Hoppa till innehåll

.

Fota fiskar som ska släppas

145 replies to this topic

#121 OFFLINE   Josef

Advanced Member

• Edgemember+
  • 59 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 10:03

Visa inläggHenka på 03 Dec 2010, 21:01 sade:

Jag tror mig ha läst det på ett par olika ställen åtminstone, och kombinerar man det med en skvätt sunt förnuft så kanske det känns ännu lite rimligare... -_-

Eller om det nu var så att du syftade till mitt inlägg så skrev jag det helt själv, och då har jag inte ens nån examen :lol:

Jag menade nog mest att jag läst detsamma i en i vissa ögon väldigt felaktig artikel om hur man bör hantera fiskar vid återutsättning. :)

#122 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30016 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 10:31

Visa inläggJosef på 04 Dec 2010, 10:03 sade:

Jag menade nog mest att jag läst detsamma i en i vissa ögon väldigt felaktig artikel om hur man bör hantera fiskar vid återutsättning. :)
Men du, har Betis doktorerat eller lagt en massa miljoner på sin undersökning?
Vad har han haft för källforskning som grund för sin artikel.

Jag trodde vi försökte föra en seriös diskussion här.
Postad bild

#123 OFFLINE   Josef

Advanced Member

• Edgemember+
  • 59 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 12:48

Visa inläggsasse på 04 Dec 2010, 10:31 sade:

Men du, har Betis doktorerat eller lagt en massa miljoner på sin undersökning?
Vad har han haft för källforskning som grund för sin artikel.

Jag trodde vi försökte föra en seriös diskussion här.

Om du bemödar dig med att läsa artikeln kan du se att Betis jobbat mer än 20 år som fiskodlare. Det borde ge viss kunskap, eftersom det är incitament att så mycket fisk som möjligt ska överleva. Jag har dock aldrig hävdat att det är en vetenskaplig undersökning, dock stämmer det han skriver överens med de som är gjorda.

Du verkar sugen att starta en personlig vendetta med mig. Jag föreslår att du startar en tråd på planket, där vi kan diskutera ditt bildningskomplex eller dina köttfisketurer efter torsk i Nordnorge eller min dryghet och von-Oben attityd. Här ska andra inte behöva läsa skiten, här diskuterar vi återutsättning. Ok?

Detta inlägg har redigerats av Josef: 04 Dec 2010, 12:55

#124 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 14:43

Jag brukar i alla fall bonka mina öringar lite lätt i huvudet innan jag återustätter dem :wacko:

#125 OFFLINE   PatrikN

Advanced Member

• Edgemember
  • 4623 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 14:47

Visa inläggJosef på 04 Dec 2010, 12:48 sade:

Om du bemödar dig med att läsa artikeln kan du se att Betis jobbat mer än 20 år som fiskodlare. Det borde ge viss kunskap, eftersom det är incitament att så mycket fisk som möjligt ska överleva. Jag har dock aldrig hävdat att det är en vetenskaplig undersökning, dock stämmer det han skriver överens med de som är gjorda.

Du verkar sugen att starta en personlig vendetta med mig. Jag föreslår att du startar en tråd på planket, där vi kan diskutera ditt bildningskomplex eller dina köttfisketurer efter torsk i Nordnorge eller min dryghet och von-Oben attityd. Här ska andra inte behöva läsa skiten, här diskuterar vi återutsättning. Ok?

Kul att se dig igen Josef. :)
"Att tillstå att man misstagit sig, är bara att erkänna att jag idag är klokare än igår.

Stöd Fiskejournalen

#126 OFFLINE   NinjaTobbe

Advanced Member

• Edgemember
  • 863 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 15:25

Henka och Josef, har ni någon dokumenterad fakta om och hur fisken blir skadad av tryck över bröstet? Jag menar, jag själv är ju inte byggd för att lyftas runt magen, men inte får jag speciellt stora skador om någon lyfter mig försiktigt. -_-

Nog för att deras "revben" är mjuka, men jag vet ej om detta måste betyda att de tar stor skada? Själv har jag inga ben alls som skyddar min buk, bara fett o lite muskler.

Detta inlägg har redigerats av NinjaTobbe: 04 Dec 2010, 15:26

Ja, det stämmer. Jag är både snyggast, trevligast och populärast på detta forum.

#127 OFFLINE   Henka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1070 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 15:27

Visa inläggNinjaTobbe på 03 Dec 2010, 23:46 sade:

Nu vill jag inte säga emot. Men var kommer uppgifterna ifrån? Om man jämför behandlingen av ett snabbt lyft med händerna under buken för fotografering med fasthållningen som krävs vid sändarmärkning av fisk så är ju det försnämda betydligt skonsammare. Och jag har inte hört något om att skador av "bröstkorgen" skulle vara en orsak till ökad dödlighet vid märkning.

Själv återutsätter jag det mesta av fiskarna jag fångat utan att ta upp dem ur vattnet, så jag är ej ute efter att försvara mitt eget beteende, utan bara intresserad av om ni har någon fakta jag missat.

Edit: På odlingar så kramar man ju rom o mjölke ur fisken, De överlever väl till och med denna behandling i stor utsträckning? :mellow:

Mvh PonnyNinjan

På rak arm kan jag bara referera till Betis artikel, men jag är fast övertygad om att jag läst det på andra ställen också...

Som jag tolkat det så är väl risken är att främst större fiskar får invärtes skador, och det är förstås lite halvreligiöst över det hela eftersom det är jävligt svårt att mäta.. för invärtes skador är ju inte precis lätta att se, och det torde kunna ta lång tid innan man märker av effekten... Du pratade på att du lägger fiskarna i ditt exempel på någon form av matta, vilket jag tror är betydligt skonsammare.

Jag har inte så stor koll på det där med fiskavel, men jag har varit i kikat här i Forshaga, där verkar det som ungefär 100% av all fisk överlever kramningen, men i nästa steg - slakten - verkar dödligheten motsvarande :lol:
Hur de gör på andra ställen vet jag faktiskt inte, och vill inte heller spekulera om...

Jag är inte rabiat åt något av hållen, men jag försöker att tillämpa någon form av försiktighetsprincip...

#128 OFFLINE   NinjaTobbe

Advanced Member

• Edgemember
  • 863 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 15:41

Visa inläggHenka på 04 Dec 2010, 15:27 sade:

På rak arm kan jag bara referera till Betis artikel, men jag är fast övertygad om att jag läst det på andra ställen också...

Som jag tolkat det så är väl risken är att främst större fiskar får invärtes skador, och det är förstås lite halvreligiöst över det hela eftersom det är jävligt svårt att mäta.. för invärtes skador är ju inte precis lätta att se, och det torde kunna ta lång tid innan man märker av effekten... Du pratade på att du lägger fiskarna i ditt exempel på någon form av matta, vilket jag tror är betydligt skonsammare.

Jag har inte så stor koll på det där med fiskavel, men jag har varit i kikat här i Forshaga, där verkar det som ungefär 100% av all fisk överlever kramningen, men i nästa steg - slakten - verkar dödligheten motsvarande :lol:
Hur de gör på andra ställen vet jag faktiskt inte, och vill inte heller spekulera om...

Jag är inte rabiat åt något av hållen, men jag försöker att tillämpa någon form av försiktighetsprincip...

Jag har också dålig koll på avel, Det kanske alltid är så att kramad fisk slaktas? Någon som vet?
Ja, det stämmer. Jag är både snyggast, trevligast och populärast på detta forum.

#129 OFFLINE   Flyguy

Advanced Member

• Edgemember
  • 2610 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 15:55

Visa inläggIsmo på 27 Nov 2010, 21:00 sade:

Klart som fan ni ska sluta fota era fiskar! ..det en inte minns!..har en inte heller sett.. :)
I förvisso hård konkurrens, men med mest vett per ord utser jag det här inlägget till trådens hittills bästa. ^_^

Ni har tjugo sekunder på Er, med en underbart vacker fisk. Femton av dessa bränner Ni på att rota efter kamera och hitta bildvinkel, samtidigt som Ni skall ta hand om fisken på ett skonsamt sätt.

Är det då verkligen fisken Ni minns, eller fotot av den? :rolleyes:
"Inte en droppe till!!"

#130 OFFLINE   Josef

Advanced Member

• Edgemember+
  • 59 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 16:01

Visa inläggNinjaTobbe på 04 Dec 2010, 15:41 sade:

Jag har också dålig koll på avel, Det kanske alltid är så att kramad fisk slaktas? Någon som vet?
Den slaktas inte, det är därför man har sk avelsdammar åå fiskodlingar där den förvaras ( ofta jorddammar). Kramad vildfisk återusätts.

#131 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2278 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 16:05

Om man slår ihjäl dom innan man fotar dom så är dom inte så sprattliga och riskerar då inte att skadas lika lätt vid hanteringen under själva fotograferingen och den efterföljande återutsättningen.
Godmorgon!

#132 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5416 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 16:17

Visa inläggjakobj på 04 Dec 2010, 16:05 sade:

Om man slår ihjäl dom innan man fotar dom så är dom inte så sprattliga och riskerar då inte att skadas lika lätt vid hanteringen under själva fotograferingen och den efterföljande återutsättningen.

Precizzzzz!
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#133 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1339 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 16:19

Visa inläggtrigger hammer på 28 Nov 2010, 17:09 sade:

Böjd att hålla med dig sasse för nu har debatten flyttat fokus från ett bra handhavande vid släppning/fotande av fisk till att gradera smärta och etiska floskler om fiskets berättigande eller inte så då är det dags att säga finito!.
Spot on.

#134 OFFLINE   hinlis

Advanced Member

• Edgemember+
  • 698 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 18:13

Visa inläggjakobj på 04 Dec 2010, 16:05 sade:

Man kan också tillfälligt bedöva dem med en liten väl avvägd bonk i skallen, detta så de slipper lida när man drar dem genom gruset när man tappar dem vid fotograferingen, har man bedövat dem så håller de sig på mattan en stund :lol: :unsure:

Detta inlägg har redigerats av hinlis: 04 Dec 2010, 18:14

#135 OFFLINE   EvH64

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 216 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 18:50

Ett litet citat från 40-talet....

-" Sportfiske, är fiske bedrivet för nöjes skull och för rekreation. En sann sportfiskare hyser kärlek till naturen och intresse för fiskebeståndet och dess bevarande".

Jag har själv inga problem med att "bonka" fisk, lika lite som att låta den få livet åter... Men jag hyser stor avsky till människor som skriver andra fiskebröder/systrar på näsan, i sin egen oförmåga att försvara sin egen hobby...

/JP

#136 OFFLINE   Helios

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3599 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2010, 21:39

Personligen tror jag att det är farligt att framhäva att "fisken tål mer än vad man tror"..
Skulle detta bli en allmän uppfattning bland folk, så tror jag det kan bli förödande för fisken!

Behandla fisken så varsamt som möjligt..man får ju faktiskt en stund på sig att beundra fisken när den håller på att återhämta sig.. :)
2000 -en tös
2006 -en tös
2011 -en pöjk!

#137 OFFLINE   jlindengren

Advanced Member

• Edgemember
  • 850 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2010, 08:14

Visa inläggFlyguy på 04 Dec 2010, 15:55 sade:

I förvisso hård konkurrens, men med mest vett per ord utser jag det här inlägget till trådens hittills bästa. ^_^

Ni har tjugo sekunder på Er, med en underbart vacker fisk. Femton av dessa bränner Ni på att rota efter kamera och hitta bildvinkel, samtidigt som Ni skall ta hand om fisken på ett skonsamt sätt.

Är det då verkligen fisken Ni minns, eller fotot av den? :rolleyes:

Ligger något i detta...Stimulerande händelser som jag inte fotograferat minns jag ofta livligt, finns det ett foto så minns jag efter en stund bara fotot. Dessutom syns det ju på fotot att fisken inte alls var så stor som den verkade....
"(...) it seems to me that if our survival system is based on eternal growth and expansion within a finite environment, then our entire culture is headed right for the shit hole." John Gierach

#138 OFFLINE   Stefan Ågren

Advanced Member

• Edgemember
  • 102 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2010, 09:19

Intressanta diskussioner men det är många spekulationer åt olika håll, vissa med mer underbyggda med vetenskaplig grund än andra. De flesta känner säkert till Nya Zeeland och vilket sorts fiske de flesta turister utövar där i vildmarksåarna. Hela grunden till fisket bygger på just c & r och enligt en kollega på Fish and Game fungerar det ok, dvs betyg 3/5. Det största problemet de har i allmänhet är när Nordamerikanerna anländer under de varma sommarmånaderna och fiskar med alldelse för lätt utrustning (# 2-4). Det leder till mindre press på fisken och därmed längre drillningstid. Enligt uppgift från min kollega har de också en högre tendens att "leka" med fisken för länge. Kombineras detta med foton från alla vinklar och hörn tills fisken i princip torkar kan ni själva räkna ut resultatet.
Summa summarum:
1. Fiska med utrustning som tillåter kortare drillningstid (anpassa utr efter storleken på fisken)
2. Fota vid behov, men minimera tiden ovan ytan
3. Fundera på om det är lämpligt att köra c & r vid sommarvarma vatten

Ta en titt på denna pedagogiska film om hur Fish and Game organization New Zealand anser att c & r bör utövas: Catch and Release Trout

Stefan Ågren

#139 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17092 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2010, 10:25

Visa inläggStefan Ågren på 06 Dec 2010, 09:19 sade:

Intressanta diskussioner men det är många spekulationer åt olika håll, vissa med mer underbyggda med vetenskaplig grund än andra. De flesta känner säkert till Nya Zeeland och vilket sorts fiske de flesta turister utövar där i vildmarksåarna. Hela grunden till fisket bygger på just c & r och enligt en kollega på Fish and Game fungerar det ok, dvs betyg 3/5. Det största problemet de har i allmänhet är när Nordamerikanerna anländer under de varma sommarmånaderna och fiskar med alldelse för lätt utrustning (# 2-4). Det leder till mindre press på fisken och därmed längre drillningstid. Enligt uppgift från min kollega har de också en högre tendens att "leka" med fisken för länge. Kombineras detta med foton från alla vinklar och hörn tills fisken i princip torkar kan ni själva räkna ut resultatet.
Summa summarum:
1. Fiska med utrustning som tillåter kortare drillningstid (anpassa utr efter storleken på fisken)

Ta en titt på denna pedagogiska film om hur Fish and Game organization New Zealand anser att c & r bör utövas: Catch and Release Trout

Stefan Ågren
Såg ju både riktigt och vettigt ut ur synvinkeln handhavande av fisk som skall retuneras.
En anings piggare samt några hg lättare

#140 OFFLINE   Shanti

Advanced Member

• Edgemember
  • 4499 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2010, 11:33

Jag vet inte.
Det är en bra insikt, misstänker jag.

Vidare tror jag att diskussioner som dessa hade varit mer konstruktiva om det inte handlade om att bräcka motparten.
Motpart förresten, vad skulle det vara, jag tror vi alla är intresserade av fiskens väl.
Det måste kanske inte bli debatt så fort man är av annan åsikt, en ödmjuk diskussion där man håller möjligheten att "motparten" faktiskt kan ha rätt. Tror vi kommer längre då.

För egen del har min sambos filmningar på fisketurerna varit grymt nyttiga. För nog är det där man får börja, hos sig själv.
Ibland kan jag se att jag gör korkade grejer, håller fisken lite dumt osv., inte sällan mot slutet av dagen då man kanske är trött och ofokuserad. Då kanske man kan överväga lite vila istället.

#141 OFFLINE   Josef

Advanced Member

• Edgemember+
  • 59 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2010, 12:45

Visa inläggStefan Ågren på 06 Dec 2010, 09:19 sade:

Summa summarum:

Stefan Ågren

Mycket bra film.

#142 OFFLINE   O'Meara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 107 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2010, 13:36

Tycker att det känns som en delvis insnöad diskussion det här. Klarar man inte av att fisken skadas eller dör så kanske man bör tänka ut en lämpligare hobby. Vetenskapliga undersökningar i ämnen som c/r är väldigt godtyckliga och subjektiva, parametrar som påverkar är bla.; fiskart, fiskens fysik, storlek på fisk, utrustning, vattentemp, hantering av fisken. Det finns fler saker som påverkar och det bidrar alltså till att även sk. vetenskapliga arbeten blir godtyckliga.

Personligen tror jag att man får använda sitt omdöme för att avgöra vad som är rimligt för fotografering. Är fisken drillad under en längre tid så kan det vara läge att låta den gå tillbaka utan ytterligare ansträngningar, är fisken riktigt trött eller skadad så blir den mat. Har man däremot gjort en smidig drillning och känner att fisken har krafter kvar så brukar jag kroka av den i håven, stödja den lätt under magen och lyfta den snabbt medans kameran tar några bilder.

Mer än en gång har jag krokat + fotoat och släppt tillbaka öring på över kilot som jag återfångat vid ett annat tillfälle!
Team Santiago: Team Santiago

#143 OFFLINE   SG

Advanced Member

• Edgemember
  • 2711 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2010, 12:55

Visa inläggLarionov på 04 Dec 2010, 00:52 sade:

Hmm..nu får jag nog hela forumet emot mig. Men..jag resonerar på följande sätt. Kan jag släppa tillbaka fisken med gott samvete m a o hur illa krokad blev fisken hur hårt drillade jag den. Om jag ser att fisken inte är pigg som en mört utan vill till att sjunka eller att man måste göra konstgjord andning på den så bonkar jag fisken. Det spelar då ingen roll hur stor eller liten fisken är, jag äter upp den i alla fall.

Har även läst i andra trådar hur fantastiskt C&R fungerat på Ammarnäsöring och samtidigt pratat med campingfarbrorn i Kraddsele som vittnar om många öringar som hittas döda i hans närområde. Kommer inte ihåg vad han hette men han var som man brukar säga rutinerad.

Har själv hittat stora öringar i Arjeplogsområdet som ligger på botten med buken uppåt och inte har dem självdött av gammal ålder.

Det är mina erfarenheter och jag släpper gärna tillbaka fisk om jag anser att den kan släppas tillbaka men jag ser hellre att en fin öring hamnar på middagsbordet än ligger och ruttnar på botten av en ström.
Om du gör så med fisk som är under/över fönstermått så bryter du mot fiskereglerna oavsett hur du ser på det.
Att en fisk stryker med gör inte att man har rätt att ta hem och äta den för dess skull. Lika lite som att man om man kör på ett rådjur har rätt att stoppa den i bakluckan och äta dess sadel till middag.
Cry me a river?

#144 OFFLINE   Geudeskåll

Advanced Member

• Edgemember+
  • 219 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2010, 15:35

SG!

Det är konstigt hur "farbröder" som är emot C&R ALLTID ser en jävla massa fisk liggandes döda överallt! :wacko:
Är det inte lite konstigt att jag t ex, som har fiskat i Ammarnäs/Kraddsele i 6 år nu, aldrig sett en enda död fisk "liggandes" eller "komma flytandes"! Inte en enda en!!!!! :wacko:
Tycker bara att det är jävligt märkligt!!!! <_<
Själv fiskar jag bara med tvåhandskaretan (12,6` #9-10) uppe i A/K, för att få en så snabb och effektiv drill som möjligt! Därav så är det vääääldigt sällan en drill som jag genomför, tar mer än 5 minuter! Oavsett storlek!!!!! Jag kör dessutom med enkelkrok och en tafsgrovlek på 0,40!
Eftersom jag oftast fiskar tillsammans med en kompis, är det lämpligt att denna håller fisken under ytan, medans jag plockar fram våg, vågpåse och måttband! Jaaaaa, jag väger alltid mina fiskar, eftersom jag vill veta vad de väger! Proceduren vägning (naturligtvis med ett blött vågnät), mätning och foto tar sällan mer än en minut! Det viktiga är att minimera tiden ovanför vattenytan så mycket som möjligt!
Om det mot förmodan visar sig att fisken inte är pigg när man ska sätta tillbaka den (beror i 99 fall av 100 på att man krokat den i gälarna), så sätter jag helt enkelt inte tillbaka den! Av cirka 50 fångade ammarnäsöringar, så har detta hänt 4 gånger! Det är alltid lika tråkigt när det händer, men som sagt var, är inte det en parameter som man själv kan räkna med, så kan man ju helt enkelt sluta fiska!!!!! Alternativt fiska utan krok, och vara nöjd med att ha lurat fisken till hugg!!!! :rolleyes:
Förstår mig heller inte på de som påstår att C&R inte fungerar! Är inte en överlevnad på 100 %, på de 21 fiskar som märktes uppe i Ammararnäs bevis nog???? Sedan kan man ju bara konstatera att de fiskar som märks där uppe får en betydligt sämre behandling innan de åker tillbaka i vattnet, än man själv ger dom innan återutsättning!!!!
En sak är då förbannat säker! Bonkar man fisken så är överlevnaden 0 %!!!! <_<
ASR visar dessutom att av de 50 laxar de märkte, så klarade sig alla, och lekte senare på hösten. Flera av dom återvände dessutom året därpå!!!! :)
Förstår att detta är ett ämne som kan diskuteras huuur länge som helst! Det viktiga är till syvende och sist, att man behandlar fisken så försiktigt som möjligt!!!! :)

Detta inlägg har redigerats av Geudeskåll: 07 Dec 2010, 22:26

#145 OFFLINE   Ssilungur

Advanced Member

• Edgemember+
  • 169 Inlägg:

Skrivet 07 Dec 2010, 19:55

Jag tycker det har gått lite förlångt nu. Visst tycker jag att man ska få ta en bild på sin fisk, om det inte skadar fisken. Så alltså var så försiktig som möjligt bara, så tror jag det löser sig. använd sund förnuft bara, tänk själv om det skulle vara vi som var fisken då kan ni ju själva tänka ut hur ni ska behandla fisken så behöver vi inga "vetenskapliga studier"! enligt mitt tycke!

MVH Ssilungur

#146 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 854 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 14:27

Drilla inte fisken för länge (om det går att drilla den kort vill säga.)
Ta hänsyn till tempen i vattnet.

En lösning på fotoproblemet kontra fiskens tid över vattnet är att köpa en vettig vågsäck.
Drilla fisken.
Kroka av, lägg i fisken i säcken.
Sänk ner den under vattnet. Se till att fisken står på rätt köl.
Låt den vila upp sig under ytan medans du tar fram kameran och ställer in alla vinklar mm.
När allt är klart. Tar du snabbt upp fisken. Polaren är beredd med kameran. 2,3 snabba foton.
Realease.

Jag är helt övertygad om att C&R funkar klockrent om allt sköts korrekt. Jag har bla fått samma gädda, på samma spot. 3 år i rad. Och den har ökat i vikt hela tiden.

Problemet är nog att folk inte har koll på alla "ingredienser" för en vettig C&R. (Ja, jag har också fotat fiskar på stränderna för att sen släppa tillbaka. My bad, visste inte bättre då)
Jag säger inte heller att jag är bäst på C&R. Men vill påstå att jag har bra koll ändå efter att ha läst litteratur, snackat med forskare osv.
/ John

Detta inlägg har redigerats av karki: 04 Feb 2011, 14:28

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar