Hoppa till innehåll

.

Flugmönstret eller presentationen!

10 replies to this topic

#1 OFFLINE   Thomas Berggren

Advanced Member

• Edgemember
  • 90 Inlägg:

Skrivet 05 Oct 2010, 11:47

Hej,

Ganska länge sedan jag var inne här på forumet.... Har varit upptagen av att studera regnbågarnas beteende!

Regnbågar är "dumma"..... Har någon hört det förrut?
Måhända att regnbågar som kommer direkt från odling, i sin okunnighet liksom provar sig fram bland allt det nya som kommer i deras väg. Men tro mig! Regnbågar är individer precis som vi människor och vi har alla lite olika sätt att "pröva oss fram" genom livet. Därför bör man inte generalisera regnbågen som en steriotyp individ, utan istället ta lärdom av deras individuella variationer.

Hänger ni med i resonemanget? Som exempel så menar jag att en del gillar Köttbullar & makaroner, andra föredrar Pizza. Jag har under höstperioderna upptäckt att fler gillar en kryddig höstgryta än en kall sallad osv.... En sak som tycks vara definitiv och gemensamt för de flesta är att man efter en lång, varm ökenvandring hellre föredrar en Ramlösa före en kexchoklad.

Slutligen så vill jag också nämna något om "Hur" dessa måltider serveras. En del tycks inte bry sig om maten är slafsigt uppslängd i en osmaklig röra, men tydligt är att ganska många gärna testar någon ny rätt om den är snyggt upplagd och serveras på ett delikat sätt.

Varsågoda! En tankeställare i form av en liten film........My link

Ps. Den här dagen i dessa förhållanden verkade de flesta vara sugna på KORVSTROGANOFF..

MVH// TB, Lilla Malma

Detta inlägg har redigerats av Thomas Berggren: 05 Oct 2010, 12:33

#2 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 05 Oct 2010, 12:12

Skulle vlija säga både och..

har svårt i några av mina båge sjöar att få på streamer när dom går och äter fjädermygg...

men givetvis kan man trigga igång jaktbeteende på sådan fisk med..

så jag har nog benägenhet att hålla med dig Thomas.. dock med vissa grå zooner.. ^_^
Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

#3 OFFLINE   Thomas Berggren

Advanced Member

• Edgemember
  • 90 Inlägg:

Skrivet 05 Oct 2010, 12:28

Jamenvisst Jocke!

Helt riktig iaktagelse med fjädermyggen...... Tänk dig själv!
Att du är halvvägs igenom din absoluta favoritmiddag med Entrecote eller vad det nu kan vara. Du är inte längre vrålhungrig så du slänger i dig maten, du befinner dig just i den situationen då maten smakar som bäst.. Åsså kommer syrran och säger att hon vill byta sin portion KORVSTROGANOFF mot din Entrecote...... Tror ditt svar kommer att vara: Forget it!

Där ser ni! Tänk gastronomi när ni fiskar, så fixar ni "biffen"

MVH//TB

#4 OFFLINE   Shanti

Advanced Member

• Edgemember
  • 4709 Inlägg:

Skrivet 05 Oct 2010, 12:40

Ges bara förutsättningarna så är regnbågen en fantastisk flugfisk, stundtals oerhört kräsen och kinkig vad gäller både presentation och flugval.
Exemplen på det motsatta är många, där skillnaden mellan att skjuta en spädgris och fånga en regnbåge är hårfina.
Det är för mig en gåta att det flugfiskare inte ställer krav på regnbågsvattnen, men sorgligt nog kräver de flesta större och större fisk. Vilket är synonymt med fiskar som beter sig onaturligt och oftast växt alldeles för fort.
När man surfar runt på diverse anläggningars hemsidor så ser man fiskare som glatt stoltserar med fenlösa fettklumpar. Så länge som folk köper kort till, eller hyr, dessa vattnen så får de hållas.
Hellre en svårflörtad 7-hektos regnbåge än en 3-kilos kluns som biter över allt som är orange.

#5 OFFLINE   Marcus_1995

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1268 Inlägg:

Skrivet 05 Oct 2010, 13:39

Jag har också noterat det här beteendet i regnbågssjöarna.. förra hösten tex så vakade det över hela sjön och fisken kalasade på fjädermyggor. men då spelade varken presentation eller flugval in, de vägrade ta..
(lyckades dock till slut lura en men ändå :P ) körde med allt då det var sista flugfiskedagen på det året, även streamer.
men som sagt vägrade dom ta. extra nervigt vart det när man hade ett vak 3 cm från flugan .. :D :rolleyes:

så håller med dig thomas! presentationen kan göra skillnad, även flugvalet men ibland fungerar inget av det :P

M V H
Marcus
Flugfiske slår det mesta och torrflugefiske är det bästa sättet att fånga fisk på ;)

#6 OFFLINE   Perro

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2114 Inlägg:

Skrivet 07 Oct 2010, 19:17

Visa inläggShanti på 05 Oct 2010, 12:40 sade:

Ges bara förutsättningarna så är regnbågen en fantastisk flugfisk, stundtals oerhört kräsen och kinkig vad gäller både presentation och flugval.
Exemplen på det motsatta är många, där skillnaden mellan att skjuta en spädgris och fånga en regnbåge är hårfina.
Det är för mig en gåta att det flugfiskare inte ställer krav på regnbågsvattnen, men sorgligt nog kräver de flesta större och större fisk. Vilket är synonymt med fiskar som beter sig onaturligt och oftast växt alldeles för fort.
När man surfar runt på diverse anläggningars hemsidor så ser man fiskare som glatt stoltserar med fenlösa fettklumpar. Så länge som folk köper kort till, eller hyr, dessa vattnen så får de hållas.
Hellre en svårflörtad 7-hektos regnbåge än en 3-kilos kluns som biter över allt som är orange.

Precis så känner jag också, det är fröjd att få fiska på regnbåge som fått gå länge i sjön, dessa fiskar fnyser nog mest åt div. julgransflugor.
Nu är det väl tyvärr så att det är en sådan omsättning på fisken i de flesta P&T-vatten att man inte får uppleva detta, veckans, månadens isättning dras upp å det snaraste..Kvalitetsaspekten glöms bort till förmån för vad man tror att marknaden vill ha.

Visst kan jag tycka att det skoj att dra med streamer men inte går det upp mot kinkig regnbåge och små torrflugor, bra träning inför rödingfisket på fjället om inte annat.. :)
"Att utveckla jägarblicken (coure d`oille) är nyckeln till att lyckas upptäcka öring.
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."

-John Randolph

#7 OFFLINE   Shanti

Advanced Member

• Edgemember
  • 4709 Inlägg:

Skrivet 07 Oct 2010, 20:08

Visa inläggPerro på 07 Oct 2010, 19:17 sade:

Precis så känner jag också, det är fröjd att få fiska på regnbåge som fått gå länge i sjön, dessa fiskar fnyser nog mest åt div. julgransflugor.
Nu är det väl tyvärr så att det är en sådan omsättning på fisken i de flesta P&T-vatten att man inte får uppleva detta, veckans, månadens isättning dras upp å det snaraste..Kvalitetsaspekten glöms bort till förmån för vad man tror att marknaden vill ha.

Visst kan jag tycka att det skoj att dra med streamer men inte går det upp mot kinkig regnbåge och små torrflugor, bra träning inför rödingfisket på fjället om inte annat.. :)

Absolut, fiskar själv ganska ofta i ett vatten som har stort fisketryck trots "kvotering". Men där odlas fisken på ett bra sätt, jag har fått nån enstaka som inte hållit måttet för vad som kan sägas vara en vacker fisk.
Vi som vill ha friska fiskar i bra kondition måste börja ställa krav om det också. Ett sätt är att kräva fisk i mindre storlek, svårt när kraven allt som oftast är de motsatta. Fattar inte varför snabbodlade, onaturliga, jättebågar är så populärt.
Är det en machopryl? Det är åtminstone inget sunt synsätt.

Har tillgång till ett vatten som inte är öppet för allmänheten, där jag håller kurser, där simmar några av landets vackraste regnbågar. Harrarna är inte dumma dom heller. ^_^
Givetvis är det ett undantag, men det är kul att jämföra dom med de man får i en del andra vatten. Det är helt enkelt inte samma fisk.

#8 OFFLINE   Shanti

Advanced Member

• Edgemember
  • 4709 Inlägg:

Skrivet 07 Oct 2010, 20:12

Sorry Thomas, din tråd blev lite kapad. Startar en ny tråd där jag kan fortsätta svamla.. :blush:

#9 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2095 Inlägg:

Skrivet 07 Oct 2010, 20:34

Visa inläggShanti på 05 Oct 2010, 12:40 sade:

Tycker du har fel. Ta Kullsjön i Lerum som exempel, där har du fisk från 7 hekto upp till 4 kg, många av de stora har gått där i flera år och fisken är köpt från Källefall och är fin. Ska jag köpa ett kort i ett P&t vatten så vill jag få fisk och gärna fin fisk, ta Lillesjön som exempel där jag förra året fick upp 2 hektos , hur kul e de när jag betalat hundra spänn, nä då tycker jag Kullsjön är ett lysande exempel på bra vatten och fisk som snabbt anpassar sig till födan i sjön

#10 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10153 Inlägg:

Skrivet 08 May 2011, 01:17

Härlig film Thomas. Man undrar lite ibland :) Men jag har roligare med andra flugor. Dock glömms rolly polly med tokfluga bort ibland. Hur många fisk har man fått på "invevningskast" då man tröttnat.

Inväntar med spänning en dylik film ifrån Gaula.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#11 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2012, 16:20

Visa inläggThomas Berggren på 05 Oct 2010, 11:47 sade:

Hej,

Ganska länge sedan jag var inne här på forumet.... Har varit upptagen av att studera regnbågarnas beteende!

Regnbågar är "dumma"..... Har någon hört det förrut?
Måhända att regnbågar som kommer direkt från odling, i sin okunnighet liksom provar sig fram bland allt det nya som kommer i deras väg. Men tro mig! Regnbågar är individer precis som vi människor och vi har alla lite olika sätt att "pröva oss fram" genom livet. Därför bör man inte generalisera regnbågen som en steriotyp individ, utan istället ta lärdom av deras individuella variationer.

Hänger ni med i resonemanget? Som exempel så menar jag att en del gillar Köttbullar & makaroner, andra föredrar Pizza. Jag har under höstperioderna upptäckt att fler gillar en kryddig höstgryta än en kall sallad osv.... En sak som tycks vara definitiv och gemensamt för de flesta är att man efter en lång, varm ökenvandring hellre föredrar en Ramlösa före en kexchoklad.

Slutligen så vill jag också nämna något om "Hur" dessa måltider serveras. En del tycks inte bry sig om maten är slafsigt uppslängd i en osmaklig röra, men tydligt är att ganska många gärna testar någon ny rätt om den är snyggt upplagd och serveras på ett delikat sätt.

Varsågoda! En tankeställare i form av en liten film........My link

Ps. Den här dagen i dessa förhållanden verkade de flesta vara sugna på KORVSTROGANOFF..

MVH// TB, Lilla Malma
:) den videon var den härligaste på läänge,den i slutet som försökte gång på gång var bara bäst...
Dryfly or die =)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar