.
En tragedi för bonitofisket
Postad 19 Nov 2010, 23:42
Nu skall jag ställa en lite avig fråga.
Finns det inget negativt med att en ny fiskart plötsligt etablerar sig i ett nytt ekosystem? Sportfisket verkar stå i fokus i debattartikeln, men hur förhåller det sig ur en biologisk, ekologisk synvinkel?
Postad 19 Nov 2010, 23:46
Jo säkerligen! och Bonito i svenska vatten var det nog ingen som tippade på och är väl ett klart tecken på det som enligt många inte ens finns.. ett varmare klimat.Trist att den krämas bort för en spottstyver på fiskauktion. Helt klart värd ett bättre öde.
Finns det inget negativt med att en ny fiskart plötsligt etablerar sig i ett nytt ekosystem? Sportfisket verkar stå i fokus i debattartikeln, men hur förhåller det sig ur en biologisk, ekologisk synvinkel?
Postad 19 Nov 2010, 23:53
Trist att den krämas bort för en spottstyver på fiskauktion. Helt klart värd ett bättre öde.
Dom har ju funnits här tidigare så det funkar säkert
Postad 20 Nov 2010, 00:29
Jag kan tänka mig att det varit i sinnet,
fånga fånga fånga
Svenskt rekord
Gör mig känd
Fan vilken fiskare jag är
etc fyll i med dom tankar ni hade
eller
Redigerat av Thomas L, 20 Nov 2010, 00:31.
Postad 20 Nov 2010, 09:23
Finns i sej inga negativa saker med nyetablerade arter, fullt naturligt och många gånger en förutsättning för ett levande ekosystem.Trist att den krämas bort för en spottstyver på fiskauktion. Helt klart värd ett bättre öde.
Dåligt och onaturligt blir det först när vi människor leker gud...hur Boniton tagit sej hit vet jag inte.
Postad 20 Nov 2010, 10:44
"Fiske" med tunna var ju också en grej....http://www.raamuseum.se/Tonfisk.htm
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
Postad 20 Nov 2010, 11:53
Är sportfiskare så mycket bättre. Vad jag sett på bilder har det bonkats storligen. Har last att det gått man ur huse. I tidningen kan man läsa att det i ivern kastas över spöt bara för att fånga, vojne vojne
Jag kan tänka mig att det varit i sinnet,
fånga fånga fånga
Svenskt rekord
Gör mig känd
Fan vilken fiskare jag är
etc fyll i med dom tankar ni hade![]()
eller
"Är sportfiskare så mycket bättre."?
Det där är ju smörja, är alla sportfiskare kött-galna och äro-kåta puckon?
Vad du har haft för mål med ditt fiske får stå för dig, men att sitta och mena att man som sportfiskare inte får tycka att idioterna som hänsynslöst fiskar upp alla fiskarna gör fel känns lite löjligt?
Postad 20 Nov 2010, 13:37
Isabella Lövin är ett lysande undantag.
http://isabellalovin.com/
Postad 20 Nov 2010, 18:34
Det kan undra vad resten gör....-.Hej..Håller med dig Den Fule.Ett lysande undantag.Resten då?? mvh borano20
Redigerat av Den Fule, 21 Nov 2010, 08:42.
Postad 20 Nov 2010, 20:17
Jag har väl sett bilder och läst artiklar i Fiskepressen men diu har säkert inte det, och jo föresten det enda jag söker i fisket eller det primära är avkoppling.... men det tycks vara ovanligt iaf vad jag kan läsa i fiskepress och mellan rader i diverse forum... fångsten är det viktiga för vad det verkar de flesta... varför tar man annars helikoptern opp på fjället så att flytringen kan följa med... eller att man går man ur huse till Bua... eller att Gäddfiske är på blodigt allvar... eller... ja vad tycker du...."Är sportfiskare så mycket bättre."?
Det där är ju smörja, är alla sportfiskare kött-galna och äro-kåta puckon?
Vad du har haft för mål med ditt fiske får stå för dig, men att sitta och mena att man som sportfiskare inte får tycka att idioterna som hänsynslöst fiskar upp alla fiskarna gör fel känns lite löjligt?
alla bider jag såg från Bonitofisket har varit på bonkad fisk.... tror inte ens att jag läst att nåt returnerats...
så kolla in omvärlden igen för du lever med skygglappar på. Jojjomen....
Postad 20 Nov 2010, 22:02
Jag har väl sett bilder och läst artiklar i Fiskepressen men diu har säkert inte det, och jo föresten det enda jag söker i fisket eller det primära är avkoppling.... men det tycks vara ovanligt iaf vad jag kan läsa i fiskepress och mellan rader i diverse forum... fångsten är det viktiga för vad det verkar de flesta... varför tar man annars helikoptern opp på fjället så att flytringen kan följa med... eller att man går man ur huse till Bua... eller att Gäddfiske är på blodigt allvar... eller... ja vad tycker du....
alla bider jag såg från Bonitofisket har varit på bonkad fisk.... tror inte ens att jag läst att nåt returnerats...
så kolla in omvärlden igen för du lever med skygglappar på. Jojjomen....
Nu förstår jag vad du menade... Innan morgonkaffe + snus skall jag hålla min trut, lär mig nog en vacker dag.
Självklart menade jag inte att försvara hänsynslöst bonkande glory-hunters, de är uppenbarligen inte bättre även om de får ligga i hårt för att göra samma skada.
Det luriga med bonk-fiskare är att de inte tror att det skadar när de bara bonkar ett par stycken, är det 25 bonk-fiskare så blir det ganska snart slut på fisk.
Förlåt Thomas, menade inget illa och du är uppenbarligen mer påläst än mig.
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar