Jag jobbar som medieöversättare och håller nu på och översätter Nick Hart's Fly Fishing School.
Jag är ingen flugfiskare, men eftersom jag är fiskeintresserad och har översatt ett otal andra fiskeprogram det senaste året,
så fick jag förfrågan om att översätta de här fem avsnitten.
Jag är lite sent ute, eftersom jag sitter med näst sista avsnittet och jag borde givetvis ha frågat er "experter" om översättningshjälp tidigare, så är det nån som ser nåt tokigt i nåt avsnitt så går det bra att spy galla över mig här
Nu till min fråga:
Nick står vid en liten flod och ska fiska lax och han har precis gått igenom lite kortfattat att laxen egentligen inte äter när de vandrar upp i floden för att leka. Han kastar då ut en fluga som han kallar ett "lure". Det är ju givetvis inget drag han kastar,
utan en fluga som ska attrahera laxens hugginstinkt. Kan man kalla en sån fluga som inte är en insektsimitation för "lockbete" eller vad kallar man dem för?
Tyvärr är filmfilerna vi översätter mot av lågupplöst bildkvalité och man kan därför inte riktigt se hur flugorna ser ut,
man får helt enkelt gå efter vad som sägs och gissa sig fram vad det är för slags fluga han egentligen visar.
(Sen kan jag omedelbart svara på den vanligaste frågan som alltid dyker upp:
Vi kan inte översätta allt som sägs eftersom vi måste hålla oss till vissa regler om hur många tecken per sekund som normalpersonen kan läsa och så vidare, därför måste man korta ner texten och försöka fokusera på det väsentliga som sägs och som är viktigt för att föra handlingen vidare.)