SG!
Det är konstigt hur "farbröder" som är emot C&R ALLTID ser en jävla massa fisk liggandes döda överallt!
Är det inte lite konstigt att jag t ex, som har fiskat i Ammarnäs/Kraddsele i 6 år nu, aldrig sett en enda död fisk "liggandes" eller "komma flytandes"! Inte en enda en!!!!!
Tycker bara att det är jävligt märkligt!!!!
Själv fiskar jag bara med tvåhandskaretan (12,6` #9-10) uppe i A/K, för att få en så snabb och effektiv drill som möjligt! Därav så är det vääääldigt sällan en drill som jag genomför, tar mer än 5 minuter! Oavsett storlek!!!!! Jag kör dessutom med enkelkrok och en tafsgrovlek på 0,40!
Eftersom jag oftast fiskar tillsammans med en kompis, är det lämpligt att denna håller fisken under ytan, medans jag plockar fram våg, vågpåse och måttband! Jaaaaa, jag väger alltid mina fiskar, eftersom jag vill veta vad de väger! Proceduren vägning (naturligtvis med ett blött vågnät), mätning och foto tar sällan mer än en minut! Det viktiga är att minimera tiden ovanför vattenytan så mycket som möjligt!
Om det mot förmodan visar sig att fisken inte är pigg när man ska sätta tillbaka den (beror i 99 fall av 100 på att man krokat den i gälarna), så sätter jag helt enkelt inte tillbaka den! Av cirka 50 fångade ammarnäsöringar, så har detta hänt 4 gånger! Det är alltid lika tråkigt när det händer, men som sagt var, är inte det en parameter som man själv kan räkna med, så kan man ju helt enkelt sluta fiska!!!!! Alternativt fiska utan krok, och vara nöjd med att ha lurat fisken till hugg!!!!
Förstår mig heller inte på de som påstår att C&R inte fungerar! Är inte en överlevnad på 100 %, på de 21 fiskar som märktes uppe i Ammararnäs bevis nog???? Sedan kan man ju bara konstatera att de fiskar som märks där uppe får en betydligt sämre behandling innan de åker tillbaka i vattnet, än man själv ger dom innan återutsättning!!!!
En sak är då förbannat säker! Bonkar man fisken så är överlevnaden 0 %!!!!

ASR visar dessutom att av de 50 laxar de märkte, så klarade sig alla, och lekte senare på hösten. Flera av dom återvände dessutom året därpå!!!!

Förstår att detta är ett ämne som kan diskuteras huuur länge som helst! Det viktiga är till syvende och sist, att man behandlar fisken så försiktigt som möjligt!!!!
Detta inlägg har redigerats av Geudeskåll: 07 Dec 2010, 22:26