sandbankar under lågvatten. Detta är min högst personliga åsikt och jag har ingen vetenskaplig uppbackning av det. Men vad skulle det egentliga problemet vara? Så länge man tar hänsyn till det skyddande slemskicktet m.m.

En fisks "bröstkorg" är mer anpassad för att leva i vatten, den är definitivt inte anpassad för att lyftas, risken för klämskador är rätt stor - speciellt med större fisk...

#112 OFFLINE   Josef

Advanced Member

• Edgemember+
  • 59 Inlägg:

Skrivet 03 Dec 2010, 19:28

Visa inläggHenka på 29 Nov 2010, 13:57 sade:

En fisks "bröstkorg" är mer anpassad för att leva i vatten, den är definitivt inte anpassad för att lyftas, risken för klämskador är rätt stor - speciellt med större fisk...

Vem var det som skrev det? :rolleyes:

#113 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1091 Inlägg:

Skrivet 03 Dec 2010, 21:01

Visa inläggJosef på 03 Dec 2010, 19:28 sade:

Vem var det som skrev det? :rolleyes:

Jag tror mig ha läst det på ett par olika ställen åtminstone, och kombinerar man det med en skvätt sunt förnuft så kanske det känns ännu lite rimligare... -_-

Eller om det nu var så att du syftade till mitt inlägg så skrev jag det helt själv, och då har jag inte ens nån examen :lol:

Detta inlägg har redigerats av Henka: 03 Dec 2010, 21:01

#114 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 03 Dec 2010, 21:36

Visa inläggHenka på 03 Dec 2010, 21:01 sade:

Jag tror mig ha läst det på ett par olika ställen åtminstone, och kombinerar man det med en skvätt sunt förnuft så kanske det känns ännu lite rimligare... -_-

Eller om det nu var så att du syftade till mitt inlägg så skrev jag det helt själv, och då har jag inte ens nån examen :lol:
Då är du inte värd skiten under skona ens Postad bild
Postad bild

#115 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1091 Inlägg:

Skrivet 03 Dec 2010, 22:31

Visa inläggsasse på 03 Dec 2010, 21:36 sade:

Då är du inte värd skiten under skona ens Postad bild

Är inte skona en del av vitsen med c&r? :blink:

#116 OFFLINE   NinjaTobbe

Advanced Member

• Edgemember
  • 867 Inlägg:

Skrivet 03 Dec 2010, 23:46

Visa inläggHenka på 29 Nov 2010, 13:57 sade:

Nu vill jag inte säga emot. Men var kommer uppgifterna ifrån? Om man jämför behandlingen av ett snabbt lyft med händerna under buken för fotografering med fasthållningen som krävs vid sändarmärkning av fisk så är ju det försnämda betydligt skonsammare. Och jag har inte hört något om att skador av "bröstkorgen" skulle vara en orsak till ökad dödlighet vid märkning.

Själv återutsätter jag det mesta av fiskarna jag fångat utan att ta upp dem ur vattnet, så jag är ej ute efter att försvara mitt eget beteende, utan bara intresserad av om ni har någon fakta jag missat.

Edit: På odlingar så kramar man ju rom o mjölke ur fisken, De överlever väl till och med denna behandling i stor utsträckning? :mellow:

Mvh PonnyNinjan

Detta inlägg har redigerats av NinjaTobbe: 03 Dec 2010, 23:53

Ja, det stämmer. Jag är både snyggast, trevligast och populärast på detta forum.

#117 OFFLINE   Larionov

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 119 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 00:52

Hmm..nu får jag nog hela forumet emot mig. Men..jag resonerar på följande sätt. Kan jag släppa tillbaka fisken med gott samvete m a o hur illa krokad blev fisken hur hårt drillade jag den. Om jag ser att fisken inte är pigg som en mört utan vill till att sjunka eller att man måste göra konstgjord andning på den så bonkar jag fisken. Det spelar då ingen roll hur stor eller liten fisken är, jag äter upp den i alla fall.

Har även läst i andra trådar hur fantastiskt C&R fungerat på Ammarnäsöring och samtidigt pratat med campingfarbrorn i Kraddsele som vittnar om många öringar som hittas döda i hans närområde. Kommer inte ihåg vad han hette men han var som man brukar säga rutinerad.

Har själv hittat stora öringar i Arjeplogsområdet som ligger på botten med buken uppåt och inte har dem självdött av gammal ålder.

Det är mina erfarenheter och jag släpper gärna tillbaka fisk om jag anser att den kan släppas tillbaka men jag ser hellre att en fin öring hamnar på middagsbordet än ligger och ruttnar på botten av en ström.

#118 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12622 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 01:02

Visa inläggLarionov på 04 Dec 2010, 00:52 sade:

Hmm..nu får jag nog hela forumet emot mig. Men..jag resonerar på följande sätt. Kan jag släppa tillbaka fisken med gott samvete m a o hur illa krokad blev fisken hur hårt drillade jag den. Om jag ser att fisken inte är pigg som en mört utan vill till att sjunka eller att man måste göra konstgjord andning på den så bonkar jag fisken. Det spelar då ingen roll hur stor eller liten fisken är, jag äter upp den i alla fall.

Har även läst i andra trådar hur fantastiskt C&R fungerat på Ammarnäsöring och samtidigt pratat med campingfarbrorn i Kraddsele som vittnar om många öringar som hittas döda i hans närområde. Kommer inte ihåg vad han hette men han var som man brukar säga rutinerad.

Har själv hittat stora öringar i Arjeplogsområdet som ligger på botten med buken uppåt och inte har dem självdött av gammal ålder.

Det är mina erfarenheter och jag släpper gärna tillbaka fisk om jag anser att den kan släppas tillbaka men jag ser hellre att en fin öring hamnar på middagsbordet än ligger och ruttnar på botten av en ström.
Jag tror på drillningstid och vattentemp!
Ser många som drillar en fisk i 5-10 minuter som jag skulle fixat på 1-2 minuter, många fegar under fajten,eller
till och med drar ut på den för nöjes skull!
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#119 OFFLINE   Larionov

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 119 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 01:27

Visa inläggtårta på 04 Dec 2010, 01:02 sade:

Jag tror på drillningstid och vattentemp!
Ser många som drillar en fisk i 5-10 minuter som jag skulle fixat på 1-2 minuter, många fegar under fajten,eller
till och med drar ut på den för nöjes skull!
Visst är det så, problemet är när man kanske har för lätt utrustning i förhållande till den fisk som hugger. D v s när det blir omöjligt att ha en kort fight. Dessutom så varierar det från situation till situation ibland så är fisken död när den hamnar i håven och ibland är den pigg även efter en lång fight, kan inte ge någon bra förklaring till varför, men vatten temp är en, men även hur fisken beter sig under fighten. Ibland är det en tjurskalle som bara står still i en längre tid för att sedan ganska lugnt landas och ibland blir det tokrusning efter tokrusning.

#120 OFFLINE   Mr_lax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 81 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 02:27

Om en fiskare (sportfiskare) fiskar sällan, låt oss säga 5 ggr per år och bonkar 5 fiskar (äter upp ) dvs en vid varje fiske tur (tillfälle) är det bättre än en fiskare som fiskar 100 ggr (dagar) och släpper lös 100% av sin fisk där sanolikheten att alla överlever är ganska liten men låt oss säga att kanske 95% överlever (vilket är ganska högt) och han får en fisk varje fisketur. Vilken är då bättre ur miljösynvinkel och etniskt synvinkel och är någon av dessa en sportfiskare bättre på att bevara ett långsiktigt fiske????

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar