.
Vilket sorts regnbågfiske vill vi ha?
#1 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 20:26
Tyvärr misshandlas den många gånger, och får därigenom dåligt rykte. Lyckligtvis finns det goda exempel på platser där den behandlas väl, där inte "STÖRST!" är ledordet för hur vattnet förvaltas.
En diskussion om hur vi vill våra regnbågar ska se ut och bete sig är på sin plats.
Och hur ställer vi bäst krav på de vatten som misshandlar fisken? Bojkott?
Ska vi "outa" dessa ställen här offentligt? Lyfta fram de goda exemplen?
Ta upp en diskussion med den/de som förvaltar vattnet?
Må de blekfeta regnbågarnas tid vara förbi. Till förmån för fiskar som ser ut, och beter sig, så naturligt som möjligt.
#2 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 20:35
Ovanstående superlativ stämmer dock bara in på regnbågen om den hanteras på ett vettigt sätt. En av bilderna från Tiveden var ju helt fantastisk. En vackert färgad båge med perfekta fenor och en tydlig böj på underkäken.
Själv tycker jag att man ska ställa mycket högre krav på odlare och utsättare. Jag bojkottar sjöar med dålig fisk. Kanske inte så aktivt, men dessa sjöar brukar heller inte ha någon vidare vildmarksupplevelse och då kan det för min del lika gärna vara.
Men bojkott är nog generellt sett fel väg att gå. En dialog med inblandade tror jag skulle få större effekt.
Sedan är det ju så att det alltid kommer finnas efterfrågan på dammfiske efter kromosombågar hos vissa målgrupper. Det är väl så det är. Men en bättring tycker jag definitivt att man ska försöka få till stånd. En viss bättring tycker jag faktiskt att man redan kan skönja, men det det behöver bli mer vedertaget hur vi flugfiskare egentligen vill ha våran odlade fisk.
Vem är jag?
#3 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 20:36
Shanti på 07 Oct 2010, 20:26 sade:
Tyvärr misshandlas den många gånger, och får därigenom dåligt rykte. Lyckligtvis finns det goda exempel på platser där den behandlas väl, där inte "STÖRST!" är ledordet för hur vattnet förvaltas.
En diskussion om hur vi vill våra regnbågar ska se ut och bete sig är på sin plats.
Må de blekfeta regnbågarnas tid vara förbi. Till förmån för fiskar som ser ut, och beter sig, så naturligt som möjligt.
#4 ONLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 20:42
Det vi kan göra är att ställa krav på dom fvo vi fiskar i att bättra kvallitén genom inköp från odlare med bättre förutsättningar. Troligen till ett högre pris men det tror jag dom flesta accepterar.
Nu kom vi ju tillbaks till det då. Det finns alldeles för få som inte odlar i kasse.
Hur göra då? Trycka på odlare att kanske starta odling i dammar??? Jag vet inte.
Att ansvariga för regnbågsvatten köper fisk i största möjliga mån från odlare med hög kvallité. Efterfrågan styr tillgången.
Men att ändra på kort sikt är nog en omöjlighet då det handlar om pengar hela tiden.
Om jag tittar på våran odling så är den i det närmaste toppskick för en odlad fisk. Den får växa upp i relativt stora dammar med ett eget ekosystem så den är redan till viss del präglad på naturlig föda och därmed definitivt inte "dum i huvet" som regnbågen många ggr elakt kallas. Tyvärr har inte vi möjlighet att sälja vidare till någon annan utan allt vi producerar går till våran klubbsjö + ett P&T vatten vi förfogar över.
Men jag önskar att det sprider sig genom t.ex påtryckningar och efterfrågan. Regnbågen är värd ett bättre öde än att flyta omkring fenlös och överfet som fallet är på alldeles för många platser i det här landet.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....
#5 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 20:43
Shanti på 07 Oct 2010, 20:26 sade:
Det borde finnas någon slags kravmärke eller något sånt som visar
att Fiskeställen tar större ansvar än bara eknomisk vinnig .
Annars gick ju debatten hårt i den här tråden med som handlade lite om samma ämne
http://www.edgeflyfi...ska-odlad-fisk/
#6 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 20:50
Vem är jag?
#7 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 20:52
cAs på 07 Oct 2010, 20:50 sade:
Ju helt rätt en Edge kravmärkning.Borde inte vara svårt att genomföra och tror att det ger effekt också
#8 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 21:02
flyfisher30 på 07 Oct 2010, 20:42 sade:
Om jag tittar på våran odling så är den i det närmaste toppskick för en odlad fisk. Den får växa upp i relativt stora dammar med ett eget ekosystem så den är redan till viss del präglad på naturlig föda och därmed definitivt inte "dum i huvet" som regnbågen många ggr elakt kallas. Tyvärr har inte vi möjlighet att sälja vidare till någon annan utan allt vi producerar går till våran klubbsjö + ett P&T vatten vi förfogar över.
Ytterst föredömligt!
#9 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 21:04
Att få en fisk med dåliga fenor är ju lika roligt som att köra en bil utan motor. Tänk då ur en ny fiskares perspektiv. Att få känna fight första gången man fiskar (Om man får någon såklart). Det om något lär ju göra att man kommer dit om och om igen, och istället bojkottar ställen som har fisk av sämre kvalitet.
Nackdelen som jag ser det är att om man börjar köpa in fisk av betydligt bättre kvalitet, så lär priset för att få fiska bli högre och det, finns säkert de som tänker just kvantitet och väljer de lite "sämre" ställena. Då är ju risken att de som verkligen har försökt att göra det bättre, helt enkelt får lägga ner (extremt exempel, jag vet...)
Nä, jag tycker att anläggningar bör tänka om. Kvalitet ist för kvantitet..
Ursäkta ev stavfel etc. Inte lätt att skriva på telefonen.
Detta inlägg har redigerats av Cristoffer: 07 Oct 2010, 21:06
#10 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 21:06
Meritaimen på 07 Oct 2010, 20:43 sade:
att Fiskeställen tar större ansvar än bara eknomisk vinnig .
Annars gick ju debatten hårt i den här tråden med som handlade lite om samma ämne
http://www.edgeflyfi...ska-odlad-fisk/
cAs på 07 Oct 2010, 20:50 sade:
Oerhört bra förslag detta!
Då kan man utforma vissa krav som ska uppfyllas och utse en testpatrull.
Mycket bra, får jag säga.
#12 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 21:17
Är ju helt klart värt ett försök och jag tror det skulle ge ett bra genomslag.
Vem är jag?
#13 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 21:29
cAs på 07 Oct 2010, 21:17 sade:
Är ju helt klart värt ett försök och jag tror det skulle ge ett bra genomslag.
Det tror jag med .
#14 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 21:32
Regnbågen, gav mig en skjuts in i flugfisket i början av -70 talet. Då var inte Gädd flug fisket "uppfunnet" än. Om då inte bågen hade funnits, så hade jag kanske aldrig....Eller iaf hade min karriär som flug fiskare blivit uppskjuten till långt senare. I Stockholms trakten där jag växte upp är det ju som bekant låååångt mellan Harren och den stationära Öringen.
Och det är nog ett väldigt stort antal flug fiskare som aldrig tagit upp denna fantasiskt trevliga hobby utan bågen.
Kort och gott. Bra Regnbåge och välskötta P&T vatten ska det värnas om. Under årens lopp har man ju sett både bra och dåliga P&T pölar. Tyvärr, ska sägas att de senare är i majoritet.
Jag är definitivt ingen anhängare av orkeslösa, fen lösa, Belgian Blue's till bågar på 6 - 8kg. Jag vill ha en en båge som i så stor utsträcking liknar den vilda fisken med kamp anda där efter. Må sedan vara att medel vikten kan hamna på straxt över kilot eller 1.5 kg då.
Så här ska en båge se ut i mitt tycke. Vägde 1.52 KG från Björkadammen utanför Sjöbo. En av de 2 P&T vatten i området som förtjänar en eloge ihop med Bjeveröds dammarna mellan Höör och Hörby. Den senare sköts klander fritt av allas vår Chiefnix. Innan han tog över var Bjeveröd en mindre katastrof.
Ska tillägga att bågen på bilden gav mig en av de finaste fighter någon båge jag upplevt levererat.

Så kan vi här på Edge snacka oss fram till något slags certifiering vore det snus fint!
Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 07 Oct 2010, 21:42
#15 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 21:33
Så här i efeterhand så inser man ju att visst skulle man klagat, begärt pengarna tillbaka, gjort något mer än att tyst bojkottat vattnet. Regnbågen kan vara en fantastiskt fin flugfisk.
Hökensås har dock i allmänhet väldigt fin kvalitet poå fisken i flugfiskesjöarna och är ett ställe jag gjärna besöker.
Lite förvirrad konsensus här, nog borde vi fiskare klaga mer på undermålig kvalite när fisken ser för J-vlig ut, om ingen kräver mer än storlek på fisken så lär det aldrig bli bättre.
/Martin
#16 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 21:52
Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 07 Oct 2010, 21:53
#17 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 22:01
Jag funderar redan på punkter för en certifiering.
Det vore önskvärt om fler gjorde detsamma, så har vi lite diskussionsunderlag.
#18 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 22:06
Jock Scott på 07 Oct 2010, 21:52 sade:
Jag har varit i diskussion med några förvaltare av regnbågsvatten. De var mest intresserade av att odlaren uppfyllde vissa hälsokrav, och så länge de gjorde det hade de inga övriga krav. Det är ju ett tråkigt sätt att se det.
Men så finns ju exemplen du tar upp också och det måste vara frustrerande för en seriös förening(eller liknande)som vill driva ett seriöst vatten, att inte ha en bra odlare inom rimligt avstånd.
#19 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 22:24
Shanti på 07 Oct 2010, 22:06 sade:
Men så finns ju exemplen du tar upp också och det måste vara frustrerande för en seriös förening(eller liknande)som vill driva ett seriöst vatten, att inte ha en bra odlare inom rimligt avstånd.
Då borde man som förvaltare rimligtvis också kunna ställa krav på odlingsanläggningen.
Ingen som köper sättfisk = ingen business.
Eller?
Detta inlägg har redigerats av Cristoffer: 07 Oct 2010, 22:28
#20 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 22:41
är det per kilo eller ex antal
Funderar om man hade en fiskesjö och satte dit yngel ca 10 cm kontiunerligt och dom fick växa till sig i sjön ,minimåttet runt 40 cm för bonkat fisk
Samt att fisken som var inköpt hade fått pellets av fiskrens eller ekologiskfoder.
Har hört att lysevatten i vättlefjäll så sattes det bara smolt i sjön o den öringen var kanonfin
#21 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 22:47
Det där med att sätta mindre fisk, sk put&grow, börjar bli allt mer populärt hos seriösa förvaltare av regnbågsdammar. Nackdelen är ju att det ger inte snabba cash som säkert många aktörer bryr sig om.
Men rom byggdes heller inte på en dag.
#22 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 22:54
Cristoffer på 07 Oct 2010, 22:47 sade:
Det där med att sätta mindre fisk, sk put&grow, börjar bli allt mer populärt hos seriösa förvaltare av regnbågsdammar. Nackdelen är ju att det ger inte snabba cash som säkert många aktörer bryr sig om.
Men rom byggdes heller inte på en dag.
Jag tror att det är det som många av oss flugfiskare längtar efter fast det kostar lite mer och att det tar lite tid att få ett vatten värd att återkomma till
Detta inlägg har redigerats av Meritaimen: 07 Oct 2010, 22:56
#23 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 22:54
Meritaimen på 07 Oct 2010, 22:41 sade:
är det per kilo eller ex antal
Funderar om man hade en fiskesjö och satte dit yngel ca 10 cm kontiunerligt och dom fick växa till sig i sjön ,minimåttet runt 40 cm för bonkat fisk
Samt att fisken som var inköpt hade fått pellets av fiskrens eller ekologiskfoder.
Har hört att lysevatten i vättlefjäll så sattes det bara smolt i sjön o den öringen var kanonfin
Priserna varierar säkerligen, men runt 60-80:- /kg verkar vara vanligt? Men det finns säkerligen de här som vet.
Ju yngre fiskarna är desto snabbare anpassar de sig till miljön givetvis. Bra exempel är ju Lillesjön i Frillesås där de flesta jag fått varit mellan 0.7 till 1.2kg. Hur många flugbyten får man inte göra om höstarna där?
#24 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 22:57
Shanti på 07 Oct 2010, 22:54 sade:
Ju yngre fiskarna är desto snabbare anpassar de sig till miljön givetvis. Bra exempel är ju Lillesjön i Frillesås där de flesta jag fått varit mellan 0.7 till 1.2kg. Hur många flugbyten får man inte göra om höstarna där?
Ju jag märkte det .Gick bom när vi var där
#25 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 23:01
Shanti på 07 Oct 2010, 22:54 sade:
Och när Du väl fått fisk så har den varit i toppkondition eller hur?
Det är väl värt alla flugbyten.
#26 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 23:13
Blanda gärna med vackra brunöringar för variationen, hade det inte varit kul att fiska regnbåge och öring som båda anpassat sig? Hur blir skillnaden?
Hugger regnbågen mer gärna på orange tussar nu?
Jag skall nog lägga ett förslag i klubben där vi gör vår mest avlägsna sjö till C&R, den håller många jättefina sedan ett par år tillbaka inplanterade öringar.
Det går inte att jämföra upplevelsen när man drar två regnbågar på zonker med den där man lyckats lura en regnbåge i perfekt kondition och med vacker täckning på en fjädermygg en helt vindstilla dag.
#27 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 23:25
P&T är en bra sak och viktigt för att få nya in i flugfisket. Det är uppenbart att de som bryr sig mest om våra vattnen är fiskare och ju fler vi kan rektrytera och aktivera desto bättre. P&T är en viktigt del i detta. Jag fiskar regnbåge själv och jag driver och sköter också P&T vatten.
Men det är intressant att fundera över varför det blivit så att dessa vatten är så viktiga.
Jag tycker att det är skamligt att vi som har så rena vatten och så gott om vatten inte har klarat av att bedriva fiske utan att utarma våra bestånd så långt att vi tvingas plantera in en degenererad art med ursprung från en annan kontinent.
Om älgjakten hade bedrivits som fisket hade det inte funnits en älg i hela landet. Tänk er en älgjakt där det är fritt fram att skjuta hur många du vill. Eller rättare sagt: Hur många jägare som helst får köpa en dagslicens och skjuta 3 älgar per man i varje skog varje dag. Köper du två licenser så kan du i de flesta skogar dubbla din kvot per dag.
Det blir ännu bättre. Minimimått. Det är viktigast att småkalvarna ska skonas. Så länge en älg är över en viss vikt är det fritt fram att skjuta den. Så fort en älg uppnår en godtycklig vikt där den troligen är könsmogen är den redo att skjutas. Det gäller även den sista älgen i skogen över den bestämda vikten som kan skjutas och ätas med gott samvete.
Om älgjägarna hade varit lika dåliga på att hantera sin resurs så tror jag vi hade sett inplantering av kanadensisk moose i våra skogar på nolltid.
Mvh
Stefan
#28 OFFLINE
#29 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 23:29
FlyFellow på 07 Oct 2010, 20:36 sade:
Hej på er,
Jag plockar all fisk från källefalls fiskeodling, en odling som jag tycker går i fronten för hur man ska bedriva verksamheten.
Jag hoppas o tror att det jonas hagborg påbörjat o det jag också ansluter mig till är framtiden, kanske inte ett renodlat no-kill-tänk men det finns ju varianter..jag vill verka för ett mkt större ansvarstänk hos entreprenören..men sålänge ett kort kostar mellan 100-150kr o medger ett upptag på 3 fiskar eller fler kan man nog inte räkna med en kvalitétshöjning..
//Andreas
#30 OFFLINE
Skrivet 07 Oct 2010, 23:34
Stefan Siikavaara på 07 Oct 2010, 23:25 sade:
P&T är en bra sak och viktigt för att få nya in i flugfisket. Det är uppenbart att de som bryr sig mest om våra vattnen är fiskare och ju fler vi kan rektrytera och aktivera desto bättre. P&T är en viktigt del i detta. Jag fiskar regnbåge själv och jag driver och sköter också P&T vatten.
Men det är intressant att fundera över varför det blivit så att dessa vatten är så viktiga.
Jag tycker att det är skamligt att vi som har så rena vatten och så gott om vatten inte har klarat av att bedriva fiske utan att utarma våra bestånd så långt att vi tvingas plantera in en degenererad art med ursprung från en annan kontinent.
Om älgjakten hade bedrivits som fisket hade det inte funnits en älg i hela landet. Tänk er en älgjakt där det är fritt fram att skjuta hur många du vill. Eller rättare sagt: Hur många jägare som helst får köpa en dagslicens och skjuta 3 älgar per man i varje skog varje dag. Köper du två licenser så kan du i de flesta skogar dubbla din kvot per dag.
Det blir ännu bättre. Minimimått. Det är viktigast att småkalvarna ska skonas. Så länge en älg är över en viss vikt är det fritt fram att skjuta den. Så fort en älg uppnår en godtycklig vikt där den troligen är könsmogen är den redo att skjutas. Det gäller även den sista älgen i skogen över den bestämda vikten som kan skjutas och ätas med gott samvete.
Om älgjägarna hade varit lika dåliga på att hantera sin resurs så tror jag vi hade sett inplantering av kanadensisk moose i våra skogar på nolltid.
Mvh
Stefan
Håller med dig Stefan. Fiskevården är viktigast.
Och det du skriver får vi aldrig glömma bort.
I och med att, som du säger, vi har utarmat de naturliga bestånden såpass mycket så innebär regnbågsfisket en form av fiskevårdande åtgärd.
Med det menar jag att regnbågssjöarna avlastar trycket på de naturliga vattnen.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar