.
Garanti ärende eller inte...
#1 ONLINE
Skrivet 13 Sep 2010, 15:15
Jag köpte för ca 10 år sedan ett G.Loomis GL3 9ft #6 hos i Sverige.
Detta spö gick sönder och då blev jag erbjuden ett G.Loomis Streamdance Metolius HLS 9ft #6 som garantiärende och fick betala mellanskillnaden i pris ( ca 2000 SEK).
Tyvärr så gick detta spö sönder nu i sommar och är nu skickat till återförsäljaren med kvitto och garantibevis, men nu säger dom att garantin från 2005 inte gäller och att jag istället ska få köpa ett Eastfork till "något" bättre pris.
Vilka garantier hade G.loomis år 2005 då detta spö är inhandlat!
Tänk vad det ska strula, NU har jag även skickat ett mail till G-loomis i USA för att reda ut villkoren för 2005 års garanti.
Mvh
Magnus
#2 OFFLINE
Skrivet 13 Sep 2010, 16:59
Mvh/Christer
#3 OFFLINE
Skrivet 13 Sep 2010, 17:19
Eftersom de är frivillga från säljaren/företaget har de också rätt att sätta vilka villkor de vill. Det är tyvärr inte alltför ovanligt att garantin bara gäller första inköpet, dvs de följer inte med i utbytesprodukten.
#4 OFFLINE
Skrivet 13 Sep 2010, 18:25
har erfarenhet av, skulle fixat detta..? Loomis vet jag inget om men det ska bli spännande
att se hur detta går!!
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts
Delta 3 Pro Staff
#5 ONLINE
Skrivet 13 Sep 2010, 19:13
lillefar på 13 Sep 2010, 17:19 sade:
Eftersom de är frivillga från säljaren/företaget har de också rätt att sätta vilka villkor de vill. Det är tyvärr inte alltför ovanligt att garantin bara gäller första inköpet, dvs de följer inte med i utbytesprodukten.
Varför fick jag då med ett garantibevis som är påskrivet!!!
Dessutom så fick jag betala fullpris på detta spö i slutändan.
Skam den som ger sig.....jag tycker sådant här roligt och kommer därför inte ge upp i första taget, därav mitt mail till G-Loomis i USA!
Magnus
#6 OFFLINE
Skrivet 13 Sep 2010, 19:17
#7 ONLINE
Skrivet 13 Sep 2010, 19:30
Laxarnas prins på 13 Sep 2010, 19:17 sade:
Precis som jag misstänker, men vad skulle hända om jag skickade spöt direkt till källan, dvs G-Loomis i USA !!!
#8 ONLINE
Skrivet 13 Sep 2010, 19:36
guldskallen på 13 Sep 2010, 19:13 sade:
Dessutom så fick jag betala fullpris på detta spö i slutändan.
Skam den som ger sig.....jag tycker sådant här roligt och kommer därför inte ge upp i första taget, därav mitt mail till G-Loomis i USA!
Magnus
Klart du inte ska ge upp!
Tror nog Loomis i USA tar ansvar faktiskt.
Mina erfarenheter är man i USA tar ett betydligt större kundansvar än i Sverige, nån sa att det beror på att konsumentskyddslagarna är bättre där, men som sagt är det inte något jag hört bara.
Annars är det ju en ganska klockren good-willåtgärd där man åtminstone går en bra bit på vägen,"något bättre pris" låter ju sådääär!
Helt klart inte mycket till good-will hos Normark...
#9 ONLINE
Skrivet 13 Sep 2010, 19:48
guldskallen på 13 Sep 2010, 19:30 sade:
Loomis har väl hela tiden haft livstidsgaranti på spöna under den tiden.
Kan inte komsumentköpsregerna i usa som sagt, men reglerna i sverige är ju att utbytesprodukter inte förlänger garantin men garantin finns kvar under garantiperioden även för utbytesprodukten, misstänker starkt att detsamma gäller i usa, går nog googla fram ganska fort?
Och på en livstidsgaranti så innebär det ju att även det nya spöt omfattas av garanti under förutsättning att man är första ägare som ju krävs?
När Loop slutade med Sage var det ju lite oro i början, Men Sage i USA tog ju ansvar när Loop inte längre gjorde det, och jag tror och hoppas att Loomis gör detsamma nu!
#10 ONLINE
Skrivet 13 Sep 2010, 19:53
Matte på 13 Sep 2010, 19:48 sade:
Kan inte komsumentköpsregerna i usa som sagt, men reglerna i sverige är ju att utbytesprodukter inte förlänger garantin men garantin finns kvar under garantiperioden även för utbytesprodukten, misstänker starkt att detsamma gäller i usa, går nog googla fram ganska fort?
Och på en livstidsgaranti så innebär det ju att även det nya spöt omfattas av garanti under förutsättning att man är första ägare som ju krävs?
När Loop slutade med Sage var det ju lite oro i början, Men Sage i USA tog ju ansvar när Loop inte längre gjorde det, och jag tror och hoppas att Loomis gör detsamma nu!
Tack för att du tar dig tid med mitt problem, uppskattar verkligen det!
Jag är första och enda ägare till min produkt. Dessutom så fick jag med ett nytt garanti bevis för det nya spöt, då jag betalde 2500 SEK för det (reducerat pris)
Mvh
Magnus
#11 OFFLINE
Skrivet 13 Sep 2010, 20:24
Livstids garanti...på varans förväntade livstid, inte ägarens......garanti, inte samma som drulleförsäkring och slitageförsäkring,utan mot fabrikationsfel.....garanti, inte samma sak som reklamationsrätt.....vad jag fattat.
#13 OFFLINE
Skrivet 14 Sep 2010, 06:37
Järven på 13 Sep 2010, 20:24 sade:
Livstids garanti...på varans förväntade livstid, inte ägarens......garanti, inte samma som drulleförsäkring och slitageförsäkring,utan mot fabrikationsfel.....garanti, inte samma sak som reklamationsrätt.....vad jag fattat.
Stämmer ganska bra, och garantivillkoren kan som sagts ändras under garantitidens gång (finns nästan alltid en klausul om detta). Uselt är vad det är.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar