Hoppa till innehåll

.

gammal p&t sjö?

6 replies to this topic

#1 OFFLINE   willenord95

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet 07 Sep 2010, 21:42

tjo alla! :D

har en liten fråga om en sak.. en bit ifrån mig finns en gammal p&t sjö där det inplanterades regnbåge för ganska länge sen. va där för första gången för ett tag sen och då va dom "vilda" vaka hela tiden, nafsa på flugan några gånger (är nybörjare dfr det inte blev nån) men så har jag varit där 3 gånger efter det och det har varit HELT dött har sett typ 2 vak sen inget.. har testat flugfiske, kast med alla soters drag, bottenmete med powerbite men inget funkar några tips att få liv i dem?? elr andra sätt att fiska som e bra. tror det va cirka 10 år sen dom plantera in sist men det finns regnbåge det har ja sett när jag flugfiskat. så om nån skulle vilja va lite schysst och hjälpa mig lite skulle det va snällt MVH william :D

Detta inlägg har redigerats av willenord95: 07 Sep 2010, 21:44

#2 ONLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5779 Inlägg:

Skrivet 07 Sep 2010, 22:08

Dom har ju uppenbarligen fått tid på sig att bli "förvildade". Det är bara possitivt enligt min mening.
Blir mer svårtrugade men i bättre kondition.
Om jag jämför med hur det ser ut här i Dalarna så är det lite varmt i vattnet än. Och i luften. I våran klubbsjö går dom bara och lapar fjädermyggg puppor än och det kan var hur frustrerande som helst. Spelar ingen roll som helst vad man serverar dom. Det blir endast sporadiska hugg.
Håll ut och invänta svalare vatten/luft temperaturer. Själv väntar jag på höst temperaturer och Getingfiske. Det kan vara en av höjdpunkterna på året om det blir en bra väderhöst. Finns Regnbåge kommer dom att bli mer aktiva vad det lider.
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#3 OFFLINE   willenord95

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet 07 Sep 2010, 22:26

tack för svaret :D men känns lite konstigt med det me tempraturen asså :/ va ca 20-22 grader en riktigt varm dag för att vara här. men men får väll dra dit lite då och då och hoppas på det bästa :D men tips på flugor som funkar på hösten och finns det nått bra met sätt man kan testa(frutom powerbite för det tar dom inte alls på) :D

#4 ONLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5779 Inlägg:

Skrivet 07 Sep 2010, 22:39

Visa inläggwillenord95 på 07 Sep 2010, 22:26 sade:

tack för svaret :D men känns lite konstigt med det me tempraturen asså :/ va ca 20-22 grader en riktigt varm dag för att vara här. men men får väll dra dit lite då och då och hoppas på det bästa :D men tips på flugor som funkar på hösten och finns det nått bra met sätt man kan testa(frutom powerbite för det tar dom inte alls på) :D
Om du pratar 20-22 grader i vattnet är det nära dödlig temp för bågen vilket innebär att dom måste gå på djupet för att överleva. Dom blir innaktiva. En snabbsjnk möjligtvis. Trivseltempen ligger under 10 gr så då förstår du när dom är aktiva. Naturligtvis lockar kläckningar och så upp dom men på sommaren när det är varmt är dom tröga och luriga. Det är nu när tempen sjunker som det blir intressant igen. Och på våren/ försommaren naturligtvis.
Jag har ju inte koll på hur det ligger till nere hos dig men du kan säkert översätta till dina förhållanden.
Kvälls och nattfiske funkar också. Dom måste ju äta nångång.

Flugor på hösten: Fjädermygg, Geting, Wolly bugger, Dognobbler. Beroende på hur aktiva dom är för stunden. Glöm inte nattsländor. Goddard Caddis är en favvo hos mig. Gärna stripandes i ytan. Prova dig fram.
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#5 OFFLINE   Andreas Jacobson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 337 Inlägg:

Skrivet 09 Sep 2010, 23:15

Visa inläggwillenord95 på 07 Sep 2010, 21:42 sade:

tjo alla! :D

har en liten fråga om en sak.. en bit ifrån mig finns en gammal p&t sjö där det inplanterades regnbåge för ganska länge sen. va där för första gången för ett tag sen och då va dom "vilda" vaka hela tiden, nafsa på flugan några gånger (är nybörjare dfr det inte blev nån) men så har jag varit där 3 gånger efter det och det har varit HELT dött har sett typ 2 vak sen inget.. har testat flugfiske, kast med alla soters drag, bottenmete med powerbite men inget funkar några tips att få liv i dem?? elr andra sätt att fiska som e bra. tror det va cirka 10 år sen dom plantera in sist men det finns regnbåge det har ja sett när jag flugfiskat. så om nån skulle vilja va lite schysst och hjälpa mig lite skulle det va snällt MVH william :D

Tja William,

Du lär nog tyvärr inte fiska på dom speciellt länge till är jag rädd för..inte om de är 10 år eller äldre ;) ..maxålder på den odlade bågen är nog max 10..eller ens det..men jag kan absolut tipsa om den puppa jag kommer lägga upp bild o beskrivning på..på min blogg :)..den är effektiv o toklätt o binda!!
www.tivedenflyfish.se - flugfiske i Tiveden - Kräftfiske i Vättern

#6 OFFLINE   willenord95

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet 10 Sep 2010, 15:20

Visa inläggAndreas Jacobson på 09 Sep 2010, 23:15 sade:

Tja William,

Du lär nog tyvärr inte fiska på dom speciellt länge till är jag rädd för..inte om de är 10 år eller äldre ;) ..maxålder på den odlade bågen är nog max 10..eller ens det..men jag kan absolut tipsa om den puppa jag kommer lägga upp bild o beskrivning på..på min blogg :)..den är effektiv o toklätt o binda!!
ja tror det va mer än 15 år sen dom odla in sist cirka 15 typ. så det kan nog inte va att dom e gammla men kan dom inte ha "förökat" sig elr så? :P men tack för svaret skulle du kunna länka din blogg t mig kan inte så mycket på sidan så vet inte hur ja tex hittar den :/ men tack för svaret :D

#7 OFFLINE   Andreas Jacobson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 337 Inlägg:

Skrivet 10 Sep 2010, 15:48

Visa inläggwillenord95 på 10 Sep 2010, 15:20 sade:

ja tror det va mer än 15 år sen dom odla in sist cirka 15 typ. så det kan nog inte va att dom e gammla men kan dom inte ha "förökat" sig elr så? :P men tack för svaret skulle du kunna länka din blogg t mig kan inte så mycket på sidan så vet inte hur ja tex hittar den :/ men tack för svaret :D

Gå in på länken längst ned i min ruta..www.tivedenflyfish.se :)..regnbågen kan nog endast föröka sig i källflöden som håller en väldigt konstant temperatur o är rinnande..
www.tivedenflyfish.se - flugfiske i Tiveden - Kräftfiske i Vättern

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar