Hoppa till innehåll

.

Lösa transportbehov!

3 replies to this topic

#1 OFFLINE   Samuel Eketorp

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Skrivet 18 Nov 2010, 18:03

Tjena alla.

En grej som grämt mig efter min senaste fisketur är att det är bökigt att få med sig allt man vill ha på ett snyggt, bekvämt och ändamålsenligt sätt. Jag gjorde ett stort nummer av att fota resan ordentligt och tyckte att medhavd fotoutrustning inte var tillräcklig. Egentligen skulle jag vilja ha med mig ett längre objektiv och en vidvinkel, en blixt, lite filter och andra tillbehör. Jag behöver en vettig fotorygga.

Samtidigt skall det med kanske ett litet kök, lite käk, sprit, snus, värmetröja, regnjacka, sittunderlag och allt annat som går ner i en dagspackning.

På det här skall flugaskar, flugfett, diskmedel, tafsar, tippetmaterial, peanger, etc få plats och dessutom finns lätt tillgängligt. Någon flugväst vill jag inte ha, jag har använt en sådan förrut och tycker det stör, ffa när man skall bära ryggsäck. Istället har jag kört med en midjeväska från bergans som faktiskt varit ypperlig. Man får överkroppen fri och man blir mer rörlig vilket är bra men den kommer i konflikt när jag bär ryggsäck med dagspackningen. När jag har haft med kameran har jag haft den i en zoomväska i midjeväskans bälte. Det fungerar i nödfall, men är oerhört obekvämt efter en lång tid med en så pass tung kamera (totalt kring 2 kg...). Istället tror jag det enda rätta är en kombinerad kamerarygga med rum för en dagspackning och ett löstagbart "fiskesystem" som man kan placera på olika ställen på ryggsäcken efter behov och som också fungerar löst.

Det här finns inte att köpa vad jag har hittat. Antingen köper man någon ändamålsenlig lowepro rygga och kombinerar med något häftigt från fishpond, eller en ryggsäck från maxpedition och bygger på med massor med fickor på framsidan som rymmer det som behövs och blir ruinerad på kuppen, eller så syr jag mig en egen:

Postad bild

Att det är görbart vet jag, jag har sytt grejor förr (iofs aldrig en ryggsäck). Men vad tror ni? Hur gör ni när ni ska ha med er mycket kameragrejor och fiskeprylar samtidigt. Vad bör fiskedelen få plats med minimum? Vad får ni plats med i era fishpondväskor? Jag vägrar att lägga ner spöet för att ställa mig vid sidan av och bara fotografera vilket bara lämnar kvar att jag måste ha med grejorna samtidigt som jag är vid vattnet och fiskar.

/S

#2 OFFLINE   TobbeOlsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2677 Inlägg:

Skrivet 18 Nov 2010, 18:28

Denna fråga ställer jag mig också.. Vill också komma på en bra lösning till hur man ska kunna lösa detta.

Precis som dig vill inte jag heller använda väst. Så just nu anväder jag mig av en fishpond midjeväska (guide) tror jag den heter. Den är stor med 2st stora fack för askar tafsar m.m. +1 flugficka som man viker ut. Denna går även att använda som en cheestpack eller hänga den äver exeln.

Till detta så använder jag mig av en mindre ryggsäck på 25liter, fast skulle vilja ha en större.

Men jag skulle precis som du villja ha EN ryggsäck för att täcka upp allting, kamera + objektiv och för fiskeutryseln. Men jag har inte hittat någon bra. Har sett några väskor på 40liter som skulle kunna täcka upp detta, men jag har inte varit näjd med hur plaseringar av facken är.

Men man får leta på eller göra som du är inne på, man får sy sig en egen.

Men om man ska gå på att göra en egen så ska man ju prioritera materialet, neopren m.m. är nog måsten. Ialla fall för min del.

Hittar du något så skrik till ^_^
/Tobbe
http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

#3 OFFLINE   Samuel Eketorp

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Skrivet 18 Nov 2010, 21:51

Har alltid tyckt att maxpedition gör rätt fiffiga lösningar. Den här skulle man få plats med minst 1 hus, 2 gluggar och säkert en blixt, jetboil, tröja och alla flugprylar. Det som talar emot en rygga är ju att man måste ta av ryggsäcken för att få fram kameran. Med en axelväska är det ju enklare, fast kanske inte lika behagligt att bära...

http://www.maxpediti...PACK-4p1344.htm

/S

#4 OFFLINE   TobbeOlsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2677 Inlägg:

Skrivet 18 Nov 2010, 22:15

Det är sant. Den där såg ju inte alltför dålig ut, men visst är det så att det är jobbigare att bära över axeln. Sen så är det ju det problemet som du säger att det är ju inte så praktiskt att ha en ryggsäck pga det momentet att man måste ta av sig den för att komma åt kameran. Fast det som talar för det är ju just komforten.

Just med denna model som du visar. Det som skulle vara bra att ha på den är just midjebandet. Om man även kunder fästa den runt midjan så skulle det vara perfekt. Kombinationen av att ha en axelväska när man "promenerar" om kunna spänna fast den när det behövs, även så skulle ju midjefunktionen passa som en viktförminskning vid "promenaderna"

Kan inte komma på den ultimata lösningen.. Fast den finns ju nog tyvärr inte, om man inte kombinerar ihop själv.

Hmm, nu blev jag intresserad av att komma på en bra lösning av denna väska.. Måste tänka till lite nu.

Kollade runt lite på deras sida och såg denna http://www.maxpediti...nger-12p938.htm Detta är ju faktiskt något som skulle kunna funka för min del. Fast den är nästan i minsta laget.. Fast något åt detta håll..

Detta inlägg har redigerats av TobbeOlsson: 18 Nov 2010, 22:26

http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar