.
Spö till Bonefish
Postad 10 Nov 2010, 20:27
Funderar på att ta en tur till Los Roqes och funderar lite på vad man ska ha för spö.
Kollade lite på Orvis Frequent Flyer som såg ut att ligga rätt i pris eller ska man lägga på lite för att få ett bättre?
Sen är det ju inte fel om det går att använda till Lax och Havsöringen heller så det lutar väl mot ett på 9 fot i klass 8.
Tacksa för tips.
L-O
Postad 10 Nov 2010, 20:39
När man fiskar själv på öarnas stränder så har man oftast medvind och då räcker ett styvt #6 spö bra.Hej!
Funderar på att ta en tur till Los Roqes och funderar lite på vad man ska ha för spö.
Kollade lite på Orvis Frequent Flyer som såg ut att ligga rätt i pris eller ska man lägga på lite för att få ett bättre?
Sen är det ju inte fel om det går att använda till Lax och Havsöringen heller så det lutar väl mot ett på 9 fot i klass 8.
Tacksa för tips.
L-O
Flatsfisket är ofta i hårdare vind och där kan du gå upp en klass eller två men en Bonefish klarar du galant med 6:an när du lärt dig att våga
använda bromsen. I början hade jag rusningar på uppåt 80-100 meter men efter några dagar var de reducerade till 40-50-60 meter, så mycket tafsen tål
och den ska varieras efter fisket, ofta 0,30-0,35 men på grunda flats har jag hört att man ska gå ner ordentligt pga skygga Bones.
Kuriosa!! JLindengren här på Edge är nog den enda någonsin som krokat en Bonefish på Splitcanespö och Silver Doctor, tyvärr slutade det i spöbrott
och antagligen ett antal svordomar
Redigerat av tårta, 10 Nov 2010, 23:07.
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/

Delta 3 Pro Staff
Postad 10 Nov 2010, 23:52
kapar tråden med frågan om de e nån som kan säga om ett tfo professional 4-delad 9fotare klass 8:a skulle funka å om de är ett bra spö då jag fundera på ett sånt istället för mitt amw då de endast e 3-delat å inte går ner i väskan
Jag kan inget säga om just #8 men har ett TFO Professional #10 och det funkar absolut till större flugor och i vind, lär inte vara några som helst problem 2 klasser ner om det är samma typ av spö och aktion! Har köpt ett Professional #8 6-delat som svärfar ska få i present att ha med på sina resor, bla Bonefish i vinter. Han tycker om att resa lätt så 6 delar passa bättre där. Det känns i alla fall bra och kastar fint!
Jag ska också fiska salt i vinter och valde ett ticrx i klass 8 4-delat som är på väg hit nu. Jag har ett i #5 som jag fiskar sporadiskt med och det är helt suveränt som kastmaskin, kanske inte roligast att drilla harr och öring i vanlig storlek på men jävlar vad det kastar!
Postad 11 Nov 2010, 07:32
Jag kan inget säga om just #8 men har ett TFO Professional #10 och det funkar absolut till större flugor och i vind, lär inte vara några som helst problem 2 klasser ner om det är samma typ av spö och aktion! Har köpt ett Professional #8 6-delat som svärfar ska få i present att ha med på sina resor, bla Bonefish i vinter. Han tycker om att resa lätt så 6 delar passa bättre där. Det känns i alla fall bra och kastar fint!
Jag ska också fiska salt i vinter och valde ett ticrx i klass 8 4-delat som är på väg hit nu. Jag har ett i #5 som jag fiskar sporadiskt med och det är helt suveränt som kastmaskin, kanske inte roligast att drilla harr och öring i vanlig storlek på men jävlar vad det kastar!
låter ju bra då jag hittat ett sånt billigt
Postad 11 Nov 2010, 09:05
Hej!
Tacksa för tips.
L-O
Orviset duger gott och väl kastar fint och har fortfarade fiske känsla..
Kommer lägga mina pengar på en sådan #8 9 fot när jag skall till varma breddgrader!!
// jocke
Postad 11 Nov 2010, 20:47
Jag har ett TFO TiCrX i klass 8 (och ett i klass 12). De har varit med på en resa och fått bekänna färg. Jag är riktigt nöjd med spöt och tycker bra om det.Jag kan inget säga om just #8 men har ett TFO Professional #10 och det funkar absolut till större flugor och i vind, lär inte vara några som helst problem 2 klasser ner om det är samma typ av spö och aktion! Har köpt ett Professional #8 6-delat som svärfar ska få i present att ha med på sina resor, bla Bonefish i vinter. Han tycker om att resa lätt så 6 delar passa bättre där. Det känns i alla fall bra och kastar fint!
Postad 12 Nov 2010, 08:29
och antagligen ett antal svordomar
[/quote]
Nejdå, jag svor inte; det satt ju damer på stranden! Spöt var ett illa renoverat gammalt Millward från fyrtiotalet, så det var ingen större skada skedd.
Annars så är mitt favoritspö för Benfisk ett Ron Thompson Travel Force #7-8.
Fast jag är just ifärd med att bygga en ersättare för det i splitcane.
Joakim
Postad 16 Nov 2010, 20:54
Ok.
Spännande en gädd och en laxfiskare på solsemester.
Dags att kolla vad man ska ha för flugor nu.
du har väl fått hans lista som riktlinje å skulle du vilja så kan vi ju binda upp ett lass av varsitt mönster så kan man byta nere på plats sen kunde va kul .... kan ju ta de via im så skriv gärna om du är med på den iden så kan vi diskutera mönster å så
Postad 18 Nov 2010, 20:50
Ok.
Spännande en gädd och en laxfiskare på solsemester.
Dags att kolla vad man ska ha för flugor nu.
Oy!
Om dere skal til LR vil jeg anbefale å ta med masse små surf candy/epoxy minnows i str 8-6-4. Oliven rygg og mother of pearlhvit mage. Ca 4-6 cm lange.
Disse er MYE mer holdbare enn Gummy minnows, og fisker minst like bra.
Skitt fiske.
Johan
Postad 18 Nov 2010, 20:55
Oy!
Om dere skal til LR vil jeg anbefale å ta med masse små surf candy/epoxy minnows i str 8-6-4. Oliven rygg og mother of pearlhvit mage. Ca 4-6 cm lange.
Disse er MYE mer holdbare enn Gummy minnows, og fisker minst like bra.
Skitt fiske.
Johan
ska kolla upp vad de är för något och försöka binda upp några stycken
Postad 19 Nov 2010, 16:56
ska kolla upp vad de är för något och försöka binda upp några stycken
tack för tipset johan
Varsågod: http://www.theangler...1_surfCandy.jpg
Kan gjerne tapere vingen/kroppen mere enn den på bildet.. Lett å bide, og varer evig. Svinbra LR flue, funker også mycket bra på Jacks, Snappers, etc.....
Mvh.
Johan
Postad 19 Nov 2010, 17:58
Varsågod: http://www.theangler...1_surfCandy.jpg
Kan gjerne tapere vingen/kroppen mere enn den på bildet.. Lett å bide, og varer evig. Svinbra LR flue, funker også mycket bra på Jacks, Snappers, etc.....
Mvh.
Johan
kanontips band faktiskt nått liknande igår men fler ska de bli
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar