Andreas Jacobson på 04 Dec 2010, 09:39 sade:
.
Vilket sorts regnbågfiske vill vi ha?
#62 OFFLINE
Skrivet 16 Dec 2010, 15:17
Hur som helst, själv föredrar jag fin fisk, men framförallt att de hunnit bli nått så när präglad på naturlig föda så jag slipper gissa på om de skall ta en gull popper eller en orange bobby bla bla bla. Jag har inget problem med mindre fisk bara man får jobba lite så är det underbart och då med naturliga imitationer.
Många klagar på Svensk fisk, Jag har blivit besviken på fisk i Sverige (typ norra Långvattnet utanför Göteborg) men jag kan försäkra att jag har ALDRIG sett så dålig fisk som i utländska dammar, tex. i somras fick jag en sjuk lust att meta och köpte ett metspö och ett kort till några dammar utanför Paris och de hade knappt stjärtfenor. Att jag sedan var den enda som fick fesk gjorde att jag orkade härda ut i max ett par timmar. Fisken jag drog fick nog klassas som barmhärtighets mord, men trots detta är denna typ av vatten perfekt att ta en 5 åring så konsensus är att det finns en plats för allt fast man kanske inte vill vara en del av allt.
Jag är starkt för någon form av klassificering på fisk kvalitet, så man vet vad man får!
#63 OFFLINE
Skrivet 27 Apr 2011, 08:15
Shanti på 04 Dec 2010, 10:23 sade:
Det är år och dar sedan jag besökte stället, men då pratades det om att Karlsdal var bättre när det gäller kvalité.
Jag tar mig friheten att svara då jag fiskar båda områdena någorlunda frekvent.
Det finns sjöar som har fina fiskar både i villingsberg och karlsdalsområdena, men ofta kanske inte de som har högst fisketryck, jag tycker mig märka av att i en del lite mer svårtillgängliga sjöar så är kvaliteten på fisken klart bättre, förmodligen pga att de får gå kvar längre, men jag har ibland blivit mkt positivt överraskad även i de välbesökta sjöarna.
visst förekommer "grisar" men de slipper man oftast om man inte trilskas med julgransflugor o spinnspö.
men någon större skillnad mellan områdena har jag inte märkt.
Jag är för fina fiskar och något dyrare fiskekort, jag betalar själv gärna för kvalitet(inom rimliga gränser), inte för illamående av en misshandlad individ.
Detta inlägg har redigerats av caenis: 27 Apr 2011, 10:28
#64 ONLINE
Skrivet 27 Apr 2011, 08:38
Problemet är väl att alla inte har råd/lust att lägga ut så mycket pengar på det fisket. Personligen är jag inte beredd att betala mer pengar för ett regnbågesfiske än vad en dag vid mörrumsån kostar.
Sen ska man ju också komma ihåg hur många börjar flugfiska. Jag liksom många andra började som ung vid en regnbågssjö och hade inte dessa funnits till ett lägre pris hade jag blivit avtrubbad. Tror vi hade fått problem med föryngringen i gänget om vi inte hade haft billigare fiske.
Sen ska man väl helst inte använda misshandlade fiskar i dålig kondition för allt är ju inte svart eller vit. Det finns jo en rad skaler av grått också.
Men bojkotta ni så kanske jag fiskar billigare i mina vatten.
#65 OFFLINE
Skrivet 27 Apr 2011, 08:41
Men när jag först upptäckte Kärringberget i Bjurholm med dess fantastiska miljö och fina bågar (om man går en bit), och nu när jag är medlem i flugfiskeklubb med ett fint vatten har jag tänkt om helt.
Nog för vår klubb tyärr inte alltid köper i de finaste fiskarna, men ändå.
Jag har en fin liten tjärn att åka till, med i stort sett fångstgaranti, vilket inte är så illa.
Man blir ju knappast en sämre fiskare av att fiska regnbåge,
#66 ONLINE
Skrivet 27 Apr 2011, 17:21
lillefar på 27 Apr 2011, 08:41 sade:
Men när jag först upptäckte Kärringberget i Bjurholm med dess fantastiska miljö och fina bågar (om man går en bit), och nu när jag är medlem i flugfiskeklubb med ett fint vatten har jag tänkt om helt.
Nog för vår klubb tyärr inte alltid köper i de finaste fiskarna, men ändå.
Jag har en fin liten tjärn att åka till, med i stort sett fångstgaranti, vilket inte är så illa.
Man blir ju knappast en sämre fiskare av att fiska regnbåge,
Vi är nog många som tänkt och gjort samma sak som dig. När jag flyttade från Mora sa jag att jag aldrig i h-vete skulle knyta en julgransfluga på tafsen. Saker och ting förändras så även tillgången till Regnbåge av bättre kvallité och då även inställningen.
Idag är jag med och driver ett Fvo och en klubb med tillhörande klubbvatten och egen odling av en fisk kvallité som få.
Nu är det gör sköj att fiska båge. Men visst...det är och kommer alltid att vara ett fiske vid sidan av det naturliga.
Vad jag är övertygad om är att det måste få finnas olika kvallitéer och priser om vi ska som skrevs innan ha någon föryngring i leden. Alla har inte råd att betala dyrt för fiske.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....
#67 OFFLINE
Skrivet 28 Apr 2011, 08:23
boende ordnas lätt
fiske i ett trevligt vatten med kanon fin båge
nu vet jag att du hellre gör detta än att åka på fjollresor till usa och spanien och annat skit
välkommen till dalarna
home of the knätofs
pm mig om du har vägarna förbi nån gång
#68 OFFLINE
Skrivet 28 Apr 2011, 09:57
klinkhammer på 28 Apr 2011, 08:23 sade:
boende ordnas lätt
fiske i ett trevligt vatten med kanon fin båge
nu vet jag att du hellre gör detta än att åka på fjollresor till usa och spanien och annat skit
välkommen till dalarna
home of the knätofs
pm mig om du har vägarna förbi nån gång
Ska nog ta en Dalavisit i maj. Har lite semester i slutet av den månaden.
Tidigare i tråden har en kvalitetsmärkning diskuterats, som bra vatten kan föräras med, förutsatt att kvalité också finnes.
Funderar på att göra slag i saken. Upprätta en hemsida (vilket jag inte vet hur man gör) och börja lista vattnen som finns.
#69 OFFLINE
Skrivet 17 May 2011, 23:11
#70 OFFLINE
Skrivet 25 May 2011, 22:48
Detta inlägg har redigerats av KilgoreTrout: 25 May 2011, 22:50
#71 OFFLINE
Skrivet 25 May 2011, 23:03
Många Tokholmare reser iväg till Rödingen, Harren, Öringen och Laxens förlovade hemvister. Men de flesta fiskar en par gånger/säsong efter regnbåge.
Numer är fisken ofta i fin kondition och ser ut/beter sig som fisk ska. En toppenlösning. Många börjar sin flugfiskebana i dessa vatten innan de reser iväg till "fina" vatten och går bom. Då har man ofta redan lärt sig att uppskatta natur och glada vänners lag. Berättelserna och drömmarna dryftas sen vid regnbågsvattnen.
Jag fiskar allt, i princip. Inkl Regnbåge. Och har jättekul.
Vill inte vara utan något av mina fisken.
Är för gammal för att "försvara" Regnbågen, homofiler, Afrikaner och sinnessvaga. Låt folk må bra är min devis.
#72 OFFLINE
Skrivet 25 May 2011, 23:06
#73 OFFLINE
Skrivet 25 May 2011, 23:16
#74 OFFLINE
Skrivet 25 May 2011, 23:23
#75 OFFLINE
Skrivet 25 May 2011, 23:37
#76 OFFLINE
Skrivet 25 May 2011, 23:39
Svara

1 användare läser detta ämne