Hoppa till innehåll

.

Kompaktkamera som man törs ha med på fisket?

19 replies to this topic

#1 OFFLINE   Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 561 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2010, 19:11

Efter att laddaren till min HP Photosmart pajjat så går den tyvärr inte längre att använda då det inte tillverkas reservdelar till den.
Letar efter en värdig ersättare som jag tänkt köpa begagnad (eller ny om priset tillåter), max tusen kronor är taket satt på.

Enda riktiga kravet jag har är att den ska kunna ta bra bilder även i dåligt ljus och att den är kompakt dvs inte något halvfabrikat, har redan en Canon Rebel XTi för finliret.
Megapixlar är överskattat bara optiken är bra vilket jag faktiskt tyckte om med med min gamla goda HPkamera, den tog dock dåliga bilder vid sämre ljusförhållanden därav min nya krav, nått ska väl ha blivit bättre på 6år? :)

Vad jag har hört är det canon Ixus serien som man främst ska spana på, finns det några andra serier som kan tävla med dessa?

#2 OFFLINE   harörat

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2010, 19:19

jag har en nikon coolpix i fiskebrallan som jag nöjd med

#3 ONLINE   flyfisher30

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5779 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2010, 19:23

Jag har en Sony W130 med Carl Zeiss optik som jag är helnöjd med. Förutom att den inte är vattentät. Det blir nästa kamera.
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

#4 OFFLINE   Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 561 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2010, 19:43

Visa inläggflyfisher30 på 12 Oct 2010, 19:23 sade:

Jag har en Sony W130 med Carl Zeiss optik som jag är helnöjd med. Förutom att den inte är vattentät. Det blir nästa kamera.

Det där med vattentäthet har jag funderat över, tyvärr verkar dessa inte alls ta samma bildkvalitet som en kamera som inte är vattentät i samma prisklass vilket får mig att tveka.
Sony DSC-TX5 verkar som bästa alternativet när det gäller vattentäta men den spräcker min budget rätt hårt :)

Detta inlägg har redigerats av Jodo: 12 Oct 2010, 20:51

#5 OFFLINE   Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 561 Inlägg:

Skrivet 15 Oct 2010, 16:39

Några modeller som dykt upp som alternativ, har dock insett att ingen av dem ligger inom min budgetram.

Cannon s90
Panasonic LX3
Fujifilm F200EXR
Samsung WB1000
Panasonic DMC-TZ10

Detta inlägg har redigerats av Jodo: 15 Oct 2010, 17:24

#6 OFFLINE   claesho

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 15 Oct 2010, 18:06

Det är Olympus µ Tough 8010 som är alternativet. Vattentät för att fota under vattnet om man vill detta men främsta anledningen är väl att det inte har någon betydelse om det kommer regn, fiskslem eller annat skit på den -skölj i så fall av den. När man tappar den så är det bara att plocka upp så länge man inte är på djupare vatten än vad du når. Jag har haft denna typ av kamera sedan fyra år tillbaka och inte haft det minsta problem och dessutom helnöjd med bildresultatet. Fotar oftast i vattnet innan avkortning vilket innebär att jag inte behöver ta upp dem och hålla upp i luften. I bland tappar jag kameran i vattnet...men vad gör det. B:)

http://www.cyberphoto.se/

Detta inlägg har redigerats av claesho: 15 Oct 2010, 18:11

#7 OFFLINE   Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 561 Inlägg:

Skrivet 15 Oct 2010, 18:49

Visa inläggclaesho på 15 Oct 2010, 18:06 sade:

Det är Olympus µ Tough 8010 som är alternativet. Vattentät för att fota under vattnet om man vill detta men främsta anledningen är väl att det inte har någon betydelse om det kommer regn, fiskslem eller annat skit på den -skölj i så fall av den. När man tappar den så är det bara att plocka upp så länge man inte är på djupare vatten än vad du når. Jag har haft denna typ av kamera sedan fyra år tillbaka och inte haft det minsta problem och dessutom helnöjd med bildresultatet. Fotar oftast i vattnet innan avkortning vilket innebär att jag inte behöver ta upp dem och hålla upp i luften. I bland tappar jag kameran i vattnet...men vad gör det. B:)

http://www.cyberphoto.se/

Jag kikade på en sån fast det var den äldre modellen 8000, den kändes verkligen rejäl, däremot tyckte jag att den var "trög"/seg, hur upplever du 8010:an?

#8 OFFLINE   Silhouett

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 277 Inlägg:

Skrivet 15 Oct 2010, 18:56

En kompakt som filmar i HD är i nuet, min Canon Powershot SX210 IS är jag väldigt nöjd med.
Mvh Kari
www.kt-flugfiske.se

#9 OFFLINE   Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 561 Inlägg:

Skrivet 15 Oct 2010, 19:07

Visa inläggSilhouett på 15 Oct 2010, 18:56 sade:

En kompakt som filmar i HD är i nuet, min Canon Powershot SX210 IS är jag väldigt nöjd med.

Hur fungerar din kamera med högre iso 400+?
Jag är dock av den skolan att om att vill man ha en bra kamera så ska man inte försöka få någon filmkamera på köpet så att säga.
Viktiga för mig är att kunna ta bra bilder, finns inget värre än då man haft ett riktigt "Kodac moment" och kommer hem och spänner upp bilden i högre upplösning än sin lilla 2 tums skärm och bilden ser ut som skit :D

#10 OFFLINE   Silhouett

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 277 Inlägg:

Skrivet 15 Oct 2010, 20:35

Bra bilder får man med en enkel kompakt också, du kan titta på min sida. De flesta är tagna med en Olympys 1030SW och en tidigare version.
Länk har du nedan! Titta på bilderna från 2008 års resa!
Mvh Kari
www.kt-flugfiske.se

#11 OFFLINE   claesho

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 15 Oct 2010, 21:13

om 8010 upplevs som trög...? Jag har en 8000 och även haft en 1030 men ingen upplever jag som trög, men då ska man ha klart för sej vad man jämför med. Nikons projektorkompakt är ju skitbra med inget att ha i fjällen på en fiskeresa med regn och rusk. jag har lyckats ta väldigt bra bilder med min olympus som jag är väldigt nöjd med, men om jag är på en fjälltur och vill ta bilder som håller max kvalité så plockar jag fram systemkameran. Allt har ett pris, regn, blöta fingrar etc vill jag inte ha på min systemkamera och har man tappat en sådan i vattnet en gång så har man lärt sej ett och annat. Visserligen finns det vattentåliga systemkameror också men jag har valt som komplement en vattentät kompaktkamera som under åren haft ett våldsamt liv och som jämt är framme oavsett regn, snö etc. ett tips är att ta massor med bilder och få mera att välja på, man lyckas ju inte med alla bilder. Men det finns ju flera märken av vattentäta kompaktare.....en smaksak, men konceptet är klockrent

#12 OFFLINE   Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 561 Inlägg:

Skrivet 16 Oct 2010, 12:58

Var och kikade på mediamarkt idag dom hade nästan alla kameror jag var intresserade av, s90/s95:an imponerade men det beror väl också på att man är van vid canon.

Av de vattentåliga så måste jag säga att jag gillade sonyn, den var grymt snabb, skarp optik för att inte ha en rörlig zoom!
Enda nackdelen var att den hade pekskärm och säljaren hade faktiskt ingen aning hur denna fungerade med skyddsfilm.
Jag vet själv hur min mobilskärm ser ut efter 2 år så utan skyddsfilm blir det inte en pekskärm så mycket är klart.
Panasonicen var väl den som kom 2:a bland allväderskamerorna, bra menyer och lättare att ta sig fram än pentax och olympusen.
Sist kom nog pentaxen, gillade den inte alls.

#13 OFFLINE   No.9

Advanced Member

• Edgemember+
  • 267 Inlägg:

Skrivet 16 Oct 2010, 13:29

Visa inläggJodo på 16 Oct 2010, 12:58 sade:

Av de vattentåliga så måste jag säga att jag gillade sonyn, den var grymt snabb, skarp optik för att inte ha en rörlig zoom!
Enda nackdelen var att den hade pekskärm och säljaren hade faktiskt ingen aning hur denna fungerade med skyddsfilm.
Jag vet själv hur min mobilskärm ser ut efter 2 år så utan skyddsfilm blir det inte en pekskärm så mycket är klart.

Med tanke på att Sony själva säljer skärmskydd till TX5:an kan man ana att det borde fungera...
Vad kan en säljare om det praktiska(om de inte är i en fotoproffsbutik), oftast inte mycket! man får ta reda på det själv.
Förvänta dig inte att det händer, men var beredd om det händer!

Vem är No.9

#14 OFFLINE   Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 561 Inlägg:

Skrivet 16 Oct 2010, 14:08

Visa inläggNo.9 på 16 Oct 2010, 13:29 sade:

Med tanke på att Sony själva säljer skärmskydd till TX5:an kan man ana att det borde fungera...
Vad kan en säljare om det praktiska(om de inte är i en fotoproffsbutik), oftast inte mycket! man får ta reda på det själv.

Han som jag pratade på mediamarkt vara faktiskt riktigt kunnig och trevlig, han var f.ö. jägare så han hade själv varit inne på området och problematiken så att säga :)
Han var mest sugen på panasonicen men en av hans jägarkompisar hade använt denna under årets jakt, han att han skulle försöka skicka lite bilder sen.

#15 OFFLINE   Pering

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 21:56

Ruskar liv i den här gamla tråden då även jag är ute efter en kompaktkamera som ska användas främst vid kusten. Vad är det som gäller idag?

Mvh
/Per

#16 OFFLINE   klinkhammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2425 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2012, 16:21

jag fick idag en olympus tg 310
kanon bilder i mitt tycke
testade den på badhuset idag och filmar även hd under vatten med väldigt gott resultat
"But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters."

#17 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3196 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2012, 22:22

Visa inläggklinkhammer på 22 Jan 2012, 16:21 sade:

testade den på badhuset idag och filmar även hd under vatten med väldigt gott resultat

:lol: :lol:

Från de ena till det andra. Hur står sig olympus gentemot säg en nikon?

#18 OFFLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3196 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2012, 22:22

Visa inläggklinkhammer på 22 Jan 2012, 16:21 sade:

:lol: :lol:

Från de ena till det andra. Hur står sig olympus gentemot säg en nikon?

#19 OFFLINE   C_A

Advanced Member

• Edgemember
  • 1595 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2012, 22:26

Har kört ett tag nu med Olympus TG 810 och den ger ett väldigt bra resultat.
Sen får man stötsäkerhet och vattentäthet på köpet så filmning o dyl
under vatten är inga problem.

//Christer

#20 ONLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 22 Jan 2012, 23:17

Visa inläggC_A på 22 Jan 2012, 22:26 sade:

Har kört ett tag nu med Olympus TG 810 och den ger ett väldigt bra resultat.
Sen får man stötsäkerhet och vattentäthet på köpet så filmning o dyl
under vatten är inga problem.

//Christer

verkar riktigt bra den där :)
tittar på filmer folk har tatt med denna kamera på Youtube och det ser fint ut både över och under vattenytan ;)

1700:- är inte farligt heller :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar