Hoppa till innehåll

.

Foto

Tännfallet och Härjeåns kraft

27 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Jagaren

Jagaren

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1221 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 00:54

Nu har jag lämnat in vårt yttrande om Tännfallet...
Bifogas,
Christer

Bifogad fil(er)

Christer Borg, ordförande Älvräddarnas Samorganisation

#2 OFFLINE   Rookie

Rookie

Frontline Member

• Edgemember
  • 1197 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 01:00

Bifogas,
Christer

Fantastiskt bra Christer! Den får de svårt att slingra sig ur gamarna.

Mvh Alex
Release all wild trout.

#3 OFFLINE   Jagaren

Jagaren

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1221 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 01:14

Fantastiskt bra Christer! Den får de svårt att slingra sig ur gamarna.

Mvh Alex

Nej, det borde bli svårt. Men man vet aldrig, ett skrämmande exempel är Billsta, där Jämtkraft fick igenom helt utan skyddsåtgärder. Men å andra sidan ligger den domaren bra till för en JO-anmälning,ska bara få lite tid över...

Christer

#4 OFFLINE   jani

jani

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4646 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 09:31

Bifogas,
Christer

Suveränt jobbat... igen!! :wub:
torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#5 OFFLINE   jeppe

jeppe

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2803 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 09:59

Som samhällskunskapslärare och flugfiskare är det rena deckaren att följa älvräddarnas arbete. Kör hårt boys...!
www.medfluga.se

#6 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2972 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 10:08

Det finns likheter med Billstafallet, ska onekligen bli spännande detta.
Catch & Relapse

#7 OFFLINE   Lillfiskaren

Lillfiskaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 11:18

Fint! Denna skrivelser hoppas jag verkligen tas på allvar och att effekten blir därefter.

#8 OFFLINE   Shanti

Shanti

Frontline Member

• Edgemember
  • 4799 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 11:32

Bra jobbat!

#9 OFFLINE   Mr. Smith

Mr. Smith

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1257 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 12:37

Lysande!

I och med att jag ska upp till ån vecka 28 så har jag haft lite kontakt med Ingebrikt som har hand om Tännåns övre sträcka och han har skrivit följande till mig: Ang. ombyggnaden av kraftstationen har jag träffat repr. Från fiskeriverket och kammarkollegiet. Dom underkänner den miljökonsekvenutredning som är gjord. Ffa minitappning nedströms sägs inget om, vilket ju är av avgörande betydelse för fiskets bedrivande. Förmodligen och förhoppningsvis skjuts utbyggnaden framåt och då kanske man kan se andra alternativ!
I vilket fall är kompetenta jurister inblandade vilket känns gott för en annan.

Ska givetvis bli mycket intressant att följa det här "fallet" (i dubbel bemärkelse) framöver.

#10 OFFLINE   trigger hammer

trigger hammer

Classic Member

• Edgemember
  • 17682 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 12:41

Bra Jobb!
En anings piggare samt några hg lättare

#11 OFFLINE   Jagaren

Jagaren

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1221 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 13:43

Lysande!

I och med att jag ska upp till ån vecka 28 så har jag haft lite kontakt med Ingebrikt som har hand om Tännåns övre sträcka och han har skrivit följande till mig: Ang. ombyggnaden av kraftstationen har jag träffat repr. Från fiskeriverket och kammarkollegiet. Dom underkänner den miljökonsekvenutredning som är gjord. Ffa minitappning nedströms sägs inget om, vilket ju är av avgörande betydelse för fiskets bedrivande. Förmodligen och förhoppningsvis skjuts utbyggnaden framåt och då kanske man kan se andra alternativ!
I vilket fall är kompetenta jurister inblandade vilket känns gott för en annan.

Ska givetvis bli mycket intressant att följa det här "fallet" (i dubbel bemärkelse) framöver.

Jo, har ju inhämtat både kollegiets och Fverkets synpunkter, bra kontakt med dem. Vi har väl ungefär samma linje alla tre, framförallt om det taskiga samrådet där inte ens kollegiet fått vara med enligt balken... Med andra ord ska det avvisas om bara domaren är läskunnig och har ett ex av miljöbalken! ;)

Det är ofta på den punkten det brister, läskunnighet och läsförståelse borde ingå i juristutbildningen för de som ska sitta i statens miljödomstolar, ett krav vi ska föra fram från Älvräddarna! :P
Christer

Redigerat av Jagaren, 07 Dec 2010, 13:44.

#12 OFFLINE   jani

jani

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4646 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 13:54

Jo, har ju inhämtat både kollegiets och Fverkets synpunkter, bra kontakt med dem. Vi har väl ungefär samma linje alla tre, framförallt om det taskiga samrådet där inte ens kollegiet fått vara med enligt balken... Med andra ord ska det avvisas om bara domaren är läskunnig och har ett ex av miljöbalken! ;)

Det är ofta på den punkten det brister, läskunnighet och läsförståelse borde ingå i juristutbildningen för de som ska sitta i statens miljödomstolar, ett krav vi ska föra fram från Älvräddarna! :P
Christer

BTW - hur tillsätts dessa tjänster? :unsure:
torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#13 OFFLINE   Jagaren

Jagaren

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1221 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 14:52

Ingen aning, förmodar med platsannons + lite internarbete... största frågan är vilken kompetens man uttryckligen frågar efter?
C

#14 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2972 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 16:02

Samstämmiga åsikter från alla utom kraftbolaget hjälpte ju inte vid Billstamålet och det är väl troligt att det blir samma domstolsfolk som avgör denna...
Catch & Relapse

#15 OFFLINE   Kallekir

Kallekir

Member

• Members
  • PipPip
  • 31 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 19:51

Vad skönt att det finns kunnigt folk som engagerar sig,blev ju själv mycket upprörd när jag läste artikeln i tidningen om utbyggnaden. Vet inte om man på något sätt kan få stöd från turistnäringen i Funäsdalen då man ju de senaste åren gått ut stort med bl.a Fiskepasset som förväntas öka fiskteturismen i området.
Är medlem i Älvräddarna och kommer naturligtvis att fortsätta med detta. Vet inte hur många medlemmar ni har men det borde gå att öka antalet då sportfiskeintresset är stort, kommer att prata mig varm för er bland mina fiskekompisar.
Tack än en gång för det jobb ni lägger ner för att rädda vattendragen.

#16 OFFLINE   Christer

Christer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2184 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 20:16

Kan bara instämma i kören!

Bra jobbat!! :wub:

/ C
LOVE is a 10-letter word......FLYFISHING

#17 OFFLINE   Flyguy

Flyguy

Frontline Member

• Edgemember
  • 2646 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 20:25

Skitbra, Christer!
Förutom sakfrågan sätter det väl fingret på andra bolags åsikter om vår talansrätt i domstol.
"Inte en droppe till!!"

#18 OFFLINE   mipert

mipert

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5600 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 20:27

http://www.infotorgj...ticle155559.ece

Om jobbet
ÖSTERSUNDS TINGSRÄTT, MiljödomstolenÖstersunds tingsrätt är en av fem tingsrätter i landet som är miljödomstol. Miljödomstolen handlägger bl.a. frågor om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar vissa beslut från länsstyrelse och kommun. Domsområdet för Miljödomstolen utgör i stort sett hela södra Norrland.Som beredningsjurist blir du föredragande i miljödomstolen. I arbetsuppgifterna ingår att vidta förberedande åtgärder i målen, göra rättsutredningar, skriva förslag till avgöranden, förbereda mål för avgörande och vara protokollförare vid muntliga förhandlingar. De muntliga förhandlingarna hålls som regel på annan plats än tingsrätten, varför du får räkna med en del resande.Fullgjord notarietjänstgöring och/eller kvalificerad arbetslivserfarenhet från miljörättens område är särskilt meriterande. Du måste kunna arbeta självständigt men även ha en god samarbetsförmåga, vara drivande och noggrann och ha lätt för att samarbeta samt ha en god förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt. Tingsrätten eftersträvar mångfald när det gäller ålder, kön och kulturell bakgrund. Vi förutsätter ett stort intresse för miljörätt.TillträdeTillträde om möjligt den 1 december 2009. Myndigheten tillämpar provanställning.Kontaktpersoner:Upplysningar lämnas av chefsrådmannen Jim Emilsson, tel******ellerberedningsjuristen Emil Westlin, tel******63Facklig företrädare för JUSEK: rådmannen Staffan Lindkvist, tel 063-150643Välkommen med ansökan jämte löneanspråk senast 28 oktober via formuläret nedan.ArbetsgivareÖstersunds tingsrätt Besöksadress: Storgatan 6, Postadress:Box 708, 831 28 Östersund Telefon:

Redigerat av mipert, 07 Dec 2010, 20:29.

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

#19 OFFLINE   Jagaren

Jagaren

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1221 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 20:31

Vad skönt att det finns kunnigt folk som engagerar sig,blev ju själv mycket upprörd när jag läste artikeln i tidningen om utbyggnaden. Vet inte om man på något sätt kan få stöd från turistnäringen i Funäsdalen då man ju de senaste åren gått ut stort med bl.a Fiskepasset som förväntas öka fiskteturismen i området.
Är medlem i Älvräddarna och kommer naturligtvis att fortsätta med detta. Vet inte hur många medlemmar ni har men det borde gå att öka antalet då sportfiskeintresset är stort, kommer att prata mig varm för er bland mina fiskekompisar.
Tack än en gång för det jobb ni lägger ner för att rädda vattendragen.

Föreslår att ni håller utkik efter datum för eventuell huvudförhandling (förhoppningsvis blir det ingen sådan med tanke på vårt yttrande). Kanske jag i s fall kan få använda mig av dig eller några lokala sportfiskeintressen för att inför domstolen visa på denna betydelse? Vore kalas och påverkar definitivt.
Christer

#20 OFFLINE   Jagaren

Jagaren

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1221 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 20:34

http://www.infotorgj...ticle155559.ece

Om jobbet
ÖSTERSUNDS TINGSRÄTT, MiljödomstolenÖstersunds tingsrätt är en av fem tingsrätter i landet som är miljödomstol. Miljödomstolen handlägger bl.a. frågor om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar vissa beslut från länsstyrelse och kommun. Domsområdet för Miljödomstolen utgör i stort sett hela södra Norrland.Som beredningsjurist blir du föredragande i miljödomstolen. I arbetsuppgifterna ingår att vidta förberedande åtgärder i målen, göra rättsutredningar, skriva förslag till avgöranden, förbereda mål för avgörande och vara protokollförare vid muntliga förhandlingar. De muntliga förhandlingarna hålls som regel på annan plats än tingsrätten, varför du får räkna med en del resande.Fullgjord notarietjänstgöring och/eller kvalificerad arbetslivserfarenhet från miljörättens område är särskilt meriterande. Du måste kunna arbeta självständigt men även ha en god samarbetsförmåga, vara drivande och noggrann och ha lätt för att samarbeta samt ha en god förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt. Tingsrätten eftersträvar mångfald när det gäller ålder, kön och kulturell bakgrund. Vi förutsätter ett stort intresse för miljörätt.TillträdeTillträde om möjligt den 1 december 2009. Myndigheten tillämpar provanställning.Kontaktpersoner:Upplysningar lämnas av chefsrådmannen Jim Emilsson, tel******ellerberedningsjuristen Emil Westlin, tel******63Facklig företrädare för JUSEK: rådmannen Staffan Lindkvist, tel 063-150643Välkommen med ansökan jämte löneanspråk senast 28 oktober via formuläret nedan.ArbetsgivareÖstersunds tingsrätt Besöksadress: Storgatan 6, Postadress:Box 708, 831 28 Östersund Telefon:

Den gode Jim var det som bedömde att det inte behövde någon fiskväg vid Billsta...

Så vi vet vilka kriterier som gällde i detta fall. "Miljöbalken skall tolkas på samma sätt som den *Äldre Vattenlagen, dvs vi ska till varje pris försöka efterkomma den stackars sökandes vilja till att i Guds namn exploatera den vilda och onyttiga naturen, så att den kan göra tjänst att njutas av människan. Aaaaamen!"

Christer

#21 OFFLINE   Mats Öberg

Mats Öberg

Frontline Member

• Edgemember
  • 2840 inlägg

Postad 07 Dec 2010, 22:03

Helt jävla lysande! Du är en vrång en, Christer. Det gillar vi! ^_^
"Wise men talk bacause they have something to say; Fools because they have to say something" - Plato

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#22 OFFLINE   Husmusen

Husmusen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 inlägg

Postad 08 Dec 2010, 00:32

Jag fortsätter lovorden, bra jobbat Christer. :)

#23 OFFLINE   Jagaren

Jagaren

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1221 inlägg

Postad 08 Dec 2010, 08:33

Helt jävla lysande! Du är en vrång en, Christer. Det gillar vi! ^_^

Haha, och ändå är jag egentligen en rätt snäll och diplomatisk typ, men när folk och företag visar upp sådana sidor som t ex miljödomstolen i Östersund gällande Billsta, ja, då finns inget annat att göra än att bli "en vrång en"... ;)

Jag tror på den mixen vi har nu: Supervälgrundade fakta, påverkan i både topp och botten med dem som grund, hänga ut folk och företag som gör fel på vädring offentligt.
Christer

#24 OFFLINE   Kallekir

Kallekir

Member

• Members
  • PipPip
  • 31 inlägg

Postad 10 Jul 2011, 13:11

Har precis kommit hem från två underbara veckor i Funäsdalsområdet, satt mig vid datorn och letade lite om vad som hänt i trakterna. Blev glad när jag hittade denna artikel! http://op.se/lanet/h...ftverk-i-tannan
Men med det virrvarr av möjligheter att överklaga besluten vet jag inte om detta betyder att man i alla fall har räddat det som är kvar efter tidigare utbyggnad? Tackar dig ännu en gång Christer Borg för ditt engagemang och energi att driva dessa frågor.

#25 OFFLINE   normende

normende

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 237 inlägg

Postad 10 Jul 2011, 19:29

Tur att det finns sådana här eldsjälar i vårt fina land.
Mycket bra jobbat
/Lars

#26 OFFLINE   Jagaren

Jagaren

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1221 inlägg

Postad 14 Aug 2011, 10:39

Det blev avslag för Härjeåns kraft, helt riktigt och rätt av miljö- och markdomstolen (numera). Det absolut roligaste var att deras advokat i stressen skickade brev till oss om ersättning för domstolskostnader.
Vi har ju talerätt, men vi har ingen rätt till ersättning, såsom Kammarkollegiet och Fiskeriverket har t.ex. Men i brådskan skickade alltså advokaten en fråga även till oss vad vi ville ha.

När de lägger upp den på peggen så... Jag skrev x antal timmar á 450.- (skitbilligt jämfört en vanlig jurist! ;) ).

Och nu kommer det märkliga och mycket roliga! Miljödomstolen dömde att vi ska få ersättning, förvisso halverade de ersättningen, men vi fick 3600:- för nedlagt arbete! :lol:

Ibland är det bra att domstolarna inte kan Svea Rikes lag... :P
Nu ska vi bara se till att detta blir praxis, dvs. att vi ska kräva det framledes också i andra fall...

Christer

#27 OFFLINE   Helljammer

Helljammer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2972 inlägg

Postad 14 Aug 2011, 19:44

Sedärja! :)
Catch & Relapse

#28 OFFLINE   Kallekir

Kallekir

Member

• Members
  • PipPip
  • 31 inlägg

Postad 31 Jan 2012, 22:58

Man har ju läst lite positiva nyheter om avslag på ansökningar om utbyggnad det sista, därför blir man ledsen när man läser detta i Länstidningen Östersund:
http://ltz.se/nyhete...aftverksprojekt
Det verkar som en del aldrig ger sig, man får bara hoppas att miljö och markdomstolen inte ändrar sig.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar