Hoppa till innehåll

.

Ok, hur i h-vete fiskar jag med streamers?

7 replies to this topic

#1 OFFLINE   BoobieNewbie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 194 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 08:05

Hej!

Har nu matat mig igenom muddler minnows, dog nobblers, wolly buggers, zonkers och maskar. Men jag får inte ens ett napp på dessa flugor, inte ens ett napp.. Jag ser andra i båtarna runt mig dra fisk till höger och vänster med samma flugor.

Fiskar med #6 fytlina oftast då djupet jag fiskar på är ganska litet. Så frågan är, hur ska jag ta hem flugorna? Jag har provat 20-30 cm "ryck" med lite pauser, jag har provat 50-70 cm snabbare, inte ett skit och då menar jag under ett antal timmar och under ett antal olika tillfällen? Några råd från någon som faktiskt lyckas fånga fisk? Regnbåge ska ju vara så dumma så dom äter fimp, men det är ju bara skitsnack :)

#2 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7226 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 08:22

Visa inläggUL0.04 på 20 Sep 2010, 08:05 sade:

Hej!

Har nu matat mig igenom muddler minnows, dog nobblers, wolly buggers, zonkers och maskar. Men jag får inte ens ett napp på dessa flugor, inte ens ett napp.. Jag ser andra i båtarna runt mig dra fisk till höger och vänster med samma flugor.

Fiskar med #6 fytlina oftast då djupet jag fiskar på är ganska litet. Så frågan är, hur ska jag ta hem flugorna? Jag har provat 20-30 cm "ryck" med lite pauser, jag har provat 50-70 cm snabbare, inte ett skit och då menar jag under ett antal timmar och under ett antal olika tillfällen? Några råd från någon som faktiskt lyckas fånga fisk? Regnbåge ska ju vara så dumma så dom äter fimp, men det är ju bara skitsnack :)

Det låter som om du gör rätt. Varierad intagning är ofta lösningen.

Du kanske gör något annat fel? Ofta ser man fiskare stå med spöspetsen pekande upp mot himlen när de tar in flugan. På det sättet känner man inte hugget, då fisken först måste räta ut slacklinan innan fiskaren känner något. Ner med toppöglan i vattenytan så linan bildar en rät linje mellan fluga och spöspets!

#3 OFFLINE   Teddarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 253 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 08:39

Visa inläggUL0.04 på 20 Sep 2010, 08:05 sade:

Hej!

Håller med stor-laxen, låter som att du gör rätt. Jag fiskar oftast muddler på båge och får nästan alltid fisk på muddlern, varierad intagning och försök kasta "framför" fisken om den vakar, landar flugan bakom fisken ser dom den oftas inte eller också skrämmer man dem.

Kör du med eller utan guldhuvud på dina streamers? Kör du med flytlina och flyttafs är det bra om det är ett guldhuvud på flugan så du kommer ner ett par decimeter i alla fall.

//Teddarn
Mvh Teddarn
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
I ÅR... då ska jag fasen ta den... den där gäckande bamsingen jag vet finns där ute... I ÅR...

#4 OFFLINE   HåkanS

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 108 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 08:49

Nog gör du rätt och variera hemtagningen brukar funka!

Om "Bågarna" bara går och vakar utan att bry sig om streamern som kastas mot fisken, så kan du prova mitt hemliga vapen...

Sätt spöt mellan benen och dra omväxlande med båda händerna i linan. Effekten blir en nnabbt stripande fluga och det brukar funka dvs öppna sinnerna och prova olika tempo!
Kanske inget finlir men brukar ge effekt. :rolleyes:

Om det inte händer något prova små flugor eller kör flytande streamer(dvs samma sak igen variation). :)

Variation hastighet djup och fluga är det som funkar bäst.

Skittfiske!

Håkan

#5 OFFLINE   turtola

Advanced Member

• Edgemember
  • 322 Inlägg:

Skrivet 23 Sep 2010, 13:03

Visa inläggHåkanS på 20 Sep 2010, 08:49 sade:

Nog gör du rätt och variera hemtagningen brukar funka!

Om "Bågarna" bara går och vakar utan att bry sig om streamern som kastas mot fisken, så kan du prova mitt hemliga vapen...

Sätt spöt mellan benen och dra omväxlande med båda händerna i linan. Effekten blir en nnabbt stripande fluga och det brukar funka dvs öppna sinnerna och prova olika tempo!
Kanske inget finlir men brukar ge effekt. :rolleyes:

Om det inte händer något prova små flugor eller kör flytande streamer(dvs samma sak igen variation). :)

Variation hastighet djup och fluga är det som funkar bäst.

Skittfiske!

Håkan

Ett tips försök att se hur DIN fluga beter sig i vattnet när du fiskar hem den. Själv har jag haft framgång med mycket snabba, korta ryck, mindre än 10 cm, (guldskalle förtyngda Hökensås Montana, Flashy Wolly Bugger alla med pulserande marabou stjärt. Enda nackdelen är att man får många som biter i fjädrarna men inte når fram till kroken.
Har även testat sk. "handtwist" men snabbare har varit bättre.
DT

#6 OFFLINE   Victor G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 196 Inlägg:

Skrivet 19 Dec 2010, 02:36

prova en väldigt liten streamer,dom kanske kan vara lite försiktiga på stora flugor :)
Det brukarjag göra då det inte hugger , Det brukar ge reultat :)
besök gärna http://teamblankoring.blogspot.com/

En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst!

#7 OFFLINE   Klabbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Skrivet 19 Dec 2010, 12:15

Visa inläggturtola på 23 Sep 2010, 13:03 sade:

Ett tips försök att se hur DIN fluga beter sig i vattnet när du fiskar hem den. Själv har jag haft framgång med mycket snabba, korta ryck, mindre än 10 cm, (guldskalle förtyngda Hökensås Montana, Flashy Wolly Bugger alla med pulserande marabou stjärt. Enda nackdelen är att man får många som biter i fjädrarna men inte når fram till kroken.
Har även testat sk. "handtwist" men snabbare har varit bättre.
DT

Precis, detta brukar funka bäst bra fart o ganska korta ryck, brukar också funka med lite halvsnabba drag upp till 20cm.

Detta inlägg har redigerats av Klabbe: 19 Dec 2010, 12:35

Mvh Klabbe

#8 OFFLINE   laxoholic

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 97 Inlägg:

Skrivet 22 Aug 2011, 18:29

jag tror att det beror på något annat, kanske för grov tafs.
ett problem jag hade var att wollybugger svansen snurade sig runt krokböjen och jag kunde fiska i timmar utan att få ett hugg.
detta löste jag genom att förbättra min kastteknik och kontrollera flugan oftare.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar