Hoppa till innehåll

.

Tjuvfiskare tagna på bar gärning i Lungsjöån men straffbefriade!

96 replies to this topic

#1 OFFLINE   hagborg

Advanced Member

• Edgemember+
  • 112 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 19:45

Här driver man ett seriöst företag och lagboken hjälper inte till speciellt mycket! Idag tog jag fast 4 st lettiska tjuvfiskare på bar gärning som stod och svingade sina spinnspön i Lungsjöån.

Polisen kom för att göra en polisanmälan men polisen sa direkt att detta kommer att läggas ner pga att dom var från utlandet. Det skulle bli för dyrt enligt åklagaren men om det hade varit svenskar hade det inte varit några problem... Vad i helvete ger det för signaler!

Anmälan gjordes och polisen fick följa med letterna till insjön ca 5 mil för att kontrollera deras pass, till ingen nytta alls i slutändan!

Sverige är ibland riktigt förvirrande!
Borrsjöån & Lungsjöån
www.flyfisher.nu

#2 ONLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5779 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 19:57

Visa inlägghagborg på 20 Sep 2010, 19:45 sade:

Här driver man ett seriöst företag och lagboken hjälper inte till speciellt mycket! Idag tog jag fast 4 st lettiska tjuvfiskare på bar gärning som stod och svingade sina spinnspön i Lungsjöån.

Polisen kom för att göra en polisanmälan men polisen sa direkt att detta kommer att läggas ner pga att dom var från utlandet. Det skulle bli för dyrt enligt åklagaren men om det hade varit svenskar hade det inte varit några problem... Vad i helvete ger det för signaler!

Anmälan gjordes och polisen fick följa med letterna till insjön ca 5 mil för att kontrollera deras pass, till ingen nytta alls i slutändan!

Aj då. Insjön. Då får vi öka kontrollerna på våra sjöar också då. Misstänker tjyvfiske även där. T.o.m i odlingen.
Det är förjävligt att det inte ska gå att klämma ditt även utländska lagbrytare. :angry:
Man får hoppas att dom inte hann ställa till med för mycket elände hos er innan du kom på dom.
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#3 OFFLINE   hagborg

Advanced Member

• Edgemember+
  • 112 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 20:01

Visa inläggflyfisher30 på 20 Sep 2010, 19:57 sade:

Aj då. Insjön. Då får vi öka kontrollerna på våra sjöar också då. Misstänker tjyvfiske även där. T.o.m i odlingen.
Det är förjävligt att det inte ska gå att klämma ditt även utländska lagbrytare. :angry:
Man får hoppas att dom inte hann ställa till med för mycket elände hos er innan du kom på dom.
Dom han bara fiska i 1 timme och som tur gillar fisken mest fjädermyggor så dom blev utan fisk.
Vet ej hur mycket dom fisket tidigare då dom passerar där varje dag då dom jobbar med att röja skog i Marnäs ca 5 km bort.
Borrsjöån & Lungsjöån
www.flyfisher.nu

#4 ONLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5779 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 20:06

Visa inlägghagborg på 20 Sep 2010, 20:01 sade:

Dom han bara fiska i 1 timme och som tur gillar fisken mest fjädermyggor så dom blev utan fisk.
Vet ej hur mycket dom fisket tidigare då dom passerar där varje dag då dom jobbar med att röja skog i Marnäs ca 5 km bort.

Tur i oturen skulle man kunna säga men det gör ju ingen gladare. Fan...det läggs ner massor med tid och pengar och sen ska man få lov att ta i sån här skit. Det gör mig oerhört förbannad.
Jag kan tänka mig hur det känns hos er nu. Innebär en massa extra tid till övervakning framöver. Det lär ju inte avskräckt dom när det i princip är fritt fram. Hoppas det löser sig i allafall. Vore ju synd att få lov att inhandla baseboll trä. :rolleyes:
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#5 OFFLINE   L.C.F.C.

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1163 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 20:09

Mycket tråkigt att höra Jonas, chefen på de olika arbetes platsarna bör förklara för sina arbetskraft vad det är som gäller beträffande fiske m,m.

#6 OFFLINE   Uigeadail

Advanced Member

• Edgemember+
  • 28081 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 20:20

Det är helt enkelt förjävligt.
Och så jäkla svenskt.
Tjuvfiska i ett annat land, får du se vad som händer.

Det är så tråkigt att höra sånt här.
Folk sliter och jobbar med sina vatten, lägger ner tid och pengar.
Och sen ska det vara så här...
Vad skickar det här för signaler...??
:angry:
Pain is temporary...glory is forever.......Trout Bum & Bamboozer....Boogieman...Whisky Exorcist....Mora/Älvdalen.....oerhört välbevarad & synnerligen vacker 49-åring....Hillbilly Pro Staff.
"I am haunted by waters"
http://www.alvdalenfiske.se/

#7 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 20:36

Sorry Jonas! det här är vad som tyvärr sker allt för ofta och överträdelser mot fiskerilagen ses inte av rättsväsendet som något brott av högre dingnitet och inte för att göra dig besviken men du lär tyvärr inte få medhåll av en majoritet i frågan inte ens här inne på edge :wacko: .
En anings piggare samt några hg lättare

#8 ONLINE   Den Fule

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1542 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 20:40

Fy fan vad beklämd man blir. :angry:
Hur kan polisen säga vad åklagaren kommer att göra. Dom skall göra en utredning som sedan åklagaren skall ta ställning till. Snacka om att göra det enkelt för sig.

Det är så det kokar i en. :mad:
Polisen skall ju göra sitt jobb och varför skall dessa människor särbehandlas?

#9 OFFLINE   hamrin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 21:02

Visa inläggtrigger hammer på 20 Sep 2010, 20:36 sade:

Sorry Jonas! det här är vad som tyvärr sker allt för ofta och överträdelser mot fiskerilagen ses inte av rättsväsendet som något brott av högre dingnitet och inte för att göra dig besviken men du lär tyvärr inte få medhåll av en majoritet i frågan inte ens här inne på edge :wacko: .
Det beror ju lite på också!

I somras var vi uppe vid Lainio-älven och fiskade. Bodde i tält vid älven skapligt långt ut i vildmarken. En eftermiddag kom det en polishelikopter som cirklade flera varv runt vårat läger. Vi fick höra senare att Kiruna-polisen hade varit ute och jagat tjuvfiskare. Så i Kiruna så har i alla fall sheriffen resurser :lol:

/Hamrin
haunted...

#10 OFFLINE   Asplund

Advanced Member

• Edgemember
  • 1225 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 21:24

Men måste inte polis o åklagare följa lagboken på samma sätt som den gäller för alla svenskar???? nu blir ja orolig för de innebär ju att då kan de ju va lite hur som helst med lagen, typ denna person känner ja så då e de lugnt.....ne fy fan säger jag på ren jävla svenska....

Detta inlägg har redigerats av Asplund: 20 Sep 2010, 21:24

#11 OFFLINE   Meritaimen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5939 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 21:27

Ja det är ju så det skapas vi o dom.
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#12 OFFLINE   Hank

Advanced Member

• Edgemember+
  • 622 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 21:35

Visa inläggAsplund på 20 Sep 2010, 21:24 sade:

Men måste inte polis o åklagare följa lagboken på samma sätt som den gäller för alla svenskar???? nu blir ja orolig för de innebär ju att då kan de ju va lite hur som helst med lagen, typ denna person känner ja så då e de lugnt.....ne fy fan säger jag på ren jävla svenska....

Korrekt, det är ej polisens sak att sia om utgången och det finns inget de kan åberopa som ger dem den rätten.
Stå på dig, Jonas. I det här fallet skulle jag rikta en anmälan mot polisen. De är ingen dömande instans, polisen får aldrig leka åklagare.

Sedan kan ju fallet i slutändan läggas ner, men det är en senare fråga.

Detta inlägg har redigerats av Hank: 20 Sep 2010, 21:38

Jamtland, Jamtland, jamt å ständut!

#13 OFFLINE   hamrin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 21:41

Visa inläggHank på 20 Sep 2010, 21:35 sade:

Korrekt, det är ej polisens sak att sia om utgången och det finns inget de kan åberopa som ger dem den rätten.
Stå på dig, Jonas. I det här fallet skulle jag rikta en anmälan mot polisen. De är ingen dömande instans, polisen får aldrig leka åklagare.

Sedan kan ju fallet i slutändan läggas ner, men det är en senare fråga.
Rapporteftergift heter det.

/Hamrin
haunted...

#14 OFFLINE   Hank

Advanced Member

• Edgemember+
  • 622 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 21:45

Visa inlägghamrin på 20 Sep 2010, 21:41 sade:

Rapporteftergift heter det.

/Hamrin

Det kan inte anses bagatellartat, vilket kan föranleda rapporteftergift, om man säger sig ha kunnat gå vidare med anmälan om personerna i fråga var svenska medborgare.

#15 OFFLINE   spawn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 80 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 21:51

Tråkigt nog så träffade jag och en kompis på spinnfiskare med tre st regngbågar och en öring på ca 1,5 kg. Dom körde en rödorange minibuss som vi tog regnr på om det kan hjälpa på nåt sett? Hör gärna av dig om du vill ha det.
Mvh
Peter

#16 OFFLINE   hagborg

Advanced Member

• Edgemember+
  • 112 Inlägg:

Skrivet 20 Sep 2010, 22:22

Visa inläggspawn på 20 Sep 2010, 21:51 sade:

Tråkigt nog så träffade jag och en kompis på spinnfiskare med tre st regngbågar och en öring på ca 1,5 kg. Dom körde en rödorange minibuss som vi tog regnr på om det kan hjälpa på nåt sett? Hör gärna av dig om du vill ha det.
Mvh
Peter
Har skickar dig ett brev!
Vill gärna ha numret!

Vill bli kvitt dessa skithögar som sabbar för alla i längden!
Borrsjöån & Lungsjöån
www.flyfisher.nu

#17 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 20 Sep 2010, 23:11

Visa inläggtrigger hammer på 20 Sep 2010, 20:36 sade:

Varför anser Du att Jonas inte skulle få medhåll här på Edgen ?? Är det för att rättssamhället försvagats under väldigt många år av osolidariskt politik där man inte brytt sig särskilt mkt om "brottsoffren" i samhället utan låtit förövarna klarat sig med ett märkligt rättsskydd ??
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#18 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 06:09

Visa inläggOops på 20 Sep 2010, 23:11 sade:

Varför anser Du att Jonas inte skulle få medhåll här på Edgen ?? Är det för att rättssamhället försvagats under väldigt många år av osolidariskt politik där man inte brytt sig särskilt mkt om "brottsoffren" i samhället utan låtit förövarna klarat sig med ett märkligt rättsskydd ??
För att vi har diskuterat detta förut här på Edge och det var flera som tyckte att det var löjligt att bråka om småsaker som lite tjuvfiske mm.
Tror det var Uggen som startade en tråd om tjuvfiskare.
Postad bild

#19 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 21 Sep 2010, 06:39

Visa inläggsasse på 21 Sep 2010, 06:09 sade:

För att vi har diskuterat detta förut här på Edge och det var flera som tyckte att det var löjligt att bråka om småsaker som lite tjuvfiske mm. .

Säg det till Jonas Hagborg som försöker att försörja sig på sin "anläggning"......
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#20 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 06:47

Visa inläggOops på 21 Sep 2010, 06:39 sade:

Säg det till Jonas Hagborg som försöker att försörja sig på sin "anläggning"......
Jag sade inte att jag tycker det.
Jag är mer inne på Harvest linje.
Postad bild

#21 OFFLINE   sporre

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4884 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 06:56

Det är bedrövligt och beklagligt Jonas.. Björn åtel är vad de hade dugt till... knappt -_-
"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske"
(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)

#22 OFFLINE   hagborg

Advanced Member

• Edgemember+
  • 112 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 07:39

Nu har jag bevis för upprepande olovligt fiske med samma bil och nu släpper jag det inte. Har kontaktat arbetsgivaren(hans bil) till letterna och han var glad att jag ringde och skulle prata med sina arbetare(han var inte glad över detta).

Nu hoppas jag åklagaren lägger lite energi på detta och inte bara slänger detta i papperskorgen. Annars blir det väl mediakontakt som har lite påtryckande kraft som kan ge lite skjuts frammåt.

Vad är det för skillnad på stjäla fisk i privata vatten och snatta färsk fisk på Ica?
Borrsjöån & Lungsjöån
www.flyfisher.nu

#23 OFFLINE   Hank

Advanced Member

• Edgemember+
  • 622 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 07:46

Visa inlägghagborg på 21 Sep 2010, 07:39 sade:

Nu har jag bevis för upprepande olovligt fiske med samma bil och nu släpper jag det inte. Har kontaktat arbetsgivaren(hans bil) till letterna och han var glad att jag ringde och skulle prata med sina arbetare(han var inte glad över detta).

Nu hoppas jag åklagaren lägger lite energi på detta och inte bara slänger detta i papperskorgen. Annars blir det väl mediakontakt som har lite påtryckande kraft som kan ge lite skjuts frammåt.

Vad är det för skillnad på stjäla fisk i privata vatten och snatta färsk fisk på Ica?

Mycket bra, Jonas. Stå på dig!

#24 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 09:53

Visa inläggOops på 20 Sep 2010, 23:11 sade:

Som sasse skrev Leif det har disskuteras ett flertal gånger angående tjuvfiske tidigare här inne och inte ens sportfiskarna själva anser att det är något så värst allvarligt med tjuvfiske , jag för min del hatar när poliserna bagatelliserar tjuvfiske när man söker hjälp av dom och anmäler om brott mot fiskerilagen så undrar dom ju ofta om man inte kunde ha löst detta på platsen.... :wacko:

Detta inlägg har redigerats av trigger hammer: 21 Sep 2010, 11:14

#25 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5963 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 09:55

I vilket annat land som helst hade man förmodligen fått lämna landet efter en rejäl utskällning på polisstationen samt dryga böter. I USA har jag för mig att man förlorar möjligheten att resa tillbaka till landet??

Håller med om att rättsväsendet ger ett extremt svagt intryck i det här fallet. Jag tycker du ska tipsa nyhetspressen om det här ärendet. Du tog inga bilder?

Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#26 OFFLINE   Njord

Advanced Member

• Edgemember
  • 1966 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 12:28

Får man fråga vad Letterna själva sa om saken till försvar??

#27 OFFLINE   hagborg

Advanced Member

• Edgemember+
  • 112 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 12:33

Visa inläggNjord på 21 Sep 2010, 12:28 sade:

Får man fråga vad Letterna själva sa om saken till försvar??
Dom sa att dom inte visste att det kostade pengar att fiska och "förstod" väldigt lite engelska.
Vart bättre på det engelska språket när polisen kom...

Jag är förväntansfull på åklagarens jobb, under process nu!
Återkommer när jag hör mer för att se vad denna soppa slutar.

Detta inlägg har redigerats av hagborg: 21 Sep 2010, 12:34

Borrsjöån & Lungsjöån
www.flyfisher.nu

#28 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 12:36

Visa inlägghagborg på 21 Sep 2010, 12:33 sade:

Dom sa att dom inte visste att det kostade pengar att fiska och "förstod" väldigt lite engelska.
Vart bättre på det engelska språket när polisen kom...

Jag är förväntansfull på åklagarens jobb, under process nu!
Återkommer när jag hör mer för att se vad denna soppa slutar.
Håller tummarna för dig.
Postad bild

#29 OFFLINE   magnus.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1265 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 12:37

Jättetråkigt, såklart.

Men varför antyds det att bara utländska tjuvfiskare kommer undan utan straff? Min erfarenhet är att alla tjuvfiskare alltid kommer undan, oavsett fiskeplats, fiskesätt m.m.

#30 ONLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2010, 12:51

Visa inläggmagnus.nilsson på 21 Sep 2010, 12:37 sade:

Jättetråkigt, såklart.

Men varför antyds det att bara utländska tjuvfiskare kommer undan utan straff? Min erfarenhet är att alla tjuvfiskare alltid kommer undan, oavsett fiskeplats, fiskesätt m.m.
Inte alltid men tyvärr allt för ofta ja och det även om det är ganska så grova brott mot fiskerilagen det är frågan om :( , jag säger det igen sportfisket har för lite värde och staus i sverige emot utomlands och den måste upp för att dessa problem skal tas på allvar.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar