En grej som grämt mig efter min senaste fisketur är att det är bökigt att få med sig allt man vill ha på ett snyggt, bekvämt och ändamålsenligt sätt. Jag gjorde ett stort nummer av att fota resan ordentligt och tyckte att medhavd fotoutrustning inte var tillräcklig. Egentligen skulle jag vilja ha med mig ett längre objektiv och en vidvinkel, en blixt, lite filter och andra tillbehör. Jag behöver en vettig fotorygga.
Samtidigt skall det med kanske ett litet kök, lite käk, sprit, snus, värmetröja, regnjacka, sittunderlag och allt annat som går ner i en dagspackning.
På det här skall flugaskar, flugfett, diskmedel, tafsar, tippetmaterial, peanger, etc få plats och dessutom finns lätt tillgängligt. Någon flugväst vill jag inte ha, jag har använt en sådan förrut och tycker det stör, ffa när man skall bära ryggsäck. Istället har jag kört med en midjeväska från bergans som faktiskt varit ypperlig. Man får överkroppen fri och man blir mer rörlig vilket är bra men den kommer i konflikt när jag bär ryggsäck med dagspackningen. När jag har haft med kameran har jag haft den i en zoomväska i midjeväskans bälte. Det fungerar i nödfall, men är oerhört obekvämt efter en lång tid med en så pass tung kamera (totalt kring 2 kg...). Istället tror jag det enda rätta är en kombinerad kamerarygga med rum för en dagspackning och ett löstagbart "fiskesystem" som man kan placera på olika ställen på ryggsäcken efter behov och som också fungerar löst.
Det här finns inte att köpa vad jag har hittat. Antingen köper man någon ändamålsenlig lowepro rygga och kombinerar med något häftigt från fishpond, eller en ryggsäck från maxpedition och bygger på med massor med fickor på framsidan som rymmer det som behövs och blir ruinerad på kuppen, eller så syr jag mig en egen:

Att det är görbart vet jag, jag har sytt grejor förr (iofs aldrig en ryggsäck). Men vad tror ni? Hur gör ni när ni ska ha med er mycket kameragrejor och fiskeprylar samtidigt. Vad bör fiskedelen få plats med minimum? Vad får ni plats med i era fishpondväskor? Jag vägrar att lägga ner spöet för att ställa mig vid sidan av och bara fotografera vilket bara lämnar kvar att jag måste ha med grejorna samtidigt som jag är vid vattnet och fiskar.
/S