Hoppa till innehåll

.

Fota fiskar som ska släppas

145 replies to this topic

#61 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 19:25

Nr två.
Tydligen bara världens största gäddundersökning men vad vet jag.

http://www.teamnorth....se/studie.html
Postad bild

#62 OFFLINE   Josef

Advanced Member

• Edgemember+
  • 59 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 19:35

Citat

Nyckelorden är dock att inte dra ut på kampen, lyft gäddan försiktigt, använd vågmatta och ha gäddan så kort tid som möjligt ovan vattnet.

Precis det Betis skrev. Eller?

Detta inlägg har redigerats av Josef: 27 Nov 2010, 19:37

#63 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 19:38

Visa inläggJosef på 27 Nov 2010, 19:35 sade:

Precis det Betis skrev. Eller?
Nu skämtar du med mig igen :D

Citat

En blödande fisk är dödsdömd

Tex, skulle nog kunna hittade mer skilda åsikter men jag ska på middag.
Men jag kan nog fixa lite i morgon :)
Postad bild

#64 OFFLINE   Josef

Advanced Member

• Edgemember+
  • 59 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 19:39

Visa inläggsasse på 27 Nov 2010, 19:25 sade:

Nr två.
Tydligen bara världens största gäddundersökning men vad vet jag.

http://www.teamnorth....se/studie.html

Du talar om ett examensarbete för naturvetenskaplig kandidatexamen i biologi. Jag trodde vi försökte föra en seriös diskussion här.

#65 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 19:46

Visa inläggJosef på 27 Nov 2010, 19:39 sade:

Du talar om ett examensarbete för naturvetenskaplig kandidatexamen i biologi. Jag trodde vi försökte föra en seriös diskussion här.
Så det betyder att de ljuger?
Postad bild

#66 OFFLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 20:11

Visa inläggsasse på 27 Nov 2010, 19:38 sade:

Nu skämtar du med mig igen :D

Tex, skulle nog kunna hittade mer skilda åsikter men jag ska på middag.
Men jag kan nog fixa lite i morgon :)
Dödsdöm eller inte sasse inte fan käns det bra när man släpper en fisk som blöder och man har ju alltid den hemska tanken i bakhuvudet att fan... hoppas den klara sig :unsure: , sedan det där med att fisk som har skadade gälbågar och liknande jovisst! fisk övelever skador från sälar, fiskgjusar nät mm men det är ju inget man strävar efter.. så om det finns undersökningar om att vissa typer av beten gör att man har större chans att tillfoga dessa typer av skador så borde man ju avstå dessa även om det innebär att man förlorar lite på rolighets nivån?.Tror nog fortfarande att betis artikel är en bra riktlinje för de flesta även om det kanske finns saker i den som inte helt stämmer till 100% med verkligheten.

Detta inlägg har redigerats av trigger hammer: 27 Nov 2010, 20:12

En anings piggare samt några hg lättare

#67 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 20:35

Visa inläggtrigger hammer på 27 Nov 2010, 20:11 sade:

Dödsdöm eller inte sasse inte fan käns det bra när man släpper en fisk som blöder och man har ju alltid den hemska tanken i bakhuvudet att fan... hoppas den klara sig :unsure: , sedan det där med att fisk som har skadade gälbågar och liknande jovisst! fisk övelever skador från sälar, fiskgjusar nät mm men det är ju inget man strävar efter.. så om det finns undersökningar om att vissa typer av beten gör att man har större chans att tillfoga dessa typer av skador så borde man ju avstå dessa även om det innebär att man förlorar lite på rolighets nivån?.Tror nog fortfarande att betis artikel är en bra riktlinje för de flesta även om det kanske finns saker i den som inte helt stämmer till 100% med verkligheten.
Visst är det så.
Men ta tex vi flugfiskare som ska vara så jäkla bra och präktiga (iaf på nätet eller när vi sitter vid brasan med ett pipstop och raljerar)
Hur många här på Edge tror du kör hulinglöst när de fiskar?
Eller hur många % av alla som flugfiskar?
Postad bild

#68 OFFLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 20:45

Visa inläggsasse på 27 Nov 2010, 20:35 sade:

Visst är det så.
Men ta tex vi flugfiskare som ska vara så jäkla bra och präktiga (iaf på nätet eller när vi sitter vid brasan med ett pipstop och raljerar)
Hur många här på Edge tror du kör hulinglöst när de fiskar?
Eller hur många % av alla som flugfiskar?
Svårt att säga i % sasse men det har tycker jag i all fall? skett en klar ökning av hullinglöst eller inklämda hullingar ibland flugfiskare oavsett typ av fiske och art samt ur tanke både att behålla och släppa fisk,men visst det kan säkerligen bli bättre vilket jag också tror att det kommer att bli :) .
En anings piggare samt några hg lättare

#69 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 20:51

Visa inläggJosef på 27 Nov 2010, 19:39 sade:

Lika bra ni slutar fiska helt, eller så tar ni bara och fiskar till den grad ni känner att erat samvete klarar av.

Byt art? Regnbåge finns det gott om och tål att ta död på...
The notion is that if you want to welcome me with open arms, I'm afraid you're also going to have to welcome me with open legs. /G.Simmons

#70 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 20:58

Visa inläggtrigger hammer på 27 Nov 2010, 20:45 sade:

Svårt att säga i % sasse men det har tycker jag i all fall? skett en klar ökning av hullinglöst eller inklämda hullingar ibland flugfiskare oavsett typ av fiske och art samt ur tanke både att behålla och släppa fisk,men visst det kan säkerligen bli bättre vilket jag också tror att det kommer att bli :) .
Visst är det så men jag tror fortfarande det är under 10%, skulle inte blir förvånad om det var under 5%.
Postad bild

#71 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 20:58

Visa inläggKoljonen på 27 Nov 2010, 20:51 sade:

Lika bra ni slutar fiska helt, eller så tar ni bara och fiskar till den grad ni känner att erat samvete klarar av.

Postad bild
Postad bild

#72 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5546 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 21:00

Klart som fan ni ska sluta fota era fiskar! ..det en inte minns!..har en inte heller sett.. :)
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#73 ONLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5939 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 21:04

Ju mer man fiskar Båge destå mer föder dom upp bågar och andra arter blir lidande

Detta inlägg har redigerats av Meritaimen: 28 Nov 2010, 01:12

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#74 OFFLINE   Stanley

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1653 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 00:13

Visa inläggHenka på 11 Oct 2010, 09:47 sade:

Provsmaka måste man väl ändå få göra? :rolleyes:
Sashimi som är så gott ^_^-_-

hade missat denna men måste ju berömma för en mkt kul kommentar! :D :D

#75 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 03:17

Visa inläggMeritaimen på 27 Nov 2010, 21:04 sade:

Ju mer man fiskar Båge destå mer föder dom upp bågar och andra arter blir lidande

Ju fler bilar människorna köper desto fler bilar tillverkas och andra transportmedel blir lidande.. what's your point?

Klart man odlar fram mer regnbåge om folk fiskar mer efter den arten, du tror väl inte att det går en per två fångade?

Detta inlägg har redigerats av Koljonen: 28 Nov 2010, 03:19

The notion is that if you want to welcome me with open arms, I'm afraid you're also going to have to welcome me with open legs. /G.Simmons

#76 OFFLINE   Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 465 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 11:22

Sunt förnuft: Den fisk som du vet att du kommer att servera och njuta av till middag, den bonkar du.
Alla andra får simma värdigt tillbaka. Blöder fisken redan innan du krokat av, så låter du kroken sitta kvar. Det är således viktigt att se vart kroken sitter innan du krokar av. Finns det någon risk att den träffat ett större blodkärl, låt den sitta kvar.
Jag tycker att man skall kunna ta ett kort av en fisk man sätter tillbaka. Förutsatt att inte fisken tar onödig skada på grund av det.
Sunt förnuft.
När sådana här diskussioner skenar iväg till hobbyvetenskapliga, då märker man snabbt att många hellre skall sitta hemma och titta på naturfilmer istället för att fiska, för att det går inte att fiska utan att det förefaller risk att fisken kommer att dö. Punkt.
LAXJUNKIE!

#77 OFFLINE   flugtoken

Advanced Member

• Edgemember
  • 1242 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 14:17

när jag fotar fisk som ska släppas tillbaka fotar jag då när de är i vattnet påväg tillbaka, i håven eller en fightbild. här ser ni 3 olika fiskar.
Bifogad bild: DSCN5336.JPG
Bifogad bild: DSCN5345.JPG
Bifogad bild: DSCN5349.JPG

Detta inlägg har redigerats av flugtoken: 28 Nov 2010, 14:18

"A bad day of fishing is still better than a good day at work"

#78 OFFLINE   Josef

Advanced Member

• Edgemember+
  • 59 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 14:20

Visa inläggsasse på 27 Nov 2010, 19:46 sade:

Så det betyder att de ljuger?

Handlar inte om att han ljuger. Examensarbetet är just ett examensarbete, inte en fullfjädrad vetenskaplig studie. Det finns tydliga metodologiska brister, inte peer-reviewats av experter, frånvaro av kontroller, investigator bias på grund av sponsring och egna intressen etc.

Dessutom är arbetet gjort på en topppredator, med relativt hög kroppsvikt och dessutom i miljö med differentierad vattentemperatur (stort djup).

Eftersom vetenskap är mitt yrke har jag relativt god erfarenhet att bedöma studier.

#79 OFFLINE   Josef

Advanced Member

• Edgemember+
  • 59 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 14:21

Handlar väl mer om att man ska man återutsätta fisk, så ska man göra det på ett så bra och skonsamt sätt som möjligt?

#80 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 14:36

Visa inläggJosef på 28 Nov 2010, 14:20 sade:

Handlar inte om att han ljuger. Examensarbetet är just ett examensarbete, inte en fullfjädrad vetenskaplig studie. Det finns tydliga metodologiska brister, inte peer-reviewats av experter, frånvaro av kontroller, investigator bias på grund av sponsring och egna intressen etc.

Dessutom är arbetet gjort på en topppredator, med relativt hög kroppsvikt och dessutom i miljö med differentierad vattentemperatur (stort djup).

Eftersom vetenskap är mitt yrke har jag relativt god erfarenhet att bedöma studier.

Men vi kan vänta i 20 år tills han fått lite mer snittsiga titlar och större anslag.
Då är den betydligt mer sann.

Och det var det jag SKREV i början. OM det går att jämföra gäddan hyfsat med lax och öring.
Jag har inte sagt att det ÄR så.

Lägg energin på något nyttigt istället för att leta fel på allt o alla.
Postad bild

#81 OFFLINE   Koljonen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 897 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 14:37

Visa inläggJosef på 28 Nov 2010, 14:21 sade:

Handlar väl mer om att man ska man återutsätta fisk, så ska man göra det på ett så bra och skonsamt sätt som möjligt?
Självklart, men att säga att man inte ska under några omständigheter ta bilder på en trofe fisk ovanför vattenytan är ju att gå lite för långt. Vi har gått från att bonka de stora till att släppa dem tillbaka, är det då inte mer värt att få ta ett eller två foton om man gör det rätt och under rätt tidsåtgång? Som ett minne digitalt istället för en tavla på väggen med den aktuella fisken.

Självklart har vi arter som är mer skadebenägna än andra och där man bör ta hänsyn till ännu mer saker. Men börjar man med att se om sin utrustning ända ner till kroken så är vi på rätt väg. Har man polare med sig, se till att båda har en kamera och är beredda när den där drömfisken hugger. Är man själv, ja då får man förbereda sig själv bäst det går, så enkelt är det.

#82 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 14:40

Visa inläggJosef på 28 Nov 2010, 14:20 sade:

Så om man ska hårddra ditt argument så är alla fullfjädrade vetenskapliga studier rätt och alla examensarbeten i bästa fall bristfälliga.

Klart jag fattar att ett examensarbete är ett examensarbete men troligtvis har Tobias mer koll på C&R på gädda än oss alla här.

Detta inlägg har redigerats av sasse: 28 Nov 2010, 14:40

Postad bild

#83 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 14:45

Visa inläggKoljonen på 28 Nov 2010, 14:37 sade:

Självklart, men att säga att man inte ska under några omständigheter ta bilder på en trofe fisk ovanför vattenytan är ju att gå lite för långt. Vi har gått från att bonka de stora till att släppa dem tillbaka, är det då inte mer värt att få ta ett eller två foton om man gör det rätt och under rätt tidsåtgång? Som ett minne digitalt istället för en tavla på väggen med den aktuella fisken.

Självklart har vi arter som är mer skadebenägna än andra och där man bör ta hänsyn till ännu mer saker. Men börjar man med att se om sin utrustning ända ner till kroken så är vi på rätt väg. Har man polare med sig, se till att båda har en kamera och är beredda när den där drömfisken hugger. Är man själv, ja då får man förbereda sig själv bäst det går, så enkelt är det.
Postad bild
Postad bild

#84 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 15:00

Hej..Koljonen,under vilka omständigheter är det OK att visa fisken liite mindre respekt än andra gånger?? mvh borano20

#85 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 15:28

Visa inläggborano20 på 28 Nov 2010, 15:00 sade:

Hej..Koljonen,under vilka omständigheter är det OK att visa fisken liite mindre respekt än andra gånger?? mvh borano20
Så länge man inte plågar fisken på ren illvilja så är alla liknelser eller behandlingar av fisken lika "illa" Hulliglöst eller ej.
Postad bild

#86 OFFLINE   Josef

Advanced Member

• Edgemember+
  • 59 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 15:59

Visa inläggsasse på 28 Nov 2010, 14:36 sade:

Men vi kan vänta i 20 år tills han fått lite mer snittsiga titlar och större anslag.
Då är den betydligt mer sann.

Och det var det jag SKREV i början. OM det går att jämföra gäddan hyfsat med lax och öring.
Jag har inte sagt att det ÄR så.

Lägg energin på något nyttigt istället för att leta fel på allt o alla.

Eftersom du inte har erfarenhet av akademiskt forskningsarbete så antar jag att din kommentar beror på bristande erfarenhet vad man ställer för krav på tillförlitliga vetenskapliga resultat, inte på total ignorans. Det handlar inte om titlar, det handlar om god vetenskaplig metodik och kritik. Anslag behöver man för att utföra studier, de är inte gratis.

Vad jag lägger min energi på, har du ingen aning om, så det ser jag helst att du inte uttalar dig om.

#87 OFFLINE   Josef

Advanced Member

• Edgemember+
  • 59 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 16:02

Visa inläggKoljonen på 28 Nov 2010, 14:37 sade:

Vem har sagt det?

För övrigt känns det som om lindar in er i kvasiveteskapliga diskussioner för att få en ursäkt att fota fisken. Fota fisken, det är ert val, men inse att om ni inte gör det förbättrar det mest troligt dess chanser för överlevnad. Sen är det väl upp till var och en vad man vill göra?

#88 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 16:09

Visa inläggJosef på 28 Nov 2010, 16:02 sade:

Vem har sagt det?

För övrigt känns det som om lindar in er i kvasiveteskapliga diskussioner för att få en ursäkt att fota fisken. Fota fisken, det är ert val, men inse att om ni inte gör det förbättrar det mest troligt dess chanser för överlevnad. Sen är det väl upp till var och en vad man vill göra?
^_^

Man ska också inse att det bästa för fisken är att inte fiska på den alls.
Postad bild

#89 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12622 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 16:11

Jag tror att en grov tafs och snabb drillning är viktigare för om det ska sluta väl för
fisken än om den luftas en stund för fotografering!
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#90 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 28 Nov 2010, 16:15

Visa inläggtårta på 28 Nov 2010, 16:11 sade:

Jag tror att en grov tafs och snabb drillning är viktigare för om det ska sluta väl för
fisken än om den luftas en stund för fotografering!
Funkar säkert :)
Postad bild

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar